Gå til innhold

EKSTREM matlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er litt stressa jeg nå, for jeg har sånn ekstrem matlyst. jeg kan sitte og føle at magen sprekker av mat, allikevel ha lyst på mer mat. trodde det kunne være i forbindelse med mensen, men er fortsatt sånn en uke etter mensen. har i det siste kuttet ut godteri. kan det være kroppen min er vant til å få i seg så mye ekstra kalorier at jeg føler lyst på mer mat? har bmi på 21, så er ikke overvektig eller noe (enda... hvvem vet om det fortsetter sånn her)

hilsen fortvila

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du p-piller?

Skrevet

nei, bruker ingen hormon-prevansjon

Skrevet

jeg er litt stressa jeg nå, for jeg har sånn ekstrem matlyst. jeg kan sitte og føle at magen sprekker av mat, allikevel ha lyst på mer mat. trodde det kunne være i forbindelse med mensen, men er fortsatt sånn en uke etter mensen. har i det siste kuttet ut godteri. kan det være kroppen min er vant til å få i seg så mye ekstra kalorier at jeg føler lyst på mer mat? har bmi på 21, så er ikke overvektig eller noe (enda... hvvem vet om det fortsetter sånn her)

hilsen fortvila

Det KAN være at kroppen er vant med flere kalorier...om du har kuttet ut godteri så er det fort 500 kalorier mindre om dagen, og disse kaloriene vil kroppen skrike etter(!!!en periode!!!!) til kroppen har bitt vant med de færre kaloriene...

Jeg lurer litt på om du spiser riktig? En ting er å være sulten raskt etter et måltid, men at du vil ha mer når du sier magen er full....

Hva og hvor ofte spiser du? Trener du?

Skrevet

Det KAN være at kroppen er vant med flere kalorier...om du har kuttet ut godteri så er det fort 500 kalorier mindre om dagen, og disse kaloriene vil kroppen skrike etter(!!!en periode!!!!) til kroppen har bitt vant med de færre kaloriene...

Jeg lurer litt på om du spiser riktig? En ting er å være sulten raskt etter et måltid, men at du vil ha mer når du sier magen er full....

Hva og hvor ofte spiser du? Trener du?

ja, men jeg sluttet vel egentlig å spise sjokolade (var sjokoman!) i juli, så det er jo en stund siden nå da. har spist litt popcorn nå og da, men det er det eneste godteriet jeg spiser. det kan være kroppen min begynner å lure, for før kunne jeg spise sjokolade fire ganger i uka :O

jeg har, etter at jeg sluttet med godteri, begynt å spise mye mer riktig. spiser havregyn til frokost med mager kesam og mandler, knekkebrød, frukt og Skyr som lunsj, som regel ganske sunne middager (mye linser og grønnsaker) og speltlomper eller cottage cheese med syltetøy til kvelds. så jeg synes jeg spiser sunt, men jeg spiser så MYE. jeg kan spise dobbelt så mye middag som kjæresten min til middag, og han pleier å spise en del. jeg er mett, i følge magen, men i hodet vil jeg ha mer. er det mere middag igjen vil jeg ha mer, er det kjeks i skapet, vil jeg ha det... det er ganske slitsomt :(

trener en halvtime på tredemølla 2-3 ganger i uka. innimellom det tar jeg planken og knebøy og litt andre øvelser hjemme (nok til at jeg blir støl i dagesvis).

Skrevet

Hva er sunne middager? Får du nok fett, sukker og karbo? Kroppen min hyler om det er for lite av disse tingene...

Rems opp en vanlig dag og akkurat hva du spiser....

Skrevet

okey, da remser jeg opp det jeg spiste i går:

Frokost: 1 1/2 dl havregryn (vet ikke hvor mange gram det er, men...) med en spiseskje mager kesam, litt jordbærsyltetøy, halv håndfull madler, litt rosiner og kanel.

Lunsj 1: fire knekkebrød med mager smørost og en kiwi

Lunsj 2: halv boks med cottage cheese, litt syltetøy og litt mandler. og en kiwi

Middag: to porsjoner med salat med linser, bønner, paprika, couscous, løk, agurk, to egg og et nan-brød.

Etter trening: to knekkebrød med mager smørost.

Og selvfølgelig, matgal som jeg er, spiste jeg enda mer av salaten vi hadde til middag senere på kvelden, ved 12-tiden.

som dere ser spiser jeg ikke lite akkurat. og jeg vil ha mer og mer. har så lyst på mer mat at jeg får vann-i-munnen-følelse når jeg egentlig er mett etter middagen.

jeg spiser multivitaminer og b-vitaminer. leste et sted at b-vitamin kan gjøre at en før større matlyst. kan det være det som er årsaken? for det er jo b-vitminer i multi'en, en jeg har tatt en for sikkerthets skyld, siden jeg er vegetariner.

Skrevet (endret)

Jeg tror du trenger mer proteiner...Vegetarianere har ofte mangel på dette...

Prøv å få inn litt ris til lunsj eller middag samt mer nøtter, frø, belgfrukter, soyaprodukter, kornprodukter, egg og melkeprodukter.

Sørg for å få inn mer fett og sukker...bruk et par spiseskjeer med solsikkeolje til middagen og erstatt et av knekkebrødmåltidene fra magerost til jordbærsyltetøy....

Husk at knekkebrød er mye fiber, så selv om det er litt karb(ikke mye) så er det bare en viss mengde fiber kroppen klarer å ta før den bare "kvitter" seg resten...

Mellomnåltid 2 burde bestå av litt mer enn cottage cheese og kiwi...er ikke mye for magen å jobbe med; Få inn mer proteiner her av nevnte varer ovenfor...

Endret av *Maja*
Skrevet

PS: Får du i deg nok OMEGA? Det er også viktig; samt selen, magnesium, jern, c-vitaminer...

Skrevet

Synes ikke du spiste så mye jeg... :S I såfall er jeg et totalt matvrak.

Skrevet

Dette er omtrent hva jeg spiser når jeg er på "diett" og går ned en halvkilo i uka, eneste forskjellen er at jeg i tillegg spiser minst 200g "rent" protein i tillegg (kylling, svin/okse, fisk, reker osv).

Så jeg synes egentlig ikke du spiser så mye jeg da.

Skrevet

Jeg tror du trenger mer proteiner...Vegetarianere har ofte mangel på dette...

Prøv å få inn litt ris til lunsj eller middag samt mer nøtter, frø, belgfrukter, soyaprodukter, kornprodukter, egg og melkeprodukter.

Sørg for å få inn mer fett og sukker...bruk et par spiseskjeer med solsikkeolje til middagen og erstatt et av knekkebrødmåltidene fra magerost til jordbærsyltetøy....

Husk at knekkebrød er mye fiber, så selv om det er litt karb(ikke mye) så er det bare en viss mengde fiber kroppen klarer å ta før den bare "kvitter" seg resten...

Mellomnåltid 2 burde bestå av litt mer enn cottage cheese og kiwi...er ikke mye for magen å jobbe med; Få inn mer proteiner her av nevnte varer ovenfor...

men blir det ikke nok proteiner i og med at jeg spiser til sammen en håndfull mandler om dagen + kesamen og cottage cheesen? det er jo mye proteiner i det, er det ikke? må jo være mye proteiner i middagen også.

spiser forresten ofte fullkornsris og soya, det var bare ikke det jeg spiste i går hehe.

fett og sukker? blir ikke det veeldig mye kalorier om jeg skal spise ekstra olje og syltetøy?

får kanskje bytte ut knekkebrødene (som jeg føler jeg egentlig ikke blir så veldig mett av, selv etter fire stk) med omelett eller mer havregrøt. havregrøten metter hvertfall en del. var bare rett det ble for mye av det. slanker meg ikke, men prøver bare å spise litt sunnere for å få av de ekstra kiloene jeg har fått i løpet av noen år. har gått ned hvertfall to kilo, men vil gjerne ned tre til... men føler det går i stå når jeg er så sulten som jeg er :( middagen høres kanskje ikke så stor ut, men jeg tar stooore porsjoner altså! :sjokkert:

Skrevet

PS: Får du i deg nok OMEGA? Det er også viktig; samt selen, magnesium, jern, c-vitaminer...

ja, jeg tar udo's choice omega 3, 6 og 9 i kapsler, og som sagt multivitaminer og b-vitaminer.

Skrevet

men blir det ikke nok proteiner i og med at jeg spiser til sammen en håndfull mandler om dagen + kesamen og cottage cheesen? det er jo mye proteiner i det, er det ikke? må jo være mye proteiner i middagen også.

spiser forresten ofte fullkornsris og soya, det var bare ikke det jeg spiste i går hehe.

fett og sukker? blir ikke det veeldig mye kalorier om jeg skal spise ekstra olje og syltetøy?

får kanskje bytte ut knekkebrødene (som jeg føler jeg egentlig ikke blir så veldig mett av, selv etter fire stk) med omelett eller mer havregrøt. havregrøten metter hvertfall en del. var bare rett det ble for mye av det. slanker meg ikke, men prøver bare å spise litt sunnere for å få av de ekstra kiloene jeg har fått i løpet av noen år. har gått ned hvertfall to kilo, men vil gjerne ned tre til... men føler det går i stå når jeg er så sulten som jeg er :( middagen høres kanskje ikke så stor ut, men jeg tar stooore porsjoner altså! :sjokkert:

Husk at kroppen trenger fett for å forbrenne fett...solsikkeolje er veldig godt og det er en olje kroppen klarer å bruke raskt...sukker er viktig fordi en trenger litt raske karbs etter trening eller n lang dag på jobben for at kroppen skal "våkne" litt...

Jeg spiser slik en vanlig dag:

Frokost

3 knekkebrød med jordbærsyltetøy

Lunsj:

200 gram salatkylling med 8 cherrytomater

Mellom:

1 boks ananas

Middag:

Kylling eller karboandedeig med ris og tomat(stekes i solsikkeolje)

Kvelds:

3 knekkebrød med syltetøy eller skinke og solsikkeolje

Kvelds 2:

1 boks med ananas + 10 grønne druer

Dette funker knall for kroppen da den får masse variert og den får litt av hvert i de forskjellige næringsgruppene.

Her bytter du selvsagt ut kjøttet med andre ting, men prinsippet er det samme.

Jeg er godt trent og stram i fisken selv om det er både sukker og fett her :jepp:

Ellers koser jeg meg med hjemmelaget lasagna(uten ost), sushi og asiatisk mat en gang i uka, samt jeg spiser litt smågodt(ikke sjokolade eller chips) på kino...

Skal jeg skjemme meg ekstra bort tar jeg en halv liter med kokossorbe i ny og ne(med jorbærsyltetøy!!!! :popcorn: )NAM!

Magen på bildet er meg, så det skal fint gå an å kose seg selv med litt godt iblandt :goodbye:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...