Gå til innhold

Hvor mye ved trenger man for en vinter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og skal kjøpe meg ved nå. En ting er at jeg vil kjøpe mindre sekker da jeg skal lagre veden i et rom i huset. Tenkte på 60 liters sekker. En vedselger mente jeg trengte 90 slike sekker. Stemmer det?

Hvor mange måneder fyrer man? Jeg ser for meg å fyre i desember, januar og februar. Jeg har barn hos meg annenhver uke, og ser for meg at det blir lite fyring de ukene jeg ikke har barn, da kommer jeg til å jobbe lenge og trene mye og lignende.

Hvor mye ved kjøper dere inn?

Skrevet

90 virka litt mye.. Men på den annen side er det vel bedre å kjøpe inn litt, da har du jo til neste vinter igjen om du ikkje får brukt alt denne vinteren.

Det spørs jo på hvor kaldt det er og hvor lenge kulden vil vare. November, desember, januar, februar og mars er mulige måneder man trenger å fyre i.

Skrevet

Det kommer ann på masse. Hvor du bor, type hus, størrelse på huset, annen oppvarming i huset osv...

Skrevet

Vinteren 2008/09 brukte jeg 130 sekker a 60 liter i et relativt nytt rekkehus på 105 kvm. Og pga kulden bodde vi i en etasje i 2 måneder, så fyrte bare der og stengte av ned. Ikke har vi det spesielt varmt inne heller, pleier å ligge på 19-21 grader.

Skrevet

Null, nada!

Ikke har jeg vedovn, ikke en gang pipeløp. Vannbåren varme er tingen her...

Skrevet

Hvor mye ved kjøper dere inn?

Vi kjøper inn vedbriketter tilsvarende noe over 2 favner med bjørkeved.

Bortsett fra en panelovn vi har stående på om natten, er vedfyring eneste oppvarming vi har gjennom vinteren, og siden det alltid er noen hjemme på dagtid, fyrer vi hele dagen fra november til og med februar.

En favn tilsvarer ca 40 stk 60 l sekker, så 90 sekker tilsvarer noe over 2 favn, omtrent det samme som vi bruker gjennom hele vinteren.

Skrevet (endret)

Dobbeltpost

Endret av Rosemor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...