Gjest Badabing Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 (endret) Jeg reiser snart på tur! Men så sliter jeg så enormt med å prioritere, og nå begynner det å haste med å få kjøpt flybillettene. Har satt opp disse landene: Thailand - 3 uker (begynne her) Laos - 1 uke (tenker å reise gjennom det på vei til Vietnam, siden vi uansett skal opp til Hanoi) Vietnam - 2 uker (nedover mot Kambodsja) Kambodsja - 2 uker (båt over til Malaysia?) Malaysia- 2 uker (reise videre ned til Indonesia) Indonesia - 2 uker (ta fly til India) India - 2 uker Er det passende med land synes dere? Ser også at mange ikke tar med Laos i reiserutene sine. Er det ikke noe spesielt spennende der? Eller er det andre grunner til at dere ikke reiser dit? Blir dette stress tror dere? Er det et av disse dere helt klart ville kuttet ut? Er kanskje India, Thailand, Kambodsja og Vietnam jeg gleder meg mest til.. Og det ser ut som jeg må kutte ut ett land her, eventuelt stresse med å spare opp enda mer. Men jeg jobber allerede veldig mye som det er. Er det noen av landene man absolutt trenger mer tid på? Alle innspill er velkomne! Endret 23. september 2010 av Badabing
gard Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Hei Jeg har aldri vært på lengre turer til disse plassene men jeg har vært på turer til Thailand, Malaysia, Vietnam og Kambodsja og jeg har lagt ut reisebrev fra de forskjellige plassene på min hjemmeside (se signaturen min) og kanskje du kan finne noen gode tips der til å begynne med. Lykke til med planleggingen.
Gjest Badabing Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Takk for det! Skal titte på bloggen din, for jeg er absolutt ute etter tips selv om jeg hovedsakelig lurer på hvor lang tid som er et minimum på hver plass, og om dette er gjennomførbart. Av de landene du har vært i; hvilke synes du var best? Er Malaysia et must? Hvorfor valgte du å droppe Laos av de "typiske 4" på backpackerruten? Masse spørsmål her nå, gitt.. Vurderer å droppe Malaysia og Indonesia for å få litt bedre tid.
gard Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Alle landene har noe å by på så det er vanskelig å gi et skikkelig svar ettersom forskjellige mennesker foretrekker forskjellige ting. Jeg har ikke vært på backpacker turer men jeg har vært på feriereiser til de forskjellige landene flere ganger. Er i KL akkurat nå og Malaysia er fasinerende - det er på noen måter som i Thailand men uten like mange turister og med andre mennesker, annen mat osv. Men det er selvfølgelig viktig å ikke gape over for mye på en tur for da vil det bare bli for overveldene.
Gjest Badabing Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Takk for svar! Flere som har vært i disse landene?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Jeg har bare vært i India av disse, men synes 2 uker høres alt for kort ut, for ett så stort land. Jeg beregnet 4 uker, men ble dobbelt så lenge, og fikk likevel bare sett en brøkdel. Jeg ville heller kuttet ut flere land, og brukt mer tid på hver enkelt. I India vil jeg anbefale Andaman-øyene: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article246186.ece
Reiseguri Skrevet 25. september 2010 #7 Skrevet 25. september 2010 hei, jeg har vært i alle landene jeg. Jeg er generelt for å ikke stresse så mye så jeg synes du har for mange land på tapeten, du blir å bruke en del tid på å reise. Hva med å droppe India for den her gangen? Laos er kjempeflott forresten, men det tar tid og reise der. sjekk airasia, Jetstar og Tiger Airways for flybilletter - de har mange gode tilbud f.eks fra phenom phen og sieam reap til Kuala lumpur/singapore. Ellers vurder filippinene og malaysia-borneo. Send meg en pm hvis du har flere spm. Kan også gi deg tilgang til noen av bildene mine fra asia om du vil ha litt inspirasjon.
Twink Skrevet 25. september 2010 #8 Skrevet 25. september 2010 Jeg synes du har satt opp alt for lite tid til hvert land, og hadde helt klart valgt å kutte ut noen av de. Det er utrolig mye å se, og man trenger også litt td til å fordøye inntrykkene! Jeg har gjort den feilen med å stresse igjennom mange land på for kort tid, og det blir ofte veldig stressende og man blir veldig sliten, siden man hele tiden opplever nye inntrykk og situasjoner. Spesielt hvis man ikke er vant til å reise, tar ofte ting litt lengre tid, og inntrykkene blir større. Hadde jeg vært deg hadde jeg kuttet ut India ihvertfall. Dette er et utrolig stort land, og trenger litt mer tid enn to uker. Jeg har kuttet Laos på turer jeg har vært i Sørøst Asia, men det var egentlig mer på grunn av reiseruten, og at jeg er veldig fascinert av Kambodsja og derfor har reist dit istedet. Men har hørt veldig mye bra om Laos! Går det båt fra Kambodsja til Malaysia? Jeg ville nok ha revurdert ruten litt, synes det blir litt mye frem og tilbake. I Thailand vil dere sikkert litt sørover og, og så er dere nesten ved Malaysia, da må dere reise nordover, for så å reise ned til Malaysia igjen senere. Legg opp slik at det blir minst mulig unødvendig transport. Ta gjerne fly, slik Reiseguri nevner, da går ofte ting litt fortere. Ofte billig å fly i disse områdene. Om dere allerede har bestilt billett til Thailand, tror jeg at jeg ville ha lagt opp turen med at dere tar nordområdene i Thailand først, reise gjennom Laos til Vietnam, sørover, gjennom Kambodsja, Sør Thailand og så Malaysia og evt Indonesia. Når man skal ogjennom såpass mye på såpass kort tid, må man nesten planlegge en del. Men jeg anbefaler å ha litt løse planer, slik at dere kan ta ting i eget tempo. Ting blir ofte annerledes enn man tror, man tenker at man har lyst å være lenge på ett sted og ikke så lenge på et annet, men når man kommer viser det seg å være helt motsatt. Bestill minst mulig flybilletter og slikt på forhånd, og ta ting litt som de kommer etterhvert!
Gjest Badabing Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 Takker så mye for svar! Jeg ser at de fleste anbefaler at man ikke velger så mange land på en så kort tur, ja.. Men skal møte en kompis som har reist i India et halvt år nå, og jeg gleder meg veldig til det. Så har ikke lyst til å kutte ut India.. Skal sjekke ut Andaman-øyene. Har ellers tenkt Kerala, Delhi og Agra. Burde kanskje ta en sånn ferdigpakke via Kilroy for å få sett mest mulig? Jeg tror at jeg uansett kommer til å reise tilbake til India senere, så jeg kan jo velge å bare se litt av det denne gangen. Har ikke sett så mye på reiserute der enda, for tenkte jeg skulle få noen tips først. Men da lurer jeg på om jeg dropper Malaysisa og Indonesia denne gangen. Så kan jeg ta de to landene sammen med Australia og New Zealand senere (og Filippinene?). Regner med at det ikke blir så lenge før jeg drar avgårde igjen. Thailand - 3 uker Laos - 2 uker Vietnam - 2 uker Kambodsja - 2 uker India - 4 uker Hva synes dere om dette da? Ser det litt bedre ut? Eneste var at jeg kunne hatt lyst til å surfe, og tenkte å gjøre det i Indonesia. Er det muligheter for det i noen av disse landene? Tenkte å kjøpe en del flybilletter etter hvert ja Har lyst til å ta det pent, og se an etter hvert hvor veien går. Er jo usikre på hva vi kommer til å like best
Reiseguri Skrevet 25. september 2010 #10 Skrevet 25. september 2010 ser mye bedre ut! vet ikke om det er så mye surftemuligheter... men sjekk Mui Ne i Vietnam. Der er det i hvertfall mye brettseiling og kiting, fin stemning der.
Gjest Badabing Skrevet 26. september 2010 #11 Skrevet 26. september 2010 Så bra Da skal jeg sjekke det ut! Andre spennende tips tas i mot med takk, og spesielt litt fine, stemningsfulle, ikke altfor turistifiserte plasser Noen som har vært i Sapa i Vietnam?
Gjest Badabing Skrevet 26. september 2010 #12 Skrevet 26. september 2010 (endret) Om dere allerede har bestilt billett til Thailand, tror jeg at jeg ville ha lagt opp turen med at dere tar nordområdene i Thailand først, reise gjennom Laos til Vietnam, sørover, gjennom Kambodsja, Sør Thailand og så Malaysia og evt Indonesia. Akkurat sånn jeg har lagt opp ruta nå. Det eneste jeg sliter med å få til, er å få sett sørområdene i Laos. Det passer liksom å reise til Hanoi fra Vienitiane (hovedstaden i Laos), men da får jeg ikke sett sør av Laos. Og har lest en del bra om det.. Får se om jeg eventuelt kan reise inn i Laos igjen fra Vietnam eller Kambodsja.. PS: Skrev du blogg da du var der, Reiseguri? Endret 26. september 2010 av Badabing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå