AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #1 Skrevet 21. september 2010 Det er hakket verre med de som bar vil gi gaver til deg for å få det de ønsker seg til en billig penge. Har opplevd og gi en genser til nesten 300 kr som vedkommende ønsket seg. Da hadde vi avtalt å gi gaver til hverandre for 250 – 300 kr. Jeg fikk en brukt veldig stygg nøkkel ring. Men denne jenta var ikke helt god og evnet ikke annet en og tenke på seg selv noe jeg senere fant ut. Det er passe frekt og avtale og gi for en høy pengesum, utdype hva ønsker seg for også gi noe billig en vet personen ikke ønsker seg tilbake. Når folk er så respektløse og egoistiske er ikke de en person jeg har lyst til å gi gave til. Jula handler om og tenke på andre ja men en vil jo ikke bli utnyttet heller.
Gjest gjest r Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Det er hakket verre med de som bar vil gi gaver til deg for å få det de ønsker seg til en billig penge. Har opplevd og gi en genser til nesten 300 kr som vedkommende ønsket seg. Da hadde vi avtalt å gi gaver til hverandre for 250 – 300 kr. Jeg fikk en brukt veldig stygg nøkkel ring. Men denne jenta var ikke helt god og evnet ikke annet en og tenke på seg selv noe jeg senere fant ut. Det er passe frekt og avtale og gi for en høy pengesum, utdype hva ønsker seg for også gi noe billig en vet personen ikke ønsker seg tilbake. Når folk er så respektløse og egoistiske er ikke de en person jeg har lyst til å gi gave til. Jula handler om og tenke på andre ja men en vil jo ikke bli utnyttet heller. Utnyttet? Høres ut som du er rimelig opptatt av å få "valuta" for den gaven du gir. Hvis du ble så sint så får du gi henne tilbake nøkkelringen i år da vet du. Pakk den inn i dag, så har du gaven hennes klar.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #3 Skrevet 21. september 2010 Utnyttet? Høres ut som du er rimelig opptatt av å få "valuta" for den gaven du gir. Hvis du ble så sint så får du gi henne tilbake nøkkelringen i år da vet du. Pakk den inn i dag, så har du gaven hennes klar. Ei venninne av meg hadde avtalt og gi gaver til hverandre, hun ble veldig presset til å gå opp i pris. Opp i 500 kr faktisk hun kjøpte en meget dyr parfyme som vedkommende ønsket seg så fikk hun en vanlig melke sjokolade tilbake. Ville ikke dere blitt skuffet da? Jeg blir skuffet på samme måte som jeg ville blitt skuffet over disse eksemplene: Dra på en restaurant venninna di har mest lyst til å gå på dere avtaler og spleise hun sjokker og bidrar bare med 20 kr du må bidra med å betale de restene 500 kr. Din venninne låner penger av deg og betaler ikke tilbake. Om det er helt tydelig at vedkommende bare gir blaffen i deg ville jeg faktisk tenkt at det var på tide å avslutte vennskapet. 1
Gjest gjest Skrevet 21. september 2010 #4 Skrevet 21. september 2010 Ei venninne av meg hadde avtalt og gi gaver til hverandre, hun ble veldig presset til å gå opp i pris. Opp i 500 kr faktisk hun kjøpte en meget dyr parfyme som vedkommende ønsket seg så fikk hun en vanlig melke sjokolade tilbake. Ville ikke dere blitt skuffet da? Jeg blir skuffet på samme måte som jeg ville blitt skuffet over disse eksemplene: Dra på en restaurant venninna di har mest lyst til å gå på dere avtaler og spleise hun sjokker og bidrar bare med 20 kr du må bidra med å betale de restene 500 kr. Din venninne låner penger av deg og betaler ikke tilbake. Om det er helt tydelig at vedkommende bare gir blaffen i deg ville jeg faktisk tenkt at det var på tide å avslutte vennskapet. Det heter GAVE- ikke penger du legger ut for å kjøpe noe til meg som jeg skal ha og får tilbake en gjenstand i stedet for cash, eller "penger vi har avtalt at du skal bruke på meg". Når man gir en gave gir man noe man har lyst til at den andre skal få. Hvis ikke er det ikke gave- men planlakt bytting av eiendeler. Hvis det man bytter skal koste det samme- og man skal få det man har "bestilt"- da kan man like godt kjøpe det til seg sjøl når det er planlagt innkjøp til samme verdi. For da bytter man bare noe man har avtalt å skaffe seg. Folk som blir skuffa over verdien av gaver er bortskjemte og burte ikke få gaver. Kjipe folk burte heller ikke få dem. Gave er noe man får, ikke noe man bestiller. Det er noe man gir, ikke noe man betaler til den andre. Beklager, men folk som er sur fordi dem syns dem ikke får dyr nok gave bør reise til et barnehjem i Estland og se hvordan det er der.
LukaFrost Skrevet 21. september 2010 #5 Skrevet 21. september 2010 Jeg ser stadig vekk her at de som føler seg urettferdig behandla i forhold til økonomi blir beskyldt for å være både utakknemlige og bortskjemte. Når man er enige om en sum er det bare rett og rimelig at man holder seg til den summen. Hadde jeg og en venninne vært enige om gave til 300 der hun kjøpte noe til den verdien og jeg kjøpte noe til 50 har hun all grunn til å bli skuffet. Hva om dette skjer gang på gang? Da blir det en uballanse i forholdet. Penger og gaver kan fort bli vanskelig. Uansett hvor mye man sier at man gir med hjertet, vil man ha et ønske om en form for gjenytelse. For eksempel inviterer jeg gjerne på middag og spanderer litt drikke. Hvis xf en gjest aldri tar med drikke eller snacks eller aldri inviterer tilbake vil jeg begynne å lure på om denne gjesten utnytter min gjestfrihet. Kanskje har han dårlig råd? Hvis denne gjeste stiller opp for med noe jeg trenger hjelp til kan ballansen gjenopprettes. Ingen liker å gi og gi (enten penger, gaver eller av seg selv) uten å få noe tilbake i det lange løp. 7
Gjest Iah Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 (endret) Jeg har aldri noensinne blitt skuffet over verdien på en gave, men det har hendt at jeg har blitt skuffet fordi gaven var så utrolig lite gjennomtenkt og passet dårlig til meg. Endret 21. september 2010 av Iah 4
Gjest AnneShirley Skrevet 21. september 2010 #7 Skrevet 21. september 2010 Jeg har ikke helt sansen for dette med å avtale en "beløpsgrense", kjenner jeg. Det er vel noe som bør "utvikle seg naturlig"? Det jeg derimot har veldig sans for er å avtale at "vi gir ikke julegave til hverandre". Selv konsentrer jeg meg om barna i familien og andre familiemedlemmer til jul. Venninner får bursdagsgave i forbindelse med fødselsdagen og jeg synes det er nok å skulle finne en gave pr venninne pr år.
Piper Skrevet 21. september 2010 #8 Skrevet 21. september 2010 Det heter GAVE- ikke penger du legger ut for å kjøpe noe til meg som jeg skal ha og får tilbake en gjenstand i stedet for cash, eller "penger vi har avtalt at du skal bruke på meg". Når man gir en gave gir man noe man har lyst til at den andre skal få. Hvis ikke er det ikke gave- men planlakt bytting av eiendeler. Hvis det man bytter skal koste det samme- og man skal få det man har "bestilt"- da kan man like godt kjøpe det til seg sjøl når det er planlagt innkjøp til samme verdi. For da bytter man bare noe man har avtalt å skaffe seg. Folk som blir skuffa over verdien av gaver er bortskjemte og burte ikke få gaver. Kjipe folk burte heller ikke få dem. Gave er noe man får, ikke noe man bestiller. Det er noe man gir, ikke noe man betaler til den andre. Beklager, men folk som er sur fordi dem syns dem ikke får dyr nok gave bør reise til et barnehjem i Estland og se hvordan det er der. Da er man virkelig ikke så frekk at man setter en ganske høy sum, for så å bruke minimalt selv. Da vil man ha en dyr gave, men gir noe som knapt koster 20 kr selv, og i min verden er det frekt. Og mener du virkelig at man skal gjøre slike ting, er du kanskje lik selv. Vi setter aldri en sum på gavene vi gir til venner, og forventer derfor ikke en gave som koster så og så mye heller. Men har man satt en prislapp, har man med å holde seg til den selv, ikke forvente at den andre skal bruke så mye penger for at en selv skal få det en vil ha, men selv bruke minimalt selv. Det er frekt, og så enkelt er det faktisk. Da holder man kjeft om pris, så kan begge kjøpe for det de vil selv. 2
Gjest gjest Skrevet 21. september 2010 #9 Skrevet 21. september 2010 1) Da er man virkelig ikke så frekk at man setter en ganske høy sum, for så å bruke minimalt selv. Da vil man ha en dyr gave, men gir noe som knapt koster 20 kr selv, og i min verden er det frekt. 2) Men har man satt en prislapp, har man med å holde seg til den selv, ikke forvente at den andre skal bruke så mye penger for at en selv skal få det en vil ha, men selv bruke minimalt selv. Det er frekt, og så enkelt er det faktisk. Da holder man kjeft om pris, så kan begge kjøpe for det de vil selv. 1)Ja det er det. Mne jeg syns det er frekt å forvente dyr gave. 2)Å avtale pris og kjøpe noe til hverandre har jeg ikke forståelse for- da er det ikke gave men avtalt bytting av ting. Da kan jeg kjøpe det jeg selv vil ha når jeg trenger det - i stedet for å bestemme meg for å skaffe meg noe bare fordi andre skal skaffe ting akkurat da, hvis jeg ikke hadde tenkt å handle akkurat da. Å kjøpe det man vil når man skal gi noe er jeg for.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #10 Skrevet 21. september 2010 1)Ja det er det. Mne jeg syns det er frekt å forvente dyr gave. 2)Å avtale pris og kjøpe noe til hverandre har jeg ikke forståelse for- da er det ikke gave men avtalt bytting av ting. Da kan jeg kjøpe det jeg selv vil ha når jeg trenger det - i stedet for å bestemme meg for å skaffe meg noe bare fordi andre skal skaffe ting akkurat da, hvis jeg ikke hadde tenkt å handle akkurat da. Å kjøpe det man vil når man skal gi noe er jeg for. Det er ikke frekt å forvente dyr gave når man er enig på forhånd om en prisklasse for gaven.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #11 Skrevet 21. september 2010 Beklager, men folk som er sur fordi dem syns dem ikke får dyr nok gave bør reise til et barnehjem i Estland og se hvordan det er der. At jeg har vært på et barnehjem sett gatebarn og gitt en støtte og penger til folk i en vanskelig situasjon betyr ikke at jeg blir takknemlig om mine venner behandler meg dårlig. Jeg blir vel heller mer provosert av og se mennesker som bokstavlig talt driter i andre etter og ha sett mennesker som virkelig trenger hjelp og støtte. Ville ikke du blitt skuffet om du merket at hun du trodde var venninna di bare prøvde og lure seg til å få noe dyrt til en meget billig penge? Folk som blir skuffa over verdien av gaver er bortskjemte og burte ikke få gaver. Jeg har gått på julegavehandel med folk som bare tenker på seg selv: "denne ser dyr ut eller hva?" om det er noe mottakeren ønsker seg spiller absolutt ingen rolle det som spiller en rolle er at det ser dyrt ut. At det kunne kostet 500, men i virkeligheten bare koster 20 kr og det er noe mottakeren ikke ønsker seg. De som jeg kjenner som har gjort dette har ikke gjort det fordi de har dårlig råd men fordi de vil tjene penger, eventuelt få det de ønsker seg til en billig penge. Mener du mottakeren burde være takknemlig for slike gaver? Jeg synes faktisk bare det er sårende og trist og oppleve at de en trodde var venner ikke bryr seg. Dette er ts jeg har skrevet innlegg 1 og 3 hvor bortskjemt ikke synes du jeg er?
Gjest stillness Skrevet 21. september 2010 #12 Skrevet 21. september 2010 Jeg syns det er frekt ja hvis man har avtalt en pris,at en skal kjøpe en dyr ting også får man en melkesjokolade tilbake.Er ikke det litt frekt når man har avtalt en pris? Om det er en venninne jeg vet har dårlig råd så avtaler jeg ikke pris og forventer ikke å få noe veldig dyrt tilbake.Men som regel tenker jeg ikke over prisklassen over gaver jeg får,men heller som andre skrev at gaven absolutt ikke passer til meg og er lite gjennomtenkt. Men så lenge man har avtalt en pris så syns jeg man skal holde seg til det.
Gjest Miam Skrevet 21. september 2010 #13 Skrevet 21. september 2010 Jeg og mine venninner bruker bare å si en makssum vi, også får man velge selv om man bruker hele beløpet. Det funker fint, og jeg har aldri fått en "dårlig" gave. Jeg har kanskje ikke alltid fått de dyreste gavene, men gjennomtenkte og koselige gaver! Da har ikke prisen noe å si Er det tydelig at "vennen" din bare er ute etter å få ting fra deg, så er ikke vedkommende noe å samle på synes jeg.
Gjest LULU Skrevet 21. september 2010 #14 Skrevet 21. september 2010 Ei venninne av meg hadde avtalt og gi gaver til hverandre, hun ble veldig presset til å gå opp i pris. Opp i 500 kr faktisk hun kjøpte en meget dyr parfyme som vedkommende ønsket seg så fikk hun en vanlig melke sjokolade tilbake. Ville ikke dere blitt skuffet da? Det er jo tanken som teller så jeg ville blitt veldig skuffet ville ikke fått en god følelse av og pakke opp den gaven der.
Gjest gjest Skrevet 22. september 2010 #15 Skrevet 22. september 2010 Det er jo tanken som teller så jeg ville blitt veldig skuffet ville ikke fått en god følelse av og pakke opp den gaven der. Jeg tror jeg bare ville lagt det bak meg og sørget for å bare gi melkesjokolader eller lignende heretter. Gir hun rimelige ting så får hun det samme tilbake. Enkelt og greit.
Gjest gjest Skrevet 14. oktober 2010 #16 Skrevet 14. oktober 2010 eg pleier ikke å bry meg så mye om pris, men heller om gaven var gjennomtenkt, en veninne av meg gav meg noen småting et år, blandt annet en litt spesiell badeand, som eg synes var kjempekul! en annen veninne gav meg en pakke med helt vanlige telys fra nille (ho hadde glemt å ta av prislappen), den gaven føler eg ikke var så veldi gjennomtenkt akkurat, mer sånn type "oi eg har glemt å kjøpe noe og må bare finne noe i full fart!"
Wonders Skrevet 14. oktober 2010 #17 Skrevet 14. oktober 2010 fikk en plastleke en gang, av nær familie. Jeg var 25!
Aelita Skrevet 14. oktober 2010 #18 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg bryr meg ikke om hva gaver jeg får kostet, det jeg bryr meg er hvor gjennomtenkte de er, og hvor rettet de er mot meg. Jeg begynner allerede å se etter julegaver i august september, fordi jeg vil gi mine venner gaver som passer de. Jeg må si jeg blir litt lei meg når jeg har funnet en gave de elsker, mens de gir meg noe de nærmest har kjøpt i blinde. Men jeg får noe, og det er jeg nå glad for til slutt uansett.
Betty2 Skrevet 14. oktober 2010 #19 Skrevet 14. oktober 2010 Jula er en dyr tid for de fleste, det er mange gaver som skal handles, i tilegg til mat og div til en selv. Verdien på en gave burde ikke ha så mye å si, så lenge den er fin og eller nyttefull. Blandt mine venner har vi en max grense på 300kr slik at vi kommer stadig opp i situasjoner der det er verdiforskjeller, men det betyr ikke noe så lenge gaven er fin eller nyttig. Dersom jeg får julegaver jeg ikke liker og ikke kan få byttet, så leverer jeg de bare til fretex e.l. så kan noen andre får glede av dem. 1
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2010 #20 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg bryr meg ikke om hva gaver jeg får kostet, det jeg bryr meg er hvor gjennomtenkte de er, og hvor rettet de er mot meg. Jeg begynner allerede å se etter julegaver i august september, fordi jeg vil gi mine venner gaver som passer de. Jeg må si jeg blir litt lei meg når jeg har funnet en gave de elsker, mens de gir meg noe de nærmest har kjøpt i blinde. Men jeg får noe, og det er jeg nå glad for til slutt uansett. Helt enig! Må derfor innrømme at jeg ble litt skuffet i fjor da jeg åpnet opp gaven fra venninnen min: En Vanderbilt-deo, pluss en rød blondetruse. (For meg er Vanderbilt noe bestemødrene mine bruker...) Hadde det ikke vært for blondetrusen så hadde jeg mistenkt henne for å forbyttet gavene, slik at jeg fikk gammeltantes pakke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå