Gjest Marthe Skrevet 20. september 2010 #21 Skrevet 20. september 2010 Kanskje dere skal kjefte litt på ungene deres istedenfor? Det er ikke alle butikker som har tid eller ork til å kontrollere en haug med unger som daglig kjøper redbull. Hvis det å kjøpe en redbull i uka er så grusomt kan dere egentlig bare hamre det inn i hodet til ungen deres eller gå rundt med en eller annen underskriftskampanje. Gi ut printede bilder av ungene deres til butikken, og skriv under "Han her skal IKKE få kjøpe energidrikker!" også kan de henge det opp med kassa. Nå er det egentlig 13 års aldersgrense på energidrikker flest, men nå er det ikke alle butikkarbeidere som har fått det med seg.. Helt enig :D ! Men jeg har selv jobbet i butikk, og det er ingen lover om aldersgrense på energidrikker? Energidrikk-produsentene kan komme med en anbefaling til butikker, men det er ikke ulovlig å ikke følge anbefalingen. Anbefalingen er forresten like mye til foreldre og de som kjøper drikken, som til butikken!
Gjest BabyBlue Skrevet 20. september 2010 #22 Skrevet 20. september 2010 Jeg husker det sto på en redbull/burn (?) at det var 13 årsaldersgrense på den med liten skrift eller noe i den duren. Men hvem er det egentlig som gidder å scanne hele boksen når de drikker den? Tror man skal være bra oppmerksom for å få det med seg.
Neala Skrevet 20. september 2010 #23 Skrevet 20. september 2010 Kanskje dere skal kjefte litt på ungene deres istedenfor? Det er ikke alle butikker som har tid eller ork til å kontrollere en haug med unger som daglig kjøper redbull. Hvis det å kjøpe en redbull i uka er så grusomt kan dere egentlig bare hamre det inn i hodet til ungen deres eller gå rundt med en eller annen underskriftskampanje. Gi ut printede bilder av ungene deres til butikken, og skriv under "Han her skal IKKE få kjøpe energidrikker!" også kan de henge det opp med kassa. Nå er det egentlig 13 års aldersgrense på energidrikker flest, men nå er det ikke alle butikkarbeidere som har fått det med seg.. Det er alvorlig talt ikke slik det gjøres med tobakk og alkohol. Som en annen nevnte her i sted, hva med at det kommer opp "vis legitimasjon" når varen blir slått inn? Det er ikke noe problem. Skjønner ikke de foreldrene som synes det bare er supert at barna deres på 6-7 år pøser på med sånne typer energidrikker. 1
ninuska_ Skrevet 20. september 2010 #24 Skrevet 20. september 2010 (endret) På Kiwi er det 14-års aldersgrense på alle energidrikker. Da kommer det opp et spørsmål om kasserer ønsker å selge energidrikken til vedkommende, om legitimasjon er fremvist, akkurat slik som når man selger alkohol og røyk. Det er litt vanskelig siden få 14-åringer har legitimasjon - men det er bare å spørre om fødselsår! Endret 20. september 2010 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2010 #25 Skrevet 20. september 2010 1-2 i uken skader ingen! Problemet er jo hvis ungen drikker mye av denne drikken. Ukelønn = 50kr. Pris for 1 reddbull = 23kr 23kr * X = 50kr X = 2.17 = 2 reddbulls = 0 problem
Neala Skrevet 20. september 2010 #26 Skrevet 20. september 2010 1-2 i uken skader ingen! Problemet er jo hvis ungen drikker mye av denne drikken. Ukelønn = 50kr. Pris for 1 reddbull = 23kr 23kr * X = 50kr X = 2.17 = 2 reddbulls = 0 problem Jeg tror at det er en prinsippsak for mange. Det er ikke farlig å smake en slurk med pærecider heller, men det kan være farlig i store doser. Likevel har det aldersgrense.
Gjest Iril Skrevet 20. september 2010 #27 Skrevet 20. september 2010 Men i norge har vi lovbestemte aldersgrenser på alkohol og tobakk, det har vi ikke på koffein. Derfor er det ikke butikkenes ansvar, men foreldrenes.
Gjest Xelle Skrevet 20. september 2010 #28 Skrevet 20. september 2010 Det er vitterlig ikke min jobb aa passe paa hva ungen din kjoeper i butikken jeg jobber i. Skulle man husket alle fanatiske foreldre som kom innom med beskjeder om ditt og datt, maatte vi ha hatt en egen alfabetisert oppslagskatalog for hvem som skal hva hvor og hvordan. Din unge, oppdra han/henne selv..
Gjest Violently Happy Skrevet 20. september 2010 #29 Skrevet 20. september 2010 Ifølge en side inneholder ikke RedBull så innmari mye koffein- bare 80mg koffein. Monster ligger også på 80mg koffein. Litt mer enn Urge Intense med 75mg koffein. Mountain Dew- 54mg koffein. Coca Cola- 35mg koffein. Urge- 14.5mg koffein, men mer sukker enn Coca Cola. Sammenlignet med traktekaffe- 147mg koffein og espresso- 77mg koffein. Jeg har sett unger på under 14 år som har fått kjøpt energidrikker selv om det står at det ikke anbefales for unger under 14 år. Jeg husker jeg leste om en 18 åring i USA som tok en liters flaske Mountain Dew og drakk den ned på styrten og døde av det. Dette var en fyr som drakk mye koffein, men ikke så mye på en gang. Når koffein inntas oralt (f.eks. ved å drikke kaffe eller energidrikker), når koffeinet sitt toppunkt etter 15-45 minutter. Koffein er sentralstimulerende, og brukeren kjenner seg derfor mer våken. Ved inntak av koffein kan man derfor holde seg våken, selv om man er trøtt. Koffein fører derimot ikke til at søvnbehovet blir mindre, bare til at trøtthetsfølelsen forsvinner. Ved høye inntak av koffein (fra 250 til 750 mg) kan hodepine, svimmelhet, rastløshet, hjerteflimmer og kvalme opptre. I tillegg kan andre ingredienser i kaffe/energidrikker forårsake løs mage og diaré. Om ekstreme doser koffein inntas, kan pustevansker og angst-lignende tilstander opptre. Dødelig dose koffein er rundt 3 til 20 g koffein, avhengig av toleranse. Angstlignende symptomer kan også forekomme ved allergier/overfølsomhet mot stoffet. Halveringstiden på koffein er rundt fire timer, men kan variere mye fra person til person; alt fra to til ti timer kan forekomme. Jeg drikker selv 5 kopper traktekaffe om dagen- og har ingen problemer med det. Menneh jeg er vant til å drikke masse koffein. Når barn drikker koffeindrikker kjenner man ikke så godt til koffeinen, bare sukkeret. Problemet er at man kan bli lett avhengig av koffeindrikker og hvis man så ikke får det kan man få hodepine som er skikkelig ukult. Forøvrig synes jeg at foreldre har et visst ansvar- har sett mødre som har kjøpt energidrikker til ungene sine uten å sjekke noen ting bakpå. Jeg ville aldri gjort det- selv om det ville være så ukult atte. Menneh synes man det er greit å gi ungene sine espresso?
Mixelite Skrevet 20. september 2010 #30 Skrevet 20. september 2010 Hvis du leser blogginnlegget ser du at hun ikke vil at sønnen hennes skal bli eksludert fra butikkturene med kompiser. Og det skjønner jeg godt! Det gjør jeg også, men det er jo ikke sikkert han hadde kjøpt redbull så mange ganger hvis han ikke fikk penger en uke og gikk glipp av disse butikkturene da.
Gjest BabyBlue Skrevet 20. september 2010 #31 Skrevet 20. september 2010 Hvis ungen ikke får penger får han heller ikke kjøpt redbull. Problemet ut av verdenen. Men du kan heller si at du skal ha kvittering fra alle kjøpene hans, og ha muligheten til å ha kontroll over hvor mye han bruker av ukelønna hvis en lusen redbull i uka får deg til å stresse.
smalls Skrevet 20. september 2010 #32 Skrevet 20. september 2010 Enig med noen her som sier at det er da ikke butikkens ansvar. Åssen skal de holde styr på hvilken unger som kan og ikke kan kjøpe redbull? Det er ikke de sitt ansvar men ditt. Hva med å la være å gi han penger? Da kan han heller ikke kjøpe redbull 1
gustav Skrevet 20. september 2010 #33 Skrevet 20. september 2010 kommer sikkert til å alvorlig fornærme noen men må bare si noe om dette hallo! Ungen er 7 år!! Om du ikke klarer å fortelle og forklare for ungen din på 7 år at han ikke får lov å kjøpe redbull, ja da får du noen harde år fremover. Det å 'pålegge' en butikk å ta ansvar for at ungen din ikke kjøper en lovlig salgsvare, er å frita tassen ansvar for egne handlinger, og å lære han til at hvis han gjør motsatt av hva mor sier, er det butikken/ andre sin feil. Jesus! *himle* 1
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2010 #34 Skrevet 20. september 2010 Er du seriøs? Skal butikken ha bilde av sønnen din ved kassa eller noe? Dessuten... Det jobber jo mange folk der, har du fortalt hver enkelt som arbeider der at de ikke skal selge til akkurat din sønn?
Gjest Mahareth Skrevet 20. september 2010 #35 Skrevet 20. september 2010 Jeg skulle gjerne hatt en aldersgrense på energidrikker. Jobber ikke i norgesgruppen, men en annen dagligvarekjede. Vi har ikke noen aldersgrense, og det ser ikke ut til at det kommer heller. Personlig har jeg ikke lyst til å selge energidrikker til barn, men vet dere hva? hvis jeg lar være kommer det faktisk foreldre og klager fordi jeg ikke har solgt det til barna deres! Denne problemstillingen har ingenting med butikken eller butikkansatte å gjøre. Er det ikke bedre å starte en kampanje for 14-årsgrense over alt?
Linnea Adriana Skrevet 20. september 2010 #36 Skrevet 20. september 2010 Men ts hva med og bare si til din sønn at han må ta vare på alle kviteringer slik at du ser hva han ikke har kjøpt? Om han ikke følger dine regler stopper ukepengene
Gjest mann Skrevet 21. september 2010 #37 Skrevet 21. september 2010 Hvis hun mener ungen hennes får mindre sjans for å bli mobbet visst han møter opp i kassa med en red-bull sammen med alle sine venner- og betjeningen sier til nettopp han at: "Nei, du får ikke lov av mamma å kjøpe denne"- da tar hun rimelig feil Han kommer til å være den eneste som blir nekta i kassa- og pga sin mamma. Det er en ting han kan få tyn for til lenge etter at ungdomsskolen er over... Men det er vel derfor Ts prøver å få butikken til å ikke selge det til noen. Ja men da må dyu skrive brev til styret for kjeden, TSOg få andre foreldre til å gjøre det samme. Start en facebook-gruppe og be folk boikotte Rimi til den tar ansvar for å ikke selge varen til unger. I stedet for å stå i butikken og skrike uten nytte- eller bare dumme ut deg og din sønn. Ta litt andre grep Boikott, tusen brev inn og facebook-aksjon har funka for andre før Organiser deg.
Mann 42 Skrevet 21. september 2010 #38 Skrevet 21. september 2010 Man har litt vanskelig for å se at det å ikke stille med red bull er noe som fører til mobbing. Hvis lista ligger så lavt, så blir nok poden mobba uansett. Koffein er forøvrig bare stimulerende den første tida du bruker det. Når du godt og vel er avhengig ser det ut til at den "stimulerende" effekten består i at du returneres til baseline for normal fungering, og at den trøtthetsfølelsen som beseires, egentlig er et abstinenssymptom. Akkurat som andre sentralstimulerende midler på det punktet, altså. Jeg drikker masse kaffe sjøl, og har gjort det mesteparten av mitt voksne liv. Går jeg uten kaffe mer enn et døgn får jeg intens hodepine og føler meg skikkelig sigen. Om man kan unngå å få ungene hekta på sånt, så er det sikkert bra. Og så er det selvsagt den lille detaljen at om man drikker nok red bull så kan det være farlig, særlig for en liten person.
Gjest mann Skrevet 21. september 2010 #39 Skrevet 21. september 2010 Man har litt vanskelig for å se at det å ikke stille med red bull er noe som fører til mobbing. Nei, det å ikke stille med red-bull fører nok ikke til mobbing. Men å stå i en butikk med alle sine venner som kjøper noe, og ha kassadamen si til den at "Nei, din mamma sier at du ikke får"- det kan gi mobbing.De andre gutta detter over på sida av sånt og det er ydmykende til ekstrem grad. Uansett om du er sju år- (og kanskje spesiellt når du fortsatt er liten og ikke har fått selvbevissthet om at du med største selvfølgelighet kan være forskjellig fra de andre.) (Tenk deg sjøl...Du er jo så vidt jeg ser en mann...)
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #40 Skrevet 21. september 2010 Er så lett å si at det bare er å gi ungen streng beskjed om at det ikke er lov å kjøpe redbull. Men ikke alle barn påvirkes bare av mor og far gir beskjed om. Tror mange kjøper endergidrikk for å være kuul og stor. Jeg skulle virkelig ønske det kunne settes en aldersgrense for kjøp av energidrikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå