agenda Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Hei dere, Vi har en pode på nesten 4 mnd. Jeg har valgt kort permisjon og angrer på det. Å begynne på jobb igjen når babyen bare er syv måneder frister ikke. I tillegg har jeg mild fødselsdepresjon, og har det litt vanskelig for tiden. Nå klør vi oss i hodet og lurer på hvordan vi kan få permisjonstiden til å vare lengst mulig. Tenker å ta ut alt av ferie i år og neste år, og kanskje jeg kan ta en periode med ulønnet permisjon... Men i første omgang tenker vi at far skal være hjemme med meg og mini én dag i uken resten av min permisjonstid, både for å hjelpe meg, og for å på den måten strekke min permisjonstid litt. (Når jeg skal tilbake i arbeid, tar han resten av fedrekvoten på fulltid alene.) Altså - han tar gradert uttak av fedrekvoten og jeg ønsker å utsette min permisjon med tilsvarende. Jeg har ikke tenkt å jobbe denne ene dagen. Men nå roter jeg rundt på NAVs sider uten å finne det jeg leter etter. :klø: Stønadsperioden kan utsettes på grunn av lovbestemt ferie (ikke ferie etter tariffavtale), hvis du eller barnet er innlagt i helseinstitusjon, eller hvis du er i heltidsarbeid. Kan jeg ikke utsette permisjonen uten å jobbe/studere/ha ferie? Samtidig fant jeg dette: Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Ammetåke gjør det ikke enklere å forstå NAV... Har noen erfaring med dette/lignende? Hvilket skjema bruker jeg? Takker for all hjelp...
Christina_ Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Hei dere, Vi har en pode på nesten 4 mnd. Jeg har valgt kort permisjon og angrer på det. Å begynne på jobb igjen når babyen bare er syv måneder frister ikke. I tillegg har jeg mild fødselsdepresjon, og har det litt vanskelig for tiden. Nå klør vi oss i hodet og lurer på hvordan vi kan få permisjonstiden til å vare lengst mulig. Tenker å ta ut alt av ferie i år og neste år, og kanskje jeg kan ta en periode med ulønnet permisjon... Men i første omgang tenker vi at far skal være hjemme med meg og mini én dag i uken resten av min permisjonstid, både for å hjelpe meg, og for å på den måten strekke min permisjonstid litt. (Når jeg skal tilbake i arbeid, tar han resten av fedrekvoten på fulltid alene.) Altså - han tar gradert uttak av fedrekvoten og jeg ønsker å utsette min permisjon med tilsvarende. Jeg har ikke tenkt å jobbe denne ene dagen. Men nå roter jeg rundt på NAVs sider uten å finne det jeg leter etter. :klø: Kan jeg ikke utsette permisjonen uten å jobbe/studere/ha ferie? Samtidig fant jeg dette: [url=http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote] Ammetåke gjør det ikke enklere å forstå NAV... Har noen erfaring med dette/lignende? Hvilket skjema bruker jeg? Takker for all hjelp... Når far har fedrekvoten kan du velge om du vil jobbe eller ikke, det er helt opp til deg! Hvis du vil gå hjemme når han har fedrekvoten, så kan du det. Derimot, hvis han skulle ha foreldrepenger så stilles det krav til at du er i arbeid, studerer eller annet. Dersom han tar gradert uttak av fedrekvoten - 10 uker (dvs f.eks, fri en dag i uken over lengre tid), så vil perioden med foreldrepenger forlenges. Dere går ikke ann at mor mottar foreldrepenger og far mottar fedrekvote samtidig. Permisjonen kan også utsettes med lovbestemt ferie! Beklager hvis det ble litt uforståelig (trøtt...)
agenda Skrevet 21. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2010 Dersom han tar gradert uttak av fedrekvoten - 10 uker (dvs f.eks, fri en dag i uken over lengre tid), så vil perioden med foreldrepenger forlenges. Dere går ikke ann at mor mottar foreldrepenger og far mottar fedrekvote samtidig. Takk for svar! Det var slettes ikke uforståelig Så dette går av seg selv når vi søker om uttak av fedrekvoten? Det er altså ikke nødvendig å søke spesielt om at min permisjon blir utsatt tilsvarende...? Flere erfaringer?
Christina_ Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Takk for svar! Det var slettes ikke uforståelig Så dette går av seg selv når vi søker om uttak av fedrekvoten? Det er altså ikke nødvendig å søke spesielt om at min permisjon blir utsatt tilsvarende...? Flere erfaringer? Ja, akkurat det går av seg selv. Foreldrepengene vil automatisk bli utsatt tilsvarende når far tar ut fedrekvoten, men som du selv sier, dere må søke om uttak av fedrekvoten!
helenaa Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Vi planlegger at jeg tar ut en mnd permisjon uten lønn før pappaen begynner med sin perm. I tillegg skal jeg ta ut min ferie. På denne måten blir totalen litt lenger. Vi gjør det sånn for at jeg skal kunne være sammen med babyen når hun er liten, for det er lettere for pappaen å ha henne når det ikke er så mye fokus på amming. (pappaen skal ha 4 mnd permisjon).
Hedda-78 Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Vi planlegger at jeg tar ut en mnd permisjon uten lønn før pappaen begynner med sin perm. I tillegg skal jeg ta ut min ferie. På denne måten blir totalen litt lenger. Vi gjør det sånn for at jeg skal kunne være sammen med babyen når hun er liten, for det er lettere for pappaen å ha henne når det ikke er så mye fokus på amming. (pappaen skal ha 4 mnd permisjon). Dette går ikke. Vi hadde tenkt å gjøre det samme, altså at jeg skulle ta litt ulønnet perm før far tar sin permisjon, og far skulle ha fedrekvote + noen uker av fellesukene. Men neida, det gikk ikke an, fikk vi vite på NAV. Når man tar ulønnet permisjon inni permisjonen, regnes jo dette som utsettelse av permisjonen. Fedrekvoten kan utsettes med ulønnet permisjon, så det er greit, men fellesukene kan man ikke utsette med ulønnet permisjon, bare med arbeid. Altså kan man ikke ha ulønnet permisjon innimellom fellesukene, uansett om det er mor eller far som skal ha dem. Konklusjonen ble da at far bare tar fedrekvoten, mens jeg tar alle fellesukene og ulønnet permisjon. Jeg ble utrolig frustrert og irritert på NAV da vi fikk vite det. Vi trodde jo at myndighetene ønsket å oppfordre til at far skulle være hjemme med barn lengst mulig, at de ønsket å legge til rette for mer likestilling på dette området. Men den gang ei! Veldig trist, egentlig, for både far og jeg hadde lyst til at far skulle ha mer permisjon enn fedrekvoten.
helenaa Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Dette går ikke. Vi hadde tenkt å gjøre det samme, altså at jeg skulle ta litt ulønnet perm før far tar sin permisjon, og far skulle ha fedrekvote + noen uker av fellesukene. Men neida, det gikk ikke an, fikk vi vite på NAV. Dette hørtes ikke bra ut. Jeg kjenner noen som har gjort det sånn, men jeg er usikker på om det bare er fedrekvoten de har utsatt, eller om det også er fellesukene. Jeg skal sjekke med NAV! (Jeg tenkte at ulønnet permisjon = arbeid, fordi det fra NAVs side ser likt ut. Det er jo bare min arbeidsgiver som "burde bry seg" om at jeg faktisk ikke arbeider den mnd. Men det er det kanskje ikke?)
helenaa Skrevet 22. september 2010 #8 Skrevet 22. september 2010 Har snakket med NAV nå, og de sier at jeg ikke kan gjøre det jeg hadde tenkt. Men dette hadde ikke noe å gjøre med om det var fedrekvoteuker eller fellesuker. Det var bare sånn at det ikke gikk an å utsette foreldrepengene fordi man skulle ha ulønnet perm. (det eneste som var lov, var å ha ulønnet perm mens far har perm, men da er jo begge hjemme, og perioden utsettes ikke)
agenda Skrevet 22. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. september 2010 men fellesukene kan man ikke utsette med ulønnet permisjon, bare med arbeid. Altså kan man ikke ha ulønnet permisjon innimellom fellesukene, uansett om det er mor eller far som skal ha dem. Men når far tar ut en dag fedrekvote i uken, og jeg er hjemme samtidig uten lønn - er ikke det på en måte en slags ulønnet permisjon? Eller..? Det er jo bare min arbeidsgiver som "burde bry seg" om at jeg faktisk ikke arbeider den mnd. Ja, det samme tenker jeg...
agenda Skrevet 22. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 22. september 2010 Har snakket med NAV nå, og de sier at jeg ikke kan gjøre det jeg hadde tenkt. Men dette hadde ikke noe å gjøre med om det var fedrekvoteuker eller fellesuker. Det var bare sånn at det ikke gikk an å utsette foreldrepengene fordi man skulle ha ulønnet perm. (det eneste som var lov, var å ha ulønnet perm mens far har perm, men da er jo begge hjemme, og perioden utsettes ikke) Men - fedrekvoten utsettes jo av far, som jobber fulltid. Og det er jo lov. Om mor er i arbeid eller ikke i mellomtiden burde vel ikke ha noe å si for NAV?!
Christina_ Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 (endret) Men - fedrekvoten utsettes jo av far, som jobber fulltid. Og det er jo lov. Om mor er i arbeid eller ikke i mellomtiden burde vel ikke ha noe å si for NAV?! Under fedrekvoten har det ingenting å si om mor er hjemme eller ikke. Under fellesukene (foreldrepengene) betyr det ALT at mor er i aktivitet. Endret 22. september 2010 av Christina_
helenaa Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 Det er greit at jeg er hjemme samtidig som far tar ut fedrekvoten. Men det er ikke greit at stønadsperioden utsettes med ulønnet permisjon. Ulønnet permisjon kan man i tilfelle ta ETTER stønadsperioden.
agenda Skrevet 22. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 22. september 2010 Under fedrekvoten har det ingenting å si om mor er hjemme eller ikke. Under fellesukene (foreldrepengene) betyr det ALT at mor er i aktivitet. Dette skjønner jeg. Men forstod det slik at helenaa ikke fikk lov til å ta ulønnet permisjon etter fellesukene og før fedrekvoten. Og det jeg mente å presisere, var at da er det jo ikke mor som utsetter stønadsperioden, for fellesukene er brukt opp. Så om hun har ulønnet permisjon mens far utsetter fedrekvoten med fullt arbeid, burde for NAVs del være revnende likegyldig. Men kanskje jeg misforstod? Det er greit at jeg er hjemme samtidig som far tar ut fedrekvoten. Men det er ikke greit at stønadsperioden utsettes med ulønnet permisjon. Ulønnet permisjon kan man i tilfelle ta ETTER stønadsperioden. Når du sier "stønadsperioden", mener du hele permisjonstiden inkl fedrekvoten, eller bare fellesukene?
Christina_ Skrevet 22. september 2010 #14 Skrevet 22. september 2010 (endret) Dette skjønner jeg. Men forstod det slik at helenaa ikke fikk lov til å ta ulønnet permisjon etter fellesukene og før fedrekvoten. Og det jeg mente å presisere, var at da er det jo ikke mor som utsetter stønadsperioden, for fellesukene er brukt opp. Så om hun har ulønnet permisjon mens far utsetter fedrekvoten med fullt arbeid, burde for NAVs del være revnende likegyldig. Men kanskje jeg misforstod? I helenaa sitt innlegg sto det at pappaen skulle ha 4 måneders permisjon (10 uker fedrekvote + en del fellesuker), og dermed er ikke fellesukene oppbrukt. Edit: Kan legge til at det er likegyldig for NAV om mor har ulønnet permisjon etter fellesukene er oppbrukt, og om mor har ulønnet permisjon når far tar fedrekvoten.. Endret 22. september 2010 av Christina_
agenda Skrevet 22. september 2010 Forfatter #15 Skrevet 22. september 2010 Det var dette innlegget som forvirret meg: Har snakket med NAV nå, og de sier at jeg ikke kan gjøre det jeg hadde tenkt. Men dette hadde ikke noe å gjøre med om det var fedrekvoteuker eller fellesuker.Det var bare sånn at det ikke gikk an å utsette foreldrepengene fordi man skulle ha ulønnet perm. Forøvrig synes jeg helenaa er flink som ringer NAV og får svar på det hun lurer på med en gang, istedet for å be om råd på KG sånn som jeg gjør...
Hedda-78 Skrevet 22. september 2010 #16 Skrevet 22. september 2010 Dette skjønner jeg. Men forstod det slik at helenaa ikke fikk lov til å ta ulønnet permisjon etter fellesukene og før fedrekvoten. Og det jeg mente å presisere, var at da er det jo ikke mor som utsetter stønadsperioden, for fellesukene er brukt opp. Så om hun har ulønnet permisjon mens far utsetter fedrekvoten med fullt arbeid, burde for NAVs del være revnende likegyldig. Men kanskje jeg misforstod? Ja, du misforsto. Helenaa ønsker ikke å ta ulønnet permisjon etter at alle fellesukene er oppbrukte. Mannen hennes skal nemlig også ha en del av fellesukene. Helenaa (og vi) ønsker å gjøre det slik: Altså: 1.Mor har foreldrepermisjon 2.Mor har ulønnet permisjon 3.Far har foreldrepermisjon (fellesuker) 4.Far har fedrekvote. Problemet er at det ikke går an å ha ulønnet permisjon innimellom foreldrepermisjonen (det jeg kaller fellesuker). Du har rett i at det er revnende likegyldig for NAV om mor har ulønnet permisjon mens far utsetter fedrekvoten. Det er nettopp slik NAV sa at vi måtte gjøre det. Altså: 1.Mor har foreldrepermisjon 2.Mor har ulønnet permisjon 3.Far har fedrekvoten. Og dermed blir far avspist med 10 uker når han egentlig ønsker å ha 4 mnd sammen med barnet...
helenaa Skrevet 22. september 2010 #17 Skrevet 22. september 2010 I samtalen med NAV nevnte jeg ingenting om antall uker, og de sa heller ikke at det var av betydning. På skjemaet man må fylle ut dersom man ikke skal ha sammenhengende stønadsperiode, klarer jeg heller ikke de at dette betyr noe, bortsett fra at man skal krysse av om det er fellesukene er fedrekvoten som utsettes. Her er litt av det som står på skjemaet: Stønadsperioden må som hovedregel tas ut sammenhengende. Du kan imidlertid utsette perioden ved å arbeide i en 100 prosent stilling uten å motta foreldrepenger. Med unntak av tre uker før og seks uker etter fødselen kan de resterende 37 ukene med 100 prosent foreldrepenger og 47 ukene med 80 prosent foreldrepenger utsettes (fedrekvoten inkludert)(...)
Hedda-78 Skrevet 23. september 2010 #18 Skrevet 23. september 2010 Stønadsperioden må som hovedregel tas ut sammenhengende. Du kan imidlertid utsette perioden ved å arbeide i en 100 prosent stilling uten å motta foreldrepenger. Det var det jeg også stusset på. Det står nemlig ingen steder at det ikke går an å ta ulønnet perm inni fellesukene. Det står bare at det går an å utsette med arbeid eller ferie. Men dama på NAV var helt klar: du MÅ jobbe (evt ta ferie) hvis fellesukene skal utsettes, ulønnet perm går ikke an. Men hun kunne ikke svare meg på HVORFOR det er slik, hva er bakgrunnen for at regelverket er slik. Hva ønsker de å oppnå med å ha en slik regel? Om jeg tar 4 uker ferie eller 4 uker ulønnet permisjon må da være totalt likegyldig for NAV?
Christina_ Skrevet 23. september 2010 #19 Skrevet 23. september 2010 Men hun kunne ikke svare meg på HVORFOR det er slik, hva er bakgrunnen for at regelverket er slik. Hva ønsker de å oppnå med å ha en slik regel? Om jeg tar 4 uker ferie eller 4 uker ulønnet permisjon må da være totalt likegyldig for NAV? Kanskje litt vanskelig for noen på NAV å svare på hvorfor politikerne har laget et sånt regleverk?
helenaa Skrevet 23. september 2010 #20 Skrevet 23. september 2010 Kanskje litt vanskelig for noen på NAV å svare på hvorfor politikerne har laget et sånt regleverk? Sant nok. Og NAV spares vel for en del arbeid når regelverket ikke er så fleksibelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå