Gå til innhold

Fruktrtrær.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi kjøpte huset var det store runde områder uten plen rundt frukttrærne. Dette har jeg ikke vedlikeholt, slik at det nå er gress helt inn til stammen. Jeg har i det siste begynt å tenke på hvorfor de forrige eierne hadde slike sirkler rundt trærne. Har sett i flere hager at flere har det. Er det noen som vet hvorfor man gjør slikt?

Hva kan jeg gjør før neste eplesesong. Eplenetreet er gammelt, og de eplene den bærer kommer med stygge bruneflekker på skallet. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette til nesteår? Andre epler har fuglene forsynt seg av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med gresset har ikke så mye å si. Vil tro at forrige eier holdt det nedklippet for å få det til å se bedre ut.

Brunflekker på skallet kan være sopp. Det lureste er å forebygge dette ved å sprøyte eplene. Men dersom epletreet er gammel kan det være lurt å plante et nytt.

Skrevet

Kanskje litt utenfor tråden, men når er eplene modne? Våre epler er allerede blitt store, og røde over nesten hele, men tenker det kanskje er litt tidlig å ta de nå? Har tenkt å lage syltetøy av de...

Skrevet

Kanskje litt utenfor tråden, men når er eplene modne? Våre epler er allerede blitt store, og røde over nesten hele, men tenker det kanskje er litt tidlig å ta de nå? Har tenkt å lage syltetøy av de...

Modningstidspunkt avhenger av hvilke eplesorter du har. Noen sorter er tidlige (f.eks glassepler), mens andre er vinterepler.

Plukk et eple og kjenn etter selv :)

Skrevet

Modningstidspunkt avhenger av hvilke eplesorter du har. Noen sorter er tidlige (f.eks glassepler), mens andre er vinterepler.

Plukk et eple og kjenn etter selv :)

Aaner ikke hvilke epler jeg har, kjøpte leiligheten før jul, og kom ikke på å spørre de forrige eierene:p Synes selv de er litt for sure enda, men kan det være at de skal være slik? :sjenert:

Skrevet

Noen epler er surere enn andre. Kan du ikke se på nettet om du finner epler som likner? Norske epler som er modne nå er f.eks. summerred, julyred og prins.

Skrevet

Ser man på frøene i kjernehuset kan man også få en pekepinn. Er kjernehuset og frøene helt hvite har vi som regel med kart å gjøre. Har frøene begynt å bli brune er eplene mer modne.

Skrevet

Da vi kjøpte huset var det store runde områder uten plen rundt frukttrærne. Dette har jeg ikke vedlikeholt, slik at det nå er gress helt inn til stammen. Jeg har i det siste begynt å tenke på hvorfor de forrige eierne hadde slike sirkler rundt trærne. Har sett i flere hager at flere har det. Er det noen som vet hvorfor man gjør slikt?

Hva kan jeg gjør før neste eplesesong. Eplenetreet er gammelt, og de eplene den bærer kommer med stygge bruneflekker på skallet. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette til nesteår? Andre epler har fuglene forsynt seg av.

Vi skal snart plante frukttrær og da har vi fått anbefalt å la det være en ring uten gress rundt stammen på treet både slik at treet får i seg mest mulig næring fra jorda uten at gresset tar all næringen samt at man slipper å klippe gresset helt inntil stammen på treet. Det andre kan jeg dessverre ikke svare på...

Skrevet

vi kjøpte også et gammelt hus med mange frukttrær ved nyttår. her lar vi gresset vokse inntil stammen. to gamle plommetrær har vært EKSTREMT produktive, et pæretre fikk visst for lite næring (muligens pga museganger rundt røttene, prøvde å fylle det opp) og epletrærne bar sørgelige resultater. tre store og fine epler på det ene, massevis av bittesmå svartflekkete epler på det andre. men epletrærne er unge da...

men vi er ikke så glad i epler, og lurte på om det går an å flytte epletrær? skal skaffe oss morelltrær istdf.

Skrevet

Som nevnt over er det pga klipping og næring det ikker gress rundt treet ditt.

Men for å lette vedlikehold kan du godt plante stauder rundt stammen så klipper du bare innat de. Flere typer geranium er flotte til det. Husk bare å gjødsle.

Sorte flekker kan være skurv. Men har du bilde av det så legg det ut. Da er det lettere å se :)

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/hage/article218493.ece står endel om skurv her.

Skrevet

epleskurv er nok tingen! trist. :( ikke så mye man gjøre med det vel, men vi skal prøve å få brent bladene i vinter. pæretræet ser likedan ut. begge er luftige og fine småtrær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...