Gå til innhold

Startlån som enslig. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir litt langt, men hvis jeg skal kjøpe en leilighet er det en stor avgjørelse jeg må leve og helst trives med i 25 år...

Jeg faller inn under kategorien som har krav på startlån og har kr. 15.900,- utbetalt i mnd. i trygd. Bor i et område hvor prisene på en leilighet på 30-45 kvm. ligger fra 1 million til cirka 1,3 mill. litt etter hvilket område og oppussingsbehov. Dette er selveier eller andelsleiligheter med lave felleslån. Hvis jeg skal velge et mer rolig område må jeg gi cirka 1,4 til 1,6 mill. for samme type bolig og da har jeg ikke beveget meg til byens mest finere strøk.

Jeg må ut av leiligheten jeg leier pga restaurering og fikk avslag på søknad på kommunal bolig da det ikke var ledige boliger. Er veldig bekymret for renteøkning og vil gjerne kjøpe noe som ikke er for dyrt, men samtidig vil jeg bo et sted hvor jeg kan trives. Det er 25 års nedbetaling på startlån og derfor vil jeg ikke kjøpe noe uten å tenke over det.

Støy er veldig plagsomt for meg pga en plage i det indre øret. Jeg kan ikke bo ved siden av en sterkt trafikkert vei og helst ikke for nærme en lekeplass. Grunnen er ikke at jeg ikke liker barn. :)

Er mer opptatt av romfølelsen og hvor praktisk leiligheten er enn antall kvm, men vil gjerne ha et ok kjøkken. Sovealkove går greit.

Har heldigvis venninner som sier de kan hjelpe til med å male og legge gulv hvis det er nødvendig. Er ikke verdens beste handykvinne selv dessverre, men er lærevillig.

Boligtilskudd er behovsprøvd. Ser mange boliger der badet trenger oppussing og det krever fagfolk. Hvor mye koster det å pusse opp et bad innenfor en nøktern ramme på budsjettet?

15.900 kroner i mnd. er inkludert bostøtte, men har ikke søkt den kommunale bostøtten og vet ikke om jeg vil ha krav på det. Er veldig usikker nå pga. evt renteøkning. I 1996 var renta oppe i 16 prosent på boliglån. Skjer det igjen, kan jeg aldri betjene et lån på en bolig. En rente opp til 8 prosent kan jeg kanskje klare i følge en artikkel på vgs hjemmesider, hvis jeg strammer inn budsjettet med ti prosent.

Hvor mye lån kan jeg betjene med denne inntekten og hva hvis det skjer en dramatisk renteøkning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En tommelfingerregel er 2 til 3 x bruttoinntekt. Jeg tar kanskje ikke veldig feil når jeg tipper at du har bruttoinntekt på ca. 250.000? Da kan du få et sted mellom 500.000 og 750.000 i lån. Husk at lånesum er inkludert evt. fellesgjeld.

Skrevet

Takk for svar Rosalie. Jeg vet dette, men boligkontoret mener jeg som trygdet bør søke startlån. De er også klar over prisene på boliger og min inntekt. Bruttoinntekten er 15.900 mnd. inklusive statlig bostøtte. Jeg betaler ikke skatt siden jeg er minstepensjonist.

I perioder kan jeg fungere i jobb, men det er ikke noe jeg kan basere meg på som fast inntekt. Jeg har også psykiske problemer, angst, gad, depresjoner og spiseforstyrrelser i tillegg til to fysiske diagnoser. Jeg er handicapet, men har aldri ville gjort noe med det eller søkt om støtte eller utvidet trygd.

De periodene jeg fungerer i arbeidslivet, har vært i mine gode perioder. Jeg skulle ønske jeg kunne gå ned i uføregrad og jobbet 20 prosent som en start, helst vil jeg fungere 30-50 prosent, betale skatt og ha et yrkesliv.

Hvorfor anbefaler boligkontoret meg å søke startlån hvis det kan føre til at jeg blir en sosialklient? Jeg trodde de var til for å hjelpe og har innsikt i hvem som får lån?

Med dagens rente vil jeg betale 5000-7000 hvis jeg kjøper og tar startlån, inkludert fellesutgifter. Er klar over totalsummen ved kjøp, vil aldri kjøpe bolig med høy fellesgjeld. Ser mange boliger blir solgt. Skrekk og gru. Klarer ikke en eller flere betale, faller alle sammen og gjelden øker på de som trodde de kunne håndtere utgiftene.

Skrevet

Takk for svar Rosalie. Jeg vet dette, men boligkontoret mener jeg som trygdet bør søke startlån. De er også klar over prisene på boliger og min inntekt. Bruttoinntekten er 15.900 mnd. inklusive statlig bostøtte. Jeg betaler ikke skatt siden jeg er minstepensjonist.

I perioder kan jeg fungere i jobb, men det er ikke noe jeg kan basere meg på som fast inntekt. Jeg har også psykiske problemer, angst, gad, depresjoner og spiseforstyrrelser i tillegg til to fysiske diagnoser. Jeg er handicapet, men har aldri ville gjort noe med det eller søkt om støtte eller utvidet trygd.

De periodene jeg fungerer i arbeidslivet, har vært i mine gode perioder. Jeg skulle ønske jeg kunne gå ned i uføregrad og jobbet 20 prosent som en start, helst vil jeg fungere 30-50 prosent, betale skatt og ha et yrkesliv.

Hvorfor anbefaler boligkontoret meg å søke startlån hvis det kan føre til at jeg blir en sosialklient? Jeg trodde de var til for å hjelpe og har innsikt i hvem som får lån?

Med dagens rente vil jeg betale 5000-7000 hvis jeg kjøper og tar startlån, inkludert fellesutgifter. Er klar over totalsummen ved kjøp, vil aldri kjøpe bolig med høy fellesgjeld. Ser mange boliger blir solgt. Skrekk og gru. Klarer ikke en eller flere betale, faller alle sammen og gjelden øker på de som trodde de kunne håndtere utgiftene.

Når de anbefaler deg å søke startlån er det vel fordi de mener at du er en av dem som har mulighet til å få dette p.g.a din situasjon, det betyr ikke at startlånet vil være høyere enn det du har mulighet til å betjene. Derfor vil det komme an på inntekten din hvor mye du får i startlån, om du skulle få innvilget dette. Et startlån er ikke en fastsatt sum, men må selvfølgelig beregnes ut fra din betalingsevne, så jeg tror ikke kommunen vil gjøre deg til sosialklient ved å gi deg for høyt lån.

Skrevet

Takk for svar. Jeg vil helst kjøpe en bolig som jeg vil trives i i mange år. Da stiger prisene. Jeg skal til rådgiver mht mitt handicap og håper få noen flere svar.

Likevel føler jeg at det er dumt av meg å kjøpe, men skal også bestille time på boligkontoret og be de regne ut hva jeg kan klare også ved renteøkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...