Gjest wild bird Skrevet 20. september 2010 #21 Skrevet 20. september 2010 Ja, det er godt at folk bryr seg. Men i dette tilfellet er det snakk om innblanding i en annens privatliv, synes jeg. Man ringer ikke sosialkontoret på dette grunnlaget! Mannen er kanskje bare en spesiell mann, som ønsker å leve på denne måten. Det er ikke snakk om at mannen er døende. Han observeres jo syklende utendørs med jevne mellomrom. En alvorlig syk eller døende person driver ikke og sykler rundt i byen! Jeg ville i allefall ha forsøkt å småprate litt med mannen om løst og fast, før jeg overveide å kontakte kommunen. Det er lettere å få et inntrykk av situasjonen etter å ha pratet litt. Litt OT, men folk kan faktisk dø plutselig, uten å ha vært syke på forhånd. Og skulle denne mannen være psykisk syk, kan han være en fare for seg selv og naboene. Bare spekulasjoner fra min side, men det må det bli, etter som man bare har TS sine opplysninger å gå ut fra. Er enig i at det kan virke litt drøyt å kontakte kommunen. Men om det skulle skje noe, og TS ikke tok affære, ville jo det være trist. En bekymringstelefon kan umulig skade. Da kan TS få råd om hva hun evnt kan gjøre.
Kosemose Skrevet 20. september 2010 #22 Skrevet 20. september 2010 Jeg er i grunnen enig med deg. Generellt er det en god ting å bry seg OM sine medmennesker. Men grensen mellom det å bry seg OM og bry seg MED er uklar, så her må man trå varsomt, mener jeg. Å bry seg med, er som oftest ikke av det gode. Jeg synes også grunnlaget ts har her, er noe tynt. Muligens er det mer enn det hun skriver her, men basert på det som nevnes her, er det litt på kanten. At noen har det rotete og røykfylt, betyr ikke at de trenger hjelp. Hadde mannen aldri gått ut, hadde jeg nok reagert, men han er jo stadig ute og sykler, så da tyder det på at han i allefall ikke sitter/ligger hjelpeløs inne i leiligheten sin. Det kan godt hende ts overdriver og overdramatiserer. Det kan ingen av oss vite, vi kjenner ikke ts og vi vet ikke alle detaljer. Men tror dere ikke de i sosialtjenesten vil stille de rette spørsmålene og at de er i stand til å gjøre en ordentlig vurdering på bakgrunn av det hun ringer inn og forteler? Tror dere de vil rykke ut hvis det er grunnløst? De vil da vel gjøre de undersøkelser som trengs og eventuelt fortelle ts at hun kan ta det med ro hvis så er tilfelle.
frøken_øst Skrevet 20. september 2010 #23 Skrevet 20. september 2010 Ut i fra mange av svarene her skjønner jeg at jeg burde ha formulert meg annerledes da jeg startet emnet. Jeg ønsker ikke å bruke tiden min på å forsvare at jeg ikke går med skylapper foran øynene i forhold til menneskene rundt meg. I stedet omformulerer jeg problemstillingen min litt. Hvilken hjelpeinstans kan jeg ta kontakt med dersom jeg er bekymret for naboen min i forhold til overnevnte forhold, slik at jeg selv kan legge det fra meg ? Synes det er flott at du bryr deg!det er helt utrolig å se hvordan du blir angrepet her inne, beskyldt for å spionere osv. Det med syklingen nevnes av flere som et sunnhetstegn, man kan da vitterlig ha psykiske problemer eller slite på andre måter selv om drar på sykkelturer eller? Jeg tror det er sosialinstansen i kommunen du kan ta kontakt med, du kan sikkert være anonym og så får man håpe på at kommunen har profesjonelle rutiner for å ta seg av slikt som dette, om det viser seg at det er en sak for de eller ei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå