Gå til innhold

Hva tjener dere som bor i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Som det står i overskriften - jeg lurer egentlig på hva dere som bor, og vil bli boende, i en større by som for eksempel Oslo, tjener? Spør fordi jeg synes vi (samboeren og jeg) tjener greit, men likevel ikke har penger nok til å få gjort det vi ønsker her.

Boliger i den størrelsen/beliggenheten vi ønsker oss koster minimum fem-seks millioner, og massevis av boliger her koster 10 mill pluss. Hvordan har folk egentlig råd til sånt? Tjener så mange så innmari mye?

Lurer spesielt på folk i omtrent samme situasjon som oss - høyere utdannelse, rundt 30 år, tre-fire års arbeidserfaring etter studiene. Vi har heller ingen barn, men ønsker å få det om ikke så lenge - men hvordan få råd?

Selv tjener vi hhv. 550 000 og 570 000. Før mente jeg at dette måtte være en god lønn, men nå skjønner jeg ikke åssen dette skal gå. Vi eier en 2-roms leilighet og vil kjøpe noe (mye) større, har cirka en halv million i egenkapital i leiligheten, pluss noe BSU. Men likevel...?

Mottar gjerne noen tanker fra andre om temaet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer spesielt på folk i omtrent samme situasjon som oss - høyere utdannelse, rundt 30 år, tre-fire års arbeidserfaring etter studiene. Vi har heller ingen barn, men ønsker å få det om ikke så lenge - men hvordan få råd?

Selv tjener vi hhv. 550 000 og 570 000. Før mente jeg at dette måtte være en god lønn, men nå skjønner jeg ikke åssen dette skal gå. Vi eier en 2-roms leilighet og vil kjøpe noe (mye) større, har cirka en halv million i egenkapital i leiligheten, pluss noe BSU. Men likevel...?

Mottar gjerne noen tanker fra andre om temaet!

Lønningene deres er jo bare kjempegode!!

Du må huske på at folk flest, selv de som har gode utdanneinger og solide lønninger i Oslo, ikke har råd til boliger til mange millioner, slik du skisserer. Dette gjelder et lite, lite mindretall.

Det gjelder å ikke være for urealistisk?

Skrevet

Ja, bolig i den prisklassen er noe de færreste med så kort fartstid på bolig- og arbeidsmarkedet har råd til. Lønna deres er det ingen verdens ting å si på.

Til sammenligning: Vi tjener 340 og 380, bor i Oslo og eier leilighet til 2,7, men kun fordi vi har fått økonomisk hjelp hjemmefra. Ellers kunne vi sett langt etter denne typen bolig en god stund til.

Skrevet

Ikke stort å si på lønna.

Så klarte mange tjenes mer, men de aller fleste tjener (betydelig) mindre.

Men ikke glem at mange av de som nå eier boliger til 5-6 millioner har vært en del av eiendomsmarkedet i mange år, og slik sett høstet godt av den krafige prisstigningen vi har sett de siste 15 årene. Dessverre har boligprisene økt langt kraftigere enn lønnsveksten, så for oss relativt nyetablerte får det ikke like lett som generasjonen før oss.

Skrevet

Dere har noen års arbeidserfaring, ingen barn og nær 600 000 i årslønn hver, og likevel sutrer du? Til informasjon - det er ingen menneskerett å bo i villa på Oslos beste vestkant til 6 millioner. De aller, aller færreste av oss gjør det. Jeg syns du er patetisk.

Skrevet

Men ikke glem at mange av de som nå eier boliger til 5-6 millioner har vært en del av eiendomsmarkedet i mange år, og slik sett høstet godt av den krafige prisstigningen vi har sett de siste 15 årene. Dessverre har boligprisene økt langt kraftigere enn lønnsveksten, så for oss relativt nyetablerte får det ikke like lett som generasjonen før oss.

Jeg tror nok mye ligger her ja. Mange av de som eier boliger fra 5-15 millioner i Oslo har jeg inntrykk av at har forholdsvis normale inntekter (dog over snittet), men har tjent mye på å ha vært i boligmarkedet en stund.

Gjest Little princess
Skrevet

Dere har noen års arbeidserfaring, ingen barn og nær 600 000 i årslønn hver, og likevel sutrer du? Til informasjon - det er ingen menneskerett å bo i villa på Oslos beste vestkant til 6 millioner. De aller, aller færreste av oss gjør det. Jeg syns du er patetisk.

Enig.

Skrevet

Ja, enten har de vært i boligmarkedet en stund, eller så har de arvet penger (av familie som har vært i boligmarkedet...). Jeg kjenner til flere yngre som bor i eneboliger på Vestkanten eller Nordstrand, og har ingen grunn til å tro at de tjener noe særlig mer enn dere - noen av dem kjøpte ikke bolig før godt etter 2000 heller, pga utdanning tidligere. Disse "må" nesten ha arvet, i noen tilfelle vet jeg også at de har det :) Men dere kan jo fortsatt få bra bolig i Oslo med deres inntekt, om enn ikke en enebolig på Vinderen...

Skrevet

Jeg tror nok mye ligger her ja. Mange av de som eier boliger fra 5-15 millioner i Oslo har jeg inntrykk av at har forholdsvis normale inntekter (dog over snittet), men har tjent mye på å ha vært i boligmarkedet en stund.

Tror nok mye av forklaringen ligger i dette ja. Om noen år er det dere som har det slik :)

Skrevet

Og så har man de som eier en bolig som er belånt til over pipa, og bruker mesteparten av inntektene på renter og avdrag og bare et bittelite feilskjær kan skaffe dem store problemer. Jeg ville ikke hatt det slik, ville mistet nattesøvnen.

Skrevet

Tror nok mye av forklaringen ligger i dette ja. Om noen år er det dere som har det slik :)

Neppe!

Har veldig liten tro på at boligprisene vil 3-doble seg de neste 15 årene. Slik som de gjorde fra 1992 til 2007.

Men vi kan jo alltid håpe!

Skrevet

Moren min tjener ca.400 000 i året, og har kjøpt enden på et rekkehus til 4 mill på oslos beste vestkant.

Skjønner ikke hvorfor trådstarter og partner, som tjener opp mot 600 000 hver, ikke skal ha råd til et hus til 6 mill ... :klø:

Skrevet

Neppe!

Har veldig liten tro på at boligprisene vil 3-doble seg de neste 15 årene. Slik som de gjorde fra 1992 til 2007.

Men vi kan jo alltid håpe!

Tredoblingen kom i kjølvannet av et krakk som saget markedsverdien ned til en brøkdel og dyttet mange ut i gjeldskrise.

Ikke akkurat noe å håpe på reprise av.

Skrevet

Hva jobber du og samboeren din som?

Skrevet

Tror jeg er bedre stilt om 15 år enn en nyutdannet. Oppsparte midler, arv, lottogevinst m.m. ;)

Var mest ment som en oppmuntring til TS.

Skrevet

Sier meg enig i at TS høres utrolig urealistisk ut!

Skrevet

Moren min tjener ca.400 000 i året, og har kjøpt enden på et rekkehus til 4 mill på oslos beste vestkant.

Skjønner ikke hvorfor trådstarter og partner, som tjener opp mot 600 000 hver, ikke skal ha råd til et hus til 6 mill ... :klø:

Det finnes ingen i Norge i dag med normallønn som får låne 10 x årslønn til 100% finansiering. Da må hun ha hatt ganske mye egenkapital eller sikkerhet i annen eiendom.

Skrevet

Synes noen har litt høye forventninger ja...

Skrevet

Det er veldig mange som har mange penger mellom hendene i oslo. Uansett om de bor øst, vest, sør eller nord i oslo.

Vet om noen som har veldig rike foreldre, og noen som har arvet huset etter foreldre.

Så er det noen som tjener dritmye, men de jobber jo døgnet rundt og er aldri hjemme i det store huset sitt...

Broren min tjener veldig bra, og sammen med sin kone bor de i en leilighet med 3 soverom, og de har to små gutter.

De vil ikke flytte, for de trives så godt i leiligheten.

Noen har faktisk veldig god råd, men vil ikke ha en stor villa.

En annen jeg kjenner har hytte på fjellet og ferieleilighet i utlandet. Han og kona skal selge villaen sin nå for å kjøpe seg en liten leilighet.

Kanskje du kan satse på å gå fra en liten leilighet til en større leilighet i første omgang? Eller et rekkehus?

Skrevet

Neppe!

Om 15 år vil de ha tilnærmet eller totalt gjeldfri nåværende bolig og kan spytte inn betydelig egenkapital til ditto større lån og dermed kjøpe større/dyrere bolig. I tillegg har de mest sannsynlig høyere lønn.

For at det skal bli "deres tur" behøver altså ikke prisene å ha steget i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...