Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. jeg har bestemt for at jeg vil jobbe som frivillig på formiddagen på julaften. Rett og slett fordi jeg skal prøve å gi meg selv et annet syn på julaften. ( jeg har de siste årene blitt litt lei/forbanna på jula, der man sitter og åpner pakke etter pakke, sitter å trøkker i seg godteri og mat hele dagen, mens mange mennesker sliter skikkelig, og ikke har en god dag i det hele tatt) Derfor har jeg nå bestemt meg for at jeg skal gjøre noe fint for noen andre på formidagen hver jul fremover :jepp:

Men så har jeg ingen anelse om HVa man kan gjøre, og HVOR man hendvender seg ? Kunne tenke meg og ha med meg lille søstra mi på 13 (hun er litt bortskjemt og jeg tror hun kunne hatt godt av dette) Så må være noe hun "forstår" også. :)

Noen som har noe erfaring ? tips eller råd ?

:nissegutt::nissegutt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags jobb kunne du tenke deg?

Religiøst, eller ikke?

Kirken? Frelsesarmèen? Kirkens bymisjon?

Selv har jeg vært med Frelsesarmèen en julaften: det var en fantastisk opplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Er ikke spesielt religiøs av meg, men det var spesielt å lytte til juleevangeliet og se gleden over en tre pakning med sokker, en deodorant og en ti pakning sigaretter som eneste julegave de fikk ja.

Skrevet

Tja enten noe sånt du gjorde :) eller så har jeg tenkt litt på disse kreft sykehusene, der hvor ungene må være hele dagen på julaften også. kanskje de har noe type opplegg med noe gaver/pepperkaker eller noe der ?

Skrevet

Tja enten noe sånt du gjorde :) eller så har jeg tenkt litt på disse kreft sykehusene, der hvor ungene må være hele dagen på julaften også. kanskje de har noe type opplegg med noe gaver/pepperkaker eller noe der ?

Da må du i tilfelle ta kontakt med Røde Kors eller sykehuset det gjelder melde deg som pasientvenn :)

Eller får ofte disse avdelingene besøk av speidergrupper den dagen som styrer med sånt :)

Det er ganske komplisert for personalet på sykehus dersom noen skal komme som frivillig utenfor organiserte former. Det har de ikke kapasitet til å følge opp.

Men du kan jo ta kontakt med avdelingssykelpleier og høre om du kan få levere noen julegaver i forkant?

Et tips til deg og lillesøster er å samle sammen gaver og levere til organisasjoner som har julefeiring for vaskeligstilte foreldre. Bymisjonen og Frelsesarmeen er igjen et hett tips, sammen med Røde Kors og BlåKors.

I Oslo kan man for eksempel også ta kontakt med Fattighuset.

Det er også mulig å ta kontakt på din lokale Frivillihetssentral.

Spør i kommunen/bydelen din om telefonnummer eller søk det opp på nett.

Eldre mennesker som er ensomme i julen setter ofte pris på å enten bli invitert eller få besøk, så du og lillesøster kunne jo gjøre noe sånt for en ensom gammel person. Spør hos Røde Kors eller på Frivillighetssentralen om de vet om noen som ønsker seg et besøk av dere :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...