Gå til innhold

Hvordan bli kvitt tåfislukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri i mitt hatt tåfis før, men etter at jeg begynte i stuepike-jobb, så lukter føttene mine ikke særlig godt etter endt arbeidsdag. Bruker tøysko (vans) og sokker. Skoene lukter heldigvis ikke da, bare sokkene og føttene. Har prøvd å vaske føttene mine med såpe og skrubbet dem, men det hjelper ikke. Har også prøvd eddik.

-Hvordan sko burde jeg bruke på jobb? Mine puster tydeligvis ikke nok. Dette er nok hovedproblemet.

-Hvordan få bort tåfislukten som er nå? Etter det jeg har skjønt, så er det bakterier som storkoser seg med fotsvetten (ekkelt!), som utskiller lukten. Hvordan få tatt knekken på bakteriene?

Skrevet

Kan du ikke bare legge beina i en bøtte med natron og varmt vann da, og sitte med det i 10-15 minutter?

Så kan du jo tørke deg godt på beina slik at du er helt tørr (husk mellom tærne) og så smøre på aluminiumsklorid som du får på apoteket?

Kan også bruke bambussokker såklart som trekker til seg mer fuktighet enn boumllssokker og er litt avkjølende.

Skrevet

Fotspray er et godt tips.

Sett føttene i grønnsåpevann en stund, så vil lukta forsvinne.

Skrevet

Er ikke det ekstremt farlig?

Skrevet

Ingentin som er farlig med det nei ;)

Skrevet

Ingentin som er farlig med det nei ;)

Trodde det ville føre til store skader på huden når man har føttene nedi et slikt syrebad så lenge?

Har du forsøkt dette selv? Hva med natron?

Skrevet

Fotspray er et godt tips.

Trodde det ville føre til store skader på huden når man har føttene nedi et slikt syrebad så lenge?

Har du forsøkt dette selv? Hva med natron?

Å la føttene ligge lenge nedi salt/svovel/salpetersyre eller andre sterke syrer, kan nok innebære en viss risiko, ja. Jeg ville heller ikke parkert føttene for lenge i kaustisk soda.

Svakere syrer (som eddik) er nok sikrere, likeledes svake baser som grønnsåpe, eller natron..

Redusering av bakteriebestanden får man i alle tilfellene.

Skrevet

En hudlege i USA lærte bort dette til min daværende "svigerfar" som hadde et sterkt fotluktproblem:

Kok opp et passe antall liter sterk, sort te. Bruk ca 4 teposer til en liter vann.

La dette avkjøles og så bader du nyvaskede føtter i dette en god stund. (Jeg mener det var 5-15 minutter?)

Dette kan du gjenta hver kveld en ukes tid.

Det er garvesyren i sort te som fjerner vekstmiljøet til de bakteriene som gir fotlukten.

Grønnsåpe kan gjøre det verre, og det kan også gi fotsopp siden grønnsåpen er veldig basisk.

Ikke farlig og effektivt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...