Gå til innhold

Voksendåp og konfirmasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noe... om man vil døpe seg som voksen, må man konfirmere seg på nytt da? Jeg har nemlig tenkt å døpe meg, og det var en som mente at jeg da måtte konfirmeres på nytt...

Ellers så lurer jeg på hvordan voksendåp foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest VinglePetter

Jeg lurer på noe... om man vil døpe seg som voksen, må man konfirmere seg på nytt da? Jeg har nemlig tenkt å døpe meg, og det var en som mente at jeg da måtte konfirmeres på nytt...

Nope. Dåpen er det viktigste. Den "sikrer" deg en plass i himmelen. Du får spørre presten/sjamanen/guruen din om råd. Det kan jo være forskjellig praksis.

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du måtte da være døpt for å bli konfirmert. Med mindre du konfirmerte deg borgelig. Du er altså døpt, men vil døpe deg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

I den katolske kirken er vel konfirmasjonen et sakrament, så det er mulig at det gjøres der? Men i den norske kirke, og i alle frikirker jeg kjenner til har ikke konfirmasjonen noen slik betydning. Det er å forstå som en velsignelseshandling (og velsignelse kan man få på andre måter også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pinsemenigheter,hvor det foretaes voksendåp, er det slik at om du tror, og bekjenner at Jesus er Guds sønn, da kan du bli døpt. Hva du har gjort tidligere har ingen betydning, og ingen spør om det. Det er en sak mellom deg og Gud.

Dåpen skjer rent praktisk på den måten at alle som skal døpes, blir kledd i et hvitt kjortellignende plagg. Deretter går en og en ned i dåpsgraven (en vannfylt kom), hvor pastoren tar i mot en og spør om du tror at Jesus er Guds sønn. Deretter sier han at på din egen tro og bekjennelse kan du bli døpt.

Han holder da rundt deg og dykker deg baklengs ned og under vannet, og raskt opp igjen.

Denne handlingen skjer etter hver enkelts tro og vilje, i motsetning til barnedåpen, hvor du ikke har noen som helst mulighet til å velge selv, og har derfor ingen betydning for ditt kristenliv.

Og du trenger ikke å bli pinsevenn selv om du døper deg hos dem.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...