Gå til innhold

Trenger hjelp til å vinne tilbake kjæresten

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEG HATER MEG SELV. jeg har vert utro, jeg har blitt bedratt før av exen min, men nå er det jeg som har bedratt. jeg kan ikke fatte å begripe hvordan jeg har fått det til! det går i mot alle mine moralske å etiske verdier som jeg trodde jeg verdsatte ganske høyt, men tydeligvis gjør jeg ikke det. Man kan ikke bygge et langvarig forhold på løgn, derfor bestemte jeg meg for å fortelle det til jenta mi 2 dager etter det skjedde.. jeg la alle kortene på bordet, holdt ikke igjen noe. Etter intense utskjellinger i mange timer så har hun ennå ikke roet seg helt ned. Fullt forståelig. Jeg innrømmer seffølgelig all straffeskyld, hun har ikke gjort noe gale i vårt forhold, det er derfor jeg synes det er så merkelig. når jeg tenker innerst inne så er det kun hun jeg vil ha, resten av livet! men før utroskapen fantaserte jeg om andre jenter å jeg føler også andre gutter gjør dette i og med vi snakker løst om det, er dette feil? Men dama står jo sefføgelig øverst å det er ingen i hele verden som er bedre enn det hun er, for meg! dama gjør alt for meg å hun elsker meg med hele sitt hjerte å hun kunne se en fremtid med meg. Å jeg kunne se det samme. Så hvorfor må jeg på fylla ligge med ei anna jente? jeg vet at det er jeg som har skyld for fylla så jeg klandrer ikke alkoholen.

jeg har sagt at jeg vil kjempe får å beholde henne, å gjør alt i min makt for at vi skal få det bra igjen. jeg har sagt hun til enhver tid kan dra opp utroskapen viss hun føler hun må snakke om det, å jeg skal være like oppriktig da som jeg er nå. Hun sier hun ikke tror hun kommer til å klare å tilgi meg å hun kommer heller aldri til å glemme, det støtter jeg jo seffølgelig 100%, uansett hvilken avgjørelse hun tar støtter jeg å blir det ikke meg hun velger, vil jeg hjelpe henne på hvilken som helst måte for at hun skal komme seg videre,uansett om det er å kutte all kontakt å slette meg fra minne. jeg har sagt jeg er villig til å vente lenge på henne, helt til hun er klar for å tilgi, får jeg klarer ikke å tilgi meg selv før hun har gjort det. Men slik som min tilstand er nå, så klarer jeg verken å såve eller spise å jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde ut. jeg vet det er prisen jeg må betale, men jeg kan jo ikke gå i all evighet uten næring. Men velger hun meg vil jeg gjøre opp for meg så lenge det er oss 2.

når exen bedro meg fikk jeg høre det av andre, ikke fra henne. Jeg slettet exen fra minne mitt å glemte ut at vi i det hele tatt hadde vært sammen i 4 år, men 2 år senere begynte jeg å tilgi. men jeg føler det er annerledes her, her har jeg vært oppriktig fra første stund, sier ikke at jeg skal ha medalje får det, men noe må jeg vell få? et ørr lite håp ivertfall?

dette er forresten første å siste gang jeg bedrar. (en gang utro alltid utro) men ikke med meg er det slik. Så hva kan jeg gjøre for at hun smålig kan begynne å stole på meg igjen? kan noen andre her med samme erfaring dele litt? hjelpe meg på noen måte? er hun svak om hun kommer tilbake? jeg vil si hun er sterk om hun tilgir meg å sterk om hun velger å gå fra meg. håper noen kan hjelpe til

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh herregud. Drama queen.

Skrevet

Cred til deg fordi du fortalte det av deg selv!

Når det er sagt, er vel det å være utro omtrent det verste du kan gjøre mot den du elsker og som elsker deg. Så det skal litt til å komme gjennom det som par.

Det er mange som har kommet gjennom det, og fortsatt er sammen, men det krever mye av begge. Av henne at hun greier å legge det bak seg. Tilgi er ikke det samme som å glemme det, det er å kunne gå videre selv om dette skjedde, og bygge opp forhold og tillit på ny.

Din jobb er å være ydmyk i forhold til det som skjedde, og det er du jo. Men det er også å legge til rette for å bygge opp en tillit som nå er knust...og det krever både tålmodighet og vilje fra din side. Det er jo du som må sørge for at hun blir trygg på at dette ikke skjer igjen.

Hun er i affekt nå, og det er aldri lurt å ta viktige beslutninger i affekt. Hun bør la det synke inn litt, kjenne på dette i en mnd eller to, samtidig som du gjør jobben din i forhold til å snakke om det som hendte og det å bygge tillit. Selv om dere har snakket nå, vil det senere også dukke opp spørsmål og ting hun vil snakke om. Vi damer er sånn at vi ikke kan legge noe bak oss så lenge det er spørsmål i hodet. Når vi har fått et klart bilde og svar på alt vi lurer på, så er det lettere. Men du kommer sikkert til å slite med at hun tar opp dette igjen og igjen. Det er viktig at du lar henne prate om det...får hun det kan hun lettere legge det bak seg. Vis at du er der for henne, og støtt henne. Snakk med henne når hun har behov for det, og ikke bli sint og lei fordi det er du som er syndebukk. De fleste liker ikke å til stadighet bli minnet om feilen de gjorde, men det er best å holde ut, for kun da kan hun bli ferdig.

Likevel kan hun ikke forvente å kunne trekke opp dette i all framtid. I starten vil hun ha behov for å få svar på mange spørsmål, men det vil bli sjeldnere, og etterhvert bli borte. Og da bør hun ikke f.eks slenge dette fram i en krangel og bruke det mot deg lenge etterpå- Så på et eller annet tidspunkt bør dere bli enige om at det er tilbakelagt.

Mange tror også at hvis de tilgir, så har de i praksis "tillatt" at utroskap kan skje igjen. For når den andre blir tilgitt en gang, så har h*n jo "sluppet unna" med det, og regner med at h*n kan slippe unna neste gang også. Så skal du beholde henne må du ta et tydelig standpunkt til at dette ikke skjer igjen. Og du bør vite med deg selv at du kan holde det! Og også unngå å sette deg i situasjoner der utroskap kan skje igjen.

Skrevet

Det er bra du er så åpen om det som har skjedd, og at du ikke prøver å skylde på fylla. Du tar all skyld, innrømmer at DU har vært en idiot, og du sier også at hun kan snakke om det så mye hun vil, at du skal være åpen for hennes bearbeidelse.

Det er faktisk det eneste du kan gjøre... vente! Ofte når man får vite slikt kan man bli litt kvalm av partneren, og vil helst ikke bli tatt på. Han har jo hatt seg med en annen jente og er ikke lenger den man trodde. Du må bare gi det tid.... La henne bestemme selv, men her må du krype for alle penga. Ikke push henne, kun vis at det er henne du vil ha.

Skrevet

takk for gode innlegg! setter utrolig stor pris på det! men hvordan skal jeg vise at det er henne jeg vil ha? jeg har jo lyst å sende melding, ringe, eller springe bort til henne hvert sekund, men jeg vet jo hun ikke vil se meg! er redd for at viss jeg pusher så blir det for mye for henne.. jeg har sendt noen tekstmeldinger tidligere i dag, som jeg ikke har fått så god respons på. burde jeg finne ut hvem hun jeg lå me er? å vise bilde av henne? vil det hjelpe? jeg har kun sagt dette til 1 person, min nærmeste venn å han sier ingenting videre, jeg vet ikke helt hva hun har gjort, men jeg har sagt til henne at det beste kanskje er å snakke med venninner.. men da sier hun at hun føler seg så dum å svak siden hun bare har snakket godt om meg til sine venninner, men så viser det seg at jeg har opptrådt falsk å egoistisk.

Skrevet

Være en åpen bok, og fortelle henne ALT du gjør. Være tålmodig, la henne være sine, lei seg, såret, skuffet osv, men hun kan ikke fortsette slik i evigheter. Tilgir hun deg, må hun også prøve å legge dette bak seg. Men selvfølgelgi vil det ta tid, for den tillitten dere hadde er nå vekk, og det er den du må bygge opp igjen.

Og gir hun deg en mulighet, så bør du alltid fortelle henne hva du skal, hvor du skal og med hvem du skal.

Skrevet

Sorry, men for meg hadde det vært kroken på døra. For alltid. Et knull hadde ødelagt all tillit og all kjærlighet fra min side.

Skrevet

ja jeg forstår det, og forstår henne om hun gjør det du sier. men det er menneskelig å feile å det er menneskelig å be om tilgivelse å jeg vet at jeg er villig til å betale for resten av mitt liv for å gjøre det godt igjen! når jeg har skreve meldinger er det kun negativt negativt, negativt jeg får tilbake.. er dette normalt i starten? vil hun etterhvert forandre? jeg har aldri i mitt liv blitt sjelt ut slik som jeg er blitt nå. FULLT FORTJENT! men vil det alltid være slik? jeg har ødelagt hennes liv, hun kan ikke forstå at jeg vil henne så vondt.. jeg vil jo ikke det, å jeg prøver å forklare, men ingenting vil igjennom. når jeg ble bedratt tok jeg et valg me en gang, her er det ikke blitt tatt noe valg med en gang, men bare masse utskjelling! jeg håper det er slik det skal være i begynnelsen å at ting roer seg ned etter noen uker,måneder kanskje.. får uansett hva jeg skriver tilbake til henne så er det ingenting som hjelper. hun sier hun ikke har noen følelser for meg lengre, elsker meg ikke, hater meg, sier hun dette for å være slem? eller er det faktisk sannheten? jeg er villig til å vente LENGE, men ikke viss det går utover hennes helse å det beste får henne vil bare være at det er slutt. jeg føler jeg har vert nok egoistisk å vil ikke stå i veien for hennes valg, derfor føler jeg meg egoistisk når jeg sier jeg vil kjempe for å beholde henne.. men det beste er ikke å ta noe valg nå, sant? la henne få komme seg litt? bør jeg ikke skrive mer meldinger?

Skrevet

Det kan godt være at du har utløst et vanvittig hat hos henne ved å være utro. Og nei, da vil du aldri få annet enn dritt fra henne, fram til hatet og sorgen roer seg, og går over i likegyldighet.

Skrevet

Det er menneskelig å feile, men du har selv vært på den siden og likevel velger du å utsette den du elsker for den smerten du selv følte. For deg burde det vært mye vanskeligere å gjøre noe slikt, fordi du har opplevd det selv. Og siden du tydeligvis ikke har lært noe av den erfaringen, ville jeg aldri klart å stole på deg igjen. Du har nå sagt at det som hendte med deg, var så lite at du valgte å gjøre mot den du selv elsker.

Men skulel hun velge å bli hos deg, så bør du soms agt tidlgiere bli en åpen bok der hun får vite alt, og da ned til den minste detalj, om det er det hun behøver for å begynne å stole på deg igjen.

Skrevet

når jeg ble bedratt så utløste det et hat mot min ex, så ja det kan godt stemme jeg har utløst et hat! å da vil det ta lang tid før alt blir bedre.. som sagt jeg brukte 2 år, men ville aldri hatt sex med henne igjen. å slik føler min nåværende kjæreste å jeg forstår.

det er det som er det verste, jeg har blitt gjort dette mot før, men nå er det jeg som gjør det mot noen andre. føles som et jævla mareritt! å jeg forstår at hun ikke vil stole på meg! jeg har alltid vært en åpen bok, har ikke samvittighet til å holde på noe som virker feil. jeg har sagt dette til henne og, at hun kan stille spørsmål angående utroskapen når hun vil å så mye hun vil, men har ikke fått någe konkret svar, vi har jo ikke snakket skikkelig sammen pga hun bare vil skjelle meg ut, alt jeg sier går inn det ene øret å ut det andre, å viss jeg sier noe som hun føler er feil blir det skikkelig bråk.

jeg tror faktisk jeg har utløst det hatet som du snakker om, det føles ivertfall slik.. forhåpentligvis vil hun roe seg ned litt? er det kanskje best at jeg bare sier at det er ferdig?

Skrevet

Du må bare ta tiden med ro. Ikke overøs henne med meldinger, det blir bare for mye! Man kan faktisk bli fysisk kvalm av denne situasjonen.

Ikke send flere meldinger om dagen. La det gå litt tid!

Jeg antar det du gjorde ikke var verdt det. Bare for å få seg en omgang.. HOFF!

Skrevet

Hei TS!

Jeg kan dele noen av mine egne erfaringer med prosessen etter at jeg ble utsatt for utroskap i mitt eget ekteskap (vi har nå vært gift i snart 20 år). Mange forhold går i vaske etter utroskap, men det finnes også forhold som, med stor innsats, vilje og kanskje hjelp utenfra - klarer det.Jeg tilhører siste gruppen.

Hvis hun tvert avbryter forholdet, og står på det, så er det kanskje ikke så mye du kan gjøre akkurat nå. Hvis hun antyder at hun iallefall vil snakke med deg, så tror jeg du kan være rimelig sikker på at tidsperspektivet ditt må flytte seg et godt stykke inn i fremtiden, før det verste roer seg.

- akkurat nå er hun i affekt, er forbannet og overmannet av følelser. Det er som å kjøre en emosjonell berg-og-dalbane 24 timer i døgnet noen uker. Ikke press frem noen avgjørelser nå - ikke press frem svar på spørsmål. La henne rase fra seg - det kan ta noen uker. Tilstanden hun er i nå kan sikkert best sammenliknes med sjokk.

- du skal være forberedt på forhør og utspørringer - ikke bare en gang - men mange ganger, om og om igjen. Hvis hun begynner å grave etter detaljer (seksuelle) så forsøk forsiktig å fortelle henne at det bare gjør vondt verre for henne - det gir bare næring til en rekke fantasier som hun får problemer med. Det er greit å være ærlig - men seksuelle detaljer bidrar ikke med informasjon som hun trenger. Det er ikke sikkert at et bilde av kvinnen du var utro med vil gjøre henne godt

- du på din side må jo bare la henne rase fra seg, være tilgjengelig og ta på deg alt ansvar. Du må tillate henne å spørre uten å bli irritert, og du må akseptere at hun kommer til å kjøre følelsesmessig heis en stund!

Å tilgi er ikke det samme som å glemme, akseptere eller godta den krenkelsen man er utsatt for, det er heller ikke det samme som å gi aksept for at utroskap kan gjenta seg. Det betyr å ta en beslutning om å strebe etter å kunne legge det bak seg en dag - og ikke trekke det frem i enhver diskusjon og krangel - forutsatt at man ønsker å fortsette forholdet. Hvis hun ønsker å kunne tilgi deg en dag - så må hun også godta at hun ikke kan kreve at du skal sone i all fremtid.

Jeg synes ikke et menneske som velger å ville tilgi, er svak. Jeg vet hvor vanskelig den prosessen er og man skal ha sterk ryggrad for å orke å gå inn i det. Det betyr heller ikke at den som har vært utro ikke opplever konsekvenser av det de har gjort. Mange som har kommet seg helskinnet igjennom en slik prosess vil nok si at det har fått konsekvenser som har gjort de immune mot fristelser i all fremtid.

Skrevet

når jeg ble bedratt så utløste det et hat mot min ex, så ja det kan godt stemme jeg har utløst et hat! å da vil det ta lang tid før alt blir bedre.. som sagt jeg brukte 2 år, men ville aldri hatt sex med henne igjen. å slik føler min nåværende kjæreste å jeg forstår.

det er det som er det verste, jeg har blitt gjort dette mot før, men nå er det jeg som gjør det mot noen andre. føles som et jævla mareritt! å jeg forstår at hun ikke vil stole på meg! jeg har alltid vært en åpen bok, har ikke samvittighet til å holde på noe som virker feil. jeg har sagt dette til henne og, at hun kan stille spørsmål angående utroskapen når hun vil å så mye hun vil, men har ikke fått någe konkret svar, vi har jo ikke snakket skikkelig sammen pga hun bare vil skjelle meg ut, alt jeg sier går inn det ene øret å ut det andre, å viss jeg sier noe som hun føler er feil blir det skikkelig bråk.

jeg tror faktisk jeg har utløst det hatet som du snakker om, det føles ivertfall slik.. forhåpentligvis vil hun roe seg ned litt? er det kanskje best at jeg bare sier at det er ferdig?

La henne få rase ferdig - hun er ikke mottagelig for noe akkurat nå.

Skrevet

havbris, takk for at du deler dine erfaringer! dette hjelper meg skikkelig! å se par som har vært igjennom det jeg går igjennom, men kommer seg helskinnet ut av det! jeg vet det vil funke, men jeg vet det vil ta laaaang tid! å jeg har faktisk snakket med henne på telefonen, får en halvtime siden å det gikk forsåvidt greit. jeg vil at hun skal rase i fra seg alt å at hun kan spørre meg ut om akkurat hva hun vil! å jeg skal bare sitte på kne, helt til hun tar en avgjørelse. takk for alle innleggene!

å jeg er ganske immun kjenner jeg mot fristelser å vil være det så lenge jeg er i forhold.

Skrevet

en ting til, hvilken hjelp uten i fra tenkte du på? venner? terapi? å gå å holde på noe slikt som utroskapt innelåst i seg, er veldig vanskelig. jeg tenker for hennes del, det er ikke lett for henne å snakke med andre om det å det beste er jo viss vi 2 fortsetter å være sammen at minst mulig personer vet om det. Men jeg har sagt til henne at viss hun føler får det at hun må snakke med de nærmeste vennene sine, får jeg føler det vil hjelpe henne? men hun er så flau over seg selv pga det som er skjedd, men alt er jo min feil, men jeg sjønner jo at hun er flau(jeg og var flau når exen var utro), men hun er redd hun blir uthengt av vennene viss hun sier det å da velger å gå tilbake til en drittsekk som meg, forstår du? har du noen råd om hva som kan gjøres her?

Skrevet

en ting til, hvilken hjelp uten i fra tenkte du på? venner? terapi? å gå å holde på noe slikt som utroskapt innelåst i seg, er veldig vanskelig. jeg tenker for hennes del, det er ikke lett for henne å snakke med andre om det å det beste er jo viss vi 2 fortsetter å være sammen at minst mulig personer vet om det. Men jeg har sagt til henne at viss hun føler får det at hun må snakke med de nærmeste vennene sine, får jeg føler det vil hjelpe henne? men hun er så flau over seg selv pga det som er skjedd, men alt er jo min feil, men jeg sjønner jo at hun er flau(jeg og var flau når exen var utro), men hun er redd hun blir uthengt av vennene viss hun sier det å da velger å gå tilbake til en drittsekk som meg, forstår du? har du noen råd om hva som kan gjøres her?

Si meg - er du redd for å miste ansikt, eller? Du har sagt til henne at "hun kan få lov til" å snakke med sine nærmeste venner? Herregud. Hun har lov til å blåse det på FB wallen sin. Henge opp lapp på butikken om det. Fortelle det til alle kompisene dine.

Stakkars jente som er flau. Hun burde ikke være det. Du, derimot, burde grave deg ned. Og la henne være i fred til hun eventuelt vil snakke med deg igjen.

Enhver form for kontakt du tar med henne nå, gjør at hun ikke får bearbeidet ting på egenhånd.

Sorry, TS, men jeg har null sympati med deg, og det har også med måten du ordlegger deg på, det virker på meg ikke som om du angrer særlig. Du vil bare slippe å bli singel igjen. Men jeg syns fryktelig synd på jenta det her er snakk om, som ikke en gang får en bekreftelse fra deg om at det er helt OK at hun forteller hvilken drittsekk du er til hele verden. Og at det ikke vil ha innvirkning på dine følelser for henne. Og ikke minst at hun ikke har noe som helst å være flau over. Enten det nå blir slutt eller hun velger å ta deg tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...