AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Da jeg var 20 opprettet jeg en BSU konto, men så kom jeg inn i en dårlig periode der jeg tok ut alle pengene fra BSU og brukte de opp på reise. Ikke spør hva som skjedde, jeg var ikke helt god. Deretter opprette jeg ikke noen ny konto, fordi jeg skulle jo dø likevel ... ja, sånn tenkte jeg Jeg kunne tenke meg å opprette en BSU konto nå, men jeg er 30, så hva skjer om jeg setter 20 000 kr på konto f.o.m nå til jeg fyller 33? Eller var det til jeg ble 34 at jeg kunne sette inn penger? Kan pengene bare stå på kontoen og forrente seg uten at jeg behøver å bruke de?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 Er det forresten 20 000 man kan sette inn på kontoen hvert år?
Vindmølle Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 I og med at du allerede har hatt en BSU konto er toget gått for din del, du kan ikke spare i BSU en gang til.
Gjest Spinell Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 (endret) Synd for deg, men BSU-konto kan man bare opprette en eneste gang. Avslutter man denne kontoen får man ikke samme fordelaktige mulighet en gang til. Dette står helt tydelig i vilkårene for BSU, og slik har det vært "bestandig". Du må finne andre sparemåter, enten du velger sparekonto (minst risiko), fond eller aksjer. Endret 19. september 2010 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 Jeg har BSU-kontoen forsatt, men det står 0 kr på den.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #6 Skrevet 19. september 2010 Jeg skrev litt feil i tråden, det skulle stått at jeg ville begynne å sette penger inn på kontoen igjen. Jeg har den forsatt med 0 kr på.
Illuminati Skrevet 19. september 2010 #7 Skrevet 19. september 2010 Sto det penger på den over nyttår noen ganger?
Gjest Spinell Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 Hvis du tok ut pengene samme år som du opprettet kontoen kan du vel spare videre. Ellers ikke.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Sto det penger på den over nyttår noen ganger? Vet ikke om jeg skjønte hva du mente, men siden jeg tok ut pengene for mange år siden, så har det alltid stått 0 kr på den.
Illuminati Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Hvis kontoen har vært i null pr 31.12 kan du spare videre.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #11 Skrevet 19. september 2010 Spm. er om du tok ut pengene i samme kalenderår som du satt de inn? Altså den gangen du tok du alt.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #12 Skrevet 19. september 2010 Hvis du tok ut pengene samme år som du opprettet kontoen kan du vel spare videre. Ellers ikke. Ja, det kan faktisk hende at jeg tok ut pengene samme året som jeg satte inn. Jeg har jo fortsatt kontoen, så da betyr det vel at jeg kan overføre til den. Men er det et must å ha BSU konto?
Gjest Spinell Skrevet 19. september 2010 #13 Skrevet 19. september 2010 Spm. er om du tok ut pengene i samme kalenderår som du satt de inn? Altså den gangen du tok du alt. Dette var igrunnen det jeg også mente med mitt forrige innlegg. Ble bare litt mer klønete uttrykt. Hvis man setter inn en viss sum et år, kan man ta ut disse pengene igjen samme år. Ellers er de "låst".
nettvenninnen Skrevet 19. september 2010 #14 Skrevet 19. september 2010 Om det er slik at du satte inn penger og tok ut de samme pengene det samme kalenderåret, så kan du nok fortsette med sparingen din. Og, ja. Du kan sette det inn og dermed få renter Men husk at BSU er penger som skal gå til bolig. Hvis ikke, så kan du gå på en skikkelig skattesmell. Og da er ikke disse BSU-rentene akkurat så gledelige. I hvertfall ikke hvis du har planer om å spare til noe annet enn bolig Foreslår at du ringer til banken/leser litt om BSU-sparing, før du eventuelt setter inn oppsparte penger på kontoen.
Østlandet Skrevet 19. september 2010 #15 Skrevet 19. september 2010 Til ditt andre spørsmål. Ja. BSU er en helt utrolig gullkantet investering. Aksjer, høyrentekonto.... Ingen ting kommer opp mot dette. (om du da betaler skatt) For det første er det høy rente. Men det som gjør det virkelig gullkantet er skattefradraget. Spare 20000,-/år og få tilbake 4000,- av skatten. Det blir fantastisk rente det. Prøv å regn.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #16 Skrevet 19. september 2010 Oki, skal ringe den kjære banken min når jeg får tid. Er det sånn at man kan sette inn max 20 000 i året, og t.o.m.det året man fyller 33? Hva skjer om pengene bare står der bok etter jeg er 33 år, og jeg ikke bruker de. Blir de bare stående der? :klø:
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #17 Skrevet 19. september 2010 Oki, skal ringe den kjære banken min når jeg får tid. Er det sånn at man kan sette inn max 20 000 i året, og t.o.m.det året man fyller 33? Hva skjer om pengene bare står der bok etter jeg er 33 år, og jeg ikke bruker de. Blir de bare stående der? :klø: Ja, du kan spare til og med det året du fyller 33. Og ja, de blir stående der (og samle renter) til du bruker dem. Men du må bruke dem til å kjøpe bolig eller nedbetale boliglån, ellers må du betale tilbake skattefordelen. Selv om du ikke rekker å spare så mye på disse årene, er det bedre enn ingenting. Og en viktig fordel med BSU er at banken på en måte inngikk en "avtale" med deg (når de lot deg opprette BSU-konto der) om å tilby deg lån til beste rente når du skal kjøpe bolig. Så mye som du har betjeningsevne (inntekt) til å håndtere, vel å merke.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #18 Skrevet 19. september 2010 Ja, da kan jeg sette innpå 20 000 x 4, så har jeg 80 000 som forrenter seg i noen år. Kommer nok ikke til å kjøpe noe før jeg er opp mot 40 år uansett. Skal begynne på utdannelse neste høst
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #19 Skrevet 19. september 2010 Ja, da kan jeg sette innpå 20 000 x 4, så har jeg 80 000 som forrenter seg i noen år. Kommer nok ikke til å kjøpe noe før jeg er opp mot 40 år uansett. Skal begynne på utdannelse neste høst Bra Lønner seg å tenke langsiktig sånn, dette kommer du til å være glad for senere. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #20 Skrevet 19. september 2010 Det er lurt å spare i BSU, samtidig drar du ikke nytte av skattefordelen om du tjener så lite at du ikke betaler skatt. F eks hvis du skal studere de nærmeste årene. Jeg har "alltid" tjent lite/studert lenge og opprettet ikke BSU-konto før jeg var i slutten av 20-årene og begynte å tjene greit. De pengene jeg har kunnet spare før den tid har stort sett vært skattefri sommerlønn, spart studielån og arv/gaver fra familien, og da har jeg vurdert det slik at jeg like gjerne kunne la disse pengene være i andre former. Men det er jo en fordel med BSU at renta er så god også etter at du har spart fullt beløp eller er for gammel til å sette inn mer, og i forhold til å få førstehjemslån. Dette er siste året jeg kan spare, og jeg kommer til å sette inn 20 000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå