FatallyYours Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Lang historie, (bakgrunn i mitt blogginnlegg her ) men den forbanna Rimi-butikken der vi bor har nå gjentatte ganger solgt Red Bull til ungene har, til tross for at jeg har troppet opp to ganger der og sagt at han ikke under NOEN omstendighet skal få kjøpe energidrikker. Så utrolig at vi ikke har noen regler på dette enda, i Sverige har det jo dødd flere av energidrikker, og folkehelseinstituttet i Norge advarer jo tilogmed at voksne drikker det, hva med barna!!?? Nå kom to nabogutter på 7 år med hver sin Red Bull igjen, jeg blir så provosert altså! (butikken er oppi nabolaget her, man krysser ingen vei eller no, så barna går på butikken fra skolealder her. skolen er lengre unna) hva er den rette løsningen på dette? skulle seriøst vært ett nasjonalt forbud mot koffeindrikker til små barn. det er jo avhengighetsskapende!
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Løsningen er vel at foreldrene a) har kontroll på hvor barna er og hva de gjør, b) at ungene ikke får penger de kan sløse bort på ting de absolutt ikke trenger, eller c) at foreldrene forklarer barna at de ikke burde kjøpe sånt og hvorfor (hvordan det kan skade kroppen, hvordan kroppen reagerer på koffeinet osv). slik at ungene slutter å kjøpe det. (Personlig ville jeg gått for alternativ C.) 1
Gjest Cho Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Fullstendig enig med deg, jeg mener at butikker som ikke har innført 18-års grense på energidrikker som Red Bull fortjener skyllebøtten de får av meg. Barn skal ikke ha energidrikker!! Jeg så forresten på et program om små missefrøkner, og der var det ei jente på seks-syv år som konstant drakk av en kopp med Red Bull. Drakk opp en, fikk en til med en gang. Forkastelig.
lykkeknotten Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 til tross for at jeg har troppet opp to ganger der og sagt at han ikke under NOEN omstendighet skal få kjøpe energidrikker. Jeg skjønner godt frustrasjonen din, men på den andre siden så kan jo ikke de bak kassa ta ansvar for hva barna kjøper. Det må foreldrene gjøre. Så lenge det ikke er kommet noen offisiell aldersgrense på drikken som butikkene må følge, så er det foreldrene du bør si i fra til (om du irriterer deg så mye over at andres barn drikker dette), og ikke butikken.
barnehagetanten Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Mine barn har ikke penger med seg til å vase bort på Red Bull, eller annet skit.
FatallyYours Skrevet 20. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. september 2010 Jeg skjønner godt frustrasjonen din, men på den andre siden så kan jo ikke de bak kassa ta ansvar for hva barna kjøper. Det må foreldrene gjøre. Så lenge det ikke er kommet noen offisiell aldersgrense på drikken som butikkene må følge, så er det foreldrene du bør si i fra til (om du irriterer deg så mye over at andres barn drikker dette), og ikke butikken. nei er du gærn, jeg irriterer meg ikke over hva andre barn og foreldre gjør, men jeg har gått der 2 ganger med den lille poden her og sagt at HAN ikke skal ha Red Bull. red Bull selv anbefaler jo ingen under 14 eller 16 eller hva det når er å drikke det, men at det er opp til butikkene å avgjøre hvem de selger til.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2010 #7 Skrevet 20. september 2010 Er du sint på butikken? :S Det er selvfølgelig ikke butikkene som kommer til å sette en aldersgrense! Butikker skal tjene penger- ikke bestemme hva som er sunt og ikke sunt å spise/drikke. Det er da ditt ansvar å ha kontroll på hva din unge får i seg! Å gå til butikken for å få dem til å ikke selge det til ditt/andre barn er jo bare flaut!
FatallyYours Skrevet 20. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 20. september 2010 Er du sint på butikken? :S Det er selvfølgelig ikke butikkene som kommer til å sette en aldersgrense! Butikker skal tjene penger- ikke bestemme hva som er sunt og ikke sunt å spise/drikke. Det er da ditt ansvar å ha kontroll på hva din unge får i seg! Å gå til butikken for å få dem til å ikke selge det til ditt/andre barn er jo bare flaut! butikken er anbefalt av Red Bull-produsenten å ikke selge det til 7-åringer, og har fått mange klager fra foreldre på det, flaut ville vært å være den forelderen som ikke brydde seg. (mener du egentlig dette siden du vil skrive som anonym og ikke ditt ekte navn? det tror jeg egentlig ikke)
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2010 #9 Skrevet 20. september 2010 Jeg har ikke bruker på KG... Jeg er vel egentlig ikke i mot at en unge skal få 1 reddbull. Du overdriver hvor ille det er...Men hvis du ikke vil at din unge skal drikke det, så er det helt greit! Men å gå til butikken blir jo bare tragisk. Det er ditt ansvar, ikke butikkens.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #10 Skrevet 20. september 2010 Er du sint på butikken? :S Det er selvfølgelig ikke butikkene som kommer til å sette en aldersgrense! Butikker skal tjene penger- ikke bestemme hva som er sunt og ikke sunt å spise/drikke. Det er da ditt ansvar å ha kontroll på hva din unge får i seg! Å gå til butikken for å få dem til å ikke selge det til ditt/andre barn er jo bare flaut! Det finnes iallfall butikker som henger opp skilt med "14 årsgrense på energidrikk" her jeg bor
lykkeknotten Skrevet 20. september 2010 #11 Skrevet 20. september 2010 nei er du gærn, jeg irriterer meg ikke over hva andre barn og foreldre gjør Du skrev jo at det nettopp gikk 7-åringer forbi med Red Bull, og at det provoserte deg, men.. Butikken kan jo ikke ta på seg oppgaven med å huske hvilken unge som får kjøpe, og hvem som ikke får kjøpe. Og så lenge det ikke er noe aldersgrense, så er det til syvende og sist du som må passe på hva barna dine kjøper. 1
FatallyYours Skrevet 20. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2010 Du skrev jo at det nettopp gikk 7-åringer forbi med Red Bull, og at det provoserte deg, men.. Butikken kan jo ikke ta på seg oppgaven med å huske hvilken unge som får kjøpe, og hvem som ikke får kjøpe. Og så lenge det ikke er noe aldersgrense, så er det til syvende og sist du som må passe på hva barna dine kjøper. dårlig formulering av meg, det som irriterte meg var at jeg vet at foreldrene til de barna har både ringt og vært på butikken og varslet om at deres barn IKKE skal ha energidrikk.
FatallyYours Skrevet 20. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 20. september 2010 Det finnes iallfall butikker som henger opp skilt med "14 årsgrense på energidrikk" her jeg bor veldig smart. håper flere butikker tar etter, og at den aldersgrensen blir håndhevd!
Gjest Iril Skrevet 20. september 2010 #14 Skrevet 20. september 2010 Kan ikke helt forstå at det skal være butikken sitt ansvar å huske/passe på hva dine barn skal få lov å kjøpe og ikke. Andre familier har sikkert regler om f.eks. sjokolade, butikken kan jo ikke ha oversikt over sånt. Merkelig holdning, må jeg si..
Neala Skrevet 20. september 2010 #15 Skrevet 20. september 2010 http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/disse-har-innfoert-aldersgrense-paa-red-bull-2789036.html Rimi er dessverre en av få butikker som ikke har aldersgrense på redbull (det var det ihvertfall for et år siden), så de bryter nok ingen regler i forhold til kjeden der. Synes det er passe tåpelig at foreldre skal gå å bekymre seg for om barna drikker koffeinholdige drikker, man kan ikke gå bak ryggen deres konstant.
Gjest Helene_Mari Skrevet 20. september 2010 #16 Skrevet 20. september 2010 (endret) Du kan jo stoppe ukelønnen hans helt til han forstår at han må slutte å kjøpe Red Bull? Endret 20. september 2010 av Helene_Mari
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2010 #17 Skrevet 20. september 2010 Han har en ukelønn på 50kr... Skjønner virkelig ikke problemet med at han bruker den på 1-2 reddbull i uken.
Neala Skrevet 20. september 2010 #18 Skrevet 20. september 2010 Du kan jo stoppe ukelønnen hans helt til han forstår at han må slutte å kjøpe Red Bull? Hvis du leser blogginnlegget ser du at hun ikke vil at sønnen hennes skal bli eksludert fra butikkturene med kompiser. Og det skjønner jeg godt!
Gjest BabyBlue Skrevet 20. september 2010 #19 Skrevet 20. september 2010 Kanskje dere skal kjefte litt på ungene deres istedenfor? Det er ikke alle butikker som har tid eller ork til å kontrollere en haug med unger som daglig kjøper redbull. Hvis det å kjøpe en redbull i uka er så grusomt kan dere egentlig bare hamre det inn i hodet til ungen deres eller gå rundt med en eller annen underskriftskampanje. Gi ut printede bilder av ungene deres til butikken, og skriv under "Han her skal IKKE få kjøpe energidrikker!" også kan de henge det opp med kassa. Nå er det egentlig 13 års aldersgrense på energidrikker flest, men nå er det ikke alle butikkarbeidere som har fått det med seg..
Gjest gjest Skrevet 20. september 2010 #20 Skrevet 20. september 2010 Det er faktisk ikke rimi-ansatte sitt ansvar å oppdra andres barn eller passe på kostholdet deres. TS må nok sørge for å ta vare på sitt eget barn og ikke prøve å overlate omsorgen til tilfeldige kassamedarbeidere Rimi... Hun oppnår jo bare å få det ryktet på seg på rimibutikken som den hysteriske mora til red-bull-ungen som ingen orker å ta seriøst.. Hvordan skal de klare å ha oversikt på hennes barn, liksom? Skal de sette opp stort bilde bak kassa med bilde av ungen og moras instruksjon om hva han har tillatelse til å kjøpe i deres butikk? Skal alle begynne med det, blir det mange unger å holde styr på gitt. Han som har diabetes og ikke får kjøpe sjokolade, hun som ikke tåler nøtter med en liste over ulke varer de ikke skal selge, gutten med cøliaki, muslimen som ikke skal få kjøpe bestemte typer godteri og is osv... Nei, TS, du må nok oppdra ditt eget barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå