Gå til innhold

Fårikålen laga seg sjøl!!|

Flua

Anbefalte innlegg

"Oppdaga" noe smart i går, som jeg måtte dele!! Noen har kanskje funnet det ut før...men, men! -Skulle ha fårikål i går,og siden høstsola var så fin, så måtte vi og ut på tur! -Rådyra var gode, så jeg fosskoka fårikålen i 15 min, skrudde av plata, var borte i nesten 3 timer, fårikålen var mør og fin!! -Koka den opp en gang til, mens poteten koka, etter en halvtime satt familien og bøtta innpå!! -Kjelen sto på plata, det ble vel noe ettervarme. Smart!! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøttet kan bli seigt av at du koker det. En bedre metode ville være å varme opp til "syde-punktet", la den stå slik en stund, også bare la den stå på ettervarmen mens dere var ute. Alternativt la plata stå på det laveste. Pleier å koke risengrynsgrøt på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager fårikål på denne måten:

Første dag, legger kjøtt og kål lagvis, med pepper, i høy 10-liters gryte. (Litt smør i bunnen.) Koker opp vann på vannkoker og heller over, samtidig som plata blir skrudd på fullt.

Lar den koke 1 1/2 time. Skur av varmen og lar den avkjøle seg på plata. Så setter vi gryta, med lokk på, ut på terrassen. Der står den over natta og godgjør seg i kulda. :P

Andre dag: Koker i 3 kvarter- 1 time- og vips! Mør og deilig fårikål som løsner fra benet og smelter på tunga! :P

Serveres med kokte poteter.

Tredje og fjerde dag: Spiser rester... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm. Jeg tror nesten jeg må ta en runde til med fårikål i høst.  :sjarmor:

Har hatt to runder allerede, og det blir fler :D !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...