AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Jeg er student og har fått et lengre vikariat som lærer i tillegg, i 1 1/2 år. Det er ca 90& stilling, som tilsvarer ca 240 000 i året. Dvs at jeg og mannen har samlet årsinntekt på 618 000, og vi som er vant til bare mannens inntekt er litt over oss av begeistring for tida! Vi føler liksom at vi kan gjøre det vi vil nå, og det er en så deilig følelse! Men hvordan er det egentlig å leve med 618 000 i året? Vi har boliglån på 1,2 mill og studielån på 350 000 til sammen, og et barn i barnehagealder. Hvordan har dere det som er i noenlunde lik situasjon? Vi håper så inderlig på å kunne kjøpe ny og større leilighet snart, og håper veldig at 0 til 240 000 i inntekt skal gjøre susen i banken. Vet ikke heeelt hva jeg lurer på med dette innlegget, men jeg er i alle fall glad!!!!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Det er vel ikke så mye, det tilsvarer jo to lave årslønner. Litt over 300 000 er jo ikke mye i året.
Rødtoppen86 Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 Her i gården har vi akkurat samme inntekt som dere til sammen, men vi har ikke barn. Han har studielån og billån, mens jeg ikke har noe lån. Vi har nok av penger så vi klarer oss, men vi flyter ikke over fordi vi sparer penger til bryllup, og det koster å ha billån. Uten noe form for lån hadde vi nok følt oss rike Vet ikke hvor mye dere kan klare å få i lån siden dere har barn og ganske mye studielån, men 1,5 mill burde vel la seg gjøre.
SmallTalk Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 Hvor mye dere får låne kommer helt an på hvor mye egenkapital dere har etter salg av den leiligheten dere har nå. For å få lån, så må dere ha minst 10% egenkapital (og mer dersom dere ikke har krav på førstehjemslån). 52 000 i brutto inntekt er helt greit.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #7 Skrevet 21. september 2010 Det er vel ikke så mye, det tilsvarer jo to lave årslønner. Litt over 300 000 er jo ikke mye i året. Dust
mousepad Skrevet 21. september 2010 #8 Skrevet 21. september 2010 Det er endel lavere enn det som er gjennomsnittet for et par m/ barn i Norge , men tror ikke dere skulle ha store problemer med å klare dere helt greit på den inntekten .
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #9 Skrevet 21. september 2010 Det er vel ikke så mye, det tilsvarer jo to lave årslønner. Litt over 300 000 er jo ikke mye i året. For én person er det ikke allverden, men x2 i en og samme husholdning er det bra. Tenk på alle utgifter som ikke blir doblet, som enslige må bære alene!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #10 Skrevet 21. september 2010 Takk for svar. Jeg skjønner jo at vi ikke er "rike" i Norges målestokk, men jeg føler uansett at jeg har skutt gullfuglen! Vi kvalifiserer ikke lenger til førstehjemslån, og krysser fingrene for å få igjen 1.35-1.4 for leiligheten, altså ca 180 000 i pluss. Har for øyeblikket ca 50 000 på annen konto, og håper på å spare noen titusener til innen salget blir realisert. Så vi får se, men jeg ser jo selvsagt ut fra regnestykket mitt over her at vi ikke akkurat vasser i penger. Men det var godt å kjøpe økologisk rømme framfor vanlig, billig rømme i dag i hvertfall. :gjeiper:
Jesse Skrevet 21. september 2010 #11 Skrevet 21. september 2010 Synes det høres ut som dere kan leve ganske greit jeg da Vi lever selv på under 30 000 netto i mnd akkurat nå (de to årene mannen er student), og har både huslån, billån, studielån osv, og vi klarer oss helt fint. (jeg skal ikke si at vi har veldig mye ekstra, men vi får spart litt og har så vi klarer oss.) Det blir til hva man gjør det til selv Er ikke tommelfingerregelen på lån 3x inntekt? I tilfellet kan dere jo ha mulighet til å ha et litt høyere lån
slask Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 Sørg for å ikke øke utgiftene nevneverdig fremover. Det å ha romslig økonomi over lang tid er gull verdt, men det er lett å øke forbruket og skaffe seg faste utgifter som er større. Det blir et slit å betjene og ikke noe moro å måtte selge den store nye boligen fordi dere blir nødt... Å klare å spare opp f.eks. 100.000,- over et år eller to er faktisk sånn det bør være hvis man skal ha litt trygghet i hverdagen.
birgjo Skrevet 22. september 2010 #13 Skrevet 22. september 2010 Ja, det er en god månedstinntekt for en husstand. Men det avhenger også litt av hvor dere bor og hvilke vaner dere har.
Envy Skrevet 22. september 2010 #14 Skrevet 22. september 2010 Ville satset på sparing først, siden dere eier leiligheten.
Anglofil Skrevet 23. september 2010 #15 Skrevet 23. september 2010 I mine øyne er det mye, men hva som er mye og ikke er opp til hver enkelt vil jeg tro. Mvh Yvonne
83` Skrevet 23. september 2010 #16 Skrevet 23. september 2010 Vil absolutt tru de greier dykk fint med den inntekta og dei utgiftene ja Men 240 000 som lærar... er du ikkje utdanna då? Eller tenkte du netto her?? Ser jo ut som assistentlønn for meg det då..? Vi har over 1 mill meir enn dykk i huslån + 3 barn i barnehage, og vi har berre nokre tusenlappar meir enn dykk i mnd. Og vi greier oss fint. Vil derfor tru at de og gjer det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå