Gå til innhold

Marsvin

Gjest Nabojenta

Anbefalte innlegg

Gjest Nabojenta
Skrevet (endret)

Jeg vurderer å skaffe meg et par marsvin om en stund også er det noen spørsmål jeg lurer på.

1. Er de nødt å være i par eller kan de være for seg selv?

2. Er det best å ha jente eller gutte marsvin?

3. Hva er levetiden?

4. Hvis man har normal en størrelse på buret, hvor mye utgifter i måneden vil man få da? (Tenker på mat, bytting på bur osv).

5. Lukter de mye? Hvor ofte må man bytte på buret ca? Lurer fordi jeg tenkte å ha de på rommet mitt, vi har også hunder i familien.

6. Hvor ofte skal man bytte vannet? Må man tilsette noe vitaminer eller noe?

7. De er vel såpass selvstendige at de klarer å være alene fra klokken halv syv til kvart på fem hver uke dag?

:)

Endret av Nabojenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er best å ha dem i par, men de klarer seg fint aleine :) Det er best å ha jentemarsvin, de lukter mindre. De lukter jo, men ikke så utrolig mye. Du bør bytte spon minst to ganger i uken. Marsvinet skal alltid ha tilgang til vann (med tilsatt C-vitamin som marsin trenger). Jeg ville ikke byttet mindre enn annenhver dag. Helst hver dag. Og de klarer å være aleine hjemme ja, men da må du aktivisere dem når du kommer hjem igjen :)

Gjest Nabojenta
Skrevet

Okei :)

Må man ha spon eller kan man også ha høy?

Lukter jente marsvinene såpass mye at man ikke kan ha de på soverommet, eller hvordan er de? :P

Skrevet

De lukter ikke så mye (spørs vel litt på størrelsen på soverommet da). Men det er jo lukt. Er du flink å bytter så lukter det jo mindre :) Også kan de bråke en del.

Du kan jo bruke høy i stedet for spon, men jeg syntes det er best å bruke spon. De skal jo spise høy og.

Skrevet

Jeg ville ikke satset på å ha marsvin på soverommet. Lukt er en ting, bråk er noe annet - men du liker vel å ha vinduet åpent på rommet? Ikke smart - marsvin blir fort forkjølet og dør av det. Marsvin tåler ikke trekk, og bør derfor ikke stå på et soverom med mindre vinduene er lukket.

Ellers bør du bruke spon som dekke i buret, det lukter mindre og suger bedre. Du bør også ha høy i en del av buret. Det er anbefalt at man skal ha litt høy i den ene enden av buret slik at marsvinet kan sove i det, og at man skal ha "spisehøy" i en beholder i den andre enden. Jeg prøvde det, men marsvin er rotedyr, så det var helt umulig i praksis.

Marsvin må ha c-vitamin fordi de ikke produserer det selv. Jeg brukte vitaminer i drikkevannet, i tillegg elsket et av marsvinene mine appelsin. Gulrøtter er også smart.

Lykke til!

Skrevet

Marsvin bør absolutt være i par. I Sverige har det nylig blitt slik at dyrebutikker ikke får selge single marsvin til eiere som ikke har marsvin fra før.

Vann skal byttes hver dag!

De lukter ikke så voldsomt, men guttemarsvin lukter mer enn jentemarsvin. Her har jeg ingen erfaring da jeg bare har hatt jenter.

Buret skal renses en gang i uken, men det er en fordel å rense oftere i "dohjørnet".

I fangenskap kan de bli helt opp til 10 år, så det er derfor en langvarig forpliktelse man tar på seg ved å skaffe seg marsvin.

Skrevet (endret)

Du burde virkelig ha to da marsvin er veldig sosiale. Flere mener det er dyrelageri og ha et marsvin alene så jeg vil sterkt anbefale deg og ha to marsvin.

Jeg har hatt marsvin, de luktet ikke. Jeg syntes sponet luktet mer. Sponet kan også støve en del så ville ikke hatt marsvinene på soverommet om natten.

Du trenger ikke skifte vann så ofte om du har flaske, har du vannskål kan det jo lett komme mye ekkelt i vannet eller den blir veltet så da må du kanskje skifte ofte.

Husk også at marsvin må ha c vitaminer i vannet og du må klippe klørne.

(Jeg pleide å ha en avis under sponet så pleide jeg og legge inn kvister og en ved og de hadde gnagestein. Den veden satte de veldig stor pris på:)

edit her noen bra sider der det står om marsvin

http://marsvinforum.diskusjonsforum.no/marsvinforum-about12.html

http://www.marsvinsiden.com/dagligstell2.html

http://marsvinforum.diskusjonsforum.no/marsvinforum-about658-0.html

Endret av Linnea Adriana
Skrevet

Vi har 2 marsvin som frem tl februar/april bodde med hver sin kanin. (og ja, det gikk kjempe fint, begge ble gamle sammen med marsvin!)

Vi hadde mange tanker etter at kaninene døde, skulle vi ha 2 nye kaniner? Skulle marsvina etterhvert flytte sammen?

Uansett etterhvert som tida gikk så vi at de var ensomme, ene marsvinet vårt hadde bodd sammen med kanina siden 2005, så det var helt sikkert rart for han og skulle bo alene. så på han at han mistrivdes.

Når det ble varmere i været flytta de sammen noen timer på dagtid i uteburet. Etter 4 mnd bodde de sammen hele tida. Hender noen ganger at vi skiller de på kvelden. Men det er sjeldent.

Uansett de bør være 2. Hvertfall når du ikke har tid til og være med marsvinet hele tida:)

Jente eller gutt vet jeg ikke. vi har kun hatt gutter og er fornøyd med det.

Levetiden på et levende vesen kommer jo ann på så mye.

Elsdte marsvinet vårt er 5 år nå!

Trivels er viktig, men også at du gir de masse ferske grønnsaker.

Uansett så kan jo alle dyr bli syke og dø tidlig, er ingen fasit på det. Men mener og ha lest at 4-10 år er vanlig.

Det koster jo litt og ha marsvin.

Stor høysekk koster ca 55 på dyrebutikken

Sagflisen koster ca 20 for og fylle buret vi har ca 120 x 45.

Mat rundt 100-150 kr uka.

Dyrlege besøk kommer jo i tilegg.

Bytte 1-2 ganger i uka, alt ettersom behov. Synes ikke de lukter så veldig.

Har 2 hunder, 2 undulater og 12 katter i tilegg og alle er i samme rom. De er blitt vant med hverandre, og det er viktig at de blir det fra starten av!

Våre marsvin har vært hjemme alene over natta. Ikke ideelt, men naboene har vist om det OM det skulle være noe. De klarer seg nok fint på dagtid.

Vann skal de ha rent hver dag! Ville du drikki vanet fra i går kanskje? :)

Skrevet

Mange sier her at marsvin skal ha c-vitamin i vannet. Det er faktisk feilinformasjon, som dessverre dyrebutikkene fortsatt prøver å overbevise folk om. C-vitamin er vannløselig, og blir faktisk borte i vannet etter kort tid, både på grunn av vannet, men også på grunn av lyset (snakk om en time eller to). Levetiden kan "forlenges" hvis flaska pakkes inn i aluminiumsfolie, men det er allikevel snakk om ganske mange vannskift i løpet av døgnet for at dyrene skal få i seg det de trenger. Dessuten blir det fort skadelig algevekst i flasker som tilsettes c-vitamin, og det er ganske så uappetittelig.

Derfor er det mye bedre å gi c-vitamin gjennom maten. Det finnes et pulver du kan strø over frøblandingen, men enda bedre er det å gi friske grønnsaker hver dag. Rød paprika har for eksempel svært mye c-vitamin, det samme har forskjellige friske urter som persille og koriander. Og dette hiver marsvinene seg over med en gang, så du er sikker på at de får i seg det de trenger.

Ellers har marsvin det absolutt best om de er to eller fler, og helst i så stort bur du har plass til. Kjøp kvalitetshøy (ikke det tørre, sammenpressede skvipet du får på matbutikken, hvor det meste egentlig bare er støv) og la dyrene bli vant med å få utforske litt utenfor buret (pass på ledninger og slikt), og du vil ha kjæledyr som trives.

Marsvin er utrolig koselige dyr å ha, og kan leve opptil åtte år med optimal pleie.

Skrevet

Mange sier her at marsvin skal ha c-vitamin i vannet. Det er faktisk feilinformasjon, som dessverre dyrebutikkene fortsatt prøver å overbevise folk om. C-vitamin er vannløselig, og blir faktisk borte i vannet etter kort tid, både på grunn av vannet, men også på grunn av lyset (snakk om en time eller to). Levetiden kan "forlenges" hvis flaska pakkes inn i aluminiumsfolie, men det er allikevel snakk om ganske mange vannskift i løpet av døgnet for at dyrene skal få i seg det de trenger. Dessuten blir det fort skadelig algevekst i flasker som tilsettes c-vitamin, og det er ganske så uappetittelig.

Derfor er det mye bedre å gi c-vitamin gjennom maten. Det finnes et pulver du kan strø over frøblandingen, men enda bedre er det å gi friske grønnsaker hver dag. Rød paprika har for eksempel svært mye c-vitamin, det samme har forskjellige friske urter som persille og koriander. Og dette hiver marsvinene seg over med en gang, så du er sikker på at de får i seg det de trenger.

Ellers har marsvin det absolutt best om de er to eller fler, og helst i så stort bur du har plass til. Kjøp kvalitetshøy (ikke det tørre, sammenpressede skvipet du får på matbutikken, hvor det meste egentlig bare er støv) og la dyrene bli vant med å få utforske litt utenfor buret (pass på ledninger og slikt), og du vil ha kjæledyr som trives.

Marsvin er utrolig koselige dyr å ha, og kan leve opptil åtte år med optimal pleie.

Har du en link til at det med c vitamin i vannet?

Jeg har lest flere fakta bøker om marsvin hold og lignede og der står det at en skal tilsette c -vitaminer i vannet. Det står ikke bare at en skal tilsette men at dette er livsnødvendig for marsvin. Vår oppdretter av marsvin mente også at c vitamintilskudd i vannet var livsnødvendig. Jeg sier ikke at du tar feil men jeg stiller meg litt undrende til det du skriver.

Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg et par marsvin om en stund også er det noen spørsmål jeg lurer på.

1. Er de nødt å være i par eller kan de være for seg selv?

Ja de bør være i par. Hvis du bare har en vil den bli urtrolig ensom, når du er på jobb/skole osv..

Noen marsvin dør hvis de blir ensomme..

2. Er det best å ha jente eller gutte marsvin?

Jeg mener at det er det samme. Syns ikke gutter lukter mer en jente marsvin heller

3. Hva er levetiden?

Det spørs. 6-10 år er vanlig :)

4. Hvis man har normal en størrelse på buret, hvor mye utgifter i måneden vil man få da? (Tenker på mat, bytting på bur osv).

Jeg har bytta ut spon med håndkler, det har jeg spart myyyye på. Høy bør de alltid ha tilgang til. Pellets er greit for dem å ha , men egentlig er det ikke nødvendig (men har det likevel). Vetikke hvor mye det blir i måneden. Jeg pleier å kjøpe 5 kg pellets omgangen og 4 kg høy.. har det en stund det altså :)

5. Lukter de mye? Hvor ofte må man bytte på buret ca? Lurer fordi jeg tenkte å ha de på rommet mitt, vi har også hunder i familien.

Njaa... Jeg bytter buret annen hver dag ca. Hvis det går tre dager begynner det å lukte litt ja... Jeg ville ikke hatt de på rommet ! Pass på at hundene ikke har mulighet til å være hos dem hele tiden.. Marsvin kan være redde dem. hvertfall i begynnelsen

6. Hvor ofte skal man bytte vannet? Må man tilsette noe vitaminer eller noe?

Bør bytte hver dag, men jeg bytter vel annenhver dag når jeg bytter på buret. Du skal gi dem vitamin C. enten i maten eller i vannet.

7. De er vel såpass selvstendige at de klarer å være alene fra klokken halv syv til kvart på fem hver uke dag?

Ja de klarer seg :) Derfor er det viktig å ha to, så de kan holde hverandre med selskap så de ikke kjeder seg.

:)

Skrevet

Har du en link til at det med c vitamin i vannet?

Jeg har lest flere fakta bøker om marsvin hold og lignede og der står det at en skal tilsette c -vitaminer i vannet. Det står ikke bare at en skal tilsette men at dette er livsnødvendig for marsvin. Vår oppdretter av marsvin mente også at c vitamintilskudd i vannet var livsnødvendig. Jeg sier ikke at du tar feil men jeg stiller meg litt undrende til det du skriver.

Ja, C-vitamin er livsnødvendig for marsvin. Det er nettopp derfor du ikke bør ha det i vannet, hvor du blir lurt til å tro at dyret får det det trenger, når 1 - vitaminet løser seg opp og forsvinner i løpet av kort tid og 2 - du har ikke kontroll på hvor mye dyret drikker.

De fleste marsvin hiver i seg det som er av ferske grønnsaker med en gang, så lenge man varierer litt mellom hva de får. Derfor er det enklere å være sikker på at de får i seg nok c-vitamin ved å gi de ferske grønnsaker og innimellom litt frukt.

Du kan også kjøpe askorbinsyre (fancy navn på c-vitamin) på apoteket og strø over tørrmaten, hvis svina spiser det.

Alt i alt: å gi c-vitamin i drikkevannet medfører ekstraarbeid i form av hyppige vannskift og flaskerensing, i tillegg til at marsvinet må drikke vannet umiddelbart for å ha noen effekt. Marsvina bør uansett få friske grønnsaker jevnlig, ergo er egentlig c-vitamin i vannet både upraktisk og unødvendig.

Kan leses mer om her: http://www.dyrlegenett.no/marsvin_og_c-vitamin.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...