Gjest Gjest Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 Ingen tråd på Treholtsaken? Er det ingen her som finner den interessant? Det som overrasker meg mest er de som er overrasket over muligheten for at politiet fabrikerer bevis. En organisasjon som mener at de ikke behøver å ta hensyn til de fleste lover som vi andre forholder oss til vil selvfølgelig videreutvikle slike holdninger. Når man får beskjed fra sine ledere at man ikke behøver å følge vanlige lover så vil det selvfølgelig kunne være vanskelig for ledere på lavere nivå og for enkeltmedarbeidere å sette grenser.
I Grosny Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Ingen tråd på Treholtsaken? Er det ingen her som finner den interessant? Det som overrasker meg mest er de som er overrasket over muligheten for at politiet fabrikerer bevis. En organisasjon som mener at de ikke behøver å ta hensyn til de fleste lover som vi andre forholder oss til vil selvfølgelig videreutvikle slike holdninger. Når man får beskjed fra sine ledere at man ikke behøver å følge vanlige lover så vil det selvfølgelig kunne være vanskelig for ledere på lavere nivå og for enkeltmedarbeidere å sette grenser. Jeg har forstått det slik at Treholt var en idealist som arbeidet for fred i verden, og at han av den grunn kommuniserte med KGB, kanskje han var KGB-offiser. Hvis han var KGB-offiser fantes det selvfølgelig ingen bevis, og alle bevis måtte lages. Hvilket beviser at han var KGB-offiser Hvis han derimot ikke var KGB-offiser, så hadde han ikke den kompetansen, og bevis .....? Jeg tror myndighetene måtte dømme han fordi han fortalte Norske myndigheter om de amerikanske provokasjonene med ubåter mot Sovjet, og at det var nødvendig å skaffe en dom for å gi noe til amerikanerene. Derfor var det også nødvendig å fabrikere troverdige bevis. Jeg anser bevisfabrikeringen som et nødvendig onde i et diplomatisk spill, og synes det er rart at ikke pot-gutta holder tett om dette. 1
Tule Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 (endret) Jeg har forstått det slik at Treholt var en idealist som arbeidet for fred i verden, og at han av den grunn kommuniserte med KGB, kanskje han var KGB-offiser. Hvis han var KGB-offiser fantes det selvfølgelig ingen bevis, og alle bevis måtte lages. Hvilket beviser at han var KGB-offiser Hvis han derimot ikke var KGB-offiser, så hadde han ikke den kompetansen, og bevis .....? Jeg tror myndighetene måtte dømme han fordi han fortalte Norske myndigheter om de amerikanske provokasjonene med ubåter mot Sovjet, og at det var nødvendig å skaffe en dom for å gi noe til amerikanerene. Derfor var det også nødvendig å fabrikere troverdige bevis. Jeg anser bevisfabrikeringen som et nødvendig onde i et diplomatisk spill, og synes det er rart at ikke pot-gutta holder tett om dette. hei nja na er jo forelelsesfriste borte men jeg er elers enig i det du skriver hilsen Endret 22. september 2010 av Tule
Jalp Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Denne saken må sees i lys av den tiden den var aktuell i. Truslene i den kalde krigen var reelle og Treholt har innrømmet kontakt og overlevering av gradert materiale til KGB i denne tiden. Så er spørsmålet om det ble fabrikkert bevis mot Treholt. Her er det en logisk brist et sted, hvis man bare skal sette søkelyset på POT. For det er vanskelig å se at tejenetsemenn skal risikere jobb og framtid ved å fabrikkere falske bevis. Men hvis det likevel har skjedd, er jeg rimelig sikker på at man må se atskillig høyere opp i hierarkiet i norsk politikk. For det er ikke tvil om at det var kretser i toppen av norsk diplomati og politikk som følte seg forrådt av diplomaten og AP politikeren Treholt. Jeg er rimelig sikker på at evt. fabrikkerte bevis ble konstruert på ordre fra høyt politisk hold, for det var helt maktpåliggende å hindre Treholt i å gjøre mer skade enn det han hadde gjort.
I Grosny Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Jeg er rimelig sikker på at evt. fabrikkerte bevis ble konstruert på ordre fra høyt politisk hold, for det var helt maktpåliggende å hindre Treholt i å gjøre mer skade enn det han hadde gjort. Opplys meg. Jeg kjenner ikke til noen skade Treholt har gjort. Ryktet sier at han varslet Norske myndigheter om amerikanske ubåtprovokasjoner mot Sovjetisk farvann, som var en strategi for å erte Sovjet-ubåter inn i Norsk farvann, ett ledd i en plan om å bearbeide Norge slik at USA kunne opprette baser i Norge. Denne planen røyk, og hvis vi kan takke Treholt for det så er jo Nobels fredpris en reaksjon som er like naturlig som fengsel.
Gjest Constanze Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Jeg har forstått det slik at Treholt var en idealist som arbeidet for fred i verden, og at han av den grunn kommuniserte med KGB, kanskje han var KGB-offiser. Hvis han var KGB-offiser fantes det selvfølgelig ingen bevis, og alle bevis måtte lages. Hvilket beviser at han var KGB-offiser Hvis han derimot ikke var KGB-offiser, så hadde han ikke den kompetansen, og bevis .....? Jeg tror myndighetene måtte dømme han fordi han fortalte Norske myndigheter om de amerikanske provokasjonene med ubåter mot Sovjet, og at det var nødvendig å skaffe en dom for å gi noe til amerikanerene. Derfor var det også nødvendig å fabrikere troverdige bevis. Jeg anser bevisfabrikeringen som et nødvendig onde i et diplomatisk spill, og synes det er rart at ikke pot-gutta holder tett om dette. Det er ingen tvil om at Treholt har spionert. Han har selv innrømmet å motta penger - og selvom det er en skandale hvis det såkalte pengebeviset er fabrikert så betyr ikke det at ikke Treholt har bedrevet spionasje for penger i årevis.
I Grosny Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Det er ingen tvil om at Treholt har spionert. Han har selv innrømmet å motta penger - og selvom det er en skandale hvis det såkalte pengebeviset er fabrikert så betyr ikke det at ikke Treholt har bedrevet spionasje for penger i årevis. Spionasje, informasjonsutveksling , kommunikasjon. Det kan være både godt og ondt. Jeg tror Treholt var en god spion, som jobbet for fred i verden, og forståelse og kommunikasjon over land og kulturgrenser. Den gangen trodde vi at Sovjet var slemme. Det trodde ikke Treholt. Fordi han visste mer enn oss. Fordi han kjente dem litt. Historien viser jo at det var USA som var de slemme. Men USA var jo våre allierte! Kanskje det er lurt å alliere seg med de slemmeste? Og delta i den ondeste gjengen? Jeg spør igjen har Treholts informasjons og kommunikasjonsarbeid påført oss noe skade? Og gjentar, hvis han er hovedmannen bak stopping av amerikansk ubåtprovokasjon og baseutbygging i Norge, så har han gjort betydelig fredsarbeid som det står respekt av, og ofret sin egen frihet for å opplyse den Norske Stat om dette.
Gjest Constanze Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Spionasje, informasjonsutveksling , kommunikasjon. Det kan være både godt og ondt. Jeg tror Treholt var en god spion, som jobbet for fred i verden, og forståelse og kommunikasjon over land og kulturgrenser. Den gangen trodde vi at Sovjet var slemme. Det trodde ikke Treholt. Fordi han visste mer enn oss. Fordi han kjente dem litt. Historien viser jo at det var USA som var de slemme. Men USA var jo våre allierte! Kanskje det er lurt å alliere seg med de slemmeste? Og delta i den ondeste gjengen? Jeg spør igjen har Treholts informasjons og kommunikasjonsarbeid påført oss noe skade? Og gjentar, hvis han er hovedmannen bak stopping av amerikansk ubåtprovokasjon og baseutbygging i Norge, så har han gjort betydelig fredsarbeid som det står respekt av, og ofret sin egen frihet for å opplyse den Norske Stat om dette. Hehehe ... jobbet for fred i verden, ja .. den var god. Han har jo til og med innrømmet at han mottok penger av Saddam Hussein for å hjelpe Irak å skaffe atombombe.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #9 Skrevet 22. september 2010 Hvem har ikke fått ord puttet inn i munnen sin? Jeg kjente familien og ekskona hans, så tror ikke noe men ser ikke vekk fra at det ble begått planting av bevis. Den kunne de gjort med nesten hvem som helst og hvorfor? fordi det var en norsk renselse av kommunisttiden og samarbeidet?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2010 #10 Skrevet 22. september 2010 Utro tjenere finnes da i de fleste etater. Også i dag. Jeg er overhodet ikke overrasket! Jeg har opplevd både løgner og manipuleringer både fra offentlige etater som privatperson og som ansatt i det offentlige. Det er helt utrolig...folk skulle bare visst. Det er bare toppen av isfjellet som blir avdekket...Og utrolig nok på jobben min sitter faktisk slike ledere som selv ikke akkurat opptrer som de mest redelige og saklige og mener at slikt ikke kan foregå....Verden vil bedras!
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 Spionasje, informasjonsutveksling , kommunikasjon. Det kan være både godt og ondt. Jeg tror Treholt var en god spion, som jobbet for fred i verden, og forståelse og kommunikasjon over land og kulturgrenser. Den gangen trodde vi at Sovjet var slemme. Det trodde ikke Treholt. Fordi han visste mer enn oss. Fordi han kjente dem litt. Historien viser jo at det var USA som var de slemme. Men USA var jo våre allierte! Kanskje det er lurt å alliere seg med de slemmeste? Og delta i den ondeste gjengen? Jeg spør igjen har Treholts informasjons og kommunikasjonsarbeid påført oss noe skade? Og gjentar, hvis han er hovedmannen bak stopping av amerikansk ubåtprovokasjon og baseutbygging i Norge, så har han gjort betydelig fredsarbeid som det står respekt av, og ofret sin egen frihet for å opplyse den Norske Stat om dette. Stakkars uvitende sjel, deg finnes det nok ikke håp for.
I Grosny Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 Stakkars uvitende sjel, deg finnes det nok ikke håp for. Å joda, jeg skal låne boka "Alene" av morra mi. Og så håper jeg på at noen av dere kan si hva slags skade han har påført landet. Det med atombombepenger hørtes ikke bra ut, men ordnet han bombe??? Jeg har mistanke om at Treholt er et godt menneske, siden han var god venn med Ingjald Ørbeck Sørheim, den siste kjente politikeren med absolutt integritet. Og dere mistenker meg for å være naiv?!
Jalp Skrevet 22. september 2010 #13 Skrevet 22. september 2010 (endret) Opplys meg. Du må se dette i sammenheng med den rådende politiske situasjonen og at maktbalansen var basert på frykt. Polen var forholdsvis nylig blitt invadert av en agressiv sovjetmakt. Poenget var at i denne konteksten opererte en Treholt som norske myndigheter ikke hadde kontroll på. Hvilken skade er skjedd, hvordan vil han skade oss i framtiden, var store usikkerhetsmomenter som myndighetene ble utfordret av. Hvis man har lite eller bare delvis informasjon og samtidig er preget av frykt og mistro overfor en fientlig stormakt, da kan man lett komme til å ta feil avgjørelser. Jeg er rimeleig sikker på at eventuelle fabrikkasjoner av bevis ikke var noe som ble gjort av personlige prestisjegrunner på tjenestemannsnivå. Det er ikke logisk, rett og slett. Endret 22. september 2010 av Jalp
I Grosny Skrevet 22. september 2010 #14 Skrevet 22. september 2010 Du må se dette i sammenheng med den rådende politiske situasjonen og at maktbalansen var basert på frykt. Polen var forholdsvis nylig blitt invadert av en agressiv sovjetmakt. Poenget var at i denne konteksten opererte en Treholt som norske myndigheter ikke hadde kontroll på. Hvilken skade er skjedd, hvordan vil han skade oss i framtiden, var store usikkerhetsmomenter som myndighetene ble utfordret av. Hvis man har lite eller bare delvis informasjon og samtidig er preget av frykt og mistro overfor en fientlig stormakt, da kan man lett komme til å ta feil avgjørelser. Jeg er rimeleig sikker på at eventuelle fabrikkasjoner av bevis ikke var noe som ble gjort av personlige prestisjegrunner på tjenestemannsnivå. Det er ikke logisk, rett og slett. Det med bevisfabrikasjon tror jeg kom fra høyt hold, fordi han skulle dømmes. I så store saker så er jo det vanlig praksis i store deler av verden. At Norge ikke skulle drive med slikt er like naivt som å tro at Norske idrettsutøver ikke doper seg. Iallfall ikke kroppsbyggere.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #15 Skrevet 22. september 2010 Ingen tråd på Treholtsaken? Er det ingen her som finner den interessant? Det som overrasker meg mest er de som er overrasket over muligheten for at politiet fabrikerer bevis. En organisasjon som mener at de ikke behøver å ta hensyn til de fleste lover som vi andre forholder oss til vil selvfølgelig videreutvikle slike holdninger. Når man får beskjed fra sine ledere at man ikke behøver å følge vanlige lover så vil det selvfølgelig kunne være vanskelig for ledere på lavere nivå og for enkeltmedarbeidere å sette grenser. Arne, er du på KG?
Gjest pastablasta Skrevet 22. september 2010 #16 Skrevet 22. september 2010 Opplys meg. Jeg kjenner ikke til noen skade Treholt har gjort. Først og fremst er det kanskje lurt at du opplyser deg selv.. ? Men, ok. Her er en anekdote om gråsoneavtalen: Også Kåre Willoch mener avtalen var sterkt skadelig for Norge, og at hele det politiske miljøet var sjokkert over den Ryktet sier at han varslet Norske myndigheter om amerikanske ubåtprovokasjoner mot Sovjetisk farvann, som var en strategi for å erte Sovjet-ubåter inn i Norsk farvann, ett ledd i en plan om å bearbeide Norge slik at USA kunne opprette baser i Norge. Denne planen røyk, og hvis vi kan takke Treholt for det så er jo Nobels fredpris en reaksjon som er like naturlig som fengsel. ...du er en veldig rar mann. Men.. Nobel fredspris har jo faktisk gått til mer korrupte mennesker før, ta f.eks Arafat. Hva har egentlig han gjort for fred?
Gjest pastablasta Skrevet 22. september 2010 #17 Skrevet 22. september 2010 Arne, er du på KG? Det er sikkert POT som har fabrikert denne tråden også..
I Grosny Skrevet 22. september 2010 #18 Skrevet 22. september 2010 Først og fremst er det kanskje lurt at du opplyser deg selv.. ? Men, ok. Her er en anekdote om gråsoneavtalen: ...du er en veldig rar mann. Men.. Nobel fredspris har jo faktisk gått til mer korrupte mennesker før, ta f.eks Arafat. Hva har egentlig han gjort for fred? Det med gråsoneavtalen hørtes ikke bra ut, og det med forsvarets påførte ekstrautgifter. Jeg er kanskje en rar mann, men det med USAprovokasjoner med tanke på USAbaser i Norge har jeg fra såpass gode kilder at det er nødt til å være en sannhet som enten bygger på løgn eller fakta. Det minner meg litt om kjernen i Arne Treholt og Ninjatroppen også, så heller mot at det er sant. Sist men ikke minst. hvorfor i all verden skulle Arne være spion?? Orgieavsløringsmotivet tror jeg ikke noe på. Penger tror jeg heller ikke på, han var ikke fattig nok til det. Så jeg står igjen med en gjetning på at han var idealist som kjempet for fred i verden, og mot et agressivt USA. Husk at Treholt er så gammel at han fikk med seg Cuba-krisen der Usa var like ved å angripe landet, og Che Guevara etter oppfordring fra Marilyn Monroe tok kontakt med Krustsjov. Krustjov var tøff, og reddet Cuba. Hvis USA hadde angrepet, så kunne det blitt ett folkemord av historiske dimensjoner. Sovjet var liksom den store stygge ulven. Husk at Beria og Stalin var verstinger i Hitlerklassen, men Krustjov derimot var en bra mann, men det visste ikke vi , for han framsto jo som brautende og skummel. Arne Treholt skjønte at Russerne var bra folk. Langt bedre enn USA.
Gjest Apis Skrevet 23. september 2010 #19 Skrevet 23. september 2010 Tenker at det er ille vis en som faktisk var spion. Ikke bare blir frikjent men også oppnår en slags helteglorie. Fordi noen har kuttet noen svinger og produsert og manipulert beviser for å få ham dømt i første omgang.
I Grosny Skrevet 23. september 2010 #20 Skrevet 23. september 2010 Tenker at det er ille vis en som faktisk var spion. Ikke bare blir frikjent men også oppnår en slags helteglorie. Fordi noen har kuttet noen svinger og produsert og manipulert beviser for å få ham dømt i første omgang. Spioner er jo de mest spennende heltene. James Bond, Mata Hari, ... Man bør ikke dømme folk etter yrkesvalg, men heller se på hva de faktisk har utrettet. Det har noe å si hvem en spion er lojal mot også. Pengemadrassen, kona, de slemme, de snille, spenningen, mordlysten, idealismen. En tysk spion som forrådte Hitlertyskland for å redde jøder under andre verdenskrig - landsforræder og helt? Gestaposjefen i Tyskland var spion for Vatikanet. Dette anser vi som helt greit, fordi paven hadde en moralsk status som lå høyere enn Hitler. Å være lojal mot pengene gir dårlig cred. Jeg vet ikke hvem Treholt var lojal mot, og kan ikke dømme han, men det står iallfall respekt av at han stoppet provokasjonene fra USA. Dette var viktig, og muligens vel verdt en gråsone og noen forsvarsbudsjetter. Husk at det Norske forsvaret var snudd mot en makt som aldri har angrepet oss. De som har angrepet oss er jo våre siviliserte naboer fra Sverige, Danmark og Tyskland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå