Gå til innhold

flytte alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg er en Jente på 16år som bor alene sammen med mor!

Jeg har så sinsykt dårlig kontakt med henne at det ikke går an å snakke sammen med hverandre på en ordentlig måte.

Jeg klarer virkelig ikke å bo her lenger, vet ikke hva jeg skal gjøre.

Har tenkt på å flytte til en leilighet eller hybel på leie, men min mor har ikke råd, jeg er også for ung til å jobbe(heler det er ingen som ansetter meg)

Hvis jeg virkelig må bo her i hvertfall ett år til kommer jeg til å dø, orker det ikke.

Jeg vet at det finnes beretsskapshjem, det er bare det at jeg har veldig vanskligheter til å skape tilit eller stole på voksne mennesker.

Er det noen som kan hjelpe meg? elller har tips om hvordan jeg kan få flytte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å gå til en rådgiver på skolen, går du på ungdomsskole eller vgs? Tror det skal være mulig å få stipend om du har vanskeligheter hjemme slik at du kan flytte for deg selv. Men vet ikke om alle formalitetene. Du kan også gå til fastlegen din hvor du kan be om en henvisning til psykolog eller lignende, på den måten kan du få opparbeidet tillitt til voksne mennesker igjen. Fastlegen din vil nok også ha peiling på hva du kan gjøre. Har du noe kontakt med faren din? Kanskje du kan flytte til han, eller en annen slektning? Det er også muligheter for familieterapi slik at du og moren din kan få ryddet opp i problemene dere i mellom. :)

Skrevet

jeg har et friår, og faren min er død.

men jeg har skjekket på lånekassen og jeg vil få sånn cirka 3000-4500 i mnd, og det er for lite siden jeg har skjekket på finn.no

Skrevet

Tenåringstiden er vanskelig både for tenåringen og foreldrene. Det er ikke alle som klarer å kommunisere godt under den tiden, men det er ikke dermed sagt at man ikke skla klare å få til å bo sammen likevel.

Og bare det at du sier at du kommer til å dø om du må bo der i et år til, sier meg at du er litt dramatisk av deg, noe en del tenåringer er. Jeg regner vel emd at du ikek får gjøre som du vil hjemme, og at mor har grenser som du ikke vil ha. Og derfor mener du at du ikke kan bo sammen med henne, for du mener selv at du er gammel nok til å klare deg selv.

Det hadde vært mange tenåringer som ville bodd for seg selv, om de følte at de ikke klarte å kommunisere med foreldrene sine.

Det beste du kan gjøre er å prøve å finne en løsning med din mor. Du sier selv at din far er død, og da er det godt å ha mor å samarbeide med. Selv om du nå mener at du er gammel nok til å klare deg selv, og at du ikke klarer å se en løsning på forholdet deres. Det vil bli bedre, og om noen år vil du se tilbake og lure på hva du egentlig tenkte på.

Om moren din misshandler deg eller er stygg med deg, er det en helt annen sak. Og da bør du ta kontakt med helsesøster med en gang.

Skrevet

jeg har et friår, og faren min er død.

men jeg har skjekket på lånekassen og jeg vil få sånn cirka 3000-4500 i mnd, og det er for lite siden jeg har skjekket på finn.no

Du vil ikke få noe fra lånekassen så lenge du ikke går på skole, og siden du har et friår betyr det at du ikek går på skole.

og kan jeg spørre deg hvorfor du har et friår?

Skrevet

altsa jeg vil ikke si at jeg har noen 'regler' jeg får lov å gjøre det meste jeg vil, heler alt jeg vil.

men jeg har jo ikke noe rådgiver eller helsesøster å ta kontakt med når jeg ikke går skole

Skrevet

altsa jeg vil ikke si at jeg har noen 'regler' jeg får lov å gjøre det meste jeg vil, heler alt jeg vil.

men jeg har jo ikke noe rådgiver eller helsesøster å ta kontakt med når jeg ikke går skole

Og dette tviler jeg på, for hadde det vært slik vil nå jeg tro at det ikke ville vært et problem. Hadde du fått lov til å gjøre hva du ville som 16 åring, ville jeg trodd at det var fantastisk å bo hjemme.

Skrevet

Helsestasjon for ungdom?

Du er heller ikke for ung for jobb når du er 16år...

Skrevet

Okei? men nå sitter ikke jeg her å venter på at du skal 'tro' på meg heler ikke!

jeg venter på svar fra noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan få flytte? ikke noe annet.

Skrevet

Helsestasjon for ungdom?

Du er heller ikke for ung for jobb når du er 16år...

hvordan kan helsestasjonen hjelpe meg? :)

jeg har søkt jobber, bare at ingen ansetter meg

Skrevet

Okei? men nå sitter ikke jeg her å venter på at du skal 'tro' på meg heler ikke!

jeg venter på svar fra noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan få flytte? ikke noe annet.

Og din mor har et ansvar for deg til du er 18 år gammel, så enten må du overbevise henne om at det er det beste for dere begge eller du må overbevise barnevernet om at du ikke har det godt hjemme. Og da nytter det ikke bare å komme med vanlige tenåringsproblemer, men da bør det være så gale at du virkelig har det vondt hjemme. Det vil si at din mor rett og slett ikke tar seg av deg, og gjør ikke det som er best for deg. Eller at hun misshandler deg fysisk eller psykisk. Da har du en mulighet til å flytte hjemmefra.

Du kan ta kontakt med barnevernet, og høre med de om de kan hjelpe deg. For egentlig er det fint lite en helsesøter kan gjøre, for det er barnevernet som er den rette instansen å ta kontakt med når vi snakker om at en under 18 skal flytte for seg selv. Og spesielt siden du faktisk bare er 16 år gammel.

Skrevet

moren min er enig at det ville vært best for meg å flytte, men hun har ikke råd!

Jeg har vært innblandet med barnevernet før,men det var med faren min(før han døde) og ellers har jeg aldri hatt noe bra kontakt med moren min, vi krangler hele tiden, og jeg har aldri lyst til å være hjemme.

Skrevet

moren min er enig at det ville vært best for meg å flytte, men hun har ikke råd!

Jeg har vært innblandet med barnevernet før,men det var med faren min(før han døde) og ellers har jeg aldri hatt noe bra kontakt med moren min, vi krangler hele tiden, og jeg har aldri lyst til å være hjemme.

Da tar dere sammen kontakt med barnevernet, så kan de finne et hjem til deg der du kan bo. Og har du vært i kontakt med barnevernet tidligere, på grunn av oppførselen din for eksempel, vil jeg tro at det beste for deg vil være å bo hos noen som kan ta ansvar for deg. Selv om de fleste 16 åringer tror at de klarer å bo for seg selv, er det ikke alle som vil klare det. Og jeg regner med at barnevernet vil ha et ord med i laget, om du skal få lov eller ikek lov til å bo for deg selv.

Så ta kontakt med barnevernet igjen, for de er der for å hjelpe deg. de finner et hjem til deg, så slipper du å bo hjemme med din mor. Om det er det de finner ut er til det beste for begge parter.

Skrevet

men som jeg skrev øverst, har jeg vanskeligheter med og få tillit til voksne mennesker. og jeg har ALLEREDE takket nei til å flytte til fosterhjem.

Og det var ikke på grunn av MIN oppførsel som barnevernet har vært innblandet men faren min sin oppførsel.

Skrevet

men som jeg skrev øverst, har jeg vanskeligheter med og få tillit til voksne mennesker. og jeg har ALLEREDE takket nei til å flytte til fosterhjem.

Og det var ikke på grunn av MIN oppførsel som barnevernet har vært innblandet men faren min sin oppførsel.

Og da mener jeg at du ikke har store alternativet, og bør egentlig bare belage deg på å bo hjemme til du blir litt eldre. De fleste 16 åringer er ikke moden nok til å bo alene. Det første du kan gjøre er å prøve å finne deg en jobb, for det er en god del 16 åringer som jobber på ettermkiddagene og i helgene. Så mange butikker tar inn ungdommer. Så kan du heller vurdere det sammen med din mor litt senere, om du får en jobb som kan dekke alle utgiftene du vil få.

Har du en anelse om hva dette vil ksote deg? For det kan være greit ås ette opp et budsjett. og du har heller ikke krav på sosialstønad, for din mor har forsørgeransvar for deg til du blir 18. Så jobb er nok din eneste mulighet

Skrevet (endret)

Når moren din ikke har råd til å betale hybel for deg, du ikke har rett på stipend og ikke får deg en jobb så har du rett og slett ikke mange muligheter til å flytte for deg selv. Hvis du har noen i det hele tatt, uten en eller annen form for inntekt får du logisk nok ikke betalt leie, og ingen vil ha en leietager som ikke betaler for seg.

Jeg tror rådet om barnevernet som du har fått er det du må gjøre. Hør med dem hvilke andre muligheter enn fosterhjem du har, eller om det går ann å få økonomisk hjelp på noen annen måte.

Endret av Dresden
Skrevet (endret)

Hvis du skal klare å komme over skepsisen du har til voksne personer blir det ikke nødvendigvis bedre av at du flytter for deg selv. Det finnes MANGE sleipe utleiere som står klar til å utnytte deg. Leie ut en muggbefengt hybel til overpris, nekte å gi depositum tilbake og så videre. Leiemarkedet er hardt, og du kan være uheldig.

Kan jeg spørre deg om hvilke jobber du har søkt på, hvilke kvalifikasjoner du har og om du har fått hjelp til å sette opp en god søknad?

Jeg vet ikke om det er aldersgrense på NAVs jobbklubber, men om det hadde vært en mulighet for deg ville du fått hjelp til å skrive søknad og tips til hvor du kan søke. Du kan også få individstønad, det er ikke mye men det utgjør litt. Du får også dekket reise.

Edit: Her står det at aldersgrensen er 16 år.

Hvis du får deg jobb og flytter for deg selv så pass i hvert fall på at utleier er til å stole på. Jeg mener at det lureste ville vært å ta mot plassen du ble tilbudt i fosterhjem, så du kan klare å komme over skepsisen du har til voksne. Jeg vil tro at risikoen for å bli brent der er mindre enn i et overopphetet leiemarked.

Endret av Nimorna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...