fionel Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Min bror og svigerinne har termin om et par uker, vi har lenge små pratet litt om det at jeg skal bli tante osv. Da jeg kommenterte at sambo blir jo onkel var ikke svigerinnen min helt enig. ( jeg og sambo har vært sammen i 3 år og samboere i et og ett halvt) Jeg er 22 og han 23. Hun mente vi ikke hadde vært sammen lenge nok til å kunne kalle min sambo for onkel, for vi var visst ikke stabile nok til å vare livet ut, og ungen skulle ikke måtte ha en onkel som ikke bodde med tante lenger.. Men som jeg tenker, ja så hva om vi er sammen for alltid da, skal liksom denne ungen begynne og kalle han for onkel når ungen er blitt 10 ? 20 ? år da eller ?
Gjest Thefainter Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Samboern din blir onkel, helt til dere evt. skulle slå opp, syns nå jeg 2
Gjest Tante Skrevet 21. september 2010 #3 Skrevet 21. september 2010 Da hadde iallefall jeg blitt skuffet... Jeg har vært sammen med kjæresten i 4 måneder og for et par uker siden var vi i bursdagsselskap til hans onkelbarn som ble et år. Moren til barnet kalte da meg for tante..... Dette gledet meg veldig! Så ja, jeg hadde vært skuffet hadde jeg vært deg.. 2
Jente89 Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 For min del ville han blitt en selvsagt onkel =) Er selv tante til ei lita jente på snart 2 1/2 og en gutt på 1 år. De kaller min samboer for onkel helt av seg selv nå som de har begynt å snakke. Vi har vært kjærester siden hun ble født og samboere i halvannet år. Det finnes aldri noen garanti for om forhold holder, men det gjelder alle forhold til alle tider og i alle situasjoner. Om den vesle kaller han onkel etterhvert tror jeg kommer litt av seg selv 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 Man blir ikke onkel om man er samboer. En onkel er en person som enten er bror til søster eller bror som har barn. Eller en som er gift med en søster i direkte biologisk linje til barnet. Altså om man skal være pirkete selvfølgelig kan man jo kalle folk onkel eller tante. Det er jo de som kaller venner av foreldre onkler og tanter. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 I min familie har vi brukt ca et år som base, da vi er mange søsken. Det kan lett bli mange tanter og onkler, men sånn er det i disse dager når man ikke holder sammen på samme måte som for 30 år siden. Et år har funket bra for oss, da har man ihvertfall kommet over den store forelskelsen. En av eksene mine var onkel til tantebarna mine, nå er det sambo som er onkel, og de husker ikke annet (Vi har vert sammen i snart 6 år) Ellers må man ta det som man føler det syns jeg
Gjest Ruccola Skrevet 21. september 2010 #7 Skrevet 21. september 2010 Et år syns jeg også hørtes greit ut Om man skal sette ting på spissen så vet man jo ikke om foreldrene sitt forhold kommer til å vare heller... Man må liksom bare forvente at man holder - og så ta det derifra spør du meg! 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #8 Skrevet 21. september 2010 Om man skal sette ting på spissen så vet man jo ikke om foreldrene sitt forhold kommer til å vare heller... Det blir ikke helt det samme. Siden foreldre vil alltid være foreldre. Og biologiske søsken av foreldrene vil alltid være onkler og tanter. Slik er det ikke med samboere kjærester og de som er inngift altså ikke biologisk slekt med barna
Gjest Trine Skrevet 21. september 2010 #9 Skrevet 21. september 2010 Jeg og min samboer ble kjærester 1 mnd etter hans første onkelbarn ble født og forholdet var såpass ferskt at jeg har full forståelse for at jeg ikke ble bedt i dåp 3 mnd etter. Når søstra hans og samboeren fikk sønn nr. 2, 3 år etter ble jeg bedt i dåp, men ikke spurt som fadder slik min samboer var, dette er også helt ok for min del. Men likevel synes jeg det er litt sårt når de referer til onkel "Ole" og "Trine" 6 år etter at første ble født, så nå har jeg vel innsett at jeg aldri vil bli omtalt som tante da. Ikke like artig å styre med gaver og kort til "tante"-barna mine da, men men.
Gjest wild bird Skrevet 21. september 2010 #10 Skrevet 21. september 2010 Inngiftede tanter/onkler opphører å være tante/onkel når forholdet evnt tar slutt, føler jeg. Jeg er ikke tante til min eks sine onkelbarn. Det hadde vært helt unaturlig å kalle meg det, etter som vi har null kontakt. Jeg blir heller aldri tante til min nåværende samboers nevø. Sånn ser hvert fall jeg på det.
Tarindrelle Skrevet 21. september 2010 #11 Skrevet 21. september 2010 I min familie har det alltid vært svært viktig å få "nye" til å føle seg velkommen og som en del av familien. Så hos oss blir man "svigerdatter"/"svigersønn"/"onkel"/"tante" så fort man føler seg komfortable med den andre personen, og for meg er min svigerinne og svoger "fullverdige" medlem i familien, både på godt og vondt. Men jeg vet at moren til samboeren min nekter å kalle kjæresten til sønnen hennes for svigerdatter, selv om de har 2 barn som går på barneskole, og de eier et hus sammen. Hun mener at så lenge de ikke er gift, så er ikke hun svigerdatter (det er også derfor jeg ikke kaller henne svigermor ) Så det skal bli spennende å se hva andre skriver her angående dette temaet For å svare litt mer på spm ditt, min samboer ble kalt onkel fra vi hadde vært sammen i rundt 6 mnd. Han ble riktignok litt skvetten av det de første gangene, men nå er han vant til at det er bare slik vi er i vår familie Og uansett, om det skulle blitt slutt mellom dere om f.eks 3 års tid, så hadde ikke ungen husket "han som var onkelen min frem til jeg fylte 2 år", og h*n ville heller ikke hatt noe forhold til denne onkelen... Mye merkeligere om h*n skulle plutselig "lære seg" å kalle han onkel når h*n var 10 år gammel :S Og hvordan skal de forklare en liten unge hva som er forskjellen på en onkel og kjæresten til tante? :gjeiper: 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #12 Skrevet 21. september 2010 Inngiftede tanter/onkler opphører å være tante/onkel når forholdet evnt tar slutt, føler jeg. Jeg er ikke tante til min eks sine onkelbarn. Det hadde vært helt unaturlig å kalle meg det, etter som vi har null kontakt. Jeg blir heller aldri tante til min nåværende samboers nevø. Sånn ser hvert fall jeg på det. Helt enig med ditt syn. En onkel og tante er i bunn og grunn de som er biologisk i slekt med barnet. Altså bror eller søster til foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #13 Skrevet 21. september 2010 Men jeg vet at moren til samboeren min nekter å kalle kjæresten til sønnen hennes for svigerdatter, selv om de har 2 barn som går på barneskole, og de eier et hus sammen. Hun mener at så lenge de ikke er gift, så er ikke hun svigerdatter (det er også derfor jeg ikke kaller henne svigermor ) Etter loven så er det riktig en svigerdatter er ei som er gift med sønnen.
Tarindrelle Skrevet 21. september 2010 #14 Skrevet 21. september 2010 Etter loven så er det riktig en svigerdatter er ei som er gift med sønnen. ja, det er jeg fullt klar over, men for min del blir det litt upersonlig, spesielt siden mange par i dag velger å aldri gifte seg. Men det er det som er spennende å diskutere når det gjelder slike ting, for det er forskjellig fra familie til familie, evt kultur til kultur
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #15 Skrevet 21. september 2010 Helt enig med ditt syn. En onkel og tante er i bunn og grunn de som er biologisk i slekt med barnet. Altså bror eller søster til foreldrene. For barnets del føles det ofte ikke sånn. Jeg kaller samboere til onklene mine for tanter og har alltid sett på dem som det. Spesiellt de som har vært sammen siden jeg var liten. De som har møttes etter jeg ble nesten voksen har ikke fått samme rollen, men det er jo ikke så rart da.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #16 Skrevet 21. september 2010 For barnets del føles det ofte ikke sånn. Jeg kaller samboere til onklene mine for tanter og har alltid sett på dem som det. Spesiellt de som har vært sammen siden jeg var liten. De som har møttes etter jeg ble nesten voksen har ikke fått samme rollen, men det er jo ikke så rart da. Jeg sier bare hvordan loven er. Man kan kalle folk onkler og tanter selvom man etter loven ikke er det. Og det er ikke noe galt i det.
Tarindrelle Skrevet 21. september 2010 #17 Skrevet 21. september 2010 Helt enig med ditt syn. En onkel og tante er i bunn og grunn de som er biologisk i slekt med barnet. Altså bror eller søster til foreldrene. Hos oss er "tittelen" til samboer/kjæreste til onkel og tante, fille-onkel og fille-tante (ja, den setningen var merkelig formulert). Selv om vi bare sier onkel og tante til dem.
gucci_girl Skrevet 21. september 2010 #18 Skrevet 21. september 2010 Min kjære har en søster med tre barn. Disse er 1, 4 og 6 år. Vi har vært sammen i 1,5 år og jeg kalles tante av disse barna. Det har jeg vel blitt helt siden jeg møtte barna første gang. Nå skal det sies at familien til kjæresten min er veldig inkluderende og jeg er fadder til det minste barnet. Kjæresten min er fadder til de to eldste, og min svigerinne mente at jeg kom til å fortsette å ha kontakt med barna selv om det ble slutt mellom oss siden jeg også var fadder til den minste. På den måten kommer vi aldri til å miste kontakten selv om det blir slutt og en "tante" blir ikke borte selv om hun ikke bor sammen med onkel lenger. Min tante (fars søster) gikk fra sin mann da jeg var kanskje 12 år, men han kalles fortsatt onkel og vi sender julegaver og fødselsdagsgaver til hverandre fortsatt (han bor på en annen kant av landet, så vi treffes dessverre ikke så ofte). Så jeg vil si at har man vært sammen så lenge som dere, fionel, hadde det i mitt hode hvertfall vært naturlig at din samboer blir onkel til dette barnet.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #19 Skrevet 21. september 2010 Jeg har vært sammen med sambo i 3 år og jeg er fortsatt ikke tante..
Antlers Skrevet 21. september 2010 #20 Skrevet 21. september 2010 Først når man er gift blir det riktig. Er man ikke gift går det jo fint an at mannen har god kontakt med barnet, til tross for manglende "tittel"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå