Gjest Vanessa Skrevet 6. oktober 2003 #1 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg ser at det har begynt å dukke opp juletråder allerede, og i den forbindelse lurte jeg på om det er andre enn meg som ikke feirer julen, og om dere synes det er trist å ikke gjøre det? Jeg liker i utgangspunktet julen godt, men bor altså alene og gjør ingenting ut av høytiden, hverken pynting eller baking. Jeg har egentlig litt lyst, men har begrenset plass og føler ikke at det er så gøy å lage jul bare for meg selv. På selve julaften har jeg vært hos venner de siste årene, og for meg selv resten av tiden. Jeg synes det er veldig trasig, men trøster meg med at jeg tross alt er heldigere enn mange andre. Hva jeg skal gjøre på julaften i år, vet jeg ikke enda. Forresten - de juletrådene er veldig koselige. Det gjør godt å glede seg sammen med andre.
punkyB Skrevet 6. oktober 2003 #2 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg feirer jul sammen med familien. Jeg synes det er greit hvis man selv velger å ikke feire jul - men det er ille hvis man kunne tenke seg det og ikke har noe familie å feire med. Det er jo veldig familiefokusert i julen - kanskje litt for mye. Heldigvis får jeg si virker det som om det er en dreining over til at man feirer med venner. Etterhvert så blir det jo flere og flere som ikke har så mye familie da mange lever som enslige og/eller uten barn.
Barbie Skrevet 6. oktober 2003 #3 Skrevet 6. oktober 2003 Denne julaften skal jeg være hjemme alene. Det er etter eget valg. Gubben skal jobbe denne dagen/kvelden, og jeg gidder ikke reise til hverken svigers eller min egen familie. Jeg gleder meg til å kose meg forran tv'n, intet stress eller mas. Det skal bli deilig! Jeg skal ikke lage julemat engang.... Kanskje jeg koser meg med Pitabrød eller noe.
Gjest GreenSky Skrevet 7. oktober 2003 #4 Skrevet 7. oktober 2003 Åh, det høres så trist ut! Jeg gruer meg til jula, jeg. Skal jobbe både jul og nyttårsaften, men har fri på kvelden. Får derfor ikke dratt hjem. Nyttårsaften pleide jeg alltid å feire med med eksen og vennene våre, men nå drar de til han og den nye dama hans i stedet. Jepp.
Gjest Zalomine Skrevet 7. oktober 2003 #5 Skrevet 7. oktober 2003 Trudde denne tråden handlet om å ikke ferie jul, på religiøst grunnlag jeg. For meg er det utenkelig å ikke feire jul. Har enda ikke fått bekreftet om jeg får fri i jula da, men det regner jeg egentig med. Opparbeider meg time for time i plusstid, og har fått høre at det antakelig ordner seg, siden vi skal bort så er det altså litt vesentig for meg. Jeg gleder meg kjempemasse til jul. Får vi ikke dra (eller må feire nyttår her alene) så skal vi uansett få til noe. Å ikke feire, det blir bare for trist.
Fakse Skrevet 7. oktober 2003 #6 Skrevet 7. oktober 2003 Å ikke feire jul på religiøst grunnlag ville være ganske merkelig, siden jula har veldig lite med religion å gjøre. Mange tror vi feirer jul fordi Jesus ble født, men sannheten er at de aller fleste juletradisjonene våre har heeeelt andre opphav. Kakemenn og pepperkaker er for eksempel en 2500 år gammel gresk-romersk tradisjon :o
silka Skrevet 7. oktober 2003 #7 Skrevet 7. oktober 2003 Kunne ikke tenke meg en desember uten julefeiring! Feirer ikke av religiøse grunner, men ganske enkelt fordi det er gærkoselig, nesten en helt egen årstid for meg det.
Grooo Skrevet 7. oktober 2003 #8 Skrevet 7. oktober 2003 Å ikke feire jul på religiøst grunnlag ville være ganske merkelig, siden jula har veldig lite med religion å gjøre. Mange tror vi feirer jul fordi Jesus ble født, men sannheten er at de aller fleste juletradisjonene våre har heeeelt andre opphav. Kakemenn og pepperkaker er for eksempel en 2500 år gammel gresk-romersk tradisjon :o Kristne feirer vel gjerne jul pga Jesu fødsel, eller hva? Dessuten finnes det da mange andre religioner en kristendom...
Fakse Skrevet 7. oktober 2003 #9 Skrevet 7. oktober 2003 Kristne feirer vel gjerne jul pga Jesu fødsel, eller hva? Dessuten finnes det da mange andre religioner en kristendom... Joda, det er det vi lærer på skolen. Men som alle oss andre feirer vel de fleste kristne jula fordi det er en tradisjon vi er vant med fra barndommen av. Og selv om kristendommen har hatt sin påvirkning på julefeiringa, så er størsteparten av tradisjonene fra andre kanter.
Gundel Gaukeley Skrevet 7. oktober 2003 #10 Skrevet 7. oktober 2003 Feirer "hedensk" jul, jeg...Og det er det jammen ikke mange som legger merke til når jeg får besøk (det avspeiler seg jo i måten man pynter på), det sier jo en del om hvor mye av kristendommen som egentlig har plass i julefeiringa...
makeløs Skrevet 7. oktober 2003 #11 Skrevet 7. oktober 2003 Jeg feirer jul (såkalt hedensk jul...), og synes forsåvidt jula er koselig. Men de siste årene har jula begynt å bli mer stress enn kos. Har ofte tenkt at hadde jeg vært alene, eller bare jeg og mannen, så ville jeg dratt vekk på ferie og bare kost meg. Uten mas og forventninger fra både min familie og svigers. Ser for meg at en alenejul kan være veldig bra det og, så lenge du klarer å trives i ditt eget selskap og ikke føle deg ensom. Kjøp inn en del bøker til deg selv og kos deg...
Gjest Starya Skrevet 7. oktober 2003 #12 Skrevet 7. oktober 2003 Jeg feirer jul, men det er ikke menge engler og julekrybber å se gitt. Også vi feirer julen fordi det er en tradisjon -en tradisjon som går tilbake før kristendommen. Måten man feirer på har nok endret seg pokka mye siden den gang, men det er greit det. Marsipan er godt. (og nei: jeg har ikke tyvsmakt på julemarsipanen. enda..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå