Gå til innhold

Selge Red Bull til 7-åringer!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lett å si at det bare er å gi ungen streng beskjed om at det ikke er lov å kjøpe redbull. Men ikke alle barn påvirkes bare av mor og far gir beskjed om. Tror mange kjøper endergidrikk for å være kuul og stor.

Jeg skulle virkelig ønske det kunne settes en aldersgrense for kjøp av energidrikker.

Vi får skylde på Petter Northug :gjeiper:

Skrevet

Er så lett å si at det bare er å gi ungen streng beskjed om at det ikke er lov å kjøpe redbull. Men ikke alle barn påvirkes bare av mor og far gir beskjed om. Tror mange kjøper endergidrikk for å være kuul og stor.

Hvis ikke beskjeden følges opp med en konsekvens hvis den ikke blir respektert, kan jeg godt se at det er et problem at ikke alle følger de beskjedene mor og far gir.

Ellers er jeg enig i at det hadde vært mye greiere for alle om det hadde kommet aldersgrense på kjøp av energidrikk.

Skrevet

Jeg synes ikke du kan legge skylden på den enkelte butikken, som flere andre sier, de kan ikke ta ansvar for at akkurat din sønn ikke skal få lov til å kjøpe ditt eller datt, det er ikke jobben deres og det er nesten litt drøyt av deg å forvente at de skal gjøre det. Det eneste du kan gjøre er å prøve å presse selve kjeden til å innføre aldersgrense.

Men så lenge det ikke er noen aldersgrense er det bare du og de andre foreldrene som kan ta noe som helst ansvar for hva barna deres kjøper.

Skrevet

Lang historie, (bakgrunn i mitt blogginnlegg her ) men den forbanna Rimi-butikken der vi bor har nå gjentatte ganger solgt Red Bull til ungene har, til tross for at jeg har troppet opp to ganger der og sagt at han ikke under NOEN omstendighet skal få kjøpe energidrikker.

Så utrolig at vi ikke har noen regler på dette enda, i Sverige har det jo dødd flere av energidrikker, og folkehelseinstituttet i Norge advarer jo tilogmed at voksne drikker det, hva med barna!!??

Nå kom to nabogutter på 7 år med hver sin Red Bull igjen, jeg blir så provosert altså! (butikken er oppi nabolaget her, man krysser ingen vei eller no, så barna går på butikken fra skolealder her. skolen er lengre unna)

hva er den rette løsningen på dette? skulle seriøst vært ett nasjonalt forbud mot koffeindrikker til små barn. det er jo avhengighetsskapende!

Forstår deg godt, ts. Når ikke myndighetene kan sette noen aldersgrense skulle jeg ønske produsenten og butikkene kunne ta litt mer samfunnsansvar og satt en aldersgrense på denne dritten.

Skrevet

Er jo ikke butikkens ansvar dette da. Det er jo ingen aldersgrense på Redbull eller andre energidrikker. Her er det jo heller foreldrene som bør være strenge...

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

jeg syns du overdriver, og tenker som så at hvis det hadde vært så innmari farlig, så ville det vært en aldersgrense på det, på lik linje med røyk o.l

Skrevet

Så lenge Rimi ikke har en aldersgrense på kjøp av Red Bull har ikke personalet lov å nekte noen å kjøpe det.

For øvrig veldig enig med siste gjest. Skal diabetikerere nektes sjokolade, muslimen nektes pølser?

Mor, dette får du ta på egen kappe, og ta ansvaret for at ungen din ikke får drikke det skvipet. Rimiansatte skal da virkelig ikke passe på dette.

Skal de nekte din unge å kjøpe det, og la nestemann få lov??

Jeg tror de ler godt av deg i den butikken for øvrig. Ville jeg gjort om jeg jobba der. Kjerring, ville jeg tenkt. Haha.

Skrevet

Så lenge Rimi ikke har en aldersgrense på kjøp av Red Bull har ikke personalet lov å nekte noen å kjøpe det.

For øvrig veldig enig med siste gjest. Skal diabetikerere nektes sjokolade, muslimen nektes pølser?

Mor, dette får du ta på egen kappe, og ta ansvaret for at ungen din ikke får drikke det skvipet. Rimiansatte skal da virkelig ikke passe på dette.

Skal de nekte din unge å kjøpe det, og la nestemann få lov??

Jeg tror de ler godt av deg i den butikken for øvrig. Ville jeg gjort om jeg jobba der. Kjerring, ville jeg tenkt. Haha.

Nei, men når det står på boksen at det ikke bør drikkes av barn under 14 år hadde det vært det beste, ikke minst for barna, om butikken ikke solgte dette til småunger.

Skrevet

Det er 14 års aldersgrense på salg av energidrikker til barn.

Dette vet jeg fordi jeg kjenner noen som jobber på Kiwi og der får de opp en beskjed der de må klikke ja eller nei på om personen de selger til er over/under 14.

Seff, ikke mange som går med legitimasjon i den alderen men du ser det mye på dem også er de fleste ærlige.

Skrevet

Som det har blitt nevnt flere ganger i tråden har ikke myndighetene satt noen aldersgrense på salg av energidrikker, men enkelte butikkjeder har selv innført det og andre har det ikke.

Selv synes jeg godt det kunne vært det på alle.

Skrevet

Er dette virkelig noe å hisse seg så opp for? Ser ikke det store problemet her.

Nei dette er da ikke butikkens ansvar. De kan ikke passe på hva din unge kjøper og ikke kjøper. Det får du selv gjøre.

Skrevet

Jeg føler at det samme prinsippet som i denne stripen blir brukt over alt nå. Jeg blir så oppgitt over at foreldre skal skylde på alle verdens institusjoner o.l. for at barna deres bryter reglene de setter.

Skrevet

Det er ikke de ansattes jobb og oppdra din unge, det må du faktisk gjøre selv. Så lenge denne butikken ikke har aldersgrense på energidrikker kan de ikke nekte noen og kjøpe produktet.

Helt ærlig ts, mener du virkelig at de ansatte skal gå rundt å huske på hvem som får lov av foreldrene å kjøpe energidrikke og ikke?

Om du er redd for at en 7åring blir holdt utenfor av gjengen fordi han ikke får penger til å gå i butikken etter skoletid så synes jeg du må ta tak helt andre plasser en det du har gjort nå.

Skrevet

Så lenge ikke myndighetene har innført aldersgrense på energidrikkene, er det virkelig ikke butikkens ansvar hvorvidt ditt barn kjøper Red Bull eller ikke. Det er du som forelder som har det ansvaret.

Skrevet

Og jeg syns det er helt vanvittig at myndighetene ikke har satt en aldersgrense på kjøpe av energidrikke her i landet. Red bull ble fjernet for en del år siden på grunn av at de mente den var farlig, og så får de lov til åt a den inn igjen uten noen restriksjoner i det hele tatt. veldig merkelig.

Men så legne akkurat den butikken ikke har aldersgrense på varen, kan du ikke forvente at de skal følge dine regler. Da får du faktisk gi barnet ditt konsekvenser for å kjøpe energidrikke, i stedet for å legge ansvaret over på brutikken.

Skrevet

Mange foreldre er rene idioter og nærmest gir blanke i hva barna får i seg. Derfor hadde det vært veldig flott om butikker tok ansvar og inførte aldersgrense for energidrikker.

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Det er foreldrenes oppgave å passe på hva barna får i seg, ikke butikkens. Trådstarter får heller stoppe ukelønna hvis han bryter reglene. Bryter han regler skal det ha konsekvenser for guttungen. DU skal oppdra ungen, ikke kassadamene

Skrevet

Det er foreldrenes oppgave å passe på hva barna får i seg, ikke butikkens. Trådstarter får heller stoppe ukelønna hvis han bryter reglene. Bryter han regler skal det ha konsekvenser for guttungen. DU skal oppdra ungen, ikke kassadamene

Ja, men det er veldig flott at enkelte butikker tar ansvar og ikke selger gift (koffein/sukker) til småunger. Veldig bra!!!!! Burde vært flere av dem.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Det er ikke alltid enkelt å vite alderen på et barn. Og det er heller ikke lett å vite hvilke barn som kan kjøpe hva, når man jobber i butikk. Jeg forstår frustrasjonen din TS, men en butikkansatt kan ikke oppdra barna. Vil du ikke at ungen skal kjøpe RB, så synes jeg du skal jobbe med barnet mtp. holdninger, ikke butikken.

Skrevet

ingen som har daua av en red bull..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...