Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville dere tolket det?

Min sønn på 10 år er en stille og veldig rolig person. Litt overvektig. Ikke så veldig aktiv. Liker best dataspill, men driver også med en fysisk aktivitet et par ganger i uke. Men han er vel ikke akkurat av de tøffeste..

Jeg trodde de hadde funnet tonen, min kjæreste tar ofte kontakt med min sønn.

Jeg får en nokså uggen følelse her. Tror neppe min kjæreste har vært av de snilleste barna, han er "bad boy" og har vist voldelige tendenser. Han sier han aldri vil vise det mer, men...

Min kjæreste lurer på hvorfor jeg tolker det negativt, men vil ikke forklare meg hva han mente. For meg vitner ordet "kylling", en som er litt redd og engstelig av seg, en som ikke er så tøff...Kanskje han har tenkt å få han tøffere? Noe som jo kan være bra men..Det spørs jo hvordan det skal skje. Men om han går rundt og kaller han kylling så er det jo ren mobbing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen er stille og forsiktige. Det er sånn de er. Så lenge det ikke er et problem for dem selv, at de føler seg hemmet av det på noe vis, synes jeg de skal få være som de er. På samme måte som brautende og høylytte må få være som de er.

De som er tøffest i trynet er ofte de som er mest usikre og slett ikke så tøffe egentlig.

Gjest wild bird
Skrevet

Om en kjæreste hadde sagt nedsettende ting om barna mine, hadde han ikke lenger vært en kjæreste!

Ærlig talt, et voksent menneske kaller da ikke barn slike ting.

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor han sa det. Han har alltid vist forståelse for at barn er forskjellige og han mener at ethvert barn må møtes slik de er...Men det falt kanskje bare litt uheldig ut da vi hadde en liten krangel. Tror egentlig ikke han mente noe vondt med det men..

Skrevet

Tror neppe min kjæreste har vært av de snilleste barna, han er "bad boy" og har vist voldelige tendenser.

*plukker ut essensen*

Gjest wild bird
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor han sa det. Han har alltid vist forståelse for at barn er forskjellige og han mener at ethvert barn må møtes slik de er...Men det falt kanskje bare litt uheldig ut da vi hadde en liten krangel. Tror egentlig ikke han mente noe vondt med det men..

Han bruker nedsettende ord om barnet ditt i en krangel dere i mellom? For en sjarmør.

Og du forsvarer han framfor å ta parti med barnet ditt. Utrolig.

Gjest mann of far
Skrevet

Kontekst?

Er også interessert i sammenhengen det ble sagt i.

"Din lille kylling" i nedsettende toneleie er noe helt annet enn "halla, kylling".

Hvis sønnen din ikke merket seg med det, og det er noe som kun dukker opp i spøkefull sammenheng, skal du ikke tenke på det i det hele tatt.

Mange voksne menn kan si mye rart i situasjoner hvor vi ønsker å knytte bånd på en eller annen måte, og tenker ofte ikke over at mottageren kan være skrudd sammen på en annen måte og dermed legge noe annet i utsagnet enn hva vi selv gjør.

Jeg sier f.eks av og til "unge dame", "lille frøken cantbewrong", lille mann", unge herr nesevis" til mine mye yngre søskenbarn som jeg har et godt forhold til. Jeg legger ingenting negativt i noe av det, og det har jeg etterhvert blitt trygg på at heller ikke de gjør. Skulle jeg oppfatte noe annet, ville jeg ta meg tid til å forklare hvordan utsagnet var tenkt, så det ikke ble et tema, og deretter sluttet å si slikt.

Her må reaksjonen din baseres på hva din sønn tenker om dette. Liker han det ikke, skal det opphøre umiddelbart, såklart.

Om det er du som reagerer, og ikke han, prøv å forstå at slikt dukker opp også mellom jevnaldrende gutter og menn, uavhengig av rangstige el. slikt. Det er bare en del av enkelte hankjønns måte å være på. Ikke frata guttungen hans mannlige uttrykk uansett hvor teit du synes det er, vi gjør heller ikke det med dere (selv om vi synes dere er teite relativt ofte).

Der dere sier: "Åh, så kjekt å se deg igjen, jeg har lurt på hvordan det har vært med deg i det siste, siden jeg ikke har hørt noe fra deg", sier mange hankjønn "jaha, se hva katten dro med seg inn". Og meningen er fort den samme, noe begge også forstår.

Skrevet

Han bruker nedsettende ord om barnet ditt i en krangel dere i mellom? For en sjarmør.

Og du forsvarer han framfor å ta parti med barnet ditt. Utrolig.

Nei, jeg forsvarer han ikke. Men jeg kan vel likevel synes det var merkelig ut fra hva han tidligere har sagt...og jeg kan også si at det sikkert ikke var så vondt ment. Men han bør/burde jo selvsagt forklare det. Enkelte snakker en jo bare etter munnen og har egentlig en helt annen mening...Jeg trodde han stod for det han sa. Men man vet jo aldri..

En annen mulig tolkning er jo at han synes min sønn er "søt og uskyldig" og litt av en mammakar. Min sønn er ikke redd for å kose meg eller holde armen rundt meg..her er det nesten som jeg selv blir litt flau..

Skrevet

Og dette var kun noe som ble sagt til meg, ikke til min sønn.

Gjest mann og far
Skrevet

Så dette etterpå.

Kjæresten din synes sønnen din er en kylling i noen sammenhenger.

Han har kriterier han måler sønnen din mot, og mener sannsynligvis at sønnen din ikke er tøff nok eller at han er bortskjemt av deg på noe vis.

Akkurat som foreldre kan finne på å ønske at barna utvikler enkelte trekk, ønsker din kjæreste nok at sønnen din skal bli tøffere.

Mannen føler nok omsorg for sønnen din, og tenker nok at gutten ville hatt det bedre om han tøffet seg opp litt, men at det kommer i en krangel, og at det blir uttalt som det ble, er ikke ok.

Viktigst er likevel; hørte guttungen det? Var det rettet til ham eller deg?

Skrevet

Er også interessert i sammenhengen det ble sagt i.

"Din lille kylling" i nedsettende toneleie er noe helt annet enn "halla, kylling".

Hvis sønnen din ikke merket seg med det, og det er noe som kun dukker opp i spøkefull sammenheng, skal du ikke tenke på det i det hele tatt.

Mange voksne menn kan si mye rart i situasjoner hvor vi ønsker å knytte bånd på en eller annen måte, og tenker ofte ikke over at mottageren kan være skrudd sammen på en annen måte og dermed legge noe annet i utsagnet enn hva vi selv gjør.

Jeg sier f.eks av og til "unge dame", "lille frøken cantbewrong", lille mann", unge herr nesevis" til mine mye yngre søskenbarn som jeg har et godt forhold til. Jeg legger ingenting negativt i noe av det, og det har jeg etterhvert blitt trygg på at heller ikke de gjør. Skulle jeg oppfatte noe annet, ville jeg ta meg tid til å forklare hvordan utsagnet var tenkt, så det ikke ble et tema, og deretter sluttet å si slikt.

Her må reaksjonen din baseres på hva din sønn tenker om dette. Liker han det ikke, skal det opphøre umiddelbart, såklart.

Om det er du som reagerer, og ikke han, prøv å forstå at slikt dukker opp også mellom jevnaldrende gutter og menn, uavhengig av rangstige el. slikt. Det er bare en del av enkelte hankjønns måte å være på. Ikke frata guttungen hans mannlige uttrykk uansett hvor teit du synes det er, vi gjør heller ikke det med dere (selv om vi synes dere er teite relativt ofte).

Der dere sier: "Åh, så kjekt å se deg igjen, jeg har lurt på hvordan det har vært med deg i det siste, siden jeg ikke har hørt noe fra deg", sier mange hankjønn "jaha, se hva katten dro med seg inn". Og meningen er fort den samme, noe begge også forstår.

Ok, takk for vinklingen :-)

Skrevet

Så dette etterpå.

Kjæresten din synes sønnen din er en kylling i noen sammenhenger.

Han har kriterier han måler sønnen din mot, og mener sannsynligvis at sønnen din ikke er tøff nok eller at han er bortskjemt av deg på noe vis.

Akkurat som foreldre kan finne på å ønske at barna utvikler enkelte trekk, ønsker din kjæreste nok at sønnen din skal bli tøffere.

Mannen føler nok omsorg for sønnen din, og tenker nok at gutten ville hatt det bedre om han tøffet seg opp litt, men at det kommer i en krangel, og at det blir uttalt som det ble, er ikke ok.

Viktigst er likevel; hørte guttungen det? Var det rettet til ham eller deg?

Nei, min sønn hørte ikke det. Og det var rettet mot meg.

Skrevet

Du involverer en mann som har vist voldelige tendenser i ditt barns liv? Virkelig?

Skrevet

Du involverer en mann som har vist voldelige tendenser i ditt barns liv? Virkelig?

Ikke overfor mitt barn!

Men som sagt fikk denne kommentaren meg til å stusse litt..Som sagt bør han forklare seg!

Det finnes jo at det finnes stefedre som har mishandlet kjærsestens/samboerens barn, noen også til døde. Jeg er fullt klar over det.

Gjest wild bird
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen?

I min bok så skal barna komme før nye kjærester, uansett. Om det er ting som er problematisk eller du syns skurrer, så følg magefølelsen din. Og barnet ditt er alltid viktigere enn en kjæreste.

Når du skriver at kjæresten din kaller barnet ditt en kylling, så tyder det på at det var noe du reagerte negativt på selv. Hvis ikke, ville du ikke startet en tråd om det.

Du skriver at kjæresten din har vært en "bad boy" og at han tidligere har vært voldelig. Og at dere krangler.

Summen av disse tingene, gjør meg betenkt om dette er et sunt forhold for deg og sønnen din.

Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen?

I min bok så skal barna komme før nye kjærester, uansett. Om det er ting som er problematisk eller du syns skurrer, så følg magefølelsen din. Og barnet ditt er alltid viktigere enn en kjæreste.

Når du skriver at kjæresten din kaller barnet ditt en kylling, så tyder det på at det var noe du reagerte negativt på selv. Hvis ikke, ville du ikke startet en tråd om det.

Du skriver at kjæresten din har vært en "bad boy" og at han tidligere har vært voldelig. Og at dere krangler.

Summen av disse tingene, gjør meg betenkt om dette er et sunt forhold for deg og sønnen din.

Selvsagt er mitt barn viktigst av alt. Jeg ville bare ha andre tolkninger av et slikt utsagn, og grunnen til at jeg reagerte er jo selvsagt på grunn av det jeg skriver om min kjærestes tidligere liv/oppførsel.

Min kjæreste har også blitt slått av sin far. Og det ganske voldsomt også tror jeg...det kan jo gå i arv.

Nå sier jo min kjæreste at jeg må stole på det min sønn sier og at han regner med at jeg har et så godt forhold til min sønn at min sønn ville fortalt meg dersom noe alvorlig hadde hendt han. Jeg ser selvsagt på min sønn hvordan han har det også, og dette er noe jeg alltid følger med på, om han er blitt tilbaketrukket, aggressiv, lei seg etc. Han ser ut til å trives han, og jeg har ikke merket noe forskjell på han.

Skrevet

Ikke overfor mitt barn!

Men som sagt fikk denne kommentaren meg til å stusse litt..Som sagt bør han forklare seg!

Det finnes jo at det finnes stefedre som har mishandlet kjærsestens/samboerens barn, noen også til døde. Jeg er fullt klar over det.

Har du kontroll på alt han har sagt til barnet ditt?

Dersom han ser at det ikke får særlige konsekvenser at han omtaler barnet ditt negativt overfor deg, er det vel ikke mye som hindrer ham i å gi slike kommentarer direkte til gutten.

Jeg er også skeptisk til den voldelige fortiden du skriver om. Du bør være oppmerksom på at slikt kan ha en tendens til å dukke opp igjen når personen føler seg trygg på at han har makt.

Skrevet

Har du kontroll på alt han har sagt til barnet ditt?

Dersom han ser at det ikke får særlige konsekvenser at han omtaler barnet ditt negativt overfor deg, er det vel ikke mye som hindrer ham i å gi slike kommentarer direkte til gutten.

Jeg er også skeptisk til den voldelige fortiden du skriver om. Du bør være oppmerksom på at slikt kan ha en tendens til å dukke opp igjen når personen føler seg trygg på at han har makt.

Nå aner ikke du hva jeg har sagt til kjæresten min. Jeg har vel så og si gjort det slutt...(ja, jeg ble forbanna!) Og han vet jeg vil ha en forklaring. Men han har sagt mye fornuftig om barn også da. Jeg spør da også min sønn hva de prater om når jeg ikke hører.

Men det er jo godt mulig han ville teste meg...Og det er jo ikke sikkert min sønn forteller meg alt, men som regel er jeg i nærheten når de snakker sammen også da.

Skrevet

En kylling? Denne mannen må jo ha Hane intelligens.

Hm, er dette en slik fyr som blåser seg opp til en Okse når han går forbi...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...