Troilltøva Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Hei jeg er ei jente på 23 år som lurer på noen ting ang det og ta medisiner mot angst og depresjoner. jeg har en historie med angst og depresjoner, har vært i behandling i 2 perioder i livet der hvor angsten styrte livet mitt, men er kommet meg ut av det verste og lever et nogenlunde fungerende liv nå. dvs angsten styrer ikke livet mitt som den gjorde før, da greide jeg ikke gå og hente posten en gang. men nå noen år etter har jeg greid og komme meg på bena, flyttet og startet et nytt og bedre liv. desverre så blir jeg nok aldri kvitt angsten 100% og sånn er det bare, og det er greit for det er ikke snakk om mye. det jeg sliter mest med nå, er vell egentlig litt depresjon/nedstemthet og det at jeg ikke greier og være i jobb lenge før jeg blir sykemeldt. det går flott i starten når jeg begynner i ny jobb, men så blir jeg mer og mer sliten og får da også litt mer angst blir nedstemt. det er nok tankens kraft som sliter meg ut, tenker alt for mye men MYE mindre enn før...og for tiden nå så har det skjedd mye så jeg er ekstra sliten pga det. har lavere selvtillitt og føler meg som dritt rett og slett, og på toppen av det hele begynte jeg i ny jobb for 2 uker siden. jeg har hele tiden ikke hatt lyst til og ta medisiner, da jeg er litt i mot og bruke medisiner i stede for å prøve og løse problemene på "naturlig vis", da det føles litt unaturlig og skulle tilsette kroppen stoffer som egentlig ikke skal være der for en falsk følelse av lykke/tilfredshet. men nå heller jeg mere og mere over på det og vil prøve det ut. jeg kjenner noen som tar de, rett og slett for å takle en stressende hverdag hvor man må greie seg. og det går fint med de. så jeg lurer rett og slett på hvordan slike medisiner påvirker hverdagen og deg selv? og hvorfor tar du medisiner? hjelper det? hva skjer når man skal nedtrappe/slutte på de? for man går vell ikke på det for resten av livet? blir veldig glad for innspill
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #3 Skrevet 20. september 2010 Jeg lurer på det samme som deg....
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 For min del fungerte pillene slik at de stresset meg ned. For å komme med en liten metafor, "stormen i hodet" stilnet såpass at jeg fikk tenkt gjennom ting på en konstruktiv og rolig måte. Følelsene av uro, stress osv ble altså dempet. Når jeg etterhvert skulle slutte, så hadde jeg fått jobbet meg gjennom såpass mye at mye av angsten og depresjonen var borte. Erfaringene min er altså gode, og jeg var også skeptisk i starten. Det neste negative var at det var ubehagelig å begynne, jeg følte meg litt "full" ei ukes tid, før medisinen rakk å stabilisere seg. Min anbefaling er å ta en prat med fastlege/psykolog. Om du skal begynne på slike medikamenter, så er det lege/psykolog som skal legge en plan for deg. Både med tanke på å trappe gradvis opp når du starter, gradvis ned når du skal slutte, og ikke minst, eventuelle opplegge (psykolog, terapi ect) i tillegg. Medisinen i seg selv kurer ikke noe, så man får best effekt når man har et behandlingsopplegg ved siden av. Lykke til!
Troilltøva Skrevet 20. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2010 takk for svar jeg går ikke til noe psykolog eller i terapi nå, jeg kjenner jeg ikke orker og starte med det nå siden jeg bor på en liten plass og må derfor mest sannsynlig regne med mye kjøring for og komme meg dit, noe som egentlig bare gjør meg mer stressa. men kunne tenkt og prøve medisiner for å se om det fungerer på stresset, jeg stresser alt for mye for ingenting. så det var beroligende og høre at det hjelper på stresset også hva heter medisinen du tar?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2010 #6 Skrevet 20. september 2010 FOLK SOM ER DEPRESIVE ,NULL SEX LYST ,OVERVEKTIGE MANGLER HORMONET PROGESTERON. Be legen din blodteste deg .tusener har brukt antidepressiva og nå bruker progesteronkrem. Har selv brukt cipralex.nå kremen.få hormonene i balanse.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #7 Skrevet 20. september 2010 takk for svar jeg går ikke til noe psykolog eller i terapi nå, jeg kjenner jeg ikke orker og starte med det nå siden jeg bor på en liten plass og må derfor mest sannsynlig regne med mye kjøring for og komme meg dit, noe som egentlig bare gjør meg mer stressa. men kunne tenkt og prøve medisiner for å se om det fungerer på stresset, jeg stresser alt for mye for ingenting. så det var beroligende og høre at det hjelper på stresset også hva heter medisinen du tar? Det er noen år siden jeg sluttet, men jeg har prøvd efexor og cipralex. Men vær obs på at pillene ikke gjør deg lykkelig og oppstemt, og de løser heller ikke problemene. Det de kan hjelpe med er å ta brodden av følelsene, slik at man ikke går seg helt bort i tunge følelser, angst og stress. Jeg er helt sikker på at legen din kan fortelle deg det du trenger å vite, men det er viktig at du ikke har skyhøye forventninger til effekten. Det er dessverre ingen vidunderkur. MEN, det kan være en god hjelp i en periode, spesielt om man har et annet opplegg ved siden av.
Solros Skrevet 20. september 2010 #8 Skrevet 20. september 2010 FOLK SOM ER DEPRESIVE ,NULL SEX LYST ,OVERVEKTIGE MANGLER HORMONET PROGESTERON. Be legen din blodteste deg .tusener har brukt antidepressiva og nå bruker progesteronkrem. Har selv brukt cipralex.nå kremen.få hormonene i balanse. Jeg har også lest om den kremen, men ikke helt hatt tro på den da jeg ikke kjenner noen som har prøvd. Hvilken type krem bruker du og hvor får du kjøpt den? Til ts: Jeg har siden jul slitt en god del med depresjon. Begynte i juni på Cipralex og har hatt utrolig god effekt av den. Slet litt i starten med dosen da jeg ble utrolig trøtt og måtte finne riktig tid på døgnet så jeg ble trøtt til kvelden og ikke sov for lenge neste dag. Jeg fungerer idag nesten 100% og merker ikke så mye til depresjonen. Har litt lav sexlyst i forhold til tidligere, men det går greit da mannen i huset fortsatt er godt fornøyd . Jeg har ikke merket noe andre bivirkninger, men det er vel ganske så individuelt. Vil anbefale deg å snakke med legen din og finne den varianten som er best for deg da jeg vet det finnes såkalte kombinasjonspiller for de som sliter med angst og depresjon. Lykke til og fra Sol
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2010 #9 Skrevet 20. september 2010 Jeg har også lest om den kremen, men ikke helt hatt tro på den da jeg ikke kjenner noen som har prøvd. Hvilken type krem bruker du og hvor får du kjøpt den? Til ts: Jeg har siden jul slitt en god del med depresjon. Begynte i juni på Cipralex og har hatt utrolig god effekt av den. Slet litt i starten med dosen da jeg ble utrolig trøtt og måtte finne riktig tid på døgnet så jeg ble trøtt til kvelden og ikke sov for lenge neste dag. Jeg fungerer idag nesten 100% og merker ikke så mye til depresjonen. Har litt lav sexlyst i forhold til tidligere, men det går greit da mannen i huset fortsatt er godt fornøyd . Jeg har ikke merket noe andre bivirkninger, men det er vel ganske så individuelt. Vil anbefale deg å snakke med legen din og finne den varianten som er best for deg da jeg vet det finnes såkalte kombinasjonspiller for de som sliter med angst og depresjon. Lykke til og fra Sol Kjøper hos en norsk netside.-hbm.com kremen heter progestocare. 114ml for 199 kr. Er bedre å prøve dette først enn antidepressive. Jeg slutta veldig langsomt.brukte ca 3 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå