Gå til innhold

Vil skrive testamente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 30-årene og har lyst å skrive testamente. I den forbindelse har jeg haugevis av spørsmål. :)

Jeg er ikke gift, har ingen barn og foreldrene mine er døde. Det betyr sånn jeg har forstått det at mine søsken blir mine arvinger?

Nå har jeg ingen store verdier, men litt er det da. Og jeg synes det vil være naturlig at min samboer er min arving.

Holder det at jeg skriver ut et skjema fra nett, fyller ut og får to personer til å skrive under som vitner? Eller må jeg via advokat for at et testamente skal være gyldig? Hvor oppbevarer man et testamente?

Hvor stor er sjansen for at et testamente skal underkjennes? La oss si at mine søsken skulle protestere på det som står i testamentet, hva er sjansen for at de skal få medhold?

Hva skjer hvis samboeren min står som arving, og så dør vi begge to samtidig i f.eks. en bilulykke. Vil min arv da gå videre til hans arvinger? Eller vil da mine søsken på en måte være de neste i "arverekkefølgen"?

Kan jeg i såfall skrive i testamentet et ønske om hvor mine verdier skal gå dersom min samboer ikke lever og kan ta imot arven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i 30-årene og har lyst å skrive testamente. I den forbindelse har jeg haugevis av spørsmål. :)

Jeg er ikke gift, har ingen barn og foreldrene mine er døde. Det betyr sånn jeg har forstått det at mine søsken blir mine arvinger?

Nå har jeg ingen store verdier, men litt er det da. Og jeg synes det vil være naturlig at min samboer er min arving.

Holder det at jeg skriver ut et skjema fra nett, fyller ut og får to personer til å skrive under som vitner? Eller må jeg via advokat for at et testamente skal være gyldig? Hvor oppbevarer man et testamente?

Hvor stor er sjansen for at et testamente skal underkjennes? La oss si at mine søsken skulle protestere på det som står i testamentet, hva er sjansen for at de skal få medhold?

Hva skjer hvis samboeren min står som arving, og så dør vi begge to samtidig i f.eks. en bilulykke. Vil min arv da gå videre til hans arvinger? Eller vil da mine søsken på en måte være de neste i "arverekkefølgen"?

Kan jeg i såfall skrive i testamentet et ønske om hvor mine verdier skal gå dersom min samboer ikke lever og kan ta imot arven?

Dersom dine foreldre ikke lever, er det som du sier dine søsken som arver så lenge du ikke har barn eller er gift.

Du kan fint ta en mal fra nett (men vær sikker på at den dekker kravene, sjekk arveloven). Det viktigste er at det fremgår at det er et testamente, at det går klart frem hva som er din vilje, og at vitnene er tilstede samtidig, bekrefter din signatur og at du er ved dine fulle fem og har laget testamentet ved fri vilje. Er disse forutsetningene oppfylt, skal det ikke kunne underkjennes (testamentet er gyldig).

Dersom dere begge dør samtidig (eller han dør først uten at du endrer testamentet i mellomtiden), vil arven gå etter lovens regler, altså til dine søsken. Dette kan du imidlertid selv bestemme ved å sette inn klausuler om hva som skal skje i slike tilfeller.

Gjest Blondie65
Skrevet

Her har jeg lyst å følge med litt.

Jeg har ikke barn og heller ikke partner. Hvis jeg dør vil da arven gå til mine foreldre og søsken. Kan det omgås? Altså kan jeg utelate disse fra testamentet totalt, eller har jeg også pliktarv overfor disse? Det kunne jo være at jeg f.eks. har lyst å gi alt mitt til en veldedig organisasjon f.eks.

Skrevet

Her har jeg lyst å følge med litt.

Jeg har ikke barn og heller ikke partner. Hvis jeg dør vil da arven gå til mine foreldre og søsken. Kan det omgås? Altså kan jeg utelate disse fra testamentet totalt, eller har jeg også pliktarv overfor disse? Det kunne jo være at jeg f.eks. har lyst å gi alt mitt til en veldedig organisasjon f.eks.

De eneste som har rett på arv i Norge er barn av arvelater, samt at ektefelle har rett på minimum 4G. Alle andre regler i arveloven gjelder kun dersom du selv ikke har bestemt noe annet. Så det er bare å sette opp testamente om at alle pengene går til bikkja di, den kjekke kassereren på Rimi, eller Røde Kors ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...