AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Altså, jeg har googlet transformator og adapter, men fikk ikke bra nok svar. Jeg skal bo en periode i Storbritannia. Det har blitt spesifisert at jeg kan bruke transformator hele tiden, mens converter/ adapter ka brukes maks 1-2 timer. Seff, skaffer jeg meg da transformator. Men hva er forskjellen på de to dingsene? ( sååå teknisk jeg er er) Er det noe mere jeg må tenke på når det gjelder strømforhold? Det blir strømkabel til pc-en, til mobil, til hårføner, som jeg trenger å bruke og dermed endre strømforhold på.
slask Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 En/et adapter sier egentlig ikke så mye mer enn at det er en enhet som tilpasser strøm for bruk på utstyr. En transformator, forkortet til trafo, er teknisk bare kobberviklinger som transformerer opp eller ned spenning og da snakker vi AC, dvs. Alternate current som betyr vekselspenning. F.eks. til en hårtørrer eller alt mulig 230V-utstyr, siden det er vekselspenning som ligger i strømnettet. Men en hårtørrer drar vesentlig mer strøm enn f.eks. en mobillader eller annet småtteri. Jo mer kraftkrevende, jo dyrere. En trafo er egentlig en enkel konstruksjon og er tung. En adapter eller elektronisk trafo som de også kalles består av avansert elektronikk som switcher med høy frekvens og lager mye usynlig støy, men som er absolutt målbart og kan 'plage' annet utstyr, men det blir for mye å gå inn på... NÅ kom jeg akkurat på at for UK så bruker de samme spenning som i Norge, dvs. 230V så alt du trenger er en fysisk adapter som gjør at pluggen din passer. Og det er heldigvis det minste problemet. Du må bare finne rett adapter (overgang) og sånt koster ikke mange kronene.
Gjest Nedfall Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Altså, jeg har googlet transformator og adapter, men fikk ikke bra nok svar. Jeg skal bo en periode i Storbritannia. Det har blitt spesifisert at jeg kan bruke transformator hele tiden, mens converter/ adapter ka brukes maks 1-2 timer. Seff, skaffer jeg meg da transformator. Men hva er forskjellen på de to dingsene? ( sååå teknisk jeg er er) Er det noe mere jeg må tenke på når det gjelder strømforhold? Det blir strømkabel til pc-en, til mobil, til hårføner, som jeg trenger å bruke og dermed endre strømforhold på. Jeg er ikke sikker på hva du mener her, men jeg tipper du mener spenningstransformator (mellom 110 og 220volt)? Du trenger ingen slik i Storbritannia. De har 220V akkurat som oss. De har en annen pluggtype, da. Mulig du mener en konverter mellom norsk og engelsk pluggtype? F.eks en slik? Forøvrig ineholder alle ladere/adaptere/svarte klosser som tar ned spenningen fra 220V, til en lavere spenning, alltid en transformator. Men betegnelser blir ofte brukt om hverandre. Men får du samme spenning ut, som putter inn, har dingsen som regel ingen transformator i seg.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Jeg er ikke sikker på hva du mener her, men jeg tipper du mener spenningstransformator (mellom 110 og 220volt)? Du trenger ingen slik i Storbritannia. De har 220V akkurat som oss. De har en annen pluggtype, da. Mulig du mener en konverter mellom norsk og engelsk pluggtype? F.eks en slik? Forøvrig ineholder alle ladere/adaptere/svarte klosser som tar ned spenningen fra 220V, til en lavere spenning, alltid en transformator. Men betegnelser blir ofte brukt om hverandre. Men får du samme spenning ut, som putter inn, har dingsen som regel ingen transformator i seg. Infoen jeg fikk gjaldt for alle utenlandske, så også de fra asia / USA. Det forklarer at det høres litt merkelig ut. Takk for svar. Da jeg trenger visst bare transformator, siden strømm spenningen er den sammen. Hadde det vært ulik strøm spenning, måtte jeg hatt en skikkelig transformator og ikke converter. Denne siden forklarer hva jeg mente med converter og transformator, vel og merke fra USA isk spenning til europeisk.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 TS igjen. Mente at jeg trengte bare adapter, siden strøm spenningen er den sammen.
slask Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 (endret) Forøvrig ineholder alle ladere/adaptere/svarte klosser som tar ned spenningen fra 220V, til en lavere spenning, alltid en transformator. Men betegnelser blir ofte brukt om hverandre. Men får du samme spenning ut, som putter inn, har dingsen som regel ingen transformator i seg. Transformator kan omforme vekslespenning opp eller ned. Består av kobberviklinger med forskjellig antall vindinger. Joda, man kan ha samme antall viklinger på primær- og sekundærspole og da kalles det galvanisk skille som brukes for å unngå jordingsproblematikk mm. En enkel trafo av denne typen er ikke så mye brukt lenger da det meste går på likespenning og da brukes en likeretter i tillegg. Det er fortsatt en enkel/simpel omformer. Avansert omformer (nettadapter, lader, strømforsyning....), såkalt switchmode-psu. Inneholder avansert elektronikk og sjelden transformator, men dog såkalte drosselspole, i tillegg til drøssevis med halvlederkomponenter. Dette har jo ingen betydning for brukeren, som ikke trenger å vite dette. Alt brukeren trenger å vite er at den takler fra 100-250V inn og at ut-spenning og strøm matcher utstyret som trenger strømmen - f.eks. 12 V, 3 A. Det første tallet (volt) skal helst være det som er oppgitt, mens strømkapasiteten må være minst det som kreves. Kreves 3 Ampere så gjøre det ingenting om boksen kan levere 20 A. Det blir som et vannrør som kan levere 20 liter per minutt. Trenger du bare 3 så gjør ikke det noe, men du trenger en trykkregulator Endret 22. september 2010 av slask
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Slask, kan du bare svare rett ut om det holder med en adapter til bruk i Storbrittania? Uten å liste opp annen info. Forstår ikke tekno språk
Gjest Nedfall Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Jada, slask, vet godt en trafo kan transformere både opp og ned, det var derfor jeg puttet inn "som regel" en plass i innlegget mitt.. ! Men for allmennopplysningens del, er det bra å ta med de tekniske detaljene. Du nevner switchmode. Selv disse inneholder vel som regel også en trafo? Pga man kjører høyere frekvens på disse, kan man bruke en lettvekts ferritkjerne, men det er fortsatt en trafo! Det er vel, etter det jeg vet, krav om galvanisk skille mellom nettspenningen og sekunderspenningen (hvis brukeren kan komme i kontakt med sekundærspenningen på noe vis), og da holder det ikke med en drossel/spole. Switchmode strømforsyninger inneholder ett lass med spoler (drossler) også, for bl.annet å dempe støyinnstråling på 220 volt nettet, og utspenningen.
Gjest Nedfall Skrevet 22. september 2010 #9 Skrevet 22. september 2010 Slask, kan du bare svare rett ut om det holder med en adapter til bruk i Storbrittania? Uten å liste opp annen info. Forstår ikke tekno språk Jada! Få tak i en slik som jeg linket til lengre opp, Clasern har dem også. Vi elektronikkfolk blir litt "carried away", når vi begynner å diskutere fag..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå