Gå til innhold

Kaffeservise

Gjest AnneShirley

Anbefalte innlegg

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi skal for første gang invitere til OSS på juleaften i år.

Vi har middagsserviset "Gray Pearl" (Villeroy og Boch) til middagen, men vi ikke noe kaffeservise.

Vi har store krus og digre tekopper fra ikea som vi elsker til hverdags (og til servering av venner), men når det skal serveres juleaftenkaffe til folk på nærmere 90 ser jeg for meg at vi burde ha et "orntlig kaffeservise".

Først tenkte jeg på å bare kjøpe Gray Pearl også her, men synes kanskje det blir litt mye av det samme og vil derfor gjerne ha tips om et annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor lett det er å få tak i, jeg har kjøpt brukt, men jeg har Arabia Arctica som kaffeservise og liker det veldig godt. Fine linjer og veldig nøytralt (kanskje i overkant for noen). Blir jo en helt annen stil enn Gray Pearl. Jeg er generelt veldig glad i Arabia, Ittala (som eier Arabia, såvidt jeg vet) osv, og flere av de ulike seriene funker fint å kombinere - greit for meg som ikke klarer å holde meg helt til én ting...

Skrevet

Jeg ville nok valgt et helt hvitt servise, og helst i en klassisk form. Dette for å matche middagsserviset, uten at de er i samme serie. Et helt hvitt servise vil aldri bli helt umoderne og tåler allslags tilbehør.

Jeg vet at Porsgrunn har helt hvite serviser, se s 16-18 i produktkatalogen, men antar at også f.eks Villeroy & Boch eller Wedgwood også har.

Skrevet

Jeg har selv middagsservise og kaffeservise av samme type, og er veldig fornøyd med det. Jeg bruker feks ofte små asjetter som forrettstallerkener, eller til å servere ost, et kakestykke e.l. på til dessert, og vi har oftest 3-4 retter til middag og sitter ved samme bord hele kvelden. Da passer det å bruke samme servise gjennom hele måltidet.

Hvis du skal ha et kaffeservise som minner i stil om Grey Pearl, tenker jeg på servisene Vera Wang har laget for Wegwood. Både klassiske og moderne - noen eksempelbilder her, og alle mønstrene finnes alfabetisk på den offisielle Wegdwoodsiden: http://www.wedgwood.com/GB/Home#TLI

Gjest AnneShirley
Skrevet

Takk for tips.

Jeg tror nok ikke vi vil velge et helt hvitt et. Synes litt av poenget med et kaffeservise man bare finner frem noen få ganger i året er at det skal ha noe litt "mer" over seg.

Helt hvitt har vi til hverdags, så det er gøy med noe litt mer "dillete" til jul og andre anledninger.

Jeg får komme meg til byen og kikke på glassmagasiner :)

Skrevet

Du har jo Ivoire som er likt Gray Pearl, men i mer gyldne toner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...