suzie Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Jeg har termin i slutten av april - og kommer derfor ikke til å trenge all ferien min neste år. Jeg vet at det er mulig å overflytte et visst antall feriedager til året etter, men har noen hørt om at det går an å flytte feriedagene til året før...? Det er jo forsåvidt opptjente dager, og med den håpløse jula det er i år, så hadde jo det vært en ide.... Hmmm... har litt lyst å høre med personalkontoret, men ingen vet at jeg er gravid enda, så vil vente noen uker før jeg spør...
Capricorn Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Jeg tror nok du kan flytte feriedagene, men tror ikke du får ut feriepengene uten å skatte av dem.
Gjest AnneShirley Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Jeg trodde den "vanlige løsningen" var å utsette permisjonen pga ferie. Altså at man tar ut all ferien sin og dermed forlenger permisjonen tilsvarende. Det var det jeg gjorde sist og det er det jeg har tenkt å gjøre denne gangen.
hegejenta30 Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Det er ikke noe problem å ta ut neste års feriedager nå i år dersom du har brukt opp ferien allerede! har selv tenkt å gjøre akkurat det! Får som deg ikke tatt ferie neste år uansett - og overfører da den til 2012 - og får ekstra lang ferie da isteden. Gøy å se at vi er like langt forresten!
Capricorn Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Det er ikke noe problem å ta ut neste års feriedager nå i år dersom du har brukt opp ferien allerede! har selv tenkt å gjøre akkurat det! Får som deg ikke tatt ferie neste år uansett - og overfører da den til 2012 - og får ekstra lang ferie da isteden. Gøy å se at vi er like langt forresten! Trodde ts mente å ta neste års ferie og flytte den til i år. Altså bak til 2010, ikke frem til 2012.
hegejenta30 Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Er jo det jeg skriver i første linje... Neste års ferie (den i 2011) kan taes i år (2010) om man har brukt opp ferien allerede. Det som da er igjen av 2011 ferien flyttes til 2012.
TheaH Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Jeg tror nok du kan flytte feriedagene, men tror ikke du får ut feriepengene uten å skatte av dem. Skatte av feriepenger gjør man uansett når de blir utbetalt. Av en eller annen uforklarlig grunn tror svært mange at feriepenger ikke er skattepliktig! Etter skattelovens § 5-1 første ledd jfr § 5-10 første ledd bokstav a anses "lønn, honorar, feriepenger og annen godtgjørelse" som skattepliktig inntekt.
suzie Skrevet 22. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. september 2010 Det er ikke noe problem å ta ut neste års feriedager nå i år dersom du har brukt opp ferien allerede! har selv tenkt å gjøre akkurat det! Får som deg ikke tatt ferie neste år uansett - og overfører da den til 2012 - og får ekstra lang ferie da isteden. Gøy å se at vi er like langt forresten! Det var det jeg jeg tenkte på ja... kanskje ta 5-10 dager eller noe av ferien for 2011 nå i 2010, og så kanskje 5 dager i 2011, og så overføre resten til 2012. Å overføre ferien til 2012 vet jeg mange har gjort - men det var den håpløse jula nesten uten fri da som jeg kunne tenkt meg å gjort noe med... Takk for svar:) Moro at vi er like langt... Spennende 2011:)
suzie Skrevet 22. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2010 Jeg tror nok du kan flytte feriedagene, men tror ikke du får ut feriepengene uten å skatte av dem. Feriepengene er ikke så farlig med - de tar jeg når de kommer:) Og skatter vel som alltid av dem...
Rosalie Skrevet 22. september 2010 #10 Skrevet 22. september 2010 (endret) Opptil 12 virkedager (det er 6 virkedager i en uke) kan forskutteres: http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html#7 Endret 22. september 2010 av Rosalie
Capricorn Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 Skatte av feriepenger gjør man uansett når de blir utbetalt. Av en eller annen uforklarlig grunn tror svært mange at feriepenger ikke er skattepliktig! Etter skattelovens § 5-1 første ledd jfr § 5-10 første ledd bokstav a anses "lønn, honorar, feriepenger og annen godtgjørelse" som skattepliktig inntekt. Feriepenger er trekkfrie når man får dem året etter. Ja, du skatter av dem, men det blir jevnt fordelt i det inntektsåret du opptjener feriepengene. Det blir altså ikke trukket om igjen året etter. Velger man å ta det inneværende år, så blir det trukket. Hvis ts vil slippe dette så må hun vente til neste år, men det regner jeg med ts skjønte.
suzie Skrevet 22. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2010 Opptil 12 virkedager (det er 6 virkedager i en uke) kan forskutteres: http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html#7 Herlig - da bør det jo ikke bli noe problem! Gleder meg til jul!!!
TheaH Skrevet 22. september 2010 #13 Skrevet 22. september 2010 Feriepenger er trekkfrie når man får dem året etter. Ja, du skatter av dem, men det blir jevnt fordelt i det inntektsåret du opptjener feriepengene. Det blir altså ikke trukket om igjen året etter. Velger man å ta det inneværende år, så blir det trukket. Hvis ts vil slippe dette så må hun vente til neste år, men det regner jeg med ts skjønte. Jaja, det er greit nok. Av din kommentar lenger oppe forsto jeg det sånn at du mente at feriepenger ikke er skattepliktig når man mottar de året etter opptjeningsåret, men at de er skattepliktig dersom man tar de ut i opptjeningsåret. Det er overraskende mange som faktisk tror at feriepenger ikke er skattepliktig.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #14 Skrevet 22. september 2010 har jeg forstått det helt feil når man "tjener opp" ca 2,5 feriedager for hver måned man jobber. dvs at jobber man bare deler av et år har man ikke rett på 5 uker ferie. tar man denne ferien f.eks om sommeren, og slutter i jobben før året er omme betaler man tilbake for de dagene man ikke har tjent opp. det samme gjelder om man blir ansatt midt i året, tjener man opp feriedager som man kan ta ut.. på spørsmålet fra ts ville jeg synes det er litt rart å få overført ferie man enda ikke har tjent opp, men man kan jo bruke ferien før den er opptjent, så det går sikkert.. er sikkert noen som har mer peiling på detteen meg her inne
Rosalie Skrevet 22. september 2010 #15 Skrevet 22. september 2010 Man tjener ikke opp ferietid. Det er tid man har krav på etter ferieloven. Feriepenger, derimot, er noe man tjener opp året før ferieåret.
TheaH Skrevet 22. september 2010 #16 Skrevet 22. september 2010 Man tjener ikke opp ferietid. Det er tid man har krav på etter ferieloven. Feriepenger, derimot, er noe man tjener opp året før ferieåret. Ja, det er helt riktig. I min nåværende jobb begynte jeg april 2009, og hadde da krav på å ta ut 5 uker ferie i 2009, men ferien jeg tok ut var ulønnet. Fikk selvfølgelig feriepenger fra jobb jeg hadde i 2008, men lønn/feriepenger fra min nåværende jobb fikk jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå