Gjest BabyBlue Skrevet 28. september 2010 #21 Skrevet 28. september 2010 Jeg mener at det er mange lærere som har kunnskapen, men som ikke passer i lærer yrket. Eks-Matte læreren min for eksempel. Supersmart person, men han var så smart at han gikk raskt igjennom boken og forventet at alle skulle være like kjapp i hode. Han ble venner med mattegeniene på skolen og overså oss som trengte hjelp. Hvordan kan man bli kvitt en slik person? Ikke mulig. De er kompis med ledelsen. Bare de mindre flinke elevene ser dem for hva de virkelig er. En dårlig lærer. Nettopp! Det spiller ingen rolle hvor boksmarte de er, de må også ha evnen til å lære videre det de selv kan og samtidig kommunisere med ALLE elevene på en god måte. Fy fader som jeg hater slike lærere som forventer at alle skal være like gode som han i stoffet han underviser. Vi er der for å lære, ikke for å bli enda mer forvirret Er det lett eller vanskelig å bli lærer, forresten? Husker da vi hadde lærerstudenter som var på besøk hos oss på US. For mange virket det yrket som et sistevalg...
I Grosny Skrevet 29. september 2010 #22 Skrevet 29. september 2010 Er det for mange dårlige lærere i skolen idag og hva kan eventuelt gjøres for å redusere dette ? Hva med å salte klassene med gode elever? En god elev med sin hjelpsomhet og interesse har en utrolig påvirkning på klassemiljøet. Kjedlige lærere lysner opp og blomstrer. Jeg var slik på vgs. Jeg og min kamerat syntes organisk kjemi var veldig interessant, og han som jeg oppfattet som en topplærer har jeg i ettertid hørt fra andre at var veldig dårlig og kjedelig.
HedvigR Skrevet 29. september 2010 #23 Skrevet 29. september 2010 Er det lett eller vanskelig å bli lærer, forresten? Husker da vi hadde lærerstudenter som var på besøk hos oss på US. For mange virket det yrket som et sistevalg... Det er ikke så fryktelig vanskelig å komme inn, men vi har mange praksisperioder tidlig i utdanningen, og praksisrelaterte oppgaver. Da faller mange fra, ettersom de opplever å ikke passe inn i lærerrollen i det hele tatt
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #24 Skrevet 29. september 2010 Hva med å salte klassene med gode elever? En god elev med sin hjelpsomhet og interesse har en utrolig påvirkning på klassemiljøet. Kjedlige lærere lysner opp og blomstrer. Jeg var slik på vgs. Jeg og min kamerat syntes organisk kjemi var veldig interessant, og han som jeg oppfattet som en topplærer har jeg i ettertid hørt fra andre at var veldig dårlig og kjedelig. Men dette kan dessverre også slå tilbake på de gode elevene. Jeg var skoleflink, og ble ofte satt sammen med elever som ikke gadd å gjøre en innsats for å balansere ut nivået og sikkert for å hjelpe dem. Men mye av lærelysten og innsatsviljen min forsvant da jeg gjentatte ganger så at de andre fikk gode karakter bare fordi de var på gruppe med meg, uten at de selv løftet en finger. Dette ble det heldigvis slutt på etter at vi innførte individuelle karakterer på gruppearbeid. Jeg må presisere at jeg her snakker om elever som ikke gidder å gjøre en innsats, som rett og slett ikke bryr seg. Ikke elever som virkelig vil gjøre det bra, men som ikke alltid mestrer faget som de vil. Stor forskjell!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #25 Skrevet 29. september 2010 Læreren min på ungdomskolen synes jeg var dårlig. Mest pga han hadde et par favoritter i klassen som han ga særbehandling og behandlet bedre enn oss som ikke var like smarte og gode som de. Han var også veldig urettferdig. F.eks så kunne han helt uten grunn gi meg en annmerkning. Argumentet hans var at jeg liksom ikke hadde følgt med i timen. Noe jeg i aller høyeste grad gjorde. Men de som skravlet og bråkte i timen fikk ikke en enste annmerkning. Utrolig urettferdig! Dette skjedde flere ganger. Husker også en gang han ga meg stryk på en prøve pga han mente på jeg hadde jukset. Noe jeg ikke hadde. han ville ikke en gang høre på meg men bare sa nei du jukset. Stryk, Var faktisk andre i klassen som jukset openlyst. Hun som satt foran en gutt i klassen løftet opp arket sånn at han kunne sitte der å lese av svarene hennes. Han så det men sa bare "Kari legg ned arket" Var det alt? At det går ann En dårlig lærer for meg er en som nettopp gjør sånn. Favorittiserer elvene og behandler dem forskjellig, Greit nok at han ikke likte meg men han hadde ingen grunn til å meg annmerkninger uten grunn.
Piper Skrevet 29. september 2010 #26 Skrevet 29. september 2010 Læreren min på ungdomskolen synes jeg var dårlig. Mest pga han hadde et par favoritter i klassen som han ga særbehandling og behandlet bedre enn oss som ikke var like smarte og gode som de. Han var også veldig urettferdig. F.eks så kunne han helt uten grunn gi meg en annmerkning. Argumentet hans var at jeg liksom ikke hadde følgt med i timen. Noe jeg i aller høyeste grad gjorde. Men de som skravlet og bråkte i timen fikk ikke en enste annmerkning. Utrolig urettferdig! Dette skjedde flere ganger. Husker også en gang han ga meg stryk på en prøve pga han mente på jeg hadde jukset. Noe jeg ikke hadde. han ville ikke en gang høre på meg men bare sa nei du jukset. Stryk, Var faktisk andre i klassen som jukset openlyst. Hun som satt foran en gutt i klassen løftet opp arket sånn at han kunne sitte der å lese av svarene hennes. Han så det men sa bare "Kari legg ned arket" Var det alt? At det går ann En dårlig lærer for meg er en som nettopp gjør sånn. Favorittiserer elvene og behandler dem forskjellig, Greit nok at han ikke likte meg men han hadde ingen grunn til å meg annmerkninger uten grunn. Og da går man hjem med prøven, snakker med foreldrene, og får de til å hjelpe til med å skrive en skriftlig klage til læreren og skolen. Man skal da få en grundig tilbakemelding på hvorfor læreren mente at du hadde jukset, og det skal en lærer kunne begrunne. Klarer ikke læreren å begrunne dette godt nok, aksepterer man heller ikke stryk. Du kan samtidig kreve nye prøve, der du får vist at du faktisk kunne dette stoffet. Menman er litt redd for å klage, og det er forferdelig dumt. Har selv klaget på en karakter jeg fikk på vgs, som resulterte i at jeg fikk en bedre karakter fordi jeg kunne legge ved prøveresultatene mine. Læreren var sur på meg, men det fikk nå bare være siden hun oppførte seg som hun gjorde.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #27 Skrevet 29. september 2010 Og da går man hjem med prøven, snakker med foreldrene, og får de til å hjelpe til med å skrive en skriftlig klage til læreren og skolen. Man skal da få en grundig tilbakemelding på hvorfor læreren mente at du hadde jukset, og det skal en lærer kunne begrunne. Klarer ikke læreren å begrunne dette godt nok, aksepterer man heller ikke stryk. Du kan samtidig kreve nye prøve, der du får vist at du faktisk kunne dette stoffet. Menman er litt redd for å klage, og det er forferdelig dumt. Har selv klaget på en karakter jeg fikk på vgs, som resulterte i at jeg fikk en bedre karakter fordi jeg kunne legge ved prøveresultatene mine. Læreren var sur på meg, men det fikk nå bare være siden hun oppførte seg som hun gjorde. Jeg klagde. Belive me. Var på møte med han og avdelingslederen? hvis jeg ikke husker feil Men kom ingen vei. Under prøven hadde jeg tatt opp mobilen bare for å se på klokken i full fart. Dette mente da han var juks og ga meg stryk. Og hun avdelingslederen tok han sitt parti så jeg kom ingen vei med det
HedvigR Skrevet 29. september 2010 #28 Skrevet 29. september 2010 Jeg klagde. Belive me. Var på møte med han og avdelingslederen? hvis jeg ikke husker feil Men kom ingen vei. Under prøven hadde jeg tatt opp mobilen bare for å se på klokken i full fart. Dette mente da han var juks og ga meg stryk. Og hun avdelingslederen tok han sitt parti så jeg kom ingen vei med det Nå er det vel faktisk ikke lov å ta opp mobilen under prøver, uansett hva grunnen er? Men er enig i at det er forskjellsbehandling, siden andre ikke ble tatt for juks, og det er uakseptabelt!
I Grosny Skrevet 29. september 2010 #29 Skrevet 29. september 2010 Men dette kan dessverre også slå tilbake på de gode elevene. Jeg var skoleflink, og ble ofte satt sammen med elever som ikke gadd å gjøre en innsats for å balansere ut nivået og sikkert for å hjelpe dem. Men mye av lærelysten og innsatsviljen min forsvant da jeg gjentatte ganger så at de andre fikk gode karakter bare fordi de var på gruppe med meg, uten at de selv løftet en finger. Dette ble det heldigvis slutt på etter at vi innførte individuelle karakterer på gruppearbeid. Jeg må presisere at jeg her snakker om elever som ikke gidder å gjøre en innsats, som rett og slett ikke bryr seg. Ikke elever som virkelig vil gjøre det bra, men som ikke alltid mestrer faget som de vil. Stor forskjell! Det var uheldig at du måtte dra lasset alene. Poenget i mitt innlegg var egentlig at ivrige og positive elever i klassesituasjonen påvirker stemningen i timene, og fyrer opp halvtrøtte lærere. Lærere ser så innmari voksne ut der de står, men de er like mottakkelig for oppmuntring som småbarn. Og de kjeder seg og blir monstertrøttinger hvis de ikke får respons. Så hvis klassen rotter seg sammen og legger opp en strategi for å få læreren til å blomstre, så vil store saker oppstå. Sammenlign læreren med Moa, gi han mange gode pasninger, og han vil stråle, briljere og score.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #30 Skrevet 29. september 2010 Nå er det vel faktisk ikke lov å ta opp mobilen under prøver, uansett hva grunnen er? Men er enig i at det er forskjellsbehandling, siden andre ikke ble tatt for juks, og det er uakseptabelt! Nei det er vel ikke lov men jeg hadde snudd arket opp ned og lagt det helt øverst på pulten. Ikke at det har så mye å si men er ikke noe gøy å få stryk på en prøve pga noe man ikke har gjort. Dette var bare et av mange eksempler på åssen han behandlet folk i klassen. Forskjellsbehandling deluxe! Å det er ikke okey.
I Grosny Skrevet 29. september 2010 #31 Skrevet 29. september 2010 (endret) Nei det er vel ikke lov men jeg hadde snudd arket opp ned og lagt det helt øverst på pulten. Ikke at det har så mye å si men er ikke noe gøy å få stryk på en prøve pga noe man ikke har gjort. Dette var bare et av mange eksempler på åssen han behandlet folk i klassen. Forskjellsbehandling deluxe! Å det er ikke okey. Jeg synes ikke denne læreren din er brukbar i det hele tatt. Inspektøren er også tvilsom. Jeg synes du burde ta med deg to voksne og snakke med rektor. Da mener jeg overbevisende voksne, f.eks direktør eller advokat. Læreren har en jobb å gjøre. Jobben hans er å styrke deg faglig. Å kødde med deg på den måten er faktisk hærverk. Det er å skade sitt eget produkt på en vanvittig klønete måte. Så klønete folk får sparken både her og der. I det minste så bør rektor ta en alvorsprat med han, og begynne med litt veiledning. Og når du får dårlige karakterer og underpresterer med den læreren, så er det faktisk han som får dårlig resultat. Det er han som ikke klarer å få til greit resultat med en elev som det bor mye mer i. Hvis en fotballtrener ikke får resultater så kan han jo si "Magne Hoseth jukset på treninga". Den treneren får sparken. Det var hans jobb å holde kvaliteten på treninga oppe. Endret 29. september 2010 av I Grosny
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå