Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nefertiti
Skrevet

Hei.

Hvordan leser dere rett før eksamen?

Jeg har lest alt pensum en gang gjennom semesteret, men før eksamen pleier jeg å skrive et sammendrag for hvert kapittel som jeg da bruker å lese ekstra godt på.

Hva er deres triks rett før eksamen for å lære pensum skikkelig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg har ikke flere eksamener nå da, var ferdig utdannet i fjor sommer, men her er slik jeg pleide lese:

I løpet av semesteret leste jeg slett ikke pensum. Jeg gikk på alle forelesninger og fikk med meg notater derfra.

Når det nærmet seg eksamen leste jeg på disse notatene, det som var utdelt og det jeg selv hadde skrevet.

Når det kom til ekamensdagen skrev jeg en kort besvarelse som antakelig ble belønnet for å være "kort og konsis", for lange var de aldri...

Dette fungerte for meg fordi jeg ikke husker det om jeg leser bøker, men det jeg blir FORTALT på forelesninger, det husker jeg langt bedre, og ved å repetere disse notatene husket jeg forelesningene. De lange, utdypende eksemplene fra boka kunne jeg ikke gulpe opp på eksamen, men min egen forståelse av stoffet, det kunne jeg gi.

Funket utmerket for meg.

Men da du er av "lesetypen" kan jeg neppe gi deg noen gode råd...

Skrevet

Jeg bruker stoffet aktivt før eksamen. F.eks løser gamle eksamensoppgaver, lager kortfattede resymeer av teorier, setter de opp mot hverandre. Prøver alltid å finne ut hva som er essensielt stoff og hva som er tørrprat ved å lage oversikt over spørsmål på eksamen /hva som er gjennomgått på forelesning. Jeg leser kun kompendier fra perm til perm, bøker har gjerne en del tørrprat som er bortkastet tid også..

Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i forelesningsnotater (mine egne og de som deles ut av lærere). Dette supplerer jeg så meg informasjon fra bøker om det er noe jeg mener jeg trenger å lese enda mer om, eller bare fordi noe interesserer meg spesielt.

Lager så stikkordsresymèer, og øver meg på å formidle stoffet på en slik måte at det viser forståelse for emnet. Samt prøver å tilegne meg kunnskap slik at jeg har en bakgrunn for å takle spørsmål som går på om jeg ser sammenhenger (jeg har hatt fryktelig mange muntlige eksamener). Slik kunnskap får jeg ofte først etter å ha gått igjennom hele pensum, og gjort korte notater som er greie å flippe igjennom. Da husker jeg det første jeg leste når jeg kommer til siste side, og det er greit å bla frem og tilbake for å friske opp sitt eget minne.

Ellers er det for min del lurt å vektlegge det lærerene har presisert gang på gang i forelesningene. Ofte vil de høre sitt eget bli gulpet opp igjen :roll: Er man ekstra flink, setter man sine egne ord på sakene - og viser at man har tilegnet seg deres kunnskap som sin egen.

Så rett før eksamen: Mine egne korte notater med fokus på det aller aller viktigste...med litt kjøtt på benet, alt etter hvor langt tiden min strekker.

Skrevet
Hvordan leser dere rett før eksamen?

Med panikk i øynene!!! :o

Nesten... :ler:

Men jeg er dessverre ikke noe flink til å lese jevnt og trutt gjennom hele semesteret. Sier til meg selv før hvert nye semester; nå skal jeg skjerpe meg! jada.....

Jeg leser i bøker det jeg må lese for å svare på oppgaver og innleveringer i løpet av semesteret. Jeg er på alle forelesninger og skriver egne notater på utdelt forelesningsnotater.

Ellers synes jeg det er veldig nyttig å løse gamle eksamenoppgaver. Tvinger meg til å lese, samtidig som jeg får et inntrykk av type oppgaver...

Men, over til det egentlige spm... :roll: Jeg er ikke noe flink til å lese, og har dermed heller ingen gode tips å komme med.... :blunke:

Hvorfor svarte jeg??

Skrevet

Stressar iallefall ikkje - det er aldri lurt...

Behald gangsynet, og tenkt logisk!

Mine 'strategiar':

- Lag oversiktar over emne/område innan pensum. Skriv deretter opp det du veit om emna, og det du bør vite.

- Det du no har funne ut at du skal vite meir om, lagar du stikkordmessige oversiktar over (til dømes vha. forelesningsnotatar), so du les gjennom ein del gonger.

- Bruk elles mykje stikkord - ikkje les på samanhengande kapittel etc.

- Løys mot slutten gamle eksamenssett om det finst tilgjengeleg, eller lag ei oppgåve til deg sjølv, som du besvarar. Dette vil vise deg om du er i stand til å strukturere/formulere ein god eksamensbesvarelse.

- Viss det er ein slik type fag - tenk gjennom om det er noko som er ekstra 'aktuelt' som gjerne kan kome på eksamen. (Døme: Studerer du Politisk idèhistorie, ser du på den politiske situasjonen i høve til valet...)

Må til sist få presisere at dette er slik EG jobbar - kva som fungerer best er vel høgst individuelt.

Det som imidlertid er sikkert, er at når ein sit og les til eksamen, ynskjer alle at dei hadde lese jamnt og trutt... :ler:

Lukke til! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...