mousepad Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Er det for mange dårlige lærere i skolen idag og hva kan eventuelt gjøres for å redusere dette ?
Berentsens Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Hva får deg til å stille et slikt spørsmål?
mousepad Skrevet 21. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2010 Hva får deg til å stille et slikt spørsmål? Hva får deg til å stille ditt spørsmål ?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Jeg mener at det er mange lærere som har kunnskapen, men som ikke passer i lærer yrket. Eks-Matte læreren min for eksempel. Supersmart person, men han var så smart at han gikk raskt igjennom boken og forventet at alle skulle være like kjapp i hode. Han ble venner med mattegeniene på skolen og overså oss som trengte hjelp. Hvordan kan man bli kvitt en slik person? Ikke mulig. De er kompis med ledelsen. Bare de mindre flinke elevene ser dem for hva de virkelig er. En dårlig lærer. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 Det betyr liksom at alle lærere er dårlige også da?
glad86 Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 Synes man læreren er dårlig, bør man gi beskjed på en ordentlig måte. Hvis man som lærer ikke får beskjed, skjer det jo ingen endring...
Berentsens Skrevet 21. september 2010 #7 Skrevet 21. september 2010 Hva får deg til å stille ditt spørsmål ? Fordi ditt spørsmål ikke hadde noe særlig substans. Har vi noe konkret å henge det på? Er det en kjent sak at det er dårlige lærere i skolen? Og hva vil det egentlig si å være en dårlig lærer?
Chiyo Skrevet 21. september 2010 #8 Skrevet 21. september 2010 Jeg ble mobbet av mattelæreneren min da jeg var 16. Mamma ble dritsur og skulle til å ringe skolen, men jeg sa at hun ikke fikk lov fordi da ble det bare mer bråk. Jeg hadde allerede sagt ifra til skolen om at vi ikke kom overensi. Men de trodde ikke på meg. De sa at det var mange elever over årene som kom på feil kant med han, men at jeg bare fikk prøve så godt jeg kunne å ikke krangle med han. Nesten som om det var min feil. Men da jeg fikk 2 i matte det året klaget vi. Jeg er ikke flink i matte, men 2'er fortjente jeg ikke. Det jeg mener er at lærere har ofte godt forhold til de ansatte på en skole. Og om det skulle oppstå en situasjon der læreren er stygg mot en elev, nekter ofte skolen å innse det fordi de synes denne læreren er en skikkelig snill person. Det er i allefall min erfaring. Og jeg vet at det er mange som kommer til å tro at jeg var are en overfølsom tenåringsjente som hatet matte, men jeg har vitner til at han mislikte meg sterkt. Og jeg fikk en karakter som åtte vurderes på nytt (og jeg fikk mehold).
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #9 Skrevet 21. september 2010 Det jeg mener er at lærere har ofte godt forhold til de ansatte på en skole. Og om det skulle oppstå en situasjon der læreren er stygg mot en elev, nekter ofte skolen å innse det fordi de synes denne læreren er en skikkelig snill person. Det er i allefall min erfaring. Det er jeg faktisk enig i, har opplevd dette selv.
mousepad Skrevet 21. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 21. september 2010 Fordi ditt spørsmål ikke hadde noe særlig substans. Har vi noe konkret å henge det på? Er det en kjent sak at det er dårlige lærere i skolen? Og hva vil det egentlig si å være en dårlig lærer? Neivel , da får de som syntes at spørsmålet mitt har substans få lov til å svare i denne tråden , og så kan jo du sikkert avskrive deres erfaringer som substansløse hvis det er noen her som syntes at det finnes endel dårlige lærere rundt omkring .
mousepad Skrevet 21. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 21. september 2010 Tror også det å bli kvitt virkelig dårlige lærere er nesten umulig med mindre læreren selv innser begrensninger og sier opp selv . Det er igrunnen veldig synd at det skal være slik , da dårlige lærere som får stå i stillingene sine ødelegger for ganske mange mennesker i løpet av en karriere .
Berentsens Skrevet 21. september 2010 #12 Skrevet 21. september 2010 Neivel , da får de som syntes at spørsmålet mitt har substans få lov til å svare i denne tråden , og så kan jo du sikkert avskrive deres erfaringer som substansløse hvis det er noen her som syntes at det finnes endel dårlige lærere rundt omkring . Konstruktiv kritikk må man ikke ta ille opp. Er det en kjent sak at det er mange dårlige lærere rundt omkring? Eller er det kun en løs påstand? Og hva vil det egentlig si å være en dårlig lærer? Er det en som er dårlig i faget sitt (f.eks. matematikk, norsk, engelsk)? Er det en som er dårlig til å ordlegge seg? En som er dårlig til å rette prøver? En som er dårlig til å spille fotball i gymtimen? Dersom det er snakk om lærere som ikke kan jobben sin, ikke kan undervise, ikke klarer å engasjere elevene sine, ja da må det settes i gang skikkelige tiltak. Tiltak som starter før lærerne kommer ut i jobb, mao, det må skje under utdanning. Man må ha en kvalitetssikring. Man må praksiser, øving på undervisning o.l.
mousepad Skrevet 21. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 21. september 2010 (endret) Er det en kjent sak at det er mange dårlige lærere rundt omkring? Eller er det kun en løs påstand? Og hva vil det egentlig si å være en dårlig lærer? Er det en som er dårlig i faget sitt (f.eks. matematikk, norsk, engelsk)? Er det en som er dårlig til å ordlegge seg? En som er dårlig til å rette prøver? En som er dårlig til å spille fotball i gymtimen? Du vet , når spørsmålstegnet brukes på slutten av en setning så betyr det at det er et spørsmål og ikke en påstand . Ellers : En lærers jobb er å lære bort faget/ene de underviser i , og kvaliteten til en lærer avhenger i stor grad av evnen til å gjøre nettopp dette, og dersom denne evnen ikke er til stede så er det revnende likegyldig ( i denne (definisjons)sammenhengen ) om dette er pga egen faglig svakhet , redusert evne til å formulere seg eller noe annet . Dersom det er snakk om lærere som ikke kan jobben sin, ikke kan undervise, ikke klarer å engasjere elevene sine, ja da må det settes i gang skikkelige tiltak. Tiltak som starter før lærerne kommer ut i jobb, mao, det må skje under utdanning. Man må ha en kvalitetssikring. Man må praksiser, øving på undervisning o.l. Jeg tror ikke man kommer så langt med tiltak mot en gruppe ( dvs lærerstudenter) som er middelmådige i utgangspunktet . Noe vil det kanskje hjelpe , men en elev som såvidt har greid å bestå VGS har ganske mange svakheter når det kommer til å skulle lære bort fag til andre , hvis de selv blir lærere . Og nei , jeg tror ikke at x antall studiepoeng i pedagogikk + reprise av endel av de grunnleggende fagene de har hatt tidligere på vgs , barne- og ungdomsskolen , kan gjøre de helt store mirakler mht det faglige nivået til fagene det skal læres bort i . Lærerstudiet har som kjent ingen poeng inntaksgrense og hvem som helst som har greid å bestå VGS kan bli lærere idag og slik må det være hvis man skal greie å dekke lærerbehovet , men kanskje burde yrket hatt høyere status slik at man hadde fått flere søkere som var bedre kvalifisert i utgangspunktet ? ( For ja , jeg vet det sikkert finnes endel av de som er høyt kvalifiserte og som søkte lærerutdannelsen , men det finnes dessverre minst like mange som ikke var det også ) . ] Endret 21. september 2010 av mousepad
Twink Skrevet 21. september 2010 #14 Skrevet 21. september 2010 Det er faktisk poenggrenser for lærerstudiet men de er latterlige lave. Minimum 3 i matte og i norsk vel? Nesten halvparten av søkerne har for dårlige karakterer. Synes det er rart at folk som er veldig lite skoleflinke ønsker å bli lærere. Vi trenger flere engasjerte lærere som brenner for fagene sine!
Piper Skrevet 21. september 2010 #15 Skrevet 21. september 2010 (endret) Jeg mener at det er mange lærere som har kunnskapen, men som ikke passer i lærer yrket. Eks-Matte læreren min for eksempel. Supersmart person, men han var så smart at han gikk raskt igjennom boken og forventet at alle skulle være like kjapp i hode. Han ble venner med mattegeniene på skolen og overså oss som trengte hjelp. Hvordan kan man bli kvitt en slik person? Ikke mulig. De er kompis med ledelsen. Bare de mindre flinke elevene ser dem for hva de virkelig er. En dårlig lærer. Vi snakker her om flere tusen lærere, og du kjenner såpass mange at du kan si at det er mange som er dårlige? Endret 21. september 2010 av Piper
mousepad Skrevet 21. september 2010 Forfatter #16 Skrevet 21. september 2010 (endret) Det er faktisk poenggrenser for lærerstudiet men de er latterlige lave. Minimum 3 i matte og i norsk vel? Nesten halvparten av søkerne har for dårlige karakterer. Synes det er rart at folk som er veldig lite skoleflinke ønsker å bli lærere. Vi trenger flere engasjerte lærere som brenner for fagene sine! For å være litt kynisk , jeg tror at mange av disse mindre skoleflinke som blir lærere , blir det fordi de ikke kommer inn på noe annet og det tross alt fører til en rimelig anstendig lønning , iallefall bedre enn mye av det som er ufaglært . Grunnen til at jeg trodde at det ikke var noen inntaksgrense , var fordi "alle" kommer inn , ifølge samordna opptak EDIT : Feil link . Her er riktig http://www.samordnaopptak.no/info/soekertall/poenggrenser/ Endret 21. september 2010 av mousepad
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #17 Skrevet 21. september 2010 Det har alltid vært dårlige lærere og det vil også fortsette å være i fremtiden. Det er rene lotto trekningen om en selv eller barna ens får en flink, engasjert lærer. Får en det, så går en ut med gode karaktere i det/de fag(ene) Får en middelmådig lærer, som flertallet er, så er det ikke lærerens fortjeneste om elevene gjør det særdeles godt. Jeg fikk desverre kun middelmådige lærere gjennom barne og ungdomskole, og dermed middelmådige karakterer. Selvfølgelig er det ikke lærerens feil at jeg fikk middelmådige karakterer, men om jeg hadde hatt en flikn og engasjert lærer så hadde jeg gjort det bedre. Som jeg da også gjorde da jeg kom til videregående og fikk en norsk lærer med hovedfag i norsk. Han elsket faget sitt, og var superengasjert. For første gang i mitt liv likte jeg faget norsk, han gjorde faget spennende og interessant, og jeg gikk ut med toppkarakter. Når det gjelder virkelig dårlige lærere, så desverre blir vi ikke kvitt dem. Om det blir så mange klager fra foreldre at skolen er nødt å gjøre noe med problemet, så blir læreren bare overflyttet til en annen skole, så fortsetter problemet der. Jada.
Twink Skrevet 21. september 2010 #18 Skrevet 21. september 2010 For å være litt kynisk , jeg tror at mange av disse mindre skoleflinke som blir lærere , blir det fordi de ikke kommer inn på noe annet og det tross alt fører til en rimelig anstendig lønning , iallefall bedre enn mye av det som er ufaglært . Grunnen til at jeg trodde at det ikke var noen inntaksgrense , var fordi "alle" kommer inn , ifølge samordna opptak http://www.dn.no/karriere/article1713760.ece Kan nok godt tenkes ja, at mange tenker på dette som en enkel og grei jobb og at man kommer inn på studiet uansett. Man har jo fortsatt myten om at alle lærere har en avslappet og grei jobbhverdag med lange ferier. Samordna opptak sine statistikker gjelder kun de som var kvalifisert, så av de kvalifiserte søkerne kommer alle inn. Spesielt i utkantstrøk sliter de veldig med å fylle opp kullene.
Independent_ Skrevet 21. september 2010 #19 Skrevet 21. september 2010 Problemet med læreryrket er at størsteparten av de som går lærerstudiet egentlig ikke vil være der. De fleste som søker på lærerstudiet har søkt på et annet studie først hvor de ikke kom inn, og bruker lærerstudiet som en siste utvei fra arbeidsledigheten. Det er for dumt. Det sier seg også selv at en person som ikke vil være på en arbeidsplass, gjør en mye dårligere jobb enn en som er interessert i det han gjør. Jeg sleit meg gjennom VGS fordi lærerne gjorde det vanskelig for meg å bli interessert i fagene. Jada, jeg tok to år på ett år, men det gjorde jeg helt selv, uten hjelp fra lærere (var privatist). Jeg var så drit lei av at det stod en person med kateteret som snakket om ting han hadde snakket om de siste tjue årene, og som han tydeligvis var dritt lei av å snakke om. Å stå der, time etter time, å bare snakke gir ikke elevene noe annet enn hodepine. Nei, jeg mener at norske lærere er utrolig dårlige. De er lite kreative, dårlig å motivere elevene, og elendig å formidle kunnskapen videre. Det fins også de lærerne som snakker på fagspråket mens de lærer, fordi de vil vise den kunnskapen de sitter på. Å i klasserommet sitter elever på VGS med en lærer som snakker utfra universitetspensum, noe som gjør at elevene blir totalt forvirret og umotivert. Jeg sier ikke at lærerne er hele grunnen til det dårlige skolesystemet vi har, elevene har selvsagt skylden for all latskapen.
HedvigR Skrevet 28. september 2010 #20 Skrevet 28. september 2010 Jeg går lærerutdanning, og i min klasse virker det som alle hadde dette som sitt førstevalg, og er veldig motiverte for å bli lærere. Så watch out, om fire år kommer superlærerene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå