Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest en del her inne om "regler" for forlovelse. Det er mange ulike meninger om hva som går an og ikke. Selv ønsker vi å forlove oss snart, men ikke gifte oss etter ett år. Vi skal være sammen for alltid, men vi ønsker ikke å gifte oss før om kanskje 5-6 år, kanskje enda lengre? (vi er 24 år begge to).

Noen har kvasse meninger om folk som forlover seg uten å ha giftermål i tankene. (det er jo giftermål vi har i tankene, tilslutt, men vil vente. kanskje gifte oss i utlandet. ikke så gira på en stor fest med alle mulige slektninger, vil heller ha et lite intimt bryllup.) Hva er egentlig dagens regler for forlovelse? De er jo uskrevne såklart, så det er jo ikke helt enkelt.

Vet det der med at en skal liksom sette bryllupsdato når man forlover seg, og at den skal være ca. året etter. Ønsker å vite andre varianter/regler.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Det er vel opp til hver og en når de ønsker å gifte seg. har en behov for at andre skal godkjenne hva som er rett for dem å gjøre, er en kanskje ikke klar for å gifte seg.

Vi har vært forlovet i 4 år i dag faktisk :oops: den kom jeg på akkurat nå :oops: jaja har ikke bestemt dato, men vi har snakket om å gifte oss om 1 1/2 år. Det kan bli før også, men det får vi se.

Dere velger selv når dere er klar for å gifte dere, og det burde ikke spille noen rolle hva andre mener om den saken. Er dere ikke klar for det så er dere ikke klar for det. Ingen kan tvinges til å gifte seg, og spesielt ikke for at noen mener at slik skal det være. Det er dere to som bestemmer det.

Gratulerer med forlovelsen :D

Skrevet

Som du sier, noen har bestemte meninger om dette. Andre har det ikke.

Vi har forlovet oss og har en forholdsvis lang forlovelse, nærmere 3 år er planlagt. Og vi har (pga mine personlige meninger og erfaring) satt en dato som er en slag milepæl. Mulig vi kommer til å utsette bryllupet fordi jeg ønsker skvise en baby inn på skjemaet vårt foran bryllupet.

Om dere ønsker en slags binding nå, ut over det å være kjærester, men vente med bryllupet, ser jeg ingenting i veien for at dere kan ha en lang forlovelse. Gjør det dere selv føler for, hva andre mener er av mindre betydning.

Skrevet

Tradisjonelt sett blir bryllupsdagen bestemt den dagen man forlover seg (eller like etter), og den skal være innen et år. Det mener jeg er en grei måte å gjøre det på. Alt for mange evighets-forlovelser som bare renner ut i sanden. Man skal ha litt respekt for det alvoret som ligger i en forlovelse!

Uansett, jeg syns det er flott at folk velger å gifte seg, uansett hvordan de gjør det. Lykke til :D

Skrevet

Jeg har selv vært forlovet i 5 år og gifter meg neste sommer! Vi hadde ikke planer om å gifte oss når vi ble forlovet, men etter som tiden gikk fant vi ut at vi ville gifte oss og sånn blir det!

Vet om mange som bare er forlovet, synes det er greit! Får være opp til hver enkelt!

Skrevet

Jeg er verken forlovet eller gift, men fra gammelt av var det jo slik at det var selve forlovelsen som var viktig, bryllupet var bare en fest for å markere den avtalen som lå i "trulovinga".

Den tradisjonen har vel utviklet seg til sånn mange oppfatter forlovelsen i dag - at forlovelsen kommer i stand ved et frieri, og at man dermed bestemmer en bryllupsdato en gang innenfor en ramme på rundt halvannet år etter forlovelsen.

Men det er så forskjellig fra personer til personer. Jeg har venner som forlovet seg fordi de skulle ha baby, og ville være litt mer enn bare samboere når babyen kom. Jeg har en bror som fridde til kjæresten på ett års dagen, men som ikke skal gifte seg på 7-8 år enda. Jeg har et vennepar som forlovet seg for 3 år siden, og som ikke snakket så mye om bryllup da, men som skal gifte seg juli'05. Og jeg har et vennepar hvor gutten gikk ned på kne og fridde, og de giftet seg 1,5 år etter. Du må velge det som føles riktig for deg og din kjæreste!!

For min egen del mener jeg at en forlovelse kommer fra et frieri, og at det ikke skal gå så veldig lang tid fra frieriet til bryllup. Max 2 år. Men det er meg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle får gjøre som de vil for meg, men jeg synes poenget med en forlovelse er at det skal komme et bryllup etterpå.

Jeg skjønner jo at enkelte kanskje kan føle seg ekstra knyttet til hverandre når de får ringer på, men jeg ville ikke forlovet meg bare for å være forlovet. Selv hadde vi vært sammen i nesten fire år da kjæresten min fridde, og nå planlegger vi bryllup neste år.

Jeg har også venner, der gutten har fridd og de planlegger bryllup innen de neste fem årene. Et annet par jeg vet om har hatt ring på fingeren og kalt seg forlovet i mange år, men der har det ikke vært noe frieri eller snakk om bryllup ennå. Det er mange varianter av dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja... til nyttårsaften har jeg vært forlovet i 5 år, og det synes jeg er LENGE.

Jeg føler meg forlovet bare for å være forlovet... og det er ikke frivillig fra min side!

Kjæresten min sier at vi skal gifte oss en dag vi får råd.... :-?

det kan bli lenge til!

hva skal jeg si til ham?

at jeg skal slutte å gå med ringen?

Det var jeg som maset på ham om at vi skulle forlove oss en gang for 5 år siden... men ante ikke at det skulle ta så lang tid før vi giftet oss!

Da skulle han vært rettferdig og sagt til meg at vi får forlove oss når bryllupet nærmer seg.....

jeg synes at hele poenget og respekten med forlovelse forsvinner hvis man er forlovet i flere år.... det synes jeg.

Skrevet

Jeg hadde bestemte meninger for meg om dette; jeg ville ikke forlove meg uten å sette dato - selv om denne datoen var tre år frem i tid. Vi forlovet oss i 2001 og gifter oss til neste år, men som sagt det er oss. Jeg reagerer derimot på de som først og fremst synes det er stas med ring på fingeren uten å ha snakket om ekteskap. Man blir ikke "mer sammen" av å ha ring på fingeren enn å ikke ha det.

Gjest Shivani
Skrevet

Gubben og jeg har også vært forlovet i 5 år. Vi har tenkt å gifte oss, men det viktigste for oss er at vi gjør det når det passer oss. Det er mange grunner til at vi ikke har gifta oss ennå. Familie på helt forskjellige steder (og mener jeg forskjellige steder på kloden), livvsituasjon, økonomi, etc. Syns det må være opp til enhver å avgjøre hvordan de skal innrette seg.

Skrevet

Jeg har sterke meninger om dette, men jeg har respekt for at andre har andre synspunkter.

Jeg mener at man ikke "forlover" seg, men man frir/blir fridd til og er dermed forlovet. Altså tiden mellom frieriet og bryllupet er forlovelsestiden i mine øyne. Bryllupet bør stå innen to år, man begynner å planlegge fra frieriet.

Har flere venner som har forlovet seg fordi de vil være mer en bare samboere, (et av parene vet ikke om de skal gifte seg en gang!) og det får være deres valg. Selv synes jeg ikke at det markerer noe mer så lenge det ikke har forekommet et frieri, men det er meg...

Gjest Moonbird_
Skrevet

Jeg og sambo har vært forlovet i fire år, og har ingen planer om å gifte oss med det første. Ingen av oss har spesielt høye tanker om ekteskap, vi mener at om man har vært i en kirke eller på et kontor og lovt foran en man ikke kjenner at man skal være sammen resten av livet så gjør ikke det all verdens forskjell. :klø:

Har fått inntrykk av at det er mange som gifter seg enten fordi de har drømt om bryllupet siden de var småjenter (har noen sett "Brudegalskap i NY"? :o ), for å feire at man har valgt å være sammen e.l. Er ikke dette bare å bruke masse penger på en fest? Det blir ikke noe mer ekte kjærlighet fordi om man gifter seg? (regner med å få mange sure svar på det der...)

Vi forlovet oss da vi følte oss sikre på at forholdet skulle vare (1 1/2 år etter at vi ble sammen), og det vi gjorde var å love hverandre å holde sammen, rett og slett (kjempekoselig kveld, love is in the air osv :hjerte: ). Vi syntes det var fint å markere denne avgjørelsen med like ringer. Poenget med dette var at vi er ikke bundet sammen av loven eller folkeregisteret (vi er vel det siden vi bor sammen... ), men av gjensidige, personlige løfter som ikke behøver å kringkastes på noen annen måte enn at vi fortalte de vi kjente at "vi har bestemt oss for å holde sammen, og derfor har vi forlovet oss." Om vi er sammen eller ikke er for oss en privatsak, som staten ikke har noe med - hvorfor i all verden skulle vi evt. søke om tillatelse til å ikke være sammen mer, i.e. skilsmisse?

Det må føyes til at min mor og far var forlovet i 21 år før de giftet seg. Grunnen til at de da gikk til sorenskriveren, var fordi de som samboere ikke hadde samme rettigheter i forhold til sykdom/død/begravelse osv som gifte. (Min far hadde et mildt hjerteinfarkt 1/2 år tidligere som gjorde at de oppdaget dette) Jeg har nok mine holdninger derfra, og har aldri drømt om noe stort bryllup/brudekjole/fest osv - hvorfor skulle jeg vel det? Jeg kler ikke hvitt uansett... :blunke:

Hvis noen skulle være i tvil, så vil jeg legge til at dette er mine personlige meninger, jeg påberoper meg ingen form for absolutt sannhet og visdom i noen sammenheng (annet enn at jorda er rund :briller: ). Jeg har det fint sammen med gutten min, og jeg vet at mamma og pappa har det akkurat like fint som gifte som de hadde det som samboere med ring på fingeren.

Noen som utfordrer "forlovelsestidsrekorden" til mine foreldre? :-)

Mvh,

Moonbird

Skrevet

Jeg og min kjære har vært forlovet i 1år og 2 mnd nå :hjerter:

Vi forlovet oss etter 3 år sammen, og målet er jo å gifte oss.. pga dårlig økonomi for tida, blir det ikke før om noen år da.. Har tenkt på sommeren 2005 :hjerte:

For oss føltes det riktig å forlove oss, selv om det blir noen år til bryllup..

Skrevet

Synes man skal gjøre det som passer den enkelte best.

Vi forlovet oss for litt over et år siden, og gifter oss i 2005. Dato er satt fordi vi øsnket å ha noe konkret å se frem mot.

Jeg har en følelse av, men det er ikke sikkert den er riktig.., at mange tar litt lett på en forlovelse. At det ikke er såå alvorlig på en måte. Men det er jo å love å gifte seg, og jeg synes man absolutt burde ha et bryllup i tankene.

Hvorfor det er såpass lang tid mellom forlovelsesdato og bryllupsdato for oss er av rene praktiske åraker som skole og økonomi.

Skrevet

Mannen min gikk ned på kne og fridde :) Vi giftet oss 11 dager etter forlovelsen :o Men det var litt spesielle grunner til det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...