AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Kjæresten min og jeg har ikke oppvaskmaskin her vi bor, så vi må vaske opp for hånd. Husker vi lærte i heimkunnskapen på barneskolen at man måtte koke bestikket etter det var vasket opp, så det har jeg pleid å gjøre. Men har av og til lurt på om det egentlig er nødvendig så lenge det bare er oss to som bruker bestikket? Hva mener dere?
Antlers Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Eh, det har jeg aldri lært eller gjort, og moren min som gikk på husstellskole har heller aldri gjort dette. Absolutt ikke nødvendig, med mindre dere har for vane å bruke bestikket til å fjerne ting fra kattedoen, da :gjeiper:
Swirly Skrevet 21. september 2010 #3 Skrevet 21. september 2010 Det er ikke nødvendig å koke det, men er lurt å ha ganske varmt vann så dør bakteriene. De fleste dør når det blir 60-70 grader...
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 Trodde oppvaskmaskiner hadde en maks temperatur på 60-70 grader? Eller? Og så vidt jeg vet ligger vannets kokepunkt på 100.
Gjest Xelle Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 Hsuk at Zalo faktisk er beregnet for middels til kaldt vann, blir vannet for varmt, saa doer de aktive midlene i zaloen.
slask Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Oppvask i 60-70 grader brenner finga av deg, selv med hansker. Helt unødvendig når det ikke er snakk om kafedrift hvor det er helt andre krav. 40-50 grader holder fint, men en ting er uansett viktig - det er å la møkkete bestikk og tallerkner etc ligge såpass lenge i vannet at matrester løser seg opp tilstrekkelig. Mange gjør nok den feilen å begynne å skrubbe vekk harde fasttørka matrester umiddelbart og resultatet er at det ikke forsvinner. La ting ligge minst 30-60 sekunder før skrubbing så løsner det meste. Unntaket er fastbrent mat i kjeler osv. Det må kanskje hard skrubbing med stålull eller skrubbesvamp i alle fall. Men det jeg snakker om krever selvfølgelig at oppvaskbørsten kommer til over alt. Også er det lurt å grovvaske bort rester og fett først før du bytter vann til sluttvask. Liker også å ha en bolle/balje med rent vann å slippe bestikk og glass opp i for å få bort mest mulig såpe. Kan gjøres under rennende vann, men det går mye vann/varme til dette...
Gjest Spinell Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Vi var uten oppvaskmaskin i årevis, og kokte aldri bestikket. Det går aldeles utmerket å vaske for hånd! Man blir ikke syk av å spise av håndvasket bestikk som er brukt kun til spising. Har aldri hørt om noen som noensinne har kokt bestikk, og har i alle fall aldri lært det på skolen selv. Hva med glass, da? Hadde du tenkt å koke dem også? Du berører dem jo med munnen.
Gjest navnelapp Skrevet 22. september 2010 #9 Skrevet 22. september 2010 Vi gjorde også det på skulekjøkkenet, men det var nok fordi det var eit felleskjøkken der mange spiste. Å vaske opp i vatn rundt 40 grader, og så skylle det til slutt er meir enn nok vask i eit privat kjøkken.
PecanPie Skrevet 22. september 2010 #10 Skrevet 22. september 2010 Har aldri hørt at man skal koke det. Derimot ligger rekkefølgen på hvordan man vasker opp innprentet: Det man har i munnen (bestikk, glass og kopper), tallerkner, arbeidsredskaper, gryter og panner. Slutter såpen å skumme må vannet byttes.
Djungelvrål Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 Tror du folk kokte bestikket før alle fikk oppvaskmaskin? Grunnen til at dere kokte det på skolen var at de var mange som brukte bestikket. Hjemme er man 1-4 stykker kanskje og man bor i den samme bakteriefloraen.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 Tror du folk kokte bestikket før alle fikk oppvaskmaskin? Grunnen til at dere kokte det på skolen var at de var mange som brukte bestikket. Hjemme er man 1-4 stykker kanskje og man bor i den samme bakteriefloraen. Eh i familien min er vi sju, hvor får du 1-4 stykker fra egentlig?!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 24. september 2010 #14 Skrevet 24. september 2010 Jeg koker bestikket innomellom og jeg er alene i min husholdning og har lite gjester. Og andre ganger klorer jeg det også. Jeg lider av bakteriefobi blandet med en dose anti-oppvasker... :gjeiper: Hater å vaske opp da jeg aldri blir fornøyd med resultatet selv om det skylles GODT i glovarmt vann før oppvasken.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2010 #15 Skrevet 26. september 2010 Jeg har aldri hatt oppvaskmaskin. Aldri hørt om koking, ikke har jeg tenkt til å begynne å gjøre det heller. Skyller alt med en gang jeg er ferdig med det, så alt er overflaterent før jeg begynner oppvasken, og lar ting ligge litt i vannet før jeg setter i gang. Ikke noe problem.
missLynch Skrevet 26. september 2010 #16 Skrevet 26. september 2010 Vi har ikke oppvaskmaskin, men koking av bestikk har vi aldri praktisert.
LukaFrost Skrevet 26. september 2010 #17 Skrevet 26. september 2010 Koker dere opp vann eller er det nok for dere å bruke varmtvann fra kranen? Husker vi lærer på skolekjøkkenet at man skulle skylle ting i glovarmt vann fra kranen. Vannet var så varmt at vi måtte fiske opp bestikk ol med en fiskespade.
~umulia~ Skrevet 26. september 2010 #18 Skrevet 26. september 2010 Skolekjøkken er underlagt samme regler som institusjoner og resturanter når det kommer til kjøkkenhygiene. Derfor desinfiserer de bestikk ved å koke det. Dette er pga mattilsynet som kan stenge kjøkkenet om de finner uheldige bakterier. I en hjemme husholdning er det helt unødvendig da medlemmene i en familie stort sett har den samme naturlige bakteriefloraen.
Gjest navnelapp Skrevet 26. september 2010 #19 Skrevet 26. september 2010 Jeg koker bestikket innomellom og jeg er alene i min husholdning og har lite gjester. Og andre ganger klorer jeg det også. Jeg lider av bakteriefobi blandet med en dose anti-oppvasker... :gjeiper: Hater å vaske opp da jeg aldri blir fornøyd med resultatet selv om det skylles GODT i glovarmt vann før oppvasken. Å skylle med glovarmt vatn før oppvask er ikkje bra for å få ting reint. Når ein skal vaske bort matrestar er det stort sett proteinar, feitt og sukkerstoff ein skal ha bort. Proteinane koagulerer ved 42 grader. Då vert dei langt vanskelegare å få bort. Difor må dei fjernast først, ved skylling i lunka vatn, altså under 43 grader. Dette kan du sjå ved å blande mjøl med veldig varmt vatn. Då vert det til lim, før det stivnar heilt. Det er proteinane i mjølet som klistrar seg, og vert vanskeleg å få bort. Når du har fjerna proteinane med lunka vatn kan du vaske bort feitt og sukkerstoff, feittet må bort med varme og såpe, for å få bort sukkerstoff er det nok med berre vatn. Til slutt er det bra å skylle bort såperestar og oppvaskvatn med veldig varmt vatn, men det treng ikkje vere kokande i eit normalt privat kjøkken. Det er nok at det er over 60 grader.
SmallTalk Skrevet 26. september 2010 #20 Skrevet 26. september 2010 Her i huset er maks-temperaturen på varmtvannstanken stilt ned til 60 grader, og etter det jeg har lært så dør de fleste bakterier ved denne temperaturen. Det er sjelden jeg vasker opp for hånd, men de få gangene jeg gjør det så blir oppvasken skylt av i 60 graders vann. Da er det så varmt at jeg så vidt klarer å duppe hendene i vannet med hansker på, og det får holde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå