Gå til innhold

Nabo i forfallen leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor i en bygård midt i bysentrum og har innsyn til en leilighet rett over gaten. I denne leiligheten bor det en eldre mann, som ofte går rundt naken, noe som mulignes er helt irrellevant. Leiligheten er fullstendig innrøkt, garantert aldri vært vasket og der er store planter/palmer som gjør at det minner mest om en jungel. Lysestaken fra i fjor jul står fortsatt i kjøkkenvinduet, som forøvrig har stått åpent i månedsvis.

Jeg har tenkt mange ganger at jeg ønsker å ringe sosialkontoret, da jeg er bekymret for mannen. Kan jeg gjøre dette? Hvordan skal de ellers vite om tingens tilstand? Tar de i mot bekymringsmeldinger? Jeg mener at det ikke er bra for et menneske å bo slik.

Hva ville du ha gjort i min situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns at er man bekymret for noens ve og vel så bør man ta kontakt. Jeg vet ikke hvor, men mulig sosialtjenesten er rett sted. Hvis du ringer kommunens informasjonssenter så kan de sikkert geleide deg til riktig sted :) Det er bedre å bry seg en gang for mye. Kanskje alt er greit (selv om det ikke er optimalt), uansett vil du slippe å tenke over om du kunne ha gjort noe. Verden hadde kanskje vært litt bedre om fler hadde turt å bry seg. :)

Skrevet (endret)

Ja... og jeg har aldri sett at det har vært innom noen heller, derfor er det nok ingen andre som tar ansvar for mannens ve og vel. Han burde vel egentlig hatt bistand i hjemmet, både til stell av huset og hjelp til personlig hygiene. Jeg har noen ganger tenkt at han er død (uten at noen har merket det), men så har jeg plutselig sett han ute med sykkel.

Takk for svar!

Endret av Anaconda
Skrevet

Du er bekymret fordi han har mange planter, han røyker, har en julelysestake stående framme og vinduet åpent? Litt tynt grunnlag for en bekymringsmeldig, kanskje? Når mannen i tillegg er ute og sykler så er han vel rimelig sprek også? Har du lite å gjøre, eller?

Skrevet

Du er bekymret fordi han har mange planter, han røyker, har en julelysestake stående framme og vinduet åpent? Litt tynt grunnlag for en bekymringsmeldig, kanskje? Når mannen i tillegg er ute og sykler så er han vel rimelig sprek også? Har du lite å gjøre, eller?

Hva er poenget med å skrive sånt også gjøre seg anonym? Det er ikke sikkert hun skriver alle detaljer her. Uansett, er man bekymret for en nabos ve og vel så er det vel en god ting at hun bringer det videre istedenfor å trekke på skuldrene? Syns du samfunnet er plaget med at for mange melder bekymring for medmennesker de ikke kjenner og har formelt ansvar for?

Skrevet

Jeg er i grunnen enig med deg. Generellt er det en god ting å bry seg OM sine medmennesker. Men grensen mellom det å bry seg OM og bry seg MED er uklar, så her må man trå varsomt, mener jeg. Å bry seg med, er som oftest ikke av det gode.

Jeg synes også grunnlaget ts har her, er noe tynt. Muligens er det mer enn det hun skriver her, men basert på det som nevnes her, er det litt på kanten. At noen har det rotete og røykfylt, betyr ikke at de trenger hjelp.

Hadde mannen aldri gått ut, hadde jeg nok reagert, men han er jo stadig ute og sykler, så da tyder det på at han i allefall ikke sitter/ligger hjelpeløs inne i leiligheten sin.

Skrevet

Å ha omtanke for naboer er en god egenskap, og det finnes mange som ikke lever på en optimal måte. Dette betyr likevel ikke at det nødvendigvis er rom for offentlig inngripen. Folk har selv frihet til å velge om de vil ha det ryddig eller rotete, rent eller skittent, innrøkt eller røykfritt osv hjemme hos seg selv. Med mindre måten han lever på går ut over andre (uutholdelig lukt osv), og han ser ut til å være ved tilfredsstillende helse, ville jeg skrevet ham på kontoen for "litt eksentriske tilfeller".

En bekymringsmelding til sosialtjenesten kan, etter hva jeg har forstått, gjøres anonymt. Du velger selvsagt selv om du ønsker å melde fra, og du kjenner jo bedre til saken enn oss, men basert på det du forteller ville ikke jeg sendt noen melding. Sosialkontoret bestemmer heller ikke hvor mye folk skal rydde og rengjøre hjemme hos seg selv.

Skrevet

Er det et alternativ å ta en prat med mannen, høre hvordan han opplever situasjonen?

Skrevet

Et slikt svar satt jeg å ventet på. Jeg velger ikke å kommentere utsagnet ditt ytterligere.

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at det er forskjell på å bry seg OM og bry seg MED, og det er det som er bakgrunnen for at jeg skrev et innlegg her, for den som ikke skjønte det.

-og nei, det er ikke lysestaken, røykingen innendørs eller mangel på plantestell etc. jeg reagere på alene, men SUMMEN.

Ellers TROR jeg kanskje at vedkommende har demens, et rusproblem eller er et psykiatrisk tilfelle, ut i fra mine observasjoner, og det er til hans beste at jeg vurderer å kontakte forvaltningsinstans, og ikke fordi jeg synes det er kjipt å se på en julelysestake på sommerhalvåret eller er over evne nysgjerrig/ har lite å finne på.

Tynt grunnlag? Det er jo ikke akkurat en anmeldelse jeg har tenkt å levere heller.

Endret av Anaconda
Skrevet

Hva er poenget med å skrive sånt også gjøre seg anonym? Det er ikke sikkert hun skriver alle detaljer her. Uansett, er man bekymret for en nabos ve og vel så er det vel en god ting at hun bringer det videre istedenfor å trekke på skuldrene? Syns du samfunnet er plaget med at for mange melder bekymring for medmennesker de ikke kjenner og har formelt ansvar for?

Skriver hun ikke alle detajene, burde hun kanskje kommet med noen bedre ting enn en innrøykt leilighet, med store planter og at det garantert ikke har vært vasket der. det siste er vel det eneste som kan være bekymringsfult, for de andre tingene er totalt irrelevante. Et åpent kjøkkenvindu har da virkelig ikke noe med om man kan ta seg av seg selv eller ikke, for da burde noen kommet til meg for her står soveromsvinduet vårt åpent hele året.

Og jeg forstår ikke helt hvordan hun kan si at det garantert ikke er vasket der, når hun samtidig sier at det ser ut som en jungel der på grunn av alle plantene. Er vinduet virkelig så nærmt at hun ser hele leiligheten så godt? Og bryr man seg kanskje litt vel mye, når man holder et så godt øye til en nabo? Jeg selv hadde ikek likt at noen spionerte på meg på den måten, og jeg vil nå si det siden hun tydeligvis vet at han ikke får besøk, og når hun ikke ser han på en stund tenker hun at han er død, for så å se han ute med sykkel.

En ting er å bry seg om sine medmennesker, noe helt annet blir det når man mer eller mindre spionerer på de. Og følger man så godt med på vha han gjør og ikke gjør, vil jeg kalle det for å spionere.

Og jeg er enig i at man skal bry seg om sine medmennesker, men denne personen er ute og sykler og sitter ikke bare hjemme. Men for all del, hun kan jo ta en telefon til sosialtjenesten, så kan de vurdere situasjonen. Men personelig syns jeg hun bruker all for mye tid på å sjekke hva naboen gjør og ikke gjør. Når man kan fortelle at man aldri har sett noen værr innom, som da kan ta seg av hans ve og vel, kan en begynne å lure på om hun sitter der 24/7.

Skrevet

Ut i fra mange av svarene her skjønner jeg at jeg burde ha formulert meg annerledes da jeg startet emnet. Jeg ønsker ikke å bruke tiden min på å forsvare at jeg ikke går med skylapper foran øynene i forhold til menneskene rundt meg. I stedet omformulerer jeg problemstillingen min litt.

Hvilken hjelpeinstans kan jeg ta kontakt med dersom jeg er bekymret for naboen min i forhold til overnevnte forhold, slik at jeg selv kan legge det fra meg ?

Skrevet

Ut i fra mange av svarene her skjønner jeg at jeg burde ha formulert meg annerledes da jeg startet emnet. Jeg ønsker ikke å bruke tiden min på å forsvare at jeg ikke går med skylapper foran øynene i forhold til menneskene rundt meg. I stedet omformulerer jeg problemstillingen min litt.

Hvilken hjelpeinstans kan jeg ta kontakt med dersom jeg er bekymret for naboen min i forhold til overnevnte forhold, slik at jeg selv kan legge det fra meg ?

Skrevet

Utfra beskrivelsen din høres sosialkontoret absolutt ut som rett førsteinstans. Hvis de sier at dette ikke tilhører deres arbeidsområde, spør dem direkte hvem du ellers bør kontakte! Mitt alternativ nr 2 ville vært pleie- og omsorgstjenesten.

Skrevet

Utfra beskrivelsen din høres sosialkontoret absolutt ut som rett førsteinstans. Hvis de sier at dette ikke tilhører deres arbeidsområde, spør dem direkte hvem du ellers bør kontakte! Mitt alternativ nr 2 ville vært pleie- og omsorgstjenesten.

Jeg prøver det. Takk :)

Skrevet

Kommunens servicetorg vet hvem du skal snakke med.

Skrevet

De ulike bydeler har også forvaltningenheter som det går an å ringe til. De kan evt kontakte psykiatrienhet hvis det dreier seg om bekymringsmelding, slik at de kan foreta et hjemmebesøk og sjekke forholdene samt ta en prat med vedkommende.

Gjest wild bird
Skrevet

Godt å se at noen faktisk bryr seg. Vi har da hørt om tilfeller hvor mennesker har ligget døde i leilighetene sine i ukevis før noen oppdaget det. Det er så trist :tristbla:

Hadde jeg vært deg, ville jeg kontaktet sosialtjenesten i bydelen/kommunen. De kan i det minste gi deg råd om hva du kan gjøre.

Skrevet

Det er mennesker som deg som gjør at mennesker dør aleine og ligger å råttner i mange månder uten at noen bryr seg

Skrevet

Godt å se at noen faktisk bryr seg. Vi har da hørt om tilfeller hvor mennesker har ligget døde i leilighetene sine i ukevis før noen oppdaget det. Det er så trist :tristbla:

Hadde jeg vært deg, ville jeg kontaktet sosialtjenesten i bydelen/kommunen. De kan i det minste gi deg råd om hva du kan gjøre.

Ja, det er godt at folk bryr seg. Men i dette tilfellet er det snakk om innblanding i en annens privatliv, synes jeg. Man ringer ikke sosialkontoret på dette grunnlaget! Mannen er kanskje bare en spesiell mann, som ønsker å leve på denne måten. Det er ikke snakk om at mannen er døende. Han observeres jo syklende utendørs med jevne mellomrom. En alvorlig syk eller døende person driver ikke og sykler rundt i byen!

Jeg ville i allefall ha forsøkt å småprate litt med mannen om løst og fast, før jeg overveide å kontakte kommunen. Det er lettere å få et inntrykk av situasjonen etter å ha pratet litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...