Gjest hannah Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Jeg er alenemor med 2 små unger, en i barnehage og ei på skola... For en måned disen fikk jeg vite at jeg måtte flytte fra plassen jeg bor på p.g,a at huseieren skal bruken den selv. Så skjedde det noen som tok min fulle konsentrasjon og nå har jeg bare en måned på å flytte ut. Jeg skulle være hyggelig å si ifra til husværten at jeg ikke hadde funnet noe anda og at det kom til å bli umulig for meg å finne noen plass å bo da det tok meg 6 månder å finne denne plassen. Siden barnevernet er innkoblet kan jeg ikke skifte skole eller barnehage på ungene for de skal få leve som normalt som mulig.. Svaret som jeg fikk av husværten fikk meg til å se svart sitat" om dere ikke er ute til 1 november , må dere for alt jeg bryr meg bare bo på gata" sitat slutt.... Men det er jo da... ingen i familien min har plass til oss og jeg finner ingenting. eller får ri lån av banker. Så hva gjør jeg da? Det er 4 månder ventetid på kommunaleboliger her oppe:/ Må Jeg da 1 mov flytte ut på gaten? Noen som har noen gode råd?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Tror faktisk ikke han har lov til å hive deg ut siden du har barn, med vekt på tror her.
bttb Skrevet 21. september 2010 #3 Skrevet 21. september 2010 Sett inn annonse i lokalavisa, la venner og kjente få vite at dere leter (be de holde følge med om de ser/hører om noe som er ledig), og ellers hør med kommunen hvilke tilbud de kan ha til dere, let let!
bttb Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Tror faktisk ikke han har lov til å hive deg ut siden du har barn, med vekt på tror her. Eh... Så om man leier ut til noen som har barn må man ha 15+ års perspektiv på utleie av leiligheten? Tror ikke det..! Utleiere kan også være mennesker med endringer i livssituasjon.
Gjest gjest Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 Jeg er alenemor med 2 små unger, en i barnehage og ei på skola... For en måned disen fikk jeg vite at jeg måtte flytte fra plassen jeg bor på p.g,a at huseieren skal bruken den selv. Så skjedde det noen som tok min fulle konsentrasjon og nå har jeg bare en måned på å flytte ut. Jeg skulle være hyggelig å si ifra til husværten at jeg ikke hadde funnet noe anda og at det kom til å bli umulig for meg å finne noen plass å bo da det tok meg 6 månder å finne denne plassen. Siden barnevernet er innkoblet kan jeg ikke skifte skole eller barnehage på ungene for de skal få leve som normalt som mulig.. Svaret som jeg fikk av husværten fikk meg til å se svart sitat" om dere ikke er ute til 1 november , må dere for alt jeg bryr meg bare bo på gata" sitat slutt.... Men det er jo da... ingen i familien min har plass til oss og jeg finner ingenting. eller får ri lån av banker. Så hva gjør jeg da? Det er 4 månder ventetid på kommunaleboliger her oppe:/ Må Jeg da 1 mov flytte ut på gaten? Noen som har noen gode råd? Siden barnevernet er innkoblet ber du dem å hjelpe deg å komme i egnet bolig av hensyn til barna dine. Du bør ta kontakt i dag siden du bare har fram til november. Sånn sett er du faktisk i en heldigere situasjon enn mange andre, siden barnevernet har til oppgave å snu på alle steiner så dine barn kan bo skikkelig med moren sin.Du skal få hjelp til å beholde egnet bolig, og kan søke bostøtte i samme slengen. Så ta kontakt i dag og understrek at det er av omsorg for dine barn at du kommer og ber om hjelp.(Det er faktisk bedre å be om hjelp selv av interesse for barnas velferd, i stedet for å unngå barnevernet til de kommer og gjør ting etter egen interesse.)
Piper Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 Han har nok loven på sin side, og du må nok flytte 1. november. Det er ditt ansvar å sørge for å finne deg en bolig nå. Kanskje det er på tide å ta kontakt med barnevernet igjen,f or de kan kanskje være til hjelp med å få en kommunal bolig litt fortere. Forklar de situasjonen, og de hjelper nok til om de virkelig ønsker at barna skal bli værende på skolen og i barnehagen. Men huseier kan ikke sitte og vente, i håp om at du skal få noe en eller annen gang. Er oppsigelsestiden 3. mnd så er den ikke plutselig 6. mnd bare fordi du ikke finner noe annet. Men han kunne godt ha ordlagt seg litt bedre
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2010 #7 Skrevet 21. september 2010 Dere tar feil. Hun kan faktisk med loven i hånd få beholde boligen til hun finner en ny. Dette av hensyn til barna. Jeg vil anbefale at hun kontakter en advokat som kan hjelpe til på veien.
Rosalie Skrevet 21. september 2010 #8 Skrevet 21. september 2010 Dere tar feil. Hun kan faktisk med loven i hånd få beholde boligen til hun finner en ny. Dette av hensyn til barna. Jeg vil anbefale at hun kontakter en advokat som kan hjelpe til på veien. Nei. Men utkastelsessaken blir tyngre og mer langvarig for utleier. TS: Ta kontakt med kommunen/barnevernet og få hjelp til å skaffe deg bolig. Og et lite apropos: Jeg skjønner veldig godt at utleiere ikke leier ut til barnefamilier. Siden det er så vanskelig å bli kvitt de når man trenger boligen selv...
Gjest Hanne Skrevet 21. september 2010 #9 Skrevet 21. september 2010 Sjekk denne: http://www.bolighjelpa.no/?q=node/420
kamela Skrevet 21. september 2010 #10 Skrevet 21. september 2010 Bruk ihvertfall energien på å finne et nytt sted å bo fremfor å gå i krig med huseieren, det er uansett ikke noe blivende sted!
Gjest gjest Skrevet 21. september 2010 #11 Skrevet 21. september 2010 Seriøst, det er kanskje en grunn til at enslige småbarnforeldre har problemer med å finne seg bolig på leiemarkedet når man leser hva noen skriver her inne. TS skriver selv at det har vært andre ting som har opptatt henne enn å skaffe seg ny bolig.....at noen da kommer med tips om å gå til advokat for å tviholde på en annen persons leilighet ved hjelp av advokat?? Dere gjør det neimen ikke lett for dere selv.....Håper virkelig ikke du hører på disse, husk at du også bør ha en referanse til den nye leiligheten.
Gjest gjest #5 Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 Dere tar feil. Hun kan faktisk med loven i hånd få beholde boligen til hun finner en ny. Dette av hensyn til barna. Jeg vil anbefale at hun kontakter en advokat som kan hjelpe til på veien. Nei ingen kan med loven i hånd beholde en bolig andre eier. Når jeg skrev "beholde egnet bolig" så er det i forbindelse med at kommunen plikter å hjelpe henne å komme i egnet bolig med barna og sørge for at hun ikke mister den fordi hun ikke kan betale husleie ( med hjelp av bostøtte) så hun ikke blir kastet ut. På den måten skal de hjelpe henne å beholde en egnet bolig. Når et leieforhold er over må leietaker flytte til en annen egnet bolig.
Gjest gjest Skrevet 22. september 2010 #13 Skrevet 22. september 2010 Nei ingen kan med loven i hånd beholde en bolig andre eier. Når jeg skrev "beholde egnet bolig" så er det i forbindelse med at kommunen plikter å hjelpe henne å komme i egnet bolig med barna og sørge for at hun ikke mister den fordi hun ikke kan betale husleie ( med hjelp av bostøtte) så hun ikke blir kastet ut. På den måten skal de hjelpe henne å beholde en egnet bolig. Når et leieforhold er over må leietaker flytte til en annen egnet bolig. Dersom hun har tilstrekkelige ressurser selv , kan hun selvsagt ikke regne med kommunal bolig eller bostøtte.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #14 Skrevet 22. september 2010 Jeg leide ut til en aleneforsørger. Jeg trengte boligen selv og sa opp vedkommende. Hadde hun nektet å flytte så hadde jeg blitt forbannet. Det var min bolig og jeg trengte den selv. Mitt beste tips er å ta kontakt med barnevernet siden det er viktig at ungene bor i samme område. I tillegg så ville jeg selv ha lagt ut en annonse.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #15 Skrevet 22. september 2010 Enda ei som har havnet i "uløkka"...
Jade Skrevet 22. september 2010 #16 Skrevet 22. september 2010 (endret) Lover og regler vet jeg ikke noe om. Men det er viktig å ha et sted å bo. Derfor skjønner jeg ikke hva som kan ha vært så viktig at du valgte å ikke finne et nytt sted å bo når leiekontrakten ble sagt opp. Jeg skjønner godt at husverten blir forbannet når han gir beskjed innen tiden som er avtalt i kontrakten, og så gjør du ingenting for å finne deg et sted å bo, og forventer at han skal la dere bo der likevel? "Ånei, du vil ikke finne et nytt sted å bo? Da får du vel bare bo her til du blir lei, da" Endret 22. september 2010 av Jade
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #17 Skrevet 22. september 2010 Enda ei som har havnet i "uløkka"... Ja fader som folk havner i uløkka gitt. 50 % av alle ekteskap går i oppløsning, men der er det visst ikke barn... ... eller er de barna også en ulykke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå