AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Jeg sa opp jobben min for å få reist fra meg litt før jeg begynner på et tøft studium høsten 2011. Hadde da tenkt å ta jobb i utlandet. Så ble jeg syk, har vært noen runder hos legen og fått konstatert at det er et par skumle sykdommer jeg iallefall ikke har, men vet enda ikke hva som feiler meg. Har jeg rett på noe støtte fra NAV? Jeg har naturligvis lagt meg opp nok penger til å klare meg en god stund uten inntekt, men støtte hadde likevel kommet godt med siden jeg nå har et svært begrenset utvalg jobber jeg kan søke på for ikke å gjøre vondt verre med tanke på helsa. Jeg skal også ta noen vgs-fag som privatist dette året - er det mulig å få noe støtte for det? På forhånd takk for svar.
Strix Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Er det en kronisk sykdom du har fått? Trenger du tilpassning på arbeidsplassen? Da er det mulig du kan ha rett på støtte til å komme deg i jobb, men det spørs når du skal ut og reise om kort tid. Ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor, eneste måten å få korrekt svar på.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Jeg vet enda ikke om det er en kronisk sykdom. Sitter bare her og spiser tabletter mens jeg venter på legen - tre uker ventetid for å få ny legetime, og sikkert flere måneder ventetid for fysioterapi eller undersøkelser på sykehus, eller hva jeg nå trenger. Drar til varmere strøk mens jeg venter, som planen i utgangspunktet var, fordi legen synes det var lurt med tanke på symptomene mine å oppholde meg i varmen - og jeg merker jeg blir bedre av det. Har sendt mail til NAV, men har foreløpig ikke fått noe svar. TS
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #4 Skrevet 23. september 2010 Jeg har vært sykemeldt i en periode. Å for litt over en måned siden gikk kontrakten på vikariatet mitt ut. Da jeg snakket med nav så sa de at jeg bare skal levere sykemeldingen direkte til dem å så får jeg utbetaling. Så bare be legen din om sykemelding,så har du rett på sykepenger selv om du ikke er i jobb. Vet ikke helt hvor lenge en kan være sykemeldt uten jobb uten å måtte gjøre noe annet,men du kan jo bare ringe nav å spør hvordan det virker. Men jeg er ikke helt inni de der reglene,så det kan jo være anderledes for deg. Men bare ring til nav å spør som sagt,de pleier å være hyggelige og hjelpsomme (jeg har ihvertfall ikke opplevd noe annet)
Rosalie Skrevet 23. september 2010 #5 Skrevet 23. september 2010 Jeg har vært sykemeldt i en periode. Å for litt over en måned siden gikk kontrakten på vikariatet mitt ut. Da jeg snakket med nav så sa de at jeg bare skal levere sykemeldingen direkte til dem å så får jeg utbetaling. Så bare be legen din om sykemelding,så har du rett på sykepenger selv om du ikke er i jobb. Vet ikke helt hvor lenge en kan være sykemeldt uten jobb uten å måtte gjøre noe annet,men du kan jo bare ringe nav å spør hvordan det virker. Men jeg er ikke helt inni de der reglene,så det kan jo være anderledes for deg. Men bare ring til nav å spør som sagt,de pleier å være hyggelige og hjelpsomme (jeg har ihvertfall ikke opplevd noe annet) Man må komme direkte fra jobb for å få sykepenger fra NAV. Så det stermmer desverre ikke.
Christina_ Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Jeg har vært sykemeldt i en periode. Å for litt over en måned siden gikk kontrakten på vikariatet mitt ut. Da jeg snakket med nav så sa de at jeg bare skal levere sykemeldingen direkte til dem å så får jeg utbetaling. Så bare be legen din om sykemelding,så har du rett på sykepenger selv om du ikke er i jobb. Vet ikke helt hvor lenge en kan være sykemeldt uten jobb uten å måtte gjøre noe annet,men du kan jo bare ringe nav å spør hvordan det virker. Men jeg er ikke helt inni de der reglene,så det kan jo være anderledes for deg. Men bare ring til nav å spør som sagt,de pleier å være hyggelige og hjelpsomme (jeg har ihvertfall ikke opplevd noe annet) Men du har jo vært sykmeldt i en jobb først (altså et vikariat)?! Kontrakten går ut, men du er fortsatt sykmeldt?! Har jeg skjønt deg riktig nå eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Man må komme direkte fra jobb for å få sykepenger fra NAV. Så det stermmer desverre ikke. Åh,det var jo synd da.. Men du har jo vært sykmeldt i en jobb først (altså et vikariat)?! Kontrakten går ut, men du er fortsatt sykmeldt?! Har jeg skjønt deg riktig nå eller ikke? Ja,jeg var sykemeldt i jobben og vikariatet mitt gikk ut sist måned altså i mens jeg har vært sykemeldt,så jeg har rett til sykepenger. Men som Rosalie skriver,så må du ha vært ansatt sånn som meg imens man er syk og så får man rett tl sykepenger selv om man ikke har jobb videre. Var ikke meningen å gi deg falskt håp Men je tenkte du kanskje fikk det samme. Synd du ikke sykemeldte deg i stede for å slutte på jobb.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Takk for svar. Hehe, ja, synd jeg ikke ble syk mens jeg enda jobbet... Da ser det altså ut til at jeg ikke har rett på noe. Men jeg får vel ringe NAV og spørre uansett, har enda ikke fått noe svar fra dem. Burde man ikke ha rett til en slags støtte om man er arbeidssøker, da? Mener å huske det var en karantenetid om man selv velger å slutte, men det bør jeg ha passert da jeg har vært uten inntekt i omtrent to måneder.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #9 Skrevet 24. september 2010 Normalt vil du ha krav på medisinsk eller yrkesrettet attføring, arbeidsavklaringspenger, men hvis du skal reise tror jeg ikke du har krav på noe. Men frem til du reiser har du krav på støtte. De kan ikke ta dine oppsparte penger med i beregningen av støtte, men det gjøres hvis du søker penger fra sosialkontoret. Hvis du har en diagnose som gjør at du ikke kan jobbe eller må gå ned i stilling, bør du søke hos Nav. Jeg tror legen må skrive hvilken diagnose du har i en legeattest.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #10 Skrevet 24. september 2010 Ved støtte fra Nav må du kanskje være fylt 26 år. Sosialkontorert 18 år, men er ikke sikker.
Rosalie Skrevet 24. september 2010 #11 Skrevet 24. september 2010 Du tenker nok på dagpenger i siste innlegget ditt. karantenetiden begynner å løpe først når du har meldt deg arbeidsledig og søkt om dagpenger hos NAV, så har du ikke gjort dette, har du igjen hele karantenetiden din på 8 uker. Men etter de 8 ukene vil du kunne få dagpenger dersom du hadde høy nok skattbar inntekt i forrige likningsår (dvs 2009), evt høyt nok snitt på de tre siste likningsårene. Hvor mye du må ha tjent finner du på nav.no. For å få sosialstønad, kan du ikke ha oppsparte midler, så sosialkontoret vil forlange at du bruker opp reisekassa først. Du vil ikke ha krav på AAP før du har vært sykemeldt i ett år.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #12 Skrevet 24. september 2010 Ok. Takk, særlig til Rosalie, for gode svar =) Fikk ikke tak i NAV idag, prøver igjen neste uke. Inntil videre får jeg bare ta det med ro og nyte ferien min Heldigvis blir jeg stadig friskere av å unngå anstrengelse, ensidige bevegelser og tunge løft, så om jeg er heldig blir jeg frisk av meg selv før jeg kommer hjem igjen. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå