Gå til innhold

Leggetid for barn og tenåringer

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til 3
Skrevet

Jeg lurer på hvilke leggetider folk opererer med når det gjelder barn og ungdommer. F.eks barn på 7, 10 og 10 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 17år, men jeg kan snakke for moren min.

Da jeg var mindre sånn ca. 10år, kanskje var der 22.30 (: Men hvis det var noe på TV jeg ville se, så fikk jeg lov til det. Det var kun i ukedagene. Helgene fikk jeg lov til å være våken så lenge jeg ville.

Til jeg var 14år fikk jeg lov til å legge meg når jeg selv ville. (: Jeg har aldri slitet med noe søvn eller noen ting på skolen. Jeg syntes det er tull med at barn trenger så mye mere søvn enn alt annet. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Har en 7 åring, hun legger seg 19.30. Har og ei på 13, hun er i seng til kl 22 midt i ukene så hun er uthvilt til en ny skoledag. Såklart er 13åringen lengre oppe fredag og lørdag, men sover da lengre på morgenene.

7åringen legger seg som oftest til vanlig tid på helg også, da hun våkner til samme tid uansett når på kvelden hun legger seg...(som oftest i 6-tida)

Skrevet

6 år klokken 8

11 år klokken 9

13 år klokken 1/2 10

Skrevet

9 åringen her i huset legger seg 20.15. Da har hun et kvarter til å lese i egen bok før lyset skal av. Og dette er hun helt enig i. Vi satte egentlig tiden til 20.30- men hun følte selv at hun da var for trøtt om morgenen så vi skrudde tiden litt tilbake, alle strålende fornøyd.

I helgene utvides forresten tiden med en time, men ofte vil hun faktisk legge seg tidligere. (Idrettsaktiv og sosial jente som bruker mye energi på dagtid).

Skrevet

Ser vi er sent oppe her i huset :P

7 åringen her er vel i seng til rundt 21, 11 åringen varierer fra 22-23, og hun på 13,snart 14 er som regel ikke hjemme før 22-22.30, så da blir den gjerne 23-23.30 før hun roter seg til køys.

Men til tross for noe sen leggetid er de stort sett friske og raske etter fem minutter med krangel om badet, om morgenen :P

• Liker 1
  • 6 måneder senere...
Gjest aurora 13 år
Skrevet

6 år klokken 8

11 år klokken 9

13 år klokken 1/2 10

Skrevet

Fjortenåringen her legger seg i halv elleve-tiden.

Skrevet

Jenten på syv legger seg mellom 7 og halv åtte

Skrevet

6-åringen legger seg kl 20

11-åringen kl 21.30.

Han på 11 vil gjerne legge seg senere - man blir da alt for trøtt om morgenen - så det funker ikke. Han trener i tillegg hver dag - delvis to treninger om dagen - så han trenger søvn. I helgene er det ca en time senere - og av og til sklir det ut enda litt mer, spesiellt sommerstid...

Skrevet

8-åring klokka åtte

9-åring klokka halv ni

12-13 åringer halv ti

Vi voksne prøver å legge oss halv elleve og da er det godt å få en liten time uten unger først, derfor må de største legge seg da. Gutten har andre vaner hos moren og vil ha det samme hos oss også, mens jenta går og legger seg uten å krangle. De kommer seg opp om morgenen men er ofte veldig kranglete hvis det har blitt for seint.

Skrevet

Gutten min på 12 år legger seg 21.30 i ukedagene, og 23.30 i helgene :goodbye:

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ser vi er sent oppe her i huset :P

7 åringen her er vel i seng til rundt 21, 11 åringen varierer fra 22-23, og hun på 13,snart 14 er som regel ikke hjemme før 22-22.30, så da blir den gjerne 23-23.30 før hun roter seg til køys.

Men til tross for noe sen leggetid er de stort sett friske og raske etter fem minutter med krangel om badet, om morgenen :P

Syns det er veldig sent hos dere. ngene dine får ikke nok søvn.

Når har foreldrene kvelden for seg selv?

Hos de fleste så går ikke dette. folk skal da opp om morgenen.

11 år og oppe til 22-23,så tar det en tid før ungen sovner...altfor sent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søstre på straks åtte og akkurat fylt ti: Legger seg samtidig (deler rom), mellom 20 og 20.30. Lys slokkes 20.30. Ideelt sett hadde 10-åringen slokket lys 20.45 og 8-åringen 20.15. Så 20.30 er et kompromiss. :)

Står opp 7.45 på morgenen når de skal på skolen, begge er trøtte da.

Men våkner gjerne like fullt 08 i helga, lys våkne da... :roll:

AnonymBruker
Skrevet

Min datter har lagt seg når hun ville fra ca. 12 års alderen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søstre på straks åtte og akkurat fylt ti: Legger seg samtidig (deler rom), mellom 20 og 20.30. Lys slokkes 20.30. Ideelt sett hadde 10-åringen slokket lys 20.45 og 8-åringen 20.15. Så 20.30 er et kompromiss. :)

Står opp 7.45 på morgenen når de skal på skolen, begge er trøtte da.

Men våkner gjerne like fullt 08 i helga, lys våkne da... :roll:

Og helger... Ikke noe fastspikret tidspunkt, men de er sjelden oppe til senere enn 21.30.

Skrevet

9 åringen skal i seng kl 20.30 og får da lov til å lese/jeg lese frem til kl 21, da slukkes lyset. I helgene er det til kl 22.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...