Gå til innhold

Når barnra vil skrive testament

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe aldersgrense på å skrive et testament? Bør man begynne å bli bekymret når en 20-åring vil skrive testament?

Hva bør man gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man er 20 er man over aldersgrensa for det meste her i verden. :) Og at en på 20 vil skrive testament synes jeg er å ta ansvar.

Man trenger ikke legge mer i det enn det, om 20åringen faktisk eier ting som har verdi og skal fordeles om det verste skjer.

Skrevet

Man må være fyllt 18 år for å sette opp et testamente.

Hvis ungdommen ikke har store verdier i sitt bo, ville jeg nok ha blitt litt bekymret hvis han hadde snakket om å sette opp testamente. Hadde nok tatt en lang god prat om intensjonen med testamentet.

Skrevet

Synes personlig at alle burde skrevet testamente, da vi i grunnen ikke vet hva morgendagen vil bringe. Skrev ikke testamente før jeg nærmet meg 30 år, og har egentlig lurt på hvorfor jeg ventet så lenge (uten at det var noen dramatikk i at vi skrev testamente av den grunn).

Vi lastet ned et testamente fra nettet og fikk et vennepar til å signere for oss. Helt problemfritt og kostet ingenting. Men ok: de helt store verdiene har vi ikke. Mulig det er mer komlisert for andre.

Hørt om andre som har fått hjelp fra Jussbussen ol tiltak med fri rådgiving.

Skrevet

Det er vel ikke værre å skrive testamente enn det er å signere en organ donasjon om noe skulle skje.

Skrevet

Å skrive testamente er bare fornuftig. Alle over 18 bør gjøre det, med mindre de er 100% enig i fordelingen arveloven vil gi.

Skrevet

Har vært suicidal av og på siden jeg var 8, og har av ulike årsaker hatt et svært bevisst forhold til at jeg ikke er udødelig. Så for meg var det helt naturlig.

Jeg skrev testamente som 12 åring jeg. Var klar over at det ikke var bindende, men ville ha det så ryddig som mulig i tilfelle jeg døde.

Ironien i dette? Nå er jeg i midten av 20 årene, og har ikke gyldig testamente. Har gitt klar beskjed om at jeg er organdonor (Desverre er det ikke mulig å gjøre dette juridisk bindende. Nærmeste pårørende får overstyringsrett på dette), og antar det blir fulgt om det er aktuelt. Men å få ordnet med å satt opp et formelt testamente går tregere. Det er i hovedsak pga at det er noe komplistert nå (venner i utlandet som jeg ønsker å gi mesteparten til, men er usikker på hvordan jeg kan gjøre dette uten å sette de i en klemme), så det har blitt drøyd. Det har og litt med at så lenge jeg ikke har fått ordnet dete formelt er "må" jeg holde meg i live for å sørge for de.

Men "barn som vil skrive testamente"? Dette er en 20 åring? Det er ikke et barn. Det er en voksenperson som tar ansvar g er klar over at h'n ikke er udødelig. Jeg ser dette som betydelig mindre skremmende enn 20 åringer sm tror de overlever alt og kjører i 100 kmt med 1 i promille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...