AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 leste et oppslag i vg i dag om en fyr som ikke hadde vært hos tannlegen opp igjennom studietiden og måtte ut med 50 000 kr!!! Og er like lenge siden jeg har vært der og gruer meg nå noe helt sykt til å dra dit vet av erfaring at jeg har pleid å ha noen hull tiltross for at jeg altid har vært nøye med tannpuss. men merker ikke at jeg har noe vondt eller noe... Huff, vet jeg må komme meg dit, men gruer meg så fælt. hvor menge år venter du ventet du før du gikk til tannlegen? hadde du mange hull og hva kostet det?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Jeg ventet 13 år før jeg endelig motet meg opp og gikk til tannlegen. Brukte lang tid på å finne en tannlege jeg trodde jeg ville like. Hadde to hull, ett i en visdomstann som ble trukket og ett i en jeksel (og jeg hadde heller ikke hatt vondt noen steder). Han trodde først den måtte rotfylles og at jeg måtte ha krone, men ved nærmere ettersyn slapp jeg heldigvis det og han boret og la på vanlig fylling. Tok vel tre besøk inkl første kontroll og kostet 5-6000. Han var utrolig hyggelig og flink. Jeg kjente ingenting (kjente ikke engang da han satte bedøvelsessprøyten) og etterpå skjønte jeg ikke hva jeg har grudd meg for alle disse årene. Nå går jeg til kontroll en gang i året.
Gjest Serena Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Blir jo bare dyrere hvis du skal vente enda ett år :gjeiper: Men har du tannlegeskrekk eller har du ikke penger til penger til tannlegen? Skjønte ikke helt.
birgjo Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Finn en tannlege som tar hensyn til de med tannlegeskrekk. Noen gir også beroligende midler. Så ber du først om et prisoverslag på første time. Hvis det er mye å gjøre kan du fordele det over tid, ingenting i veien for det så lenge du ikke har vondt.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 nei er vel egentlig mest redd for at det skal bli så vannvittig dyrt
Idril_M Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Jeg er også en av dem som ikke tok meg råd til å dra til tannlegen i studieårene. I vår var min mor lei og beodret meg til tannlegen, mot at hun skulle betale uansett hva det endte opp med å koste. Da kunne jeg jo ikke la være. Jeg visste jo at jeg burde og jeg hadde hatt dårlig samvittighet i flere år. Så jeg ba vennene mine anbefale en tannlege som var hyggelig og oppdatert på det nyeste utstyret. Jeg slapp unna med fire hull hos en hyggelig ung tannlege som var snill med bedøvelsen og brukte de grove borrene så lite hun kunne. Så jeg kan anbefale å bare hoppe i det!
rainbow_dash Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Jeg venta rundt 4 år før jeg fikk kommet meg til tannlegen. Ikke at jeg hadde vondt i tenna eller noe, men fant ut at det var like greit å få det kontrollert. Var nervøs såklart, men endte opp med null hull, og at jeg ikke får visdomstenner. Så meget fornøyd etter det. Nå går jeg på årlig kontroll, og syns ikke det er spesielt skummelt lenger.
lykkeknotten Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 (endret) Jeg dro til tannlegen etter seks år (siste besøk var når jeg gikk ut av ungdomsskolen). Måtte bare få det unnagjort. Jeg har jo veldig lyst til å beholde mine egne tenner når jeg blir gammel! Hadde ett hull (mitt første), så det ble heldigvis ingen kjempedyr affære. Endret 22. september 2010 av lykkeknotten
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #9 Skrevet 22. september 2010 nei er vel egentlig mest redd for at det skal bli så vannvittig dyrt Du bestiller jo først en undersøkelse, slik at tannlegen finner ut om/hva som må gjøres, og da kan du også få et prisoverslag som viser hvor mye den totale kostnaden vil bli evt. Tannlegen kan jo også si hva som haster og bør tas med en gang, og hva som evt. kan utsettes til du får bedre råd/spart litt. Noen tannleger tilbyr vel også avbetaling, så vidt jeg vet, har ihvertfall hørt snakk om det?!
Gjest Serena Skrevet 22. september 2010 #10 Skrevet 22. september 2010 nei er vel egentlig mest redd for at det skal bli så vannvittig dyrt Jeg kan garantere at hvis du har noe som må fikses på, blir det kun dyrere jo lengre du venter.
Gjest Spinell Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 Jeg ventet i 5 år for noen år siden. Da mistet jeg et stort skall av en tann og måtte i stolen. Dette resulterte i to tannlegebesøk, krone der skallet var gått, pluss en liten fylling. Totalpris var i overkant av 5000 (krona var det dyreste) for omtrent ti år siden. Etter denne opplevelsen har jeg sørget for årlig innkalling, og har ikke trengt annen behandling enn skraping av tannstein og fjerning av kaffeflekker Jeg liker ikke tannlegebesøk altfor godt, men fulgte anbefalinger fra venner, kjente og kollegaer da jeg valgte hvilken tannlege jeg skulle gå til.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 Ja, det blir definitivt dyrere hvis du venter. Det som begynte som et lite hull som kjapt og billig kan bores og fylles kan ende med rotfylling, krone eller i verste fall at tanna må trekkes og du må få en kunstig tann. Det at du ikke har vondt betyr ikke at du ikke har store hull i tennene. Anbefaler deg å gå først som sist. Du vil helt sikkert ikke angre, kanskje er det faktisk ikke så ille?
Capricorn Skrevet 22. september 2010 #13 Skrevet 22. september 2010 En gang ventet jeg fem år. Delvis økonomi og delvis tannlegeskrekk. Mistet en fylling og måtte dit! Gikk til en tannlege jeg fikk anbefalt og hadde den første positive min opplevelsen i den skumle stolen. Han fikset tanna smertefritt og jeg ble overrasket over prisen. Betalte 900 for å bytte fyllingen. Ellers var alt perfekt. Null hull Etter det har jeg gått en gang i året til sjekk og puss. Betaler rundt 550 i året for det. Finn en tannlege etter anbefaling fra noen andre. Går man jevnlig til sjekk så er noen hundrelapper i året billig for å ha friske tenner. Det kan bli dyrt å hoppe over det.
Hinata Skrevet 22. september 2010 #14 Skrevet 22. september 2010 Jeg tok meg akkurat råd til å drasse meg til tannlegen etter å ha unnlatt i 3 år. Jeg har utsatt det på grunn av økonomi, men alt i alt kom undersøkelse, bedøvelse og fylling på et hull på 1200 kr (litt studentrabatt her). Det er verdt det når man slipper den gnagende følelsen fordi man vet man burde.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #15 Skrevet 23. september 2010 Lot være å gå i 7 år. Da jeg endelig fikk somlet meg til å gå hadde jeg til min store overraskelse null hull!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå