Gå til innhold

Selge Red Bull til 7-åringer!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet.

Kråkesaks, moderator.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prat med gutten helt til han forstår hvorfor det er en dårlig ide for han å drikke Red Bull. Det går faktisk an selv om det tar tid ;)

Skrevet

ingen som har daua av en red bull..

oh yes, det er nettopp det det har.

forøvrig, min sønn har fått både lommepengeneklt og annen straff for dette, og vi tror ikke det vil gjenta seg, han er ganske lydhør ovenfor sanksjoner og "strengstemme" men jeg synes uansett det skal være klarere og strengere retningslinjer overfor Red Bull til små barn, i og med at vi vet det kan være farlig. Det fins foreldre som ikke bryr seg like mye om hva ungen drikker, som vi gjør.

Jeg har faktisk lagd en Facebook-gruppe for den som har lyst å engasjere seg :) den ligger her

hun ene medlemmet i gruppen er journalist og ønsker å trykke sak på det om det blir oppslutning nok.

Skrevet

Er det ikke rart at det ikke er butikkansattes ansvar å passe på at barn kjøper energidrikk, men at det er de butikkansattes avsvar å passe på at de ikke kjøper alkohol eller tobakk?...

Jeg tror jeg ville tatt det opp direkte med butikksjefen jeg. og med foreldrene til de andre ungene.

Gjest Helene_Mari
Skrevet (endret)

Er det ikke rart at det ikke er butikkansattes ansvar å passe på at barn kjøper energidrikk, men at det er de butikkansattes avsvar å passe på at de ikke kjøper alkohol eller tobakk?...

Jeg tror jeg ville tatt det opp direkte med butikksjefen jeg. og med foreldrene til de andre ungene.

Det er det. Det er også rart at de velger å selge godteri, brus og smør til feite småunger også. :filer:

Endret av Helene_Mari
Skrevet

Å? Kan du vise til det? Så vidt jeg vet er det ingen som har dødd av å drikke et par Red Bull, men av å blande Red Bull og sprit. Regner med din sønn har et godt stykke igjen dit.

Skrevet

Jeg joiner gruppa, jeg :lete: Broren min på 11 drikker det ikke ofte, men hadde vært greit om det ble forbudt for unger under 14 :fnise:

Skrevet

Forskjellen er jo at vi har lovbestemte aldersgrenser for alkohol og tobakk, men ikke for energidrikker. Da kan det ikke sammenliknes.

• Liker 1
Skrevet

broren min kjørte maxitaxi i Oslo han og hentet et bursdagselskap med full buss med ti-åringer som hadde vært på laserskyting, allerede var høye på sukker, og som arrangøren ga hver sin boks red bull i hånden i det ungene gikk på bussen hans...

Gjett om han har sitt å si om unger og energidrikker?...

Skrevet

Det kan jo virkelig ikke sammenliknes, når energidrikker ikke har lovpålagt aldersgrense slik som alkohol og tobakk. Først må vi ha en lov, og så kan vi be butikken håndheve denne. Vi kan ikke finne på våre egne lover for barna våre og satse på at butikken skal holde styring på de ulike "lovene" foreldrene har for ungene.

Litt logikk og sunn fornuft hadde ikke vært å forakte hos mange av foreldrene i denne tråden..

Skrevet

forøvrig, min sønn har fått både lommepengeneklt og annen straff for dette, og vi tror ikke det vil gjenta seg, han er ganske lydhør ovenfor sanksjoner og "strengstemme" men jeg synes uansett det skal være klarere og strengere retningslinjer overfor Red Bull til små barn, i og med at vi vet det kan være farlig. Det fins foreldre som ikke bryr seg like mye om hva ungen drikker, som vi gjør.

Jeg har faktisk lagd en Facebook-gruppe for den som har lyst å engasjere seg :) den ligger her

hun ene medlemmet i gruppen er journalist og ønsker å trykke sak på det om det blir oppslutning nok.

Hvem er det som har dødd av å drikke Red Bull??

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Det var en som fikk hjertestans av det, men det var i Sverige. I sverige så er Red Bull MYE sterkere en den i Norge! Husker vi var på tur i Sverige og der fikk vi ikke lov å kjøpe det fordi koffeininnholdet var skremmende høyt.

Men den norske varianten må du sikkert drikke minst 20 av på en gang. Du tar ikke skade av en i uka .

Skrevet

Lang historie, (bakgrunn i mitt blogginnlegg her ) men den forbanna Rimi-butikken der vi bor har nå gjentatte ganger solgt Red Bull til ungene har, til tross for at jeg har troppet opp to ganger der og sagt at han ikke under NOEN omstendighet skal få kjøpe energidrikker.

Så utrolig at vi ikke har noen regler på dette enda, i Sverige har det jo dødd flere av energidrikker, og folkehelseinstituttet i Norge advarer jo tilogmed at voksne drikker det, hva med barna!!??

Nå kom to nabogutter på 7 år med hver sin Red Bull igjen, jeg blir så provosert altså! (butikken er oppi nabolaget her, man krysser ingen vei eller no, så barna går på butikken fra skolealder her. skolen er lengre unna)

hva er den rette løsningen på dette? skulle seriøst vært ett nasjonalt forbud mot koffeindrikker til små barn. det er jo avhengighetsskapende!

Jobber selv på matbutikk, så dette "vet" eg litt om. Vi har lov å selge energidrikker til barn, men den ANBEFALTE aldersgrense er 14 år (noe som eg mener er for ungt det også!!) dette kommer opp som en advarsel på kassen hver gang vi piper den inn. Eg har en far som har sagt at sønnen hans ikke får kjøpe energidrikker (heller ikke godteri) så han nekter eg å selge til. Men dette er det flere på jobb som ikke har fått med seg/glemmer/ikke kjenner igjen ungen, og da selger til han. Andre der igjen (eldre kassadamer) selger ikke til noen barn, da de tror dette er forbudt (de har ikke lest hele advarselen) og dette syns eg er helt greit. å sier ikke noe på det. Eg er sååå enig med deg! Har selv en liten bror på 11 som er på butikken og henger en del, å han kan bare glemme energi drikker når han ser at eg er på jobb. Han får lov av foreldra mine en sjelden gang, å dette syns eg er greit. Har barn som går i andre klasse som er inne å kjøper energidrikker HVER DAG! Dette blir eg utrolig forbanna på, men eg sier ikke noe for foreldra kommer bare å kjøper for de om de ikke får kjøpt!

Skrevet

Du KAN faktisk dø av RedBull!!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er ditt ansvar å oppdra ungen din, TS.

Hvis butikken skulle hindret ungen din å kjøpe snop på mandager, aldri potetgull, og værtfall ikke colabrus noengang, så måtte de jo hatt et oppslagskart..

Snakk om å være kjerring!

Det aller enkleste er faktisk at du setter deg ned med ungen og forklarer hvorfor det er farlig. Forklar gjerne om blodsukkeret vårt, og "sukkernedtur" og avhengighet av koffein. Angrip problemet der det er, ikke der det kan kjøpes.

Skrevet

Det er ditt ansvar å oppdra ungen din, TS.

Hvis butikken skulle hindret ungen din å kjøpe snop på mandager, aldri potetgull, og værtfall ikke colabrus noengang, så måtte de jo hatt et oppslagskart..

Snakk om å være kjerring!

Det aller enkleste er faktisk at du setter deg ned med ungen og forklarer hvorfor det er farlig. Forklar gjerne om blodsukkeret vårt, og "sukkernedtur" og avhengighet av koffein. Angrip problemet der det er, ikke der det kan kjøpes.

Unødvendig å kalle TS for ei "kjerring". Å være mamma setter sinne i kok på en måte man ikke forstår før man er der selv. Beskytterinstinketet setter inn og jeg forstår godt sinne mot butikken selv om det ikke er løsningen å troppe opp der og kjefte på noen. Synes det er flott at TS setter igang en facebook kampanje og gjør noe med problemet.

Skrevet

Du KAN faktisk dø av RedBull!!

Man KAN faktisk dø av rent vann også... skal man forby det? Hva med bilkjøring, flyturer, sykkelturer, mat, sol, sand. Kan lik så godt referere til alt som er farlig i verden som man ikke kan forby av den grunn. "Norsk ordliste" heter boka.

Skrevet

men jeg synes uansett det skal være klarere og strengere retningslinjer overfor Red Bull til små barn, i og med at vi vet det kan være farlig. Det fins foreldre som ikke bryr seg like mye om hva ungen drikker, som vi gjør.

Mine barns fritidsorganisasjoner så seg nodt til å innføre totalforbud for energidrikker på arrangement i regi av organisasjonen.

Barna hadde ingen problemer med å akseptere dette (etter litt surmuling og krangling), men det var faktisk noen foreldre som protesterte.

Da fikk de klar beksjed om at hvis det var så viktig for dem at barna kunne drikke energidrikker når de var på trening/tur, samling osv, måtte barnet finne seg en annen organisasjon som tillot bruk av energidrikker...

Skrevet

Ein kan då verkeleg ikkje vente at dei i butikken skal hugse kva for ein unge som får kjøpe energidrikk og kva for ein unge som ikkje får lov!

Skrevet

Mine barns fritidsorganisasjoner så seg nodt til å innføre totalforbud for energidrikker på arrangement i regi av organisasjonen.

Barna hadde ingen problemer med å akseptere dette (etter litt surmuling og krangling), men det var faktisk noen foreldre som protesterte.

Da fikk de klar beksjed om at hvis det var så viktig for dem at barna kunne drikke energidrikker når de var på trening/tur, samling osv, måtte barnet finne seg en annen organisasjon som tillot bruk av energidrikker...

FORELDRENE protesterte? Jaja. Koselig å se at noen foreldre har hull i hodet. Hvis ungen har så lite energi å prestere med på hver trening er det bare å sende snørrungen litt tidligere til sengs?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...