Gå til innhold

Smertestillende ved hodepine og annet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar smertestillende (så lenge jeg har det) når jeg får hodepine, men jeg vet av erfaring at hvis jeg ikke gjør det blir det virkelig intenst vondt i løpet av et par timer.

Og jeg synes det er bedre å ta 2 ibux eller paracet så jeg kan bli på jobben enn å være sykemeldt for noe som man strengt tatt kan fikse fort.

Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg tar minst mulig smertestillende, men gjør det når det er nødvendig av hensyn til forpliktelser ovenfor andre.

Eksempel:

Sterke menssmerter men har fri/kanstudere litt senere på dagen = varmeflaske på magen, kopp te og prøve sove det av meg.

Sterke menssmerter og må på jobb og stå oppreist mens jeg er blid og hyggelig: Solid dose paracet og rett på jobb.

Forøvrig er det litt annerledes med sykdom, og jeg har brent meg på å ta smertestillende for å gå på jobb selv om jeg var bra forkjølet, men endt opp med å bli skikkelig dårlig med høy feber og ingen stemme. Så bruk fornuften - noen ganger er det bedre å ta en hviledag og bli bra enn å presse seg å bli syk i flere dager.

Respekterer forøvrig fullt ut de som ikke ønsker å ta smertestillende medikamenter i det hele tatt.

Skrevet

Jeg tar smertestillende når jeg har veldig vondt.

Slet veldig med sterk hodepine under store deler av svangerskapet, ikke noe problem å ta paracet, hadde det bare funka på meg.

Paracetamol (eller åssen det stoffet skrives, panodil, paracet ect) er forsket på gravide/ammende i over 20 år, og det er ikke funnet noen bivirkninger.

Skrevet

Eg må seie eg ikkje ser poenget i å ha vondt i dagesvis når ein kan fjerne smertene på ein trygg måte med smertestillande.

Skrevet

Gubben min er oppdratt til at piller er noe tøys... Men når han har feber eller vondt, da blir det som regel til at jeg truer i ham en pille eller to. For om du skal være så "tøff" at du ikke tar medisin, da skal man i det minste holde kjeft om hvor ille man har det og ikke gå rundt og stønne...

Jeg mener ikke at man skal spise piller etter regelen "fem om dag gjør kroppen glad", men jeg ser heller ingen grunn til å gå rundt å ha vondt av prinsipp heller...

Skrevet

Jeg er oppdratt til å spise opp grønnsakene mine fordi det styrker immunforsvaret, mens min samboer er oppdratt på "svenskedråper", paracet, ibux og det meste som slutter på "forte" eller noe annet latinsk, for å fjerne sykdom.

Ja takk, begge deler tenker jeg. Jeg tar veldig sjelden smertestillende men hvis jeg har veldig vondt og vet det kan bli bedre av å ta en paracet eller to (slik at jeg kan gå på jobben) så gjør jeg det. Ellers liker jeg å ha en sunn livsstil og forebygge mest mulig på den måten.

Noe annet hvis det er en kronisk lidelse, da kan det være bedre å finne andre måter å takle det på.

Skrevet (endret)

Jeg sliter mye med hodepine og får også migreneanfall. Jeg skal innrømme at jeg har et sikkert stort forbruk av medisiner/piller enn det mange andre her inne har. Har jeg skikkelig skallebank og har en jobb å gjøre, så er det ingen tvil om at jeg tar meg en Ibux eller migrenemedisin , fordi det skal man jo egentlig ta så fort man merker at det er på vei, for å ha størst sjangse for å unngå at det slår ut.

Så ja, jeg tar mye piller, men det er fordi jeg ikke orker å la det gå utover alle gjøremål jeg har, at jeg skal kaste bort en hel dag med lesning på studiene fordi jeg skal la naturen gå sin gang, når jeg istedet kan fjerne det og få en produktiv dag.

Har man forresten migrene så er det omtrent umenneskelig å gå med det i den tiden det varer, at det er vanskelig å IKKE ta piller.Ikke "naturens gang" i den situasjonen nei.

Endret av Mir
Skrevet

Jeg ville nok tatt smertestillende for å komme meg på jobb, særlig så lenge man er undersøkt av lege og får klarsignal for dette (blir noe annet med en jeg kjente som tok febernedsettende/smertestillende for å døyve symptomer i flere måneder - før det viste seg å være en dødelig sykdom). Men man trenger ikke ta slike symptomknekkere hele døgnet, det kan være viktig å klare seg uten for å se om man faktisk har blitt bedre eller verre. Også kommer det an på hvor smerten sitter, dersom man risikerer å over- eller feilbelaste noe når man ikke kjenner smertene er det jo ikke bra.

Ellers prøver jeg å bruke smertestillende så sjelden som mulig, og er så heldig at jeg nesten bare har vondt når jeg en sjelden gang er bakfull og noen timer i forbindelse med mensen. Dersom man er plaget ofte er vel det mest fornuftige å få en utredning fra lege, og noen gode råd derfra. Misbruk/overforbruk av lovlige legemidler er faktisk en stor bit av "rusproblematikk-kaka" her i landet, og da er det ikke nødvendigvis snakk om bare A- og B-preparater.

Skrevet

Mannen min liker ikke å ta så mye smertestillende. Men hvis han har vondt og velger å ikke ta paracet, så skal jeg heller ikke høre noe klaging på hvor vondt han har det.

Vet sjefen din at du valgte å ikke ta smertestillende mot hodepinen din, og at du derfor ikke kunne jobbe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...