AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Ei jeg kjenner ble invitert med på tur. Hun som hadde bil har ikke lappen, så min venninne kjørte selvom hun ikke ville. Disse to ble uvenner i løpet av turen, og de skulle stoppe for å fylle diesel. Min venninne ba hun som hadde bilen om å fylle diesel, men hun bare gikk vekk og min venninne som var veldig frustrert, hadde lagt ut for all mat og annet og nå hadde dårlig med penger igjen, var nødt for å fylle diesel. Under all krangling og frustrasjon, tok min venninne feil pumpe og fylte bensin istedenfor diesel. Det endte med enda mer krangling, Viking kom, min venninne var fikk alle sine ting kastet ut av bilen og hun måtte komme seg hjem på egenhånd - som endte i en veldig dyr taxiutgift. Nå i etterkant truer venninnen hennes med at hvis ikke min venninne setter inn X antall kroner på hennes konto innen en viss tid, så skulle hun politianmelde min venninne og kom med masse trusler som kan ødelegge for henne og hennes barn. De som eier bilen nekter nemlig å bruke forsikringsselskapet, for de sier at da mister de 30% bonus og vil heller ha penger av min venninne. Hvordan skal min venninne gå frem? Har hun noen rettigheter i det hele tatt i en slik sak som dette?
Gjest Audiot Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Hvorfor blande inn forsikringsselskapet? Bare for å ha feilfyllt drivstoff? Sålenge det ikke er Common Rail motor i bilen er det bare å tappe tanken, skifte dieselfilter og fylle på diesel igjen. Bør ikke koste mye over 2-3000kr Er det common Rail derrimot må høytrykkspumpe, dyser osv. byttes. Ca 70000,-
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Hvorfor blande inn forsikringsselskapet? Bare for å ha feilfyllt drivstoff? Sålenge det ikke er Common Rail motor i bilen er det bare å tappe tanken, skifte dieselfilter og fylle på diesel igjen. Bør ikke koste mye over 2-3000kr Er det common Rail derrimot må høytrykkspumpe, dyser osv. byttes. Ca 70000,- Min venninne har ikke 5-6000kr å betale for å ha fyllt feil på tanken. Tror de krever at 5.500kr skal settes inn på deres konto. Og jeg personlig syns det virker litt skummelt å bare sette inn penger på kontoen deres uten noen form for avtale i så fall, og jeg føler at det er tryggere å la forsikringsselskapet ta seg av det. Om hun bare setter inn de pengene hun krever fra min venninne, så kan hun jo fortsatt lage et helvete for min venninne.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 De kan jo bare politianmelde så mye de vil, politiet vil i det minste få seg en god latter. Dette er i beste fall et sivilt tvistemål, om disse folka gidder å betale for å dra det til forliksrådet er vel heller tvilsomt. For det første kan de ikke (ut fra det du forteller her) bevise hvem som fylte feil på tanken, for det andre kan de ikke velge å ikke ta det på forsikringen når de har forsikring. Tvert imot så ligner det mer på pengeutpressing, det de driver med. Og det er derimot anmeldelsesgrunn hos politiet... Ubehagelig for henne å ha dem på nakken selvfølgelig, men utover det har de ingenting å fare med.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 De kommer til å politianmelde henne for andre ting i så fall, og blande inn barnevernet osv osv (da for andre ting enn dette) Jeg trodde man kunne velge å ta det på forsikringen eller ikke, for det kunne vi selv når vi kræsjet med våres bil. Bulket bare borti en parkert bil. Da valgte vi å ikke ta det på forsikringen og beholdt bonusen våres.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 De kommer til å politianmelde henne for andre ting i så fall, og blande inn barnevernet osv osv (da for andre ting enn dette) Jeg trodde man kunne velge å ta det på forsikringen eller ikke, for det kunne vi selv når vi kræsjet med våres bil. Bulket bare borti en parkert bil. Da valgte vi å ikke ta det på forsikringen og beholdt bonusen våres. Der er jo rein utpressing! (Og grunnlag for anmeldelse fra din venninne.) Har de noen beviser for disse tingene de vil anmelde henne for?
Zzyzx Skrevet 20. september 2010 #7 Skrevet 20. september 2010 Det aller første hun kan gjøre er å be om dokumentasjon for kravet.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #8 Skrevet 20. september 2010 Jeg syns faktisk hun bør betale ettersom hun fylte feil drivstoff, krangling eller ikke. Jeg hadde også kastet ut noen av bilen som presterte å fylle feil drivstoff. Det er en idiotisk ting å gjøre, og jeg hadde blitt forbanne og forlangt kompesasjon uansett hvor gode venner vi var på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #9 Skrevet 20. september 2010 Jeg trodde man kunne velge å ta det på forsikringen eller ikke, for det kunne vi selv når vi kræsjet med våres bil. Bulket bare borti en parkert bil. Da valgte vi å ikke ta det på forsikringen og beholdt bonusen våres. Klønete formulert, ser den. Jeg mente dem, i denne saken, hvor de krever penger fra henne. De kommer ingen vei med det i forliksrådet; at de velger å ikke ta det på forsikringen og samtidig ikke har bevisgrunnlag for noe økonomiske krav mot henne.
Gjest Consensio Skrevet 20. september 2010 #10 Skrevet 20. september 2010 (endret) ... Endret 20. september 2010 av Consensio
Gjest Consensio Skrevet 20. september 2010 #11 Skrevet 20. september 2010 Jeg syns faktisk hun bør betale ettersom hun fylte feil drivstoff, krangling eller ikke. Jeg hadde også kastet ut noen av bilen som presterte å fylle feil drivstoff. Det er en idiotisk ting å gjøre, og jeg hadde blitt forbanne og forlangt kompesasjon uansett hvor gode venner vi var på forhånd. Seriøst? Kaste ut en venninne på den måten og hun hadde vel med seg barnet også. Syns ikke det er idiotisk heller at en person kan ta feil. ALLE kan gjøre en feil. Så uansett hvor gode venner dere er, så er det helt riktig å kaste vennen din på gaten og be personen om å komme seg hjem på egenhånd fordi han eller hun gjør en feil? Kompensasjon - ja, men bare kaste dem ut av bilen? Høres jo ut som fjortis-oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #12 Skrevet 20. september 2010 Jeg syns faktisk hun bør betale ettersom hun fylte feil drivstoff, krangling eller ikke. Jeg hadde også kastet ut noen av bilen som presterte å fylle feil drivstoff. Det er en idiotisk ting å gjøre, og jeg hadde blitt forbanne og forlangt kompesasjon uansett hvor gode venner vi var på forhånd. Du er tydeligvis ikke klar over hvor ofte det fylles feil drivstoff på biler Det var en ukjent bil, og hun var i tillegg distrahert. Hun er ikke den første. Hun var invitert med på tur - som "motkrav" ville hun uansett rett og rimelig kunne legge taxiregningen sin på bordet. Og ikke minst, forlange dokumentasjon på de faktiske kostnadene for uhellet, og forlange å få kvittering mot at hun gjorde opp for seg. Ikke bare gi ut penger til folk som oppfører seg slik de gjør - det ville vært idiotisk.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #13 Skrevet 21. september 2010 Blir man invitert med på tur skal man ikke betale bensin det mener nå jeg. Jeg synes det er utrolig frekt av hun som eide bilen å kreve bensinpenger, når venninnen i tillegg måtte kjøre- noe hun egentlig ikke ville til å begynne med. Jeg skjønner derimot kravet om at hun skal betale for skadene ved feilfyllingen. Men å presse et annet menneske på den måten de gjør ved å si at de skal gå til barnevernet osv det går rett og slett ikke ann. Hadde jeg vært hun som kjørte hadde jeg betalt den dokumenterte summen fra verkstedet på skadene og holdt meg langt unna de menneskene der for all evighet. utrolig hva folk kan gjøre mot hverandre bare pga noen tusenlapper!!
Karabista Skrevet 21. september 2010 #14 Skrevet 21. september 2010 Kanskje rett og slett være føre var, at venninnen din rett og slett anmelder de for utpressing. Siden de Har forsikring og siden de truer med barnevern etc etc. i tillegg har de presset henne til å kjøre noe hun ikke ville. Da kan de bare sitte der, for klart man kan bli sur for at noen helte feil i bensintanken men de HAR forsikring! og man mister ikke såå mye bonus på grunn av det. Det er bare tøv.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #15 Skrevet 21. september 2010 Hva slags forsikring er det som dekker feilfylling? Jeg synes hun bør opptre så ryddig som mulig, så hun har sitt på det tørre. Dvs gjøre opp for seg med feilfyllingen, men innhente beløp fra en uavhengig part, eller kreve dokumentasjon og trekke fra utgiften til taxituren.
nettengel Skrevet 22. september 2010 #16 Skrevet 22. september 2010 Jeg har selv klart å fylle bensin på en diselbil... Den stoppet selvfølgelig etter noen hundre meter. Ringte Viking, de tauet inn bilen tappet av bensinen og fylte opp igjen med disel og litt olje. Betalte en egenandel på kr. 500,- i tillegg til en oppfylling med riktig drivstoff Forsikringsselskapet var ikke inne i bildet.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #17 Skrevet 22. september 2010 nettengel: saken her var at hun fylte på litt og oppdaget hva hun gjorde og stoppet pumpen med en gang. Hun fikk ikke fylt mange litere. De ringte Viking og jeg vet at de skulle ha en egenandel, men hva som skjedde etter dette vet jeg ikke. Om de tauet inn bilen eller om de kjørte bilen hjem eller hva som skjedde. Jeg skal høre med henne i dag, for om Viking ordnet alt og egenandelen var det som måtte betales, så vil det jo si at hun ikke trenger å betale flere tusen kroner for da klarer ikke jeg se hvordan forsikringsselskapet kommer inn i bildet.
Bernina Skrevet 22. september 2010 #18 Skrevet 22. september 2010 nettengel: saken her var at hun fylte på litt og oppdaget hva hun gjorde og stoppet pumpen med en gang. Hun fikk ikke fylt mange litere. De ringte Viking og jeg vet at de skulle ha en egenandel, men hva som skjedde etter dette vet jeg ikke. Om de tauet inn bilen eller om de kjørte bilen hjem eller hva som skjedde. Jeg skal høre med henne i dag, for om Viking ordnet alt og egenandelen var det som måtte betales, så vil det jo si at hun ikke trenger å betale flere tusen kroner for da klarer ikke jeg se hvordan forsikringsselskapet kommer inn i bildet. Viking samarbeider med de fleste forsikringsselskaper i Norge. Som forsikringstaker har man gjennom sin bilforsikring (delkasko/kasko) også en redningsforsikring som gir deg rett til veihjelp fra Viking mot en egenandel på normalt 500 kroner. Er du medlem av Viking får du veihjelp uten egenandel. Men veihjelp er ikke det samme som at Viking tar seg av reparasjon av bilen pga feilfylling av diesel. Viking frakter bilen til nærmeste verksted! Man mister heller ikke bonus ved en ren veihjelpssak! (dvs. starthjelp, hjelp til å komme på veien igjen, frakt til verksted osv.) Det er først når det er skade på bilen som man får dekket på kasko'en at man mister bonus. Feilfylling kan bli dyrt, også om man har kasko-forsikring. Det varierer fra selskap til selskap om feilfylling og eventuelle følgeskader dekkes. At venninna til TS bare skal sette inn x antall kroner på bileierens konto er totalt uhørt. Hvis hun vil være med å dekke skaden så må hun selvsagt få et prisoverslag fra verkstedet hvor bilen blir reparert. Ellers mener jeg vel at eieren av bilen selv hadde et ansvar for å sørge for at riktig drivstoff ble fylt. Selv om noen andre skulle betale!!
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #19 Skrevet 22. september 2010 Har fått pratet litt med venninnen og egentlig ikke kommet frem til noe særlig mer. Prisoverslag har hun ikke fått da bilen allerede er blitt fikset, så min venninne har ikke fått hatt et ord med her. De har sagt at de kan sende henne kvitteringen for det de har lagt ut som bevis for hvor mye det kostet. Klarer ikke hjelpe henne noe særlig merker jeg da jeg selv er helt grønn på dette området, annet enn å være en støtte for henne. Jusbussen, eller hva de heter, har hun vært i kontakt med og får hjelp der. Hun er villig til å betale for seg, det er ikke noe problem, men jeg vil jo gjerne se at det går riktig til for seg og at hun ikke bare blir presset for penger. Det at de sier at pengene skal inn på konto, ellers så blander de inn barnevernet, er jo ren utpressing, og min venninne er villig til å betale for å holde barnevernet unna, noe jeg syns blir på feil grunnlag. Hun har selv vært i barnevernet som ung og er utrolig engstelig for å få barnevernet på nakken igjen som voksen med eget barn. Og hvem vet, om min venninne betaler, hvor lang tid vil det ta før de skjønner at de kan få det som de vil ved hjelp av denne metoden og true med barnevernet igjen senere en gang
Bernina Skrevet 22. september 2010 #20 Skrevet 22. september 2010 Uansett, eier av bilen må fremlegge fakturaen med kostnadsoversikt fra verkstedet slik at hun kun betaler for det hun skal. Hvis hun selv føler at hun har ansvar for skaden som er påført bilen grunnet feilfylling av drivstoff - så greit nok. Vil hun betale så må hun få lov til det. Men ikke fordi hun blir truet!! Sender disse folkene en bekymringsmelding til barnevernet så kan venninnen her godt informere barnevernet i etterkant om at dette er brukt som en trussel. Og hva er det de skal melde fra om til barnevernet??? Har de en virkelig sak her? Men dette har jo ikke noe med forsikringssak å gjøre. Diskusjonen om familieforholdene hører hjemme under barn/familie vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå