Gå til innhold

Lengre fødselspermisjon, - mer tid med far

Anbefalte innlegg

Nå ser det ut til at det kan komme forslag om 52 ukers fødselspermisjon.Ønsket ser ut til å være at 1/3 - morspermisjon før fødselen forbeholdes fedrene. Dette gir far garantert 16,3 ukers persmisjon

Nå tror jeg faktisk ikke blir noe av i den nærmeste tiden, men forslaget vil antagelig komme etterhvert.

Hvordan bør en oppfatte dette med at far garanteres 1/3 ?

Fortsetter under...

Helt greit.

Men utregningen deres stemmer ikke. 52 uker totalt, hvorav 9 til mor, og resten deles i 3 (1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 selvbestemt). Etter min utregning skulle det da bli 14,3 uker til far, ikke 16,3 som det står i artikkelen. Det blir jo uansett knotetet med 14,3 uker, kan de ikke bare runde det til 15? 15 til far, 15 felles, 15+9 til mor.

Jeg ser at fedrekvoten har ført mye godt med seg, men synes ikke mer regulering er veien å gå. Det er ikke alle foreldre det passer for å ta permisjon så lenge, eller alle som ønsker det. Jeg mener det bør være opp til hver enkelt familie å finne ut hva som passer best for dem.

Jeg ser at fedrekvoten har ført mye godt med seg, men synes ikke mer regulering er veien å gå. Det er ikke alle foreldre det passer for å ta permisjon så lenge, eller alle som ønsker det. Jeg mener det bør være opp til hver enkelt familie å finne ut hva som passer best for dem.

Har ingenting mer å tilføye her. Er fullstendig enig i alt du sier.

Jeg tror en av mange fordeler med mer tid for barn og far er at mange fedre blir mer engasjert i barna på et tidlig tidspunkt. Dette betyr mer avlastning for mor fra samme dag begge foreldrene igjen er i jobb.

Jeg tror det er snakk om bare 2-3% av tilfellene der far har rett til pappapermisjon at det reelt sett er vanskelig for han å stille opp. Derfor er det positivt med mer pappapermisjon i 97-98% av tilfellene.

Annonse

Jeg synes det er utelukkende positivt at far blir tvunget til å ta lenger permisjon, og for min del så gjør at ingenting at dette gjør at mor får mindre permisjon. Kvinner må faktisk tvinges til å slippe til mannen med hjemme.

Jeg synes det er rart at det er "såååå enkelt" for mor å være hjemme i permisjon i ett år, imens far har "stooore problemer" med å være hjemme i 16 uker. I de aller fleste hjem så er det ikke slik at far har en jobb som han ikke kan være borte fra så lenge, det er bare det at det hittil ikke har vært vanlig og dermed en større terskel for det. Det kan like gjerne være mor som har en jobb hun egentlig ikke kan være borte fra, men dette er ikke sosialt akseptert å si høyt...

Jeg synes det er topp at menn er mer hjemme, men synes det er feil at det skal være tvunget. Folk må kunne klare å bestemme det selv, de skal tross alt oppdra et barn sammen. Å bestemme hvem som skal være hjemme når - er en bitteliten oppgave i forhold.

Jeg synes det er topp at menn er mer hjemme, men synes det er feil at det skal være tvunget. Folk må kunne klare å bestemme det selv, de skal tross alt oppdra et barn sammen. Å bestemme hvem som skal være hjemme når - er en bitteliten oppgave i forhold.

Kunne ikke vært mer enig!! :jepp:

Jeg tror det er snakk om bare 2-3% av tilfellene der far har rett til pappapermisjon at det reelt sett er vanskelig for han å stille opp. Derfor er det positivt med mer pappapermisjon i 97-98% av tilfellene.

For de aller fleste er det ikke om jobben klarer seg uten en som styrer, men om familien klarer seg uten de pengene. De er ikke alle firmaer som betaler mellomlegget mellom permisjonspenger og lønnen, og da kan det for bli trangt om man skal ha halv lønn i flere måneder. Skal man oppfordre fedre til å være mer hjemme med barn må man se på økonomien i det, ikke sette opp flere regler for deling.

Synes det er et godt forslag, særlig fordi man foreslår å utvide permisjonen med FULL lønn.... Nesten synd vi ikke skal ha flere barn, he he. Slik jeg ser det vil ikke dette gå utover ammeperioden heller, samt at barnet får mer tid hjemme med begge foreldrene. Vinn/vinn.

Annonse

Jeg kan bare se fordeler om far tildeles mer tid med barnet. Han vil få et helt annet inntrykk av det å ta omsorg. Og med over 50% samlivsbrudd er det viktig at pappan innser hvilke arbeidsoppgaver og kostnader som kommer om de skulle oppleve samlivsbrudd.

Dessuten er det viktig for mors karriere muligheter å bruke mer til i arbeidslivet. At hun nå kan se at far faktisk klarer jobben like bra som henne er ingen ulempe for noen.

Jeg hørte noe om at i Danmark var det opp til foreldrene å bestemme permisjonstiden. Det medført vistnok at bare 25% av mennene brukte like mye tid som fedrene i Norge. Det er tragisk.

Kjempeflott!!

Syns det er helt greit at far "tvinges" til å ta ut mer permisjon.

Og til alle som mener det er feil at man ikke kan velge selv. Man kan jo fremdeles velge selv hvordan mye av permisjonen skal deles. Jeg syns det er helt greit at staten legger visse føringer på hvordan permisjonen skal fordeles når det tross alt er et enormt gode dem gir småbarnsforeldre med så mange måneder betalt permisjon. Ikke mange andre land som har så fantastiske ordninger, da må det vel være lov at staten legger føringer som i samme slengen bidrar til

1) å hjelpe fedre som har lyst på mer tid med barna sine til å kunne få det (til tross for motvillige arbeidsgivere og/eller mødre som ser på hele foreldrepermisjonen som mors permisjon)

2) å motvirke at kvinner i fødedyktig alder ses på som ustabil arbeidskraft som man gjerne unngår å ansette - dem blir jo fort borte i et år i slengen i permisjon (og mer dersom dem må sykmeldes i svangerskapet)

3) likelønn! Hvertfall et steg i riktig retning.

4) at fedre kan få mer ansvarsfølelse for den daglige omsorgen for barna sine. Dette må da være helt supert for forholdet foreldrene i mellom?

Kjempefint om mere av permisjonen blir forbeholdt far.

Og den her "man må få velge selv"-sutringa finner jeg heller pinlig.

For de aller fleste er det ikke om jobben klarer seg uten en som styrer, men om familien klarer seg uten de pengene. De er ikke alle firmaer som betaler mellomlegget mellom permisjonspenger og lønnen, og da kan det for bli trangt om man skal ha halv lønn i flere måneder. Skal man oppfordre fedre til å være mer hjemme med barn må man se på økonomien i det, ikke sette opp flere regler for deling.

At det blir "trangt" for en familie å klare seg noen mnd på det som er helt vanlig for mange (de fleste?) familier i Norge har jeg problemer med å finne sympati for.

Jeg synes det er flott at en stor del er forbeholdt far, både fordi noen mødre ikke vil slippe far til, noen fedre ikke vil være hjemme (mens mor ikke kan velge dette), og noen arbeidsgivere trenger et regelverk for å få motivasjonen for å legge til rette.

Annonse

og jeg syns fortsatt det er en merkelig form for "likestilling" når flere uker forbeholdes far enn mor. Meg bekjent så er det fortsatt mor som både går gravid, føder og ammer..... På akkurat dette feltet er det ikke mulig med fullstendig likhet.

Når det er sagt: jeg tror også at noe av permisjonen bør forbeholdes far, bl.a ifht. holdningsendringer hos arbeidsgiver, men jeg syns det blir bakvendt når det er FAR som skal ha alle rettigheter.

Synes det er helt supert at far får flere uker!

Men jeg tror det er 3 andre ting som må på plass før vi bare tenker antall uker:

1) Permisjonen som er forbeholdt mor starter senest 3 uker før termin, uansett. Om man har uflaks så går man 2 uker over før barnet kommer, og da er allerede 5 uker av de 9 ukene forbeholdt mor brukt opp. Selve permisjonen burde startet fra fødselsdato, så kunne det vært en annen løsning på disse 3-5 ukene. Det samme med et barn som kommer før termin. Om jeg ikke tar helt feil, så mister da også mor de inntil 3 ukene som er avsatt for før termin?

2) Helt selvstendig opptjeningsrett for far. Fars uker bør kunne brukes uavhengig av mors lønn/arbeid, så lenge han har opptjent rett. Helst synes jeg far også bør få et eget valg for 80% eller 100% også.

3) Far bør få 2 uker lovfestet permisjon fra fødsel. Slik det er i dag har vel de fleste rett på 2 uker, men det er ikke alle som har rett på lønn denne perioden, og det er heller ikke alle som har rett på disse ukene.

Anonym over igjen:

Om disse 3 tingene kommer på plass vil det ikke være mange argumenter igjen for at far ikke kan ta ut sine uker, og en fordeling som er mer rettferdig for far vil letter kunne bli diskutert.

Er ganske engasjert i denne saken siden jeg selv er 26 uker på vei med mitt første barn akkurat nå, og fortvilt prøver å få kabalen til å gå opp med uker både for meg og far ift lønn, arbeidsgiver og annet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...