Rhiannon Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Jeg er en ordentlig jule-junkie og elsker å planlegge jul og julegaver. Men i år er jeg mest sannsynlig arbeidsløs til jul - har ikke jobbet siden mai, og har ikke så innmari store forhåpninger, for å si det sånn. Nå er ikke dette noe problem i det daglige, og vi har ikke økonomiske bekymringer. Men jeg er jammen ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre det med julegaver, for når all inntekt går til husholdningsutgifter er det ikke mye å kjøpe gaver for. så jeg lurer på om noen har noen ideer til tilnærmet gratis julegaver? det skal sies at jeg liker å strikke og hekle, og har endel garn liggende. men jeg er ikke flink med kompliserte oppskrifter. er også glad i decoupage og maling, og har en del maling og utstyr. Jeg har også perler, leire, broderier og slikt liggende så jeg har litt å jobbe med men - hva gjør jeg med alle mannfolka som ikke vil ha skjerf og votter i friske farger, eller pene skilt og esker? det er en del av dem nemlig
SusanneGullet Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Hva med og sette vin? Det blir jo ikke like dyrt som om kjøpe på polet De fleste gutter er jo glad i alkohol
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Hei! Jeg strikker også mye nå i høst, og det blir flotte julegaver Men til menn blir det værre ja. Gir du fellesgaver til par, eller får alle hver sin? Om du gir felles gaver så kan du strikke grytekluter? Jeg strikket dette til mamma og pappa for noen år siden. Gryteklutene har et skikkelig søtt julemotiv, og blir tatt frem hver jul Til mennene kan du kanskje lage konfekt, karameller og slikt? Det koster jo litt for ingredienser, men blir ikke så veldig dyrt I år ønsker pappa seg forøvrig vanter strikket av meg. Ble litt overrasket! Ikke freshe farger da, skal tross alt være macho.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 Hei! Jeg strikker også mye nå i høst, og det blir flotte julegaver Men til menn blir det værre ja. Gir du fellesgaver til par, eller får alle hver sin? Om du gir felles gaver så kan du strikke grytekluter? Jeg strikket dette til mamma og pappa for noen år siden. Gryteklutene har et skikkelig søtt julemotiv, og blir tatt frem hver jul Til mennene kan du kanskje lage konfekt, karameller og slikt? Det koster jo litt for ingredienser, men blir ikke så veldig dyrt I år ønsker pappa seg forøvrig vanter strikket av meg. Ble litt overrasket! Ikke freshe farger da, skal tross alt være macho. For en jævlig julegave! Hadde helt klart styrt unna den.
Linnea Adriana Skrevet 20. september 2010 #5 Skrevet 20. september 2010 Jeg synes jeg et godt tips er og avtale å gi penger for en mindre pengesum da trenger en jo ikke å prestere lete så mye men kan gjøre det enkelt. Lage pepperkake hus og marsipan figurer og lignede er en veldig fin gave. Ellers så synes jeg et godt tips er å ønske seg penger til jul. Om du da kan nevne noe du sparer til er flere villige til å gi penger Så er det veldig lurt og tenke på hva folk ønsker seg trenger ikke bare hva som er billigst mulig har gått la med folk på julegavehandel som kjøper gaver som bare sier slikt som å denne kjøper jeg den var billig! Men ønsker de seg det da ”Nei men den er jo så billig.” Da blir jo hele poenget borte bedre og kjøpe en billig pocket bok som noen ønsker seg en og kjøpe en fint innbundet bok ingen vil ha.
Gjest Spinell Skrevet 21. september 2010 #6 Skrevet 21. september 2010 (endret) Passer det ikke med skjerf og votter til menn? Min mann bruker både skjerf og votter i ull, han. Et av yndlingsvotteparene er hjemmestrikkede selbuvotter. Raggsokker er også en mulighet. Trenger du mer garn finnes det billig garn på Europris (og Rema, Nille, Sparkjøp +++). Friske farger ville jeg nok styrt unna Endret 21. september 2010 av Spinell
Kara W Skrevet 21. september 2010 #7 Skrevet 21. september 2010 Et år ønsket jeg meg julemiddag av broren min. Jeg handlet inn de store tingene (kalkun, poteter osv), mens han handlet inn mindre ingredienser som han ville bruke (krydder, fløte osv), og så kom han hjem til oss litt tidelig på julaften og lagde hele middagen. Jeg vet ikke hvor eller hvordan dere feirer jul, men kunne du tilby deg å gjøre noe lignende?
Rhiannon Skrevet 21. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 21. september 2010 takk for alle gode tips selve vinsettinga blir komplisert, for vi har ikke så mye plass tilgjengelig. og hvordan vi gjør det med jul, om vi skal til hans eller mine, er ikke avgjort enda det ser ut til at det blir litt strikking og klipping og liming i alle fall
Linnea Adriana Skrevet 21. september 2010 #9 Skrevet 21. september 2010 (endret) takk for alle gode tips selve vinsettinga blir komplisert, for vi har ikke så mye plass tilgjengelig. og hvordan vi gjør det med jul, om vi skal til hans eller mine, er ikke avgjort enda det ser ut til at det blir litt strikking og klipping og liming i alle fall Kom på en ting til hva med å ta bilde av ungene og kjøpe ramme eller lage ei scrapbook? I en scrapbook så får du jo virkelig utfoldet deg hva gjelder klipping og liming:) Veldig fin gave særlig til de som har barn:) Endret 21. september 2010 av Linnea Adriana
MonThe Skrevet 21. september 2010 #10 Skrevet 21. september 2010 Ei veninne av meg er glad i å scrappe, og et år fikk jeg et veldig fint bilde hun hadde laget. Hun kjøpte et lerret og pyntet det med ulike materialer, som blonder, tøy, og maling. Bilet limte hun oppå. Bildet var helt nyydelig - i hvitt, sølv og kremhvitt (ble kanskje litt dårlig forklaring ) Og raggsokker er jo alltid en slager, enten det er til mann eller kvinne! Hvis du skal gi en "pargave"; kanskje du kan strikke "kjærestevotter"? Vi fikk det til jul til svigermor, synes de er skikkelig søte :rødme:
Gjest mann 24 Skrevet 22. september 2010 #11 Skrevet 22. september 2010 Eh. Jeg er mann og fikk til jul i fjor en litt stor vott som dama hadde strikka sjøl og vaska i maskina så den ble skikkelig ullete. Etterpå lagde hun et lite hull i toppen og putta inn skaftet på en isskrape til bilen. Glad for den ja :rødme: Så kanskje det er et tips til deg, TS? Det er sikkert rimelig og grei isskrape å finne på Europris eller noe
Sessipn Skrevet 22. september 2010 #12 Skrevet 22. september 2010 (endret) Hva med: - Gavekort på husvaks,barnepass,bilvask,snømåking,baking osv. - Lage oppskriftsbok med f.eks familieoppskrifter. - Maler en eske/glass og putter i sjokolade og annet julegodt. - Hjemmelaget sjokolade, sukkertøy, såper, julepynt, syltetøy, smykker osv. Edit: Hvis du trenger inspirasjon er det mye fint her: http://epla.no/ Endret 22. september 2010 av Sessipn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå