Gjest Gjest Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Jeg har tatt munnsopptest, infeksjons test, streptokokk test, betennelsestest men var ikke utslag på noen. Før jeg tok munnsopptesten var jeg på 2 kurer med mykostain på kort tid etter hverandre, men hadde ingen virkning. Har fått penecelin for plagene, hadde 0 virkning. Holder på å bli smårar av denne sviingen. - Verker i hele munnen, brennende, sviende og hoven følelse. Både i hele munnen, tannkjøttet, bak i svelget og langt nedover halsen. - Får av og til en feberfølelse forde det verker så fryktelig. - Har en følelse av at jeg hovner opp, får trykkfølelse i tungen, gom og kinnene, men kan ikke se at jeg er merkbar hoven. - Har gul/hvitt belegg på tungen som jo er typisk for soppinfeksjon, men prøvene ga ingen utslag. - Har plutselig fått fryktelig mange hull og skader på tennene. - Veldig ofte suroppstøt og en ekkel jernsmak i munnen. Hva kan dette være ? Når den legen, tannlegen og ØNH legen ikke finner ut av det hvem bør jeg gå til da ? Kan det skyldes mangel på vitamin ol. event hvilke ? Andre forslag ?
Sugerøret Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 (endret) - Har plutselig fått fryktelig mange hull og skader på tennene. - Veldig ofte suroppstøt og en ekkel jernsmak i munnen. Har de ikke sjekket magen? Tenker reflux sykdom,hvor lukkemuskelen i magen er slapp slik at magesyre renner/lekker opp i halsen og inn munn.Dette kan gi syreskader på tenner og munnhule.Gastroskopi må til for å sjekke ut dette. Resten er jeg ikke sikker på.Hvit belegg er normalt sopp ja,ellers har jeg hørt om leverproblemer og at tungen er rar i fasong,har belegg osv.Men jeg er ingen lege. Lykke til med å finne ut hva som feiler deg. Høres ikke noe godt ut gitt http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/brystbrannsykdom-2202.html http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1577:halsbrannsure-oppstot&catid=128&Itemid=80 Endret 21. september 2010 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 munntørrhet? begynt på noen medisiner i det siste?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Bakterier? Avfallsstoffene fra dem kan svi i munnen og gi belegg. Har du prøvd å kutte ut sukker og meieriprodukter? Noen få mennesker tåler ikke dette og kan få symptomer som deg. Lukter det?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 Jeg vil tro det har noe med syrebalansen i munnen/halsen/magen din å gjøre. Prøv å spise mer grønnsaker, selleri, agurk og melon skal visst være bra for å nøytralisere syre. Ta f.eks Chlorella eller et annet slags produkt med klorofyll. Det er veldig bra for kroppen vår og syrebalansen. Vi er egentlig ikke skapt til å spise så mye stekt kjøtt, krydder, sukker og hvitt mel som vi gjør.
Gjest åberg Skrevet 22. september 2010 #6 Skrevet 22. september 2010 Ta en hivtest for å utelukke det!
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Sjøgrens? revmatisk sykdom med bl a munntørrhet. Lichen? - hudsykdom/slimhinnesykdom, hvitlig utslett i munnslimhinne. Øsofagitt - betennelse i spiserøret. Reflux sykdom, sure oppstøt. Gastritt - betennelse i magesekk med bakterie..(helicobakter pylori) Crohns sykdom - betennelse i tarmkanal, kan gi smertefulle sår også i munnslimhinne. Uansett: ikke gi opp, prøv andre leger og tannleger_)
Gjest ts Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Tusen takk for så mange svar. Skal undersøke mer rundt reflux sykdom. Ut fra det jeg leste hørtes det ganske kjent ut. Ser og det er vanskelig for leger og ØNH å finne ut av, så det kan være en mulighet. Sterk mat og drikke, fet mat, kaffe og syrlige ting blir jeg mye verre av. Slik som tako går jeg gjerne å "gulper" av i flere dager etterpå. Har altid lovharts i huset, for det ser ut til å lindre noe på disse plagene. Var ekstra plaget av dette under graviditetene og en stund etter det også. Og jeg har nok desverre fått en del ekstra kg på kroppen med årene. Lurte på å sjekke lavt stoffskifte også, siden jeg alltid har hatt trøbbel med å holde vekta nede tross i at jeg både spiser sunt og ikke er noe matvrak. Kiloene renner fort på, men utrolig vanskelig , nesten håpløst å få av. Hiv er det nok ikke, ble testet under graviditeten. Er gift i et stabilt forhold over 20 år. Ingen grunn til misstanke om noe slikt. Var en lege for en 5-6 år siden som mente jeg hadde infeksjon i munnhulen. Men han mente og det skulle gå over i løpet av kort tid. Men det har aldri gjort det, har nå heller blidt værre med årene. Mulig jeg har en raumatisk sykdom, for har andre symtomer på det. (bla. leddverk ved værforandringer ol) Fikk sjekket Sjøgrens for mange mange år siden da en blodprøve de tok i forbindelse med graviditeten hadde utslag på "noe" (17 år siden). Men det var ikke sjøgrens. Etter det ble det ikke gjort noe mer testing. Så kanskje jeg burde vurdere å ta opp den tråden og fått utredet det nermere. Går ikke på noe faste medisiner, ikke p-piller eller noe slikt. Hender jeg tar noe paracet ellers synes jeg det er bedre å la kroppen lege seg selv med småting. Så lenge det er ting som går over av seg selv synes jeg det er unødvendig å "proppe seg full" av alt mulige medikamenter. Har mye av slike hvite klumper som kommer ut bak i svelget DE lukter vondt. Ellers har jeg ikke vært plaget med vond lukt utenom det. Disse ble sjekket da jeg var helt liten siden jeg hadde halsbetennelse så ofte. Dengang mente de jeg hadde falsk mandel som engentlig skulle bli fjerne, men det ble aldri gjort. Mamma ville ikke at de skulle opperere meg (var vel en 4-5 år da) Men er vel ganske vanlig slike klumper bak i svelget. Skal be legen undersøke litt nermere med reflux sykdom, kanskje det er håp om å finne ut av dette alikevel. Tusen takk for hjelpen.
SmallTalk Skrevet 23. september 2010 #9 Skrevet 23. september 2010 For min del så høres dette ut som reflux problemer, ihvertfall når du blir betydelig værre av typiske triggere som kaffe, fet mat, sure ting osv. Men om det er opphavet til resten av problemene, er kan bare en lege svare på.
Frøysa Skrevet 23. september 2010 #10 Skrevet 23. september 2010 Har ei venninne som slet veldig med sure oppstøt og skade på tenner - og diverse andre symptomer som du nevner over. Dette fikk hun i tenårene, og kastet opp veldig lett. Dette brukte de veldig lang tid på å finne ut av, men de fant til slutt ut at hun hadde en feil med en klaff opp mot svelget + for høye nivåer av syre.. Kan jo være noe av det samme...
Gjest Mossie Skrevet 14. mars 2012 #11 Skrevet 14. mars 2012 Hei, var som å lese om meg selv. Går med akkurat det samme pluss at jeg har en rød plett i ganen og rød og sår nedover svelg og hals. feber følelse og brenner og svir hele tiden. får nesten ikke sove. Har tatt de samme prøvene som deg, uten å vært hos ØNH, men legen tror det er burning Mouth syndrom...Forferdelig lidelse er dette, og en vet ikke hva en skal gjøre. Ingenting hjelper. Jeg sliter med Refluks, så mitt håp er nå at det er det som gjør dette. Begynt med 60 mg Nexium, og må vente en uke for å se om dette hjelper. Ønsker deg riktig god bedring:)
Gjest ts Skrevet 14. mars 2012 #12 Skrevet 14. mars 2012 Hei, var som å lese om meg selv. Går med akkurat det samme pluss at jeg har en rød plett i ganen og rød og sår nedover svelg og hals. feber følelse og brenner og svir hele tiden. får nesten ikke sove. Har tatt de samme prøvene som deg, uten å vært hos ØNH, men legen tror det er burning Mouth syndrom...Forferdelig lidelse er dette, og en vet ikke hva en skal gjøre. Ingenting hjelper. Jeg sliter med Refluks, så mitt håp er nå at det er det som gjør dette. Begynt med 60 mg Nexium, og må vente en uke for å se om dette hjelper. Ønsker deg riktig god bedring:) Har ennå samme problem, ser ikke ut til å gå over. Er nok antakelig Burning Mouth jeg også har. I tillegg fant Osteopaten jeg går til ut at jeg har Refluks som han forsøker hjelpe meg med. Får suroppstøt som brenner som fy. Men utrolig nok hjelper det med en 3-4 lovharts for å lindre dette. Melk lindrer også, men ikke for mye for da har det motsatt virkning. Siden jeg har så mye suroppstøt i løpet av dagen pusser jeg tennene 2-3 ganger om dagen + munnskyll 2 ganger. I tillegg til å drikke mye vann for å rense munnen. Alikevel har jeg endt opp med massevis av hull. Til og med vært behov for rotfyllinger enkelte ganger om jeg har ventet for lenge. Har tannlegeregninger som ikke ligner noe, men må en så må en.
Gjest ts Skrevet 16. april 2012 #13 Skrevet 16. april 2012 Er på leting ennå og finner ikke helt svar på hva dette kan være. Kom over dette http://www.alternativ.no/Nyheter/amalgam_nafkam.html Amalganforgiftning. De symptomene beskrevet på siden har jeg ovveraskende nok alle av. Hører nok til amalgangenerasjon hvor skoletannlegen flittig brukte borret og fylte med amalgan. Fjernet en liten amalganfylling for en mnd siden. Tannlegen brukte hverken maske eller annet utstyr. Litt bekymret siden det svir og brenner ekstra mye om dagen. Men litt usikker på om det er mer en tidligere. Har en 5-6 fyllinger igjen med amalgan. De fleste er om lag 25 år gammel. Kanskje svaret kan ligge her ! Noen som har vert til undersøkelser selv og fått bekreftet noe slikt ? Hvilke undersøkelser hadde du da ? Mener også å ha lest et sted at en søke om å få dekket kostnadene til å få fjernet amalganen om en får påvist kvikksølvforgiftning. Noen som kan noe om dette eller vet hvor en finner informasjon om det ?
Lillebiss Skrevet 11. juni 2014 #14 Skrevet 11. juni 2014 Hvordan gikk det med deg? Er plaget av det samme nå en 14 dagers tid.
Lillebiss Skrevet 22. juni 2014 #15 Skrevet 22. juni 2014 Hei, var som å lese om meg selv. Går med akkurat det samme pluss at jeg har en rød plett i ganen og rød og sår nedover svelg og hals. feber følelse og brenner og svir hele tiden. får nesten ikke sove. Har tatt de samme prøvene som deg, uten å vært hos ØNH, men legen tror det er burning Mouth syndrom...Forferdelig lidelse er dette, og en vet ikke hva en skal gjøre. Ingenting hjelper. Jeg sliter med Refluks, så mitt håp er nå at det er det som gjør dette. Begynt med 60 mg Nexium, og må vente en uke for å se om dette hjelper. Ønsker deg riktig god bedring:) Hvordan endte "historien" din? Lider av det samme selv nå. Helt pyton!
Lillebiss Skrevet 22. juni 2014 #16 Skrevet 22. juni 2014 Har ennå samme problem, ser ikke ut til å gå over. Er nok antakelig Burning Mouth jeg også har. I tillegg fant Osteopaten jeg går til ut at jeg har Refluks som han forsøker hjelpe meg med. Får suroppstøt som brenner som fy. Men utrolig nok hjelper det med en 3-4 lovharts for å lindre dette. Melk lindrer også, men ikke for mye for da har det motsatt virkning. Siden jeg har så mye suroppstøt i løpet av dagen pusser jeg tennene 2-3 ganger om dagen + munnskyll 2 ganger. I tillegg til å drikke mye vann for å rense munnen. Alikevel har jeg endt opp med massevis av hull. Til og med vært behov for rotfyllinger enkelte ganger om jeg har ventet for lenge. Har tannlegeregninger som ikke ligner noe, men må en så må en. Hvordan endte "historien" din? Lider av det samme selv nå. Helt pyton!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå