Gå til innhold

Er det rart folk har et elendig forhold til kropp og mat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Når man får servert dette her i avisene?

http://www.dagbladet.no/2010/09/20/tema/klikk/helse/slanking/kosthold/13472942/

Jeg blir helt satt ut av at det er mulig å produsere en slik artikkel. Hvor er den redaksjonelle kontrollen? Hvordan er det mulig å rettferdiggjøre at et så sykt kosthold skal bli opplyst om til gud og hvermann?

Veldig godt poeng ZZyzx !

Kjenner jeg blir helt matt ved tanken på de potensielt mange som etter å ha lest om "vidunder-kuren" nå vil kaste seg på og gjøre likedan, - uten å ha med seg medisinsk kompetanse i form av sin egen lege.

Skrevet

Jeg skjønner jo hvorfor det funker, og det er fordi hun spiser langt mindre enn kroppen trenger, men jeg tviler sterkt på at dette er spesielt sunt i lengden. En ting er å bli kvitt en svært usunn overvekt, en helt annen ting er om kroppen kan fungere godt nok på så ensformig kost.

Og jeg synes ikke dette er noe annerledes enn sykehusdietten, grapefruktdietten, kåldietten, epledietten, ja, det meste som går ut på å spise svært ensformig.

Nesten helt nederst står dette:

Vennene synes slankingen har gått henne helt til hodet, og mener at nå får hun slutte. Kanskje litt misunnelige?

Atte? Det er helt normalt for venner å reagere når noen kjører en livsstil som er ødeleggende, og å påstå at folk er misunnelige er bare dumt og vitner om at hun selv ikke ser at dette her er sykt.

Skrevet

er du overvektig? Det er vel bare brukt som ett eksempel på at det går ann å legge om kostholdet og få resultater.

Skrevet

er du overvektig? Det er vel bare brukt som ett eksempel på at det går ann å legge om kostholdet og få resultater.

Klart man kan legge om kostholdet og få resultater, det vet alle. Hvis jeg begynner å spise enorme mengder feit mat så vil jeg selvsagt bli feit. Hvis jeg begynner å spise fire salatblader, to knekkebrød og en boks makrell i tomat om dagen så vil jeg også gå ned i vekt. Dette sier seg selv. Ingen av delene vil gjøre noe som helst bra for kroppen min på litt lengre sikt.

Men det betyr ikke at hele saken bør ut i landsdekkende media og dermed gi folk en idé om at dette her er lurt å gjøre.

Skrevet

Klart man kan legge om kostholdet og få resultater, det vet alle. Hvis jeg begynner å spise enorme mengder feit mat så vil jeg selvsagt bli feit. Hvis jeg begynner å spise fire salatblader, to knekkebrød og en boks makrell i tomat om dagen så vil jeg også gå ned i vekt. Dette sier seg selv. Ingen av delene vil gjøre noe som helst bra for kroppen min på litt lengre sikt.

Men det betyr ikke at hele saken bør ut i landsdekkende media og dermed gi folk en idé om at dette her er lurt å gjøre.

Nettopp. Man kan gå ned i vekt på mange måter, men ikke alle er sunne og konstruktive. Dessuten sto det jo også i artikkelen at hun tok medisiner som skulle hemme appetitten og hindre at deler av maten blir tatt opp av tarmen.

Skrevet

:dåne:

Kirsten Norderud raste ned i vekt da hun blant annet byttet fra kaloririke pålegg til makrell i tomat.

Som om makrell i tomat er så veldig kalorifattig. Nesten 300 kcal per 100 gram er ikke under min definisjon av kalorifattig altså. Hva spiste hun før? Nugatti? :ler:

Skrevet

:dåne:

Som om makrell i tomat er så veldig kalorifattig. Nesten 300 kcal per 100 gram er ikke under min definisjon av kalorifattig altså. Hva spiste hun før? Nugatti? :ler:

"Kirsten elsket loff med smør og leverpostei og helst med majones på." Så i forhold blir det vel nesten kalorifattig :fnise:

Skrevet

Seriøst... hvor mange folk er det egentlig som kontakter fastlege for veiledning og hjelp før de slanker seg? Folk innbiller seg jo at alt blir bra så lenge man eter lite nok, men det skal ikke så mye til før det spinner ut av kontroll.

Skrevet

Takk og pris at det er flere enn meg som reagerer! Dette kostholdet høres omtrent ut som meg den tiden jeg var anorektisk; altfor lite mat og ikke minst tanken på å spise det samme hele tiden og ikke spise mat som faktisk smaker godt. :roll: Er skremt over at opptil flere aviser har trykket denne artikkelen i dag.

Skrevet

Ikke bare aviser, det står om henne i et av ukebladene også.

Skrevet

Den artikkelen var merkelig på veldig mange måter. Hvor var redaktøren, ja?

Skrevet
Mosjon har ikke vært en viktig del av Kirstens vektreduksjon.

- Jeg har gått ned 60 kilo ved å sitte i en stol, sier hun

Flotte greier.

Skrevet (endret)

Takk og pris at det er flere enn meg som reagerer! Dette kostholdet høres omtrent ut som meg den tiden jeg var anorektisk; altfor lite mat og ikke minst tanken på å spise det samme hele tiden og ikke spise mat som faktisk smaker godt.

Dette tenkte jeg også. Jeg spiste kun grønnsakssuppe, og hadde samme tanken om at hvis jeg spiste mat jeg var lei av, var det lettere å spise mindre.

Synes det er veldig trist at sånne artikler trykkes. Det er et godt eksempel på at man faktisk kan ha spiseforstyrrelser selv om man er overvektig, og jeg synes ikke spiseforstyrrelser er noe som bør applauderes.

Endret av Iril

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...