Gå til innhold

Tannhelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner noen som fortalte at sønnen hadde vært operert på sykehus, trukket to tenner og de resterende hadde han fått "laget". Han er 5 år. Jeg vet at han har hatt en del hull, men har aldri visst at det har vært så ille. Jeg skjønte ikke hva de mente med å få "laget nye" tenner, det er jo melketennene det er snakk om her. De tilfellene jeg har hørt om hvor folk har fått nye tenner, er gamle folk som har fått skrudd inn permanente tenner. Men det kan jo ikke være slik de har gjort det med denne gutten? Han kommer jo til å få nye tenner etterhvert. Er det noen tannleger eller andre som kan svare meg på hva som er blitt gjort her?

Finnes det noen sykdom som gjør at man kan få så mange hull, eller er det bare rett og slett dårlig tannpuss/kosthold? Gutten har ikke noen sykdommer, men han kan kanskje ha dårlig emalje e.l.?

Skrevet

Min datter har dårlig emalje, det er visst ganske utbredt. Det ble oppdaget da hun var ca. 6 år, da hadde hun 4 hull (i melketenner, heldigvis). Nå går hun til tannpleier to ganger i året for å få penslet tennene. Hun har ikke hatt hull siden og er nå 9 år. Jeg kjente at jeg fikk litt sjokk da dette ble oppdaget, både jeg og faren har såkalt "sterke tenner". Vi har stort sett null hull, jeg har fire fyllinger totalt tror jeg.

De vet visst ikke sikkert hva dette skyldes, det kunne visst være noe som skjedde i mors liv, når grunnlaget for tennene blir dannet. Det høres jo veldig dramatisk ut med 17 hull, stakkars gutt!!

Skrevet

Jeg er 16, og har aldri hatt hull i tennene. Har arvet de sterke tennene til faren min, og pusser tennene nøye morgen og kveld. Brus drikker jeg ikke på hverdagene heller, så...

Tror tannpleie og gener spiller veldig inn. Det å drikke jus hver dag er også noe som etser vekk emaljen.

Skrevet

:sjokk:

Eg fekk ikkje hull i tennane før eg var godt over 20...

Eg veit at diabetes kan gjere tennane dårlegare. Men med 17 hull er det nok dårleg tannhygiene/mykje søtt som er årsaka...

Gjest wild bird
Skrevet

:sjokk:

Eg fekk ikkje hull i tennane før eg var godt over 20...

Eg veit at diabetes kan gjere tennane dårlegare. Men med 17 hull er det nok dårleg tannhygiene/mykje søtt som er årsaka...

Det trenger det ikke være. Jeg hadde helt råtne melketenner, og måtte trekke mange før jeg begynte på skolen. Årsaken var at moren min tok jern da hun var gravid med meg.

Samme problem hadde min eldste sønn. Han hadde 9 hull da han var 4 år, og jeg tok også jern under svangerskapet. Han fikk aldri søtt, og vi pusset normalt. Han fikk også fluortabletter.

Skrevet

Shit! 5 år og 17 hull?!? :sjokk:

Jeg skal tydeligvis være glad for at jeg nettopp har hatt mitt første hull - 22 år gammel... :sjenert:

Men, når det er sagt, så mener jeg at hun ene jeg gikk i klasse med + søstra hadde melketenner som mer eller mindre råtnet på rot. Uten at det var noe foreldrene kunne klandres for (mye søtt, dårlig tannhygiene osv). De vanlige tennene derimot, de mener jeg så helt normale ut.

Gjest wild bird
Skrevet

Glemte å nevne at mine varige tenner (og sønnen min sine) er veldig sterke. Jeg har ikke hatt hull i tennene på over 30 år.

Skrevet

Det trenger det ikke være. Jeg hadde helt råtne melketenner, og måtte trekke mange før jeg begynte på skolen. Årsaken var at moren min tok jern da hun var gravid med meg.

Samme problem hadde min eldste sønn. Han hadde 9 hull da han var 4 år, og jeg tok også jern under svangerskapet. Han fikk aldri søtt, og vi pusset normalt. Han fikk også fluortabletter.

Anbefaler man ikke ravide som trenger det å ta jern? Har aldri hørt om at det skulle skade tennene til barnet.

Skrevet

Jenta mi er 7 år, hun har desverre hatt 3 småhull, dvs knapt brudd i emaljen. Fikk kjeft av den offentlige tannhelsetjenesten, da de mente vi pusset for dårlig.....Vi pusser morgen og kveld, bruker tanntråd og fluor morgen og kveld. I tillegg drikker hun vann og melk, aldri brus, og saft på lørdager. Og lørdagsgodt på nettopp lørdager... Storesøstera er 12 og har aldri hatt hull, samme tannpuss og kostregime, jeg er 32 og følger det samme og har hatt 2 hull i hele mitt liv. Mannen har vel hatt noen flere hull, men han slurver med tanntråden..

Uansett, ble fortvilet og tok henne med til min private tannlege, og hun kunne forklare at pga minstejenta var født prematur og gikk på endel medisiner første året så ble emaljen ødelagt på de første tennene som dukket opp (de hun hadde hull i..).

De nye tennene er helt fine, men vi gikk i en periode privat to ganger i året for å avdekke evt nye.

Har og i løpet av min jobb som sykepleier på ei barneavd sett barn som går på mye medisiner har mye dårlige tenner, og da er det ikke foreldrenes manglende kosthold og tannhygiene det kommer på....

Gjest wild bird
Skrevet

Anbefaler man ikke ravide som trenger det å ta jern? Har aldri hørt om at det skulle skade tennene til barnet.

Tror ikke alle gravide blir anbefalt å ta jern, bare de som trenger det.

Og jeg har hørt om mange tilfeller hvor jerntilskudd er årsaken til dårlige melketenner.

Uansett så er poenget mitt at en trenger ikke ha dårlig tannhygiene eller fore ungene med søtt for at de skal få dårlige melketenner. Det kan være andre årsaker. Og de varige tennene trenger ikke bli dårlige selv om man har hatt dårlige melketenner.

Skrevet

Les innlegget hennes en gang til, hun skriver "anbefaler man ikke gravide som trenger det å ta jern? Hun skriver ikke at alle gravide trenger det... Dessuten har du en syltynn forklaring på at barnet ditt fikk dårlige tenner, det ahr ingen ting å gjøre med ditt jerninntak,

Skrevet (endret)

Jeg går på veldig mye sterke medisiner mot allergi.

En vanlig bivirkning til mine medisner er senket spyttreksjon i munnen.

Spytt er veldig viktig for å ikke få hull. Flere medisner senker spyttreaksjonen.

De fleste vet vel hva som skjer om en legger en tann i et glass med cola.

Jeg trodde det bare var å pusse tennene litt bedre en vanlig :klaske: .Jeg fikk 7 hull og enda flere begynnede hull i løpet av en måned da jeg begynte på mine nye medisiner! :haar:

Det er veldig krevende og ikke få hull mens jeg går på medisnene. Eneste gangen jeg ikke fikk noen hull heller ikke begynnende hull mens jeg gikk på disse medisnene: hadde jeg total godteri streik, pusset tennene flere ganger om dagen + null små spising + faste måletid og selvsagt mye fluor.

Endret av Linnea Adriana
Skrevet

Mineraliseringsfeil kan være en årsak ( dårlig eller ikke eksisterende emalje)

Av mine 2 barn er det den yngste som har best tenner, og det er han som spiser godteri, drikker juice og pusser tennene "dårligst".

Eldstemann fikk gjennoppbygget 1 tann da han var 7, bare en midlertidig løsning, da den skal ut på ett senere tidspunkt.

Har allerede 6 fyllinger ( hvorpå 3 av dem bare er lagt i melketenner). Han er nå 10 år og vi venter spent på de siste 3 tennene som skal komme.

Han har aldri fått mye søtt, han spiser nesten ikke godterier. Juice, saft og is liker han ikke, og tannhygienen er god, men pga dårlig/manglende emalje blir det hull allikevel.

Når han er ferdigvokst skal 6 tenner byttes av hygieniske og kosmetiske grunner. 2 tenner skal trekkes ( disse skulle vært skiftet, men de trekker dem ut pga overbitt).

Han går hos tannpleier 2-4 ganger i året for sjekk og pensling. Den yngste derimot har tannsjekk bare hvert andre år, hvis det ikke skulle komme noen nye tenner eller være noe annet i mellomtiden.

Har man dårlig eller manglende emalje er det også fort gjort å pusse på seg hull. Vi fikk beskjed om å bytte til mykere tannbørste og pusse mer forsiktig.

Skrevet

Eg har aldri høyrt at det at mor tar jerntilskot under svangerskapet øydelegg melketennane? :klø: Høyrest merkeleg ut... Vil gjerne sjå link til forskning på det!

Gjest wild bird
Skrevet

Les innlegget hennes en gang til, hun skriver "anbefaler man ikke gravide som trenger det å ta jern? Hun skriver ikke at alle gravide trenger det... Dessuten har du en syltynn forklaring på at barnet ditt fikk dårlige tenner, det ahr ingen ting å gjøre med ditt jerninntak,

Syltynn forklaring? Du mener jeg sitter her og lyver for å bortforklare noe? Om jeg hadde visst at det var min feil at sønnen min hadde dårlige melketenner, hadde jeg neppe svart i denne tråden.

Og det med jern og dårlige tenner var det tannlegen som behandlet barnet mitt som fortalte meg. Jeg er ingen medisiner, så jeg godtok den forklaringen.

Men opplys meg gjerne om hvordan sønnen min kunne ha så dårlige tenner, når han aldri fikk søtsaker som helt liten, aldri søtt drikke på flaske og vi pusset to ganger pr dag og ga fluortabletter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...