Linnea Adriana Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Hei jeg har lyst ti å begynne hos sangpedagog og lære å synge Rettere sagt lære og bruke stemmen min riktig slik at jeg får frem min stemme på best mulig måte. Jeg er også litt redd for å anstrenge stemmen min og bruke stemmen feil slik at en ødelegger stemmen. Kan noen fortelle meg litt om dette? Hva burde jeg tenke på når jeg velger sangpedagog? Er det andre som har samme kompetanse som en sangpedagog som er like bra?
Meridian Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Dette lurer jeg også på, venter spent på svar uten å ta over tråden din
Linnea Adriana Skrevet 21. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2010 Dette lurer jeg også på, venter spent på svar uten å ta over tråden din Velkommen:) Jeg ble enda mer interessert i å lære å lære bruke stemmen riktig etter jeg så et reality program på tv om en dame med manne stemme, ei med altfor lys pipe stemme og ei som hadde store problem med og utale ordene tydelig og riktig. De fikk hjelp av en logoped til og lærte å bruke stemmen riktig. Til og med damen med skikkelig mannestemme fikk en vanlig stemme. De hadde til felles at de at de rett og slett bare brukte stemmen feil. Da tenkte jeg at kanskje jeg kan lære å få frem det beste i stemmen min. Før det tenkte jeg vel bare at jeg ikke hadde en spesielt fin stemme så og synge det var uaktuelt. Men jeg har jo en fin stemme, innimellom vertfall. Men det kan plutselig skjære seg forferdelig også! Uansett så hadde det vært veldig gøy og utforske og være mer bevist på stemmen kanskje ville jeg også blitt mer bevist på hvordan jeg bruker lungene? Det ville i så fall også hjulpet meg i forhold til medisinering for min astma noen som vet? Alle er velkommen til å snakke om stemmen, stemmebruk, logopeder, sangpedagoger og alt lignede;)
Tøysejenta Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Jeg har gått til sangpedagog i 3 år, og syntes det var veldig greit Riktignok sluttet jeg i år, og jeg har aldri hatt noe stort talent innen sang, men timene var veldig lærerike, og det kan høres på stemmen min at jeg har tatt timer. Det høres kanskje ikke veldig mye bedre ut, men mer kontrollert og teknisk. Om du anstrenger stemmen, bruker du stemmen feil. Med andre ord, du skal bli sliten i magen når du synger, ikke halsen. Egentlig. Det er ikke så vanskelig i teorien, men vanskelig å vende seg til. Selv liker jeg best å synge med brystklang, altså der man anstrenger stemmen. Sangpedagogen min prøver alltid å rette på meg, ettersom det beste er å synge hodeklang. Altså du synger mer ''ned'' enn ''opp'' mot tonen. Min sangpedagog gikk jeg til gjennom kulturskolen, og har ikke gått til andre enn henne. Kan derfor ikke sammenlikne.. Men jeg regner med det er en fordel å gå til noen med mye erfaring, dersom pris ikke spiller noen rolle.
Meridian Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 Ja, jeg har ikke alltid kontroll på stemmen min, for jeg prater ofte for lavt. Jeg er så redd for å prate for høyt. Derfor har jeg null kontroll hvor høyt eller lavt jeg prater, derfor ville jeg hatt hjelp til dette. Jeg har en fin sangstemme som jeg er redd for å bruke, så tenkte å begynne hos en sangpedagog. Tror det kan hjelpe på selvkontroll og på selvtillit og det ha får bedre holdning.
Tøysejenta Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 Da vil det nok hjelpe med en sangpedagog, ja. Selv fikk jeg mye mer selvtillit etter timene med henne.
Meridian Skrevet 21. september 2010 #7 Skrevet 21. september 2010 hvordan kommer man i kontakt med en sangpedagog? evnt en logoped?
Tøysejenta Skrevet 21. september 2010 #8 Skrevet 21. september 2010 Som sagt så søkte jeg gjennom kulturskolen, så det er jeg ikke sikker på. Du kan sikkert søke det opp på nettet, eller eventuelt kontakte noen du tror kjenner noen som har peiling? Jeg aner ikke..
Linnea Adriana Skrevet 21. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2010 Som sagt så søkte jeg gjennom kulturskolen, så det er jeg ikke sikker på. Du kan sikkert søke det opp på nettet, eller eventuelt kontakte noen du tror kjenner noen som har peiling? Jeg aner ikke.. Jeg har hørt at en skal klare å synge høyt (i den forstand at det høres på lang avstand) når en synger riktig. Vet du om det stemmer? (Har hørt det fungere selv på noen barn og voksne som var på første kor time.(jeg gikk ikke selv i koret) De sang på en måte veldig anstrengt lavt med feil stemme så ba kor mannen de om å rope alt de skulle synge og de hadde en helt annen stemme, mye mørkere eller lyser men mye finere stemme da det var mer dybde på en måte) Håper du ikke føler deg helt bombadert med spørsmål :gjeiper:
Rhiannon Skrevet 22. september 2010 #10 Skrevet 22. september 2010 har selv gått til sangpedagog i ti år, og kan anbefale det men det er viktig at du finner et menneske som du trives med også, og ikke bare fokuserer på kompetanse. når det gjelder synge 'høyt' er dette varierende. du vil selvfølgelig få mer volum på stemmen når du lærer å synge riktig, men naturlige anlegg spiller også en rolle her. jeg gikk på folkehøyskole med ei jente som hadde lært å synge klassisk og opera, men stemmen hennes var rett og slett ikke veldig 'stor' - altså, volumet manglet. Men hun var utrolig flink, og på små tilstelninger (type intimkonserter) var det herlig å høre på søk på sangpedagog på nettet, så skal du kunne finne flere i ditt område. arranger gjerne en prøvetime også, hvis det er mulig, for å finne ut om dere trives sammen! Det er ikke motiverende å jobbe med noen du ikke liker.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 jeg gikk på musikklinje med klassisk sang, og hadde planer om å søke på konservatoriet. tror jeg hadde kommet inn da om jeg hadde forsøkt - men valgte annen utdanningsretning. mitt råd er å oppsøke kulturskolen - mer rimelig enn vanlig pedagog, og veldig bra alternativ. du kan også kontakte musikkhøyskole/konservatorie i nørheten for å få sangtimer av studenter der. som nybegynner er det helt poengløst å ha den beste på markedet - og særlig dersom man ikke vurderer en karriere innenfor sang. til fritidsbruk holder det lenge med kulturskolen og studenter. teknikkene er helt forskjellig fra klassisk og rytmisk(pop etc). jazz og blues har også egne varianter. men generelt sett så vil du i alle former lære masse på pusteteknikk og kroppskontroll som er en forutsetning for å bruke stemmen riktig. i klassisk fokuserer man på å "lukke" stemmebåndet - bruke minst mulig luft, men det er omvendt i rytmisk. mariah carey er eksempelvis en sanger som bruker MYYYYYYYYYYE luft. uansett fin eller mindre fin stemme kan alle lære å synge renere og klarere. med det blir gjerne styggere før det blir finere når an mangler teknikk - noe jeg fikk oppleve i starten var jeg veldig ustø(selv om jeg hadde veldig fin stemme) - og fikk litt nedtur. etter ett års tid med masse øving var folk rett og slett sjokkert over hvor mye høyere nivå jeg hadde, og jeg var helt på linje med de som hadde hatt sangtimer i ti år. det at jeg måtte holde konserter alene gjorde jo at jeg fortsatt i dag kan bruke masse av det jeg lærte om fremføring/nedroingsteknikker/pusting osv selv om jeg jobber i næringslivet:) jeg ble en kløpper på foredrag for å si det slik selv om jeg sluttet med sanger etterhvert.
Gjest Pippelipp Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 Jeg er utdannet klassisk sanger og lever av det. Kanskje jeg kan svare på et par spørsmål? Det er forskjell på logoped og sangpedagog, jeg ville aldri gitt meg til å lære noen hvordan de skulle bruke talestemmen sin, det er et annet fagområde enn sangteknikk. Gå til noen som vet hva de driver med, det enkleste er å gå gjennom kulturskolen, men du kan se etter lapper på oppslagstavler for sanglærere som gir privattimer. Det er ofte proffe som vil spe på freelance-inntekten eller studenter som vil spe på studielånet, som gir privattimer. De kan være like gode som de du finner på kulturskolen. Du lærer pusteteknikk, plassering etc. Sangteknikk er kompliserte greier og det finnes like mange meninger og innfallsvinkler som det finnes sangere i denne verden. Stemmebåndene ligger relativt høyt oppe i luftrøret og kan ikke noe mye mer enn å vibrere på grunnlag av lufttrykk. Rundt båndene ligger muskler og det første som skjer når du lærer å synge, er at du begynner å trene opp de musklene. Det er gjort undersøkelser som viser at en "luftig" stemme er muskulært betinget, at stemmebåndene til "amatører" gjør mye større svigninger når de vibrerer enn hos "proffe". Æsj, det var vanskelig å forklare! Stemmevolum er noe som kan trenes opp og er også individuelt betinget. Stemmevolum får du gjennom plassering, ikke gjennom å presse stemmen, som mange, mange gjør. Det jeg beskriver nå, er klassisk teknikk. Belting, altså pop- og musicalteknikk, er en annen greie og det kan jeg ikke noe om. Hvis jeg kan bidra med å svare på spørsmål, gjør jeg det gjerne :-)
Linnea Adriana Skrevet 22. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 22. september 2010 Jeg er litt redd for ødelgge stemmen. Om en ødelegger stemmen blir den ødelagt for alltid da? Er det lett gjort og ødelgge stemmen om en bruker stemmen helt feil for eksempel.. Kan du forklare meg dette litt nærmere. Jeg har hørt at en skal klare å synge høyt (i den forstand at det høres på lang avstand) når en synger riktig. Vet du om det stemmer? (Har hørt det fungere selv på noen barn og voksne som var på første kor time.(jeg gikk ikke selv i koret) De sang på en måte veldig anstrengt lavt med feil stemme så ba kor mannen de om å rope alt de skulle synge og de hadde en helt annen stemme, mye mørkere eller lyser men mye finere stemme da det var mer dybde på en måte)
Gjest Pippelipp Skrevet 23. september 2010 #14 Skrevet 23. september 2010 Jeg er litt redd for ødelgge stemmen. Om en ødelegger stemmen blir den ødelagt for alltid da? Er det lett gjort og ødelgge stemmen om en bruker stemmen helt feil for eksempel.. Kan du forklare meg dette litt nærmere. Det skal en del til for å volde uopprettelig skade på stemmen. Du bør passe på å ikke skrike hvis du er hes, eller har en forkjølelse som sitter på stemmen. Hvor gammel er du? Jeg går ut ifra at du er ganske ung og da er stemmen din ung og frisk og tåler mye. Jeg blir tredve ganske snart og merker at stemmen og kroppen endrer seg og ikke tåler å utsettes for alt jeg var vant til å kunne gjøre før og må være litt intelligent i måten å bruke stemmen på, men nå skal du ikke glemme at jeg merker ørsmå forandringer med én gang, mens du sannsynligvis ikke ville plages av det samme som jeg. Jeg synes ikke du skal gå rundt og være redd for å ødelegge stemmen din. Hvis du vil lære å synge, bør du ta kontakt med en sangpedagog, det er det aller enkleste, for da har du noen som kan høre deg utenfra. Husk, du kommer aldri til å kunne høre deg selv sånn som andre hører deg, rett og slett fordi hvis du hadde kunnet det, hadde du blitt døv. I ørene våre sitter en innretning som stenger av for den lyden du produserer, sånn at øret ditt ikke tar skade av lyden du lager. Hvis du vil ha et inntrykk av hvordan du klinger, kan du ta to bøker og holde foran ørene dine, sånn at du stenger av den direkte passasjen mellom munnen din og ørene dine. Da lytter du til lyden i rømmet og ikke den direkte kontakten mellom munnen din og ørene dine. Du kan også putte propper i ørene eller stikke fingrene i ørene når du synger, da hører du deg selv innenfra og det synes jeg er veldig nyttig for å lete etter hva som er galt når jeg synger. Du kan stikke tomlene dine i munnen din og la dem gli langsmed tennene dine til de kommer bakom jekslene dine. Så fortsetter du oppover langsmed ganen til du kommer til den myke ganen, merk deg hvor den er. Forestill deg at tonen din vibrerer mot den myke ganen og går ut og opp gjennom bakhodet ditt, ikke frem og ut gjennom munnen. Pass på at du ikke lar tonen forsvinne ned i halsen, luftstrømmen skal alltid gå oppover. Hvis du begynner å synge i halsen, får du en veldig ullen lyd og du høres ut som om du har en potet sittende fast i halsen. Når den myke ganen går opp, går strupehodet ned av seg selv. Det er bra, sånn skal det være. Ikke la strupehodet bli med stemmen din oppover, da klemmer du og det er ikke sunt. Jeg håper det hjelp litt, bare spør hvis det er noe mer, men det beste er å finne en lærer som kan høre på deg og høre hva du gjør, jeg aner jo ikke hvordan du synger. Kanskje du gjør mye riktig allerede, av instinkt. Noen av oss har en naturlig innstilling til stemmebruk og gjør enkelte ting riktig helt av seg selv, jeg hadde for eksempel aldri luft på stemmen, selv da jeg var liten, det var bare noe jeg kunne. Til gjenngjeld har jeg måttet slite med mange andre ting og to ting er sikkert: 1. Du blir aldri utlært, jeg må ta timer enda og jeg lærer noe nytt hele tiden. 2. Ingen sitter på den fulle sannhet om sang og stemmebruk, bruk din egen intelligens til å finne ut hva som er bra og ikke. Kjenn etter, gjør noe vont? Da er det galt. Kjennes det bra? Da er det sannsynligvis bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå